Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 4743 ggr
Kelin
2014-04-23 10:50

Kastrera vuxen hanhund

Har en hanhund som blir mer och mer galen i löptikar, nu har han dessutom slitit sig för att springa till grannens löptik. Hunden är min men min mamma hjälper till mycket med hundarna. Nu vill mamma kastrera BÅDA hundarna. Dem är 6 och 7 år, blir det verkligen skillnad på löptiks intresset? Den yngsta hanen bryr sig knappt om löptikar och har redan lätt att gå upp i vikt. Är även rädd att pälsen ska bli helt förstörd utan att det får någon effekt på problemet. Vad hade ni gjort? Vill absolut inte kastrera den yngre hanen då han absolut inte har något "problem". Men hon tror att han kommer gå på den äldre hunden för mycket?

Annons:
Eine
2014-04-23 10:56
#1

Det är bra att kastrera. Hundarna blir så lugna och visar att de mår fint.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Kelin
2014-04-23 10:59
#2

På vilket sätt blir dem lugna och visar att dem mår fint? Jag vill helst inte ha en slö hund, absolut inte i onödan… Varför tycker du att de är bra, har du erfarenhet från en eller flera hundar och är det olika raser? Den ena mår ju dåligt av det honom kan jag mycket väl kastrera. Men den andra som knappt bryr sig känns bara onödigt!

Eine
2014-04-23 11:01
#3

Inte slöa alls. Leker jättemycket och älskar sina promenader.Men inte det stirriga letandet efter tiklukt etc. Det är mina erfarenheter av mina nära vänners hundar. Raserna är rottis och spaniel,plus ett par blandraser

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneN
2014-04-23 11:05
#4

För en del hjälper kastrering, men för en del gör det ingen skillnad alls i intresset för löptikar, speciellt om man kastrerar så pass sent i livet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellenor123
2014-04-23 11:06
#5

Jag har samma erfarenhet. De ej kastrerade hanhundar som jag känt/haft har varit smått "besatta" av att revirpinka, lukta på kissfläckar, galna i tikar, svårt att fokusera bland tikar osv. De har hellre sysslat med sådant på promenader än att leka eller springa av sig. När de vart lösa har de lunkat runt och doftat på kissfläckar och struntat i leksaker som kastats osv. När de blivit kastrerade har de lekt mer och inte varit "besatta" av tikar, dofter och kiss.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Mlyy
2014-04-23 11:32
#6

Kastrera bara den ena då?

Jag funderar på att kastrera min hane, han blir otroligt påverkad/stressead av löptikar och löpperioder. Han revirkissar och ska lukta på kissfläckar otroligt mycket. Men, han blir 3 år i sommar så jag är rädd att det inte ska göra någon förändring eftersom han är så pass gammal. ;/

Annons:
CelsiusT
2014-04-23 11:37
#7

Man kan göra en chip-kastrering till en början för att se hur det fungerar. Det finns den som räcker i 6 mån och en starkare som räcker i 12 mån. När det handlar om så pass vuxna hundar så tycker jag absolut det kan vara värt att testa med sådan chip-kastrering först. Det heter suprelorin.

Varför vill ni kastrera den yngre om den inte har problem idag? Är det inte smartare då att kastrera den hund som har problem, och om det uppstår problem med den yngre så kastrerar man den hunden då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kelin
2014-04-23 12:02
#8

Det är min mamma som vill kastrera den lilla då han redan är på den äldre hunden. Han vaktar vattenskålar, leksaker etc. om man inte håller koll på honom. Men chanserna att han slutar med det beteendet för att kulorna försvinner är ju rätt liten, enligt mig! 

Dock vill jag gärna kastrera Enzo (den äldre) då han faktiskt tycker det är jobbigt men löptikar och har onödigt stor intresse. Men då måste jag kastrera båda för att Gibson inte skall hugga ihjäl Enzo tydligen..

nlinds
2014-04-23 12:24
#9

För våra gjorde det ingen som helst skillnad. Lika galen i löptikar för det.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

CelsiusT
2014-04-23 12:26
#10

#8 Låter väldigt konstigt att den yngre skulle hugga ihjäl den äldre för att den blir kastrerad. Varför tror du det? 

Sen vet du ju inte om det hjälper på den äldre heller, så jag skulle ändå testat chip först.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
2014-04-23 12:53
#11

Jag har både bra erfarenheter med kastrater. Tar de dåliga eftersom andra talar för. Grannens hund som kastrerades tidig ålder vankar av o ann när våra löper mer när Enja löper. Han visar stort intresse och våran förra tik som var kär i honom så var det mycket nära parning dok hade hon slutat löpa men hoppet kvarståg väl för henne. Har flera bekanta som har båda könen på hundarna där det kan ske parning om inte man har stenkoll på hundarna ofta lämnas hanen bort under löptiden eftersom även dessa lider vid löp, dom kastrerades i 2-4 års ålder. Lugnare knappas samma intresse det som är väl bra är att det inte blir valpar efter dessa parningar men det är inte bra att dom paras eftersom det kan ge infektion och kan ske skador. 

Att andra hundar kan ha svårt för kastrater är inte konstigt heller dels så luktar dom inte och jag ser mer o mer kastrater som är osäkra vid hundmöten. 

Jag själv tänker så här mår hunden dåligt vid löp, så kanske en kastrering kan underlätta men jag tror föga för mirakel att allt försvinner så jag sett för mycket intresse hos dom jag känner. Att arbeta med sin hund är viktig del att se till att dom inte kan slita sig eller rymma för para/s gäller även tikägares ansvar.

Kelin
2014-04-23 14:25
#12

#11 Det var min mamma som var ute. Jag har tränat lydnad, agility och rally med löptikar tidigare. Hans intresse har vuxit den senaste tiden! Nu har han även börjat vägra dricka vatten osv. problemet är att hon tror den andra skulle trycka ner honom helt.

#10

Tycker också det är konstigt. Men han tar alla chanser han får att verkligen trycka ner honom inte sätt det hos andra hundar. Men att det skulle bli värre för att den andra är kastrat förstår jag ej :3

CelsiusT
2014-04-23 15:44
#13

#12 Fast om den yngre är sådan så kanske det inte vore fel att kastrera honom också? Mest då för att ta udden av utåtagerande beteende men sen får ni ju träna på det också. Kastrering är inget som direkt tar bort sådant beteende, men det kan underlätta för att jobba med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Eine
2014-04-23 17:10
#14

Om dominansen beror på hormoner så bör ju kastration hjälpa.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Underbarn
2014-04-23 18:03
#15

Kastrerade min hane dock när han var 2-3? Han har inget intresse för löptikar längre (han har väl aldrig varit galen i dom heller men vid höglöpet så försökte han para sig med vår tik) Han är inte stor i maten och äter lite, men ändå är han lite "tjock". Antagligen för kastreringen. Hans päls har jag väl inte märkt något på. Men han är naken ;) (fast han har ju lite päls)

vallhund
2014-04-23 18:40
#16

#5 #6 sånt brukar avhjälpas med uppfostran/träning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2014-04-23 18:53
#17

6 ska du kastrera din hund för att han revirkissar och luktar på löpkiss? 🤔

Mlyy
2014-04-23 19:45
#18

#17 Haha ;p som jag skrev så blir han otroligt stressad utav löptikar/löpperioder, vet inte om du läste det? ;p Han revirpissar även hemma hos andra, oavsett om dom har hund eller ej.

vallhund
2014-04-23 20:32
#19

#18 Testa med koppel när ni är hemma hos andra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kelin
2014-04-23 23:30
#20

Om hormonerna spökar borde han vara mer instabil han är i övrigt väldigt jämn i humöret om han ej är allt för trött.. Tror det kan ha handlat om okunskap under valptiden första året trodde jag TYVÄRR lite för mycket på CM metoder. Vilket jag skäms lver idag, tror detta kan ha skapat vissa problem… Men det är ren hypotes. Men hade ni kastrerat båda eller bara löptiks galninge?

Annons:
Eine
2014-04-24 00:46
#21

# 20 Båda.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hell
2014-04-24 09:10
#22

Var beredda på att beteendet kanske inte ändras alls hos den äldre hunden. Det finns inga garantier för det och han har ju varit så rätt länge även om det börjar eskalera nu?

Har den yngre hunden lätt för att gå upp i vikt skulle jag INTE kastrera om det inte fanns en bra anledning för det. Har de dessutom långa pälsar som måste borstas skulle jag dra öronen åt mig när det kommer till kastrering. :P Har sett riktiga skräckexempel på hur pälsarna blivit, tex en hane som inte fäller sin underull. 🤐

Har sett hundar som reagerat positivt med mindre stress efter kastrering, och sen de som det inte har hjälpt på. Oavsett hoppas jag att det blir bra för er. :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Kelin
2014-04-24 13:20
#23

#22 Hans päls är redan hemsk, hoppas verkligen inte den blir värre. Men troligtvis ska vi kastrera den ena till att börja med!

Upp till toppen
Annons: