Annons:
Etiketthälsa
Läst 594 ggr
MelliPirelli
4/23/14, 12:59 PM

Återgå till det normala

Har idag lämnat in min tik för kastrering, så vill gärna höra hur andra gjort för att återgå till det normala livet efter att ha kastrerat sin TIK.

  • Hur lång rastning de första dagarna?
  • Var tiken i hage inomhus eller lös i hela huset?
  • När började ni trappa upp på motionen?
  • Hur lång tid tog det innan tiken levde ett "normalt" liv igen?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Annons:
MelliPirelli
4/24/14, 10:30 AM
#1

Ingen med erfarenhet?

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Karolina-H
4/24/14, 10:43 AM
#2

Jag kastreade min tik för 3 år sedan och vi tog bara koppelpromenader den första månaden efter operationen för att det verkligen skulle få läka ut som det skulle. Var väldigt försiktiga med hopp och snabba svänger då också så hon fick inte vara i sängen eller i soffan om vi inte hjälpte henne upp för att hon inte skulle dra upp något stygn eller skada såret.

Första dagarna så var det bara korta rastningar på 10 min unefär men ofta, sen utökade vi det i takt med att vi såg att hon hade mindre ont. Hon fick vara lös i vår lägenhet men fick vara under uppsikt så hon inte gjorde onödiga hopp under den första tiden. jag skulle säga att man ska vara försiktig i 1 månad och sedan sakta komma tillbaka till det vanliga som var innan så man är säker på att tiken har läkt ordentligt och inte får brock eller liknande.

Codeavalone.blogg.se

MelliPirelli
4/24/14, 10:49 AM
#3

#2 Tack för att du tog dig tid och svara! :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Forest]
4/24/14, 11:02 AM
#4

Min kompis kastrerade sin tik akut och då gällde detta. Strikta koppelpromenader som inte var mer än rastnings promenader  tills styngen togs bort 10-14 dagar i. Sen sakta öka promenaderna. 4-5 veckor efter op kunde hon ha sin lös som var relativt lugn av sig. Du får nog räkna med att det tar ett par månader.  

Dessa frågor bör väl även din veterinär kunna svara på :) Så mitt tips är ställ även dom till veterinären.  

Själv är jag snittad och jag tänker på mig själv så var det viktigt att träna upp ryggen sen fråga om ryggmusklerna med. (jag vet vi är inte hundar men det skadar inte att fråga ändå ;) )

MelliPirelli
4/24/14, 11:29 AM
#5

#4 Tack för svaret! Vet sa att hon skulle ta det lugnt och gå i koppel en vecka och såfort stygnen (ca 10 dagar) trillat av kan hon börja återgå till det vanliga igen.

Så det verkar vara olika mellan olika veterinärer… Därför jag frågar hur andra gjort :)

Jag håller henne hellre stilla för länge än för lite! I dagsläget har vi bara strosat runt på tomten i koppel.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LeaBus
4/24/14, 11:33 AM
#6

Min tik var hängig första dagen sedan var hon som vanligt. Hon fick inte busa då risken att slita upp stygnen fanns. Så vi tog lugna promenader tills stygnen var borta.




Annons:
russin
4/24/14, 11:42 AM
#7

Det man ska tänka på är att det läker långsammare på insidan, än vad det gör på utsidan🙂

Har endast kastrerat en tik och hon var så lugn ändå att det gick utan problem - eller ja, efter att hon fick tillstånd att ändå ligga i soffan blev det lugnt 😉

MelliPirelli
4/24/14, 12:24 PM
#8

#7 Det är jag fullt medveten om! Eftersom hon är otroligt oförsiktig när hon springer så blir det koppel ett tag framöver :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Forest]
4/24/14, 2:56 PM
#9

8 missa säga att kompisens tik gick lös inne i hela hemmet dagtid var hon aldrig på övervåningen eftersom hon hade barngaller för och nattetid var hon bara övervåningen eftersom även där fanns barngrind 😉

Upp till toppen
Annons: