Annons:
Etikettlydnad
Läst 3677 ggr
denizecarmen
2014-04-21 17:42

Hur lär man ligg?

Hur lär man valpen "ligg"? Har provat att ha godis i handen på golvet o säger ligg, med andra handen trycka lite lätt på hennes bak, dra handen sakta på golvet… Osv.. Hon blir bara helt uppspelt om jag har godis i handen o ställer sig upp (om hon sitter). Hur gör man? Har sett videos på youtube där kvinnan håller handen på golvet o drar den sakta så valpen lägger sig ner av sig själv haha men det där funkar knappast på min valp.. Tips? :)

Annons:
jenmjao
2014-04-21 17:51
#1

Ha inte godis så den ser/känner lukten (ha i fickan eller gömt), peka ligg, alltså peka på golvet när den sitter ner.

denizecarmen
2014-04-21 19:05
#2

Har provat det med men hon förstår inte o blir uttråkad o går haha

Loveradio
2014-04-21 19:26
#3

Ligg är ett enkelt beteende att fånga med klicker.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vizzla
2014-04-21 20:51
#4

Googla kikopup så får du massor av tips på youtube

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
2014-04-21 20:54
#5

Det är olika hur man kan träna in, jag fick ha handen med gottis mellan frambenen o sen sakta dra handen framåt (då ska hunden lukta intensivt på godiset/handen) Att hålla handen kan ibland vara bra men här funka det inte med ena hunden alls att stödhålla då vart det en kamp mellan stödhanden och henne=vart totalt fel. 😉

Hiro
2014-04-21 21:26
#6

Koppla henne och håll en godis i handen som luktar mycket så hon kan känna lukten men inte nå den, sitt och stirra på handen så funkar det nog efter ett tag men ha tålamod. Det är ingen idee att säga ligg då hon inte vet vad ligg betyder. Kopplet är till för att hon inte ska kunna gå iväg, ska inte vara sträckt bara hindra för att hon ska hitta på något annat att göra än att lista ut vad du vill att hon ska göra. Var gärna i ett tråkigt rum med lite saker och inga andra djur eller människor

Annons:
htt
2014-04-21 21:44
#7

Jag kämpade med ligg I flera veckor utan någon framgång, sen flyttade jag mig till en matta och min valp la sig direkt. Det var ju mycket trevligare och lägga sig där ;)

fackdack
2014-06-08 01:08
#8

Jag lärde mina hundar och min mammas hund samt mina kopisars hundar sitt och ligg alla hundar är olika. och har olika lust att lära sig, min förra hund vr en Dalmatin jag lärde han 1 sak på ca 5 minuter medans min nuvarande hund är shar pie hon är ca 1 år och jag tränar fortfarande med grunderna xD Hon har lite problem med att komma i håg även tränarjag varje dag.. men ar ALLTID kört med hand historian ;)Fungerar alltid

Marieangelica
2014-06-09 17:02
#9

Min valp (14 veckor) lärde sig idag, STOLT! :D För honom var det lättast om han först fick kommandot sitt och sen förde jag lugnt ner handen (med godis i!) till golvet en bit framför honom. Inte för långt framför för då reste han sig och gick efter handen. Som nån redan skrivit, en matta/filt är jättebra att börja på! (I videoklippet gör jag handrörelsen lite snabbare då vi övat några gånger.)

Swadika
2014-06-09 17:12
#10

Theo var hopplös på att lära sig ligg, inget utav de där vanliga fungerade på honom. Så fick vi tipset att jag sitter på golvet och har mitt ben lite böjt så det blir som en tunnel. Har hunden på ena sidan "tunneln" och andra sidan godisen. Då måste hunden lägga sig ner för att nå godisen. Använde klicker när han la sig ner och ordet "ligg" efter bara några gånger behöver jag inte använda benet längre utan han förstod att han skulle ligga ner.

Jag är lite dålig på att förklara, om du inte förstår hur jag menar så kan jag försöka förklara igen x)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: