Annons:
Etiketthälsa
Läst 1776 ggr
denizecarmen
4/24/14, 4:54 PM

Lös i magen? Valp

Hej, Min lilla valp (8 v) är alltid lös i magen. Hon bajsar alltid flera gånger varje gång vi går ut efter måltid,, först "normal hårda" korvar i brun färg, sen 2 högar med lösa korvar i typ ljusbrun färg.. Varför? Hon äter endast torrfoder och vatten. Men det har varit såhär ett tag nu. Är det normalt?

Annons:
russin
4/24/14, 5:10 PM
#1

Vad får den för mat ? Märke på fodret ?

Det kan bero på innehållet, att den för för mycket mat osv.

[Forest]
4/24/14, 6:04 PM
#2

ger du samma foder som den åt hos uppfödaren? Hur ofta ger du mat och vilka tips o råd fick du av uppfödaren?

denizecarmen
4/24/14, 6:15 PM
#3

Nu ger jag pedigree för valpar 360 gram delat upp på 4 ggr om dagen,, men ska byta till brit care large breed junior när hon är 3 mån, för det rekommenderas från 3 månader gamla valpar står det

[Forest]
4/24/14, 7:45 PM
#4

3 varför ge så dåligt foder nu när det är som viktigast för valpen att få i sig allt den behöver? 

Vad fick den av uppfödaren? Att byta foder är inte att rek till liten valp.

denizecarmen
4/24/14, 8:03 PM
#5

Som jag skrev innan så ska jag byta till brit care large breed junior när hon är 3 mån som rekommenderat, innan dess kan man ge vanligt valpfoder. Hon åt pedigree hos uppfödaren.

denizecarmen
4/24/14, 8:04 PM
#6

Det står på brit care förpackningen "från 3 mån, innan dess vanligt valp foder" så jag fortsätter med pedigree iaf nån vecka till, hon är ju bara 2 mån imorgon. Vi bor i turkiet..

Annons:
Fenix_Chicci
4/24/14, 9:09 PM
#7

Jag skulle hellre bytt direkt än att ge henne ett sånt dåligt foder som Pedigree. Många hundar bajsa ganska löst på foder med mycket spannmål.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

denizecarmen
4/24/14, 9:30 PM
#8

Okej ska ta o beställa hem det redan nu då. Hur ska man gå över till nytt? Hälften hälften?

denizecarmen
4/25/14, 8:16 AM
#9

Så det är alltså fodret det är fel på? För hon bajsar alltid halvlöst och ganska ljusfärg och sjuuuuukt mycket!!!???

SuperLimm
4/25/14, 9:19 AM
#10

Äter man dålig mat blir man dålig i magen :) Så ja det är fodret det är fel på. Det innehåller massor med spannmål och eftersom hundar är till största delen köttätare kan de inte ta tillvara på något nyttigt i spannmålet så det går bara rakt igenom. Så börja med det nya fodret så fort som möjligt, börja med att byta ut 1/4 av fodret, sen ökar du andelen nytt foder och minskar det gamla succesivt allt eftersom du ser att valpen mår bra i magen. Blir den minsta lilla dålig eller konstig i magen backar du ett steg och ger mer av den gamla och mindre av den nya. Ett byte kan gå på allt från en vecka till två månader men se till att ta det lugnt i början så du ser att valpens mage inte kraschar, diarée på små valpar är väldigt farligt då dom snabbt blir uttorkade.

Mvh Linn

denizecarmen
4/25/14, 10:36 AM
#11

Okej tack! Ska byta så fort jag fått hem det nya fodret!

Förresten, kan jag blanda i lite kokt ris nu medans jag bytar foder? För hon har ju varit halvlös i magen i säkert 1-2 veckor till och från! Ibland normalt, ibland löst.

SuperLimm
4/25/14, 10:48 AM
#12

#11 Visst kan du göra det, vet dock inte om det hjälper. Men du kan ha på vatten på maten iaf så valpen får i sig extra vätska :) Vill du ha i ris i maten bör det vara överkokt ris med all vätska kvar.

Mvh Linn

denizecarmen
4/25/14, 6:43 PM
#13

En annan sak nu med det nya fodret. Det står för valpar på 3-4 mån = 380 gram för 40 kg och 410 gram för 50 kg. Hon lär ju väga nått där emellan sen men hur mkt foder ska hon få nu när hon bara är 8 veckor???

Annons:
Fenix_Chicci
4/25/14, 10:22 PM
#14

Ge mängd mat efter förväntad vuxenvikt

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

SuperLimm
4/26/14, 4:28 PM
#15

Börja med något som låter rimligt sen ger du mer eller mindre beroende på hur valpen är i hullet. :)

Mvh Linn

denizecarmen
4/26/14, 5:45 PM
#16

Tack! Hon är väl lagom tjock nu, har lite "fett" på bröstet o man känner lätt revbenen genom fettet tror hon är lagom tjock.. Hon växer sjukt snabbt så hehe..

denizecarmen
4/30/14, 9:28 AM
#17

Hon har ätit Brit Care large breed junior nu i några dagar och det är stor skillnad kan jag säga!!!

Nu bajsar hon inte alls så mycket som innan och det är normalt "lagom hårt" bajs.

Dock är färgen på bajset nästan svart!!!

Är det pga den höga kött/protein halten i fodret? Eller ska jag oroa mig?
Fodret är iofs rätt svart i färgen…? 🤪

SuperLimm
4/30/14, 9:58 AM
#18

#17 Det är ingen fara att det är svart, bajset brukar bli i ungefär samma färg som fodret :)

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: