Annons:
Etiketthälsa
Läst 1527 ggr
Underbarn
4/23/14, 6:00 PM

Ultuna eller Strömsholm

Har en hund med akut diskbråck som inte blir bättre, ser ut som en operation är nödvändigt för att han ska ha en chans att bli bra. Frågan är, ska jag åka till Strömsholm eller Ultuna? Vilket djursjukhus är bäst? Ultuna ligger en timme närmare dock. Men båda är ändå långt bort (3-4 timmar bilresa). Har en till fråga om någon kan svaret… Om ett djur åker in på operation på en fredag, och måste stanna över helgen… Räknas det som jour då så att en dyr jouravgift tillkommer? Vad jag förstått det som så ska en hund efter diskbråcksoperation stanna kvar på kliniken upp till en vecka.

Annons:
[[Boris Sager]]
4/23/14, 6:05 PM
#1

Jag tycker du ska ringa till båda två och höra vad de har att erbjuda i din situation.

Underbarn
4/23/14, 6:07 PM
#2

#1 tänkte göra det imorgon… Eller försöka hinna med det iaf, jobbar hela dagen :/

michanna
4/23/14, 6:08 PM
#3

Ultuna !

Ison
4/23/14, 6:08 PM
#4

Jag hade åkt till det närmaste. Veterinärerna är väldigt duktiga på båda ställen. Vet att när vi åkte in akut med min hund till Strömsholm på jour tid och han blev kvar ca 1 dygn med prover smärtlindring osv så gick kalaset på ca 16 000 har inte kvar kvittot så kan inte kolla om de är jouravgift på alla undersökningar och så.. Men dyrt iaf:p Jag antar att de blir jour avgift om hunden ska ligga inne över natten. Och är inte operationen planerad så kanske han/hon måste ligga en natt innan eller så. Prata med ditt försäkringsbolag, och med sjukhuset du tänkt åka till. Dom vet bäst! Lycka till med vovven!!

Underbarn
4/23/14, 6:20 PM
#5

#4 jag har inget försäkringsbolag så väljer själv och betalar allt. :) han är redan hos en veterinär men som inte utför denna typ av operation.

VildaVittra
4/23/14, 7:56 PM
#6

Ultuna utan tvekan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Underbarn
4/23/14, 8:36 PM
#7

#6 motivering?

VildaVittra
4/23/14, 8:38 PM
#8

#7 Det är universitetsdjursjukhuset, så de ligger alltid främst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

michanna
4/23/14, 10:46 PM
#9

Ultuna har haft ett mycket bättre bemötande enligt mig .

Varit tyvärr där i ett jättejobbigt ögonblick då våran hund vart påkörd och dog och vi lämnade in honom där. men vi vart jättetrevligt bemötta av personalen.

Strömsholm.. Eftersom vi inte var viktiga fick vi vänta i 3 timmar innan ens vetrinärn tittade på hunden. Tvteamet var viktigare… .

Mysisa
4/23/14, 11:22 PM
#10

Har ingen erfarenhet av ulltuna men kan varmt rekommendera dig att hålla dig så långt borta från Strömsholm som möjligt.

minavitas.wix.com/kennel

Misarn
4/24/14, 8:24 AM
#11

Vi har bra erfarenheter med Strömsholm, då vi var dit ett par gånger i månaden med våran sjuka Leonberger. Hade det inte varit för dom hade hon inte legat i bädden bredvid idag. Först skulle vi bara åka ner för en MR av hennes rygg pga en upptäckt av Spondyros, men eftersom den är dyrare än en CT och att veterinären kunde se samma sak som hon letade efter , så rekommenderade hon en sådan istället vilket var bra och betydligt billigare för oss trots en bra försäkring. Men Alice var väldigt dålig med tanke på att hon led av en oupptäckt Hypotyeros, och hade dom inte lyssnat och varit uppmärksamma på vad vi berättade med olika symptomer som dykt upp vart eftersom så hade hon bara blivit sämre och behövt somna in. Det som är när man har en sjuk hund, är att man som ägare idag måste vara pålästa och inte lita blint på vad veterinären säger utan fortfarande vara skeptisk till en viss del. Alice hade högt njur och levervärde och dom rekommenderade ett utav deras svindyra veterinärfoder, hade vi varit blåögda och litat på veterinären hade vi haft en stor säck med foder kvar som vi inte alls har användning för ex. För att värdena var påverkade utav Hypotyerosen. Likaså tog dom blodprover som inte kunde bli fullständiga pga att Alice hade fått mat och medicin samma dag så vi åkte ner, något som dom kunde ha väntat med till veckan efter. Men när man väl är i den sitsen att man har en sjuk hund så vill man göra det bästa men det är bra att ha i baktanken. Läs på och var påläst, Ultuna ska vara bra, men eftersom det också är en stor skola har dom inte allt i samma hus, utan det är lite utspritt, var t.om Ultuna som tyckte att vi hellre skulle åka till Strömsholm för att vi får svar på bl.a. Röntgen fortare, men jag vet vänner som har åkt till Ultuna och tycker dom är bättre, så det beror lite på dig själv hur du känner, men nu har du läst lite om våran upplevelse. Det du ska tänka på är att Strömsholm liksom Falu djursjukhus är uppköpta av riskkapitalbolag, vilket gör att veterinärkostnaderna är betydligt dyrare än om du skulle gå till en privat klinik.

Upp till toppen
Annons: