Annons:
Etiketthälsa
Läst 3105 ggr
nlinds
2014-04-24 17:46

Färskfoder ?

Jag har tankarna om att börja med färskfoder. Dock är det väldigt mycket platsbrist i frysen men det kanske kan gå att ordna…

Just nu äter dom Acana Chicken and burbank potatoes, och mår egentligen alldeles utmärkt på det. Men man vill ju deras allra bästa..

Så, det här med pris och fodergiva..
Just nu får Schäfern på 38 kg 7 DL torrfoder/dag
Bearde collien, 25 kg får 5 DL torrfoder/dag
Chihuahuan går redan på VoH

Vilket färskfoder är billigast att ge dom ?

Jag har räknar ut ungefärligt att kostnaden för att ge stora vovvarna VoH kommer att bli 750 kr / månad, stämmer det ? Nu betalar jag 800kr för 18 KG.

Jag har då försökt mig på att räkna 2% fodergiva.
Aros (Schäfern) ska då ha 700 G om dagen ?
Melwin ska ha 500G om dagen ?
**
Har jag räknat helt knas nu ?**
Ett mattesnille får gärna hjälpa mig 😊

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
embla2
2014-04-24 17:53
#1

Jag ger till min schäfer på 38kg VoH o på 30 dagar kostar det 570kr. Hon får en 500gr korv om dagen delat på två mål. Men då kostar en korv 19kr/st. har sett att den kostar olika i olika affärer. Lax får hon då.

Mvh//Lilian

nlinds
2014-04-24 17:55
#2

oj..kanske blir lite dyrare än vad jag tänkt då..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Forest]
2014-04-24 18:08
#3

Har du tittat på 5 kg korvarna för där vet jag flera med stora hundar som köper och delar upp dom i lagom bitar till sina hundar. Bara ett tips för att hålla nere priset 🙂

Beeea
2014-04-24 19:14
#4

Priima och Bravo färskfoder har gett/ger jag min hund och de är nog två av de billigare färskfodren på marknaden (jag har dock endast jämfört med VoH och MUSH).
Sen får du ju titta vilken sort du vill att hunden ska äta - varje tillverkare har ju ett antal olika produkter och vissa kan innehålla spannmål (som man helst ska undvika att ge hundar).

Priima säljs i 1 kg-korvar och kostar ca 19-20 kr/kg, gäller produkten Priima ST. (VoH säljs väl i 500 g-korvar för samma pris?)

Bravo säljs i hamburgare och tyvärr vet jag inte riktigt vad det kostar per kg då jag sällan köper hela kartonger (har inte tillräckligt stor frys). Zoo Grizzly vet jag säljer Bravo - men kan säkert bli billigare i pris om det finns tillgängligt hos hunddagis eller privata återförsäljare.

För att se hur mycket din hund skulle behöva äta av varje sort, så finns riktlinjer på tillverkarnas hemsida baserad på hundens vikt.

Det finns ju i övrigt en hel del andra färskfodertillverkare som Fodax, Pondus, Halla, Traj, Klass, Nordic och Emmzo, som många är svenska tillverkare, men tyvärr har jag ingen erfarenhet av dessa 🙂

Kolla på varje tillverkares hemsida (gäller även VoH m.m) och se var du har närmaste återförsäljare så kan du lättare jämföra lite priser om du vill. Det ska ju vara rätt så lättillgängligt också så man slipper lägga ner allt för mycket bensinpengar på att få hundmaten hem 🙂

Agda
2014-04-24 20:08
#5

Min gråhund på ca 23 kg ska enligt VoH's hemsida ha ca 460 gr av deras färskfoder per dag. Hon får antingen enbart 300 gr, eller 200 gr och 1 dl torrfoder. Vi är inte så väldigt aktiva, så hon håller sig i fint hull på det hon får.

drika
2014-04-24 20:45
#6

aros ska ha  760 g om dagen annars stämmer de

Hälsningar

Fredrika

Annons:
nlinds
2014-04-25 07:11
#7

Så himla mycket att tänka på. Min hjärna kokar över haha !

5 kilos korvar har jag sett i vår affär, dock har jag inte kollat på priset, men det var ju en idé !
Annars kan man väl blanda, 50 % torris och 50 % färskfoder ?

Bravo säljs ju i kartonger, har ej så mycket plats i frysen 😕Samma med Fodax tror jag (?)

Priima skulle va en idé, för en 500 gr korv av VoH kostar 19 kronor, av den sorten Chihuahuan får. Kyckling tror jag det är.

Ska kolla lite mer på detta när min hjärna har vaknat 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

FjantYoda
2014-04-25 07:52
#8

Kollat upp paketpris? Köpte nyligen en hel låda VoH (500 grams korvar, 20 kg) och fick det hem till dörren och räknade ut att jag sparar iallafall en 100-lapp i jämförelse med att köpa enstaka i butiken som säljer det här, i längden blir det ju lite billigare iallafall! 

Finns inte möjlighet att köpa en liten frysbox eller så ifall det inte ryms i ordinarie frysen?

https://www.instagram.com/aros_yoda/

nlinds
2014-04-25 08:07
#9

#8 Köpte du direkt från fabriken då ? Eller hur fick du det hemkört ? 🙂

Vi har inte plats alls för en frysbox :( Får bli när vi flyttar till större.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Forest]
2014-04-25 22:38
#10

7 här får mina numera även torrfoder det är ganska många som delar upp måltiden med ge ett mål torrfoder sista färskfoder.

nlinds
2014-06-02 10:05
#11

puttar denna tråden istället för att skapa en ny ….

så.. Ja, nu har jag ju "bara" Schäfern och Chihuahuan kvar 😕

Min tanke är att Schäfern också ska börja med färskfoder på "heltid" så småning om (har en säck acana kvar) Och tänkte att han kunde få färskfoder som kvällsmat nu första månaden för att vänja in magen.
Eller att han ska äta både torrisar OCH färskfoder. Kan inte bestämma mig….

Chihuahuan har förövrigt börjat rata allt vad VoH heter, trots svält, han går hellre utan mat verkar det som.. så jag får börja med något nytt märke.

Mina önskningar är då att både vavvan och Schäfern ska gå på samma färskfoder (om dom mår bra på det). Vad skulle ni rekomendera förutom VoH ? Helst ska priset INTE överstiga 900kr/månad (som jag betalar redan, acana till schäfern och VoH till vavvan) om dom bara ska ha färskfoder båda två. Finns det något foder som är inom dessa ramar/önskemål ? Eller vad man nu ska säga… HÄLP !

Vikt
Schäfern - pendlar mellan 38 och 40 kilo
Chihuahuan - pendlar mellan 1,7-1,9 kilo

Behöver seriöst hjälp med att tänka 🤐

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cam88
2014-06-03 11:12
#12

Tips till din chihuahua :) hade också voh från början, byta till MUSH vaisto så nu har jag igen kräsen chihuahua längre :)

Medarbetare på Chihuahua

mingman
2014-06-03 11:23
#13

#11 , att vavvan plötsligt börjat rata Voh, kan inte det ha med värmen att göra? Fidel tappade all aptit någon vecka nu när värmen slog till, och han äter fortfarande dåligt. 

Jag har testat 3 sorters färskfoder, Vom og hundemat, nordic SP+ och klass.

Voh är dyrast, men är trevligast för mig som människa, tycker jag. Inte så slabbigt som de andra två. Dessutom innehåller voh inga spannmål alls. Voh är kycklingbaserat, jag vill ha i rött kött i kosten också.

Nordic är billigare. Jag köper 1kg för 35 kr. 16 kg för 500. Det innehåller lite potatis och kokt korn. Det innehåller tillsatt blod så det blir ju lite slabbigare än VoH. Nordic innehåller främst nötkött till skillnad från kycklingbaserade VoH.

Klass kommer jag aldrig servera här hemma. Billigt, ja, men slabbigt och gråaktigt i färgen. Dessutom vägrar Fidel äta klass så då är det ingen idé att ens överväga det.

Vi barfar i vanliga fall men jag ska köra färskfoder nu under sommaren. Både för att göra det lätt när vi är ute och reser men också för att, som ovan nämnt, att han äter väldigt dåligt på sommaren. Då är det skönt att även om han bara äter hälften av maten så får han i alla fall rätt balans. Vi kommer blanda både VoH och Nordic i sommar för att han ska få variation (sen kommer han säkerligen också barfas ibland).

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Annons:
Linnea
2014-06-03 11:52
#14

Vi ger Nordic till våra. Vi ger Special +, innehåller visserligen lite spannmål men mindre än deras Bas. Jag ger ca 480 kr för 16 kg (en låda med 2-kg-korvar) de blir ca 30 kr/kg. Våra äter ca 4-500 g var per dag fast de är så olika stora och ingen är fet eller tunn. Golden ca 25 kg och beagle som inte är vägd sen hon var liten (11 mån nu) men jag gissar på ca 10-12 kg. En låda varar alltså ca 20 dagar. Vi är väldigt nöjda med fodret, innan luktade det väldigt konstigt men det var länge sen nu så dom har ändrat nåt i tillverkningen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
2014-06-03 11:53
#15

Man måste inte ha en frysbox för att man har en extrafrys, så mycket hundmat behöver du inte köpa ;P Finns små frysar, som går att få in i ett köksskåp eller på golvet i en garderob. Så gjorde jag när jag bodde i lägenhet och bara hade ett skåp med kyl uppe o frys nere, då skaffade jag en minifrys och ställde vid sidan om. Den var mindre än det nedre frys-skåpet, men räckte gott och väl som frys till både all hundmat och lite extra utrymme för min mat.

Jag ger nu Bravo, kan köpas i 1,2kg förpackning eller i kartong på 12kg (dvs 10st småförpacknignar). Jag köper på grizzly zoo för 369:-/kartong (dvs 30,75/kg) och får då blanda fritt mellan sorterna vilket ju kan vara bra om man vill variera eller ha olika sorter till olika hundar. I förpackningen så ligger det 150g-burgare som är smidiga att plocka fram, inget kladd. Dock tror jag det blir dyrare för dig än du har idag, eftersom det kommer gå åt ca 1 paket om dagen. Tror det landar kring 1000.-lappen med Bravo (såklart beroende på hur mkt dina hundar faktiskt behöver i verkligheten, inte alltid tabellerna passar).

Priima finns på 1kg korvar, dock kommer det gå åt över 1000g om dagen för dig (1000 för schäfern och ca 100 för vavvan). Men om du ger priima till schäfern och då ger en korv om dagen så landar ju priset omkring 600:-/mån för schäfern (tror priset ligger på omkring 20:-/kg för priima).

Medarbetare på westernridning.ifokus

thilda-
2014-06-03 13:16
#16

Vart bor du? Jag är återförsäljare av halla foder.. Kan ta hem deras färskfoder till ett bra pris om du bor i närheten :)

nlinds
2014-06-04 11:43
#17

Tack för tipsen allihop ! Det lutar åt Nordic till Schäfern och Mush till vavvan :)

#16… Du läste inte tråden eller ? …

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

thilda-
2014-06-04 16:14
#18

ja du ville ha tag i billigt färskfoder………………………………..

nlinds
2014-06-09 11:43
#19

#18 Halla är väl ett värdelöst torrfoder ? … Om inte så får du ursäkta min tykna kommentar !

#15 btw !Hur mycket kostade din minifrys och var köpte du den ? :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

CelsiusT
2014-06-09 12:10
#20

#19 Jag har en pappa som har allt man kan tänkas behöva, så han råkade ha en mini-frys stående på gården. Men annars hade jag letat på blocket och andra annonstorg. På elgiganten har du en ny för 1090:- Finns i olika storlekar, minns inte vad det var för volym på den jag hade men kan gissa att den var ungefär i storlek med den i länken (kanske något större än den, svårt att gissa sig till). Den var inte stor men jag fick som sagt gott och väl plats med en månads förbrukning till min 20-kg hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
nlinds
2014-06-09 13:51
#21

#20 tack så jätte mycket ! har letat ihjäl mig 😃

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

thilda-
2014-06-09 19:11
#22

#19 det är de ju inte?!

Upp till toppen
Annons: