Annons:
Etiketthälsa
Läst 2619 ggr
swapp
2014-04-20 20:06

MYCKET flåsig mops

Har en mops som sövdes för en vecka sedan för att dra ut en tand. Efter det har han varit väldigt väldigt flåsig och blir det väldigt lätt också. Bara man går en kort promenad eller busar och springer lite. Han låter nästan som att han ska dö för att han inte får luft. Då hinner han med tre/fyra ut och in andningar i varje sekund.

Undrar om nån vet vad det kan bero på, det måste ju ha med sövningen att göra för han har inte varit såhär förut. Kan han va svullen och öm i halsen för att det satt en slang där??

Annons:
vallhund
2014-04-21 02:01
#1

Kan vara så, oavsett så bör du kontakta behandlande vet direkt tisdag morgon!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-04-21 03:20
#2

Håller med, kontakta veterinär. Kan vara blåsljud på hjärtat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ktisroinen
2014-04-21 08:55
#3

Håller med de andra!

russin
2014-04-21 12:02
#4

Hur gammal är hunden ? Kom inte värmen ute i samband med detta ?

Aristarcos
2014-04-21 12:38
#5

Håller med ! Både att de kan ha skadat något så han har svårt att andas, eller att han har fått problem med hjärtat… men båda anledningarna behöver ju en koll helt klart. De ska bara vara påverkade samma dygn, inte flera dygn efter en sövning !

Oliviahack
2014-04-21 12:52
#6

Just mopsar är en stor risk att söva och man gör det inte i onödan. Kontakta veterinär är att rekommendera.. Är han inapp? och flåsar kan det vara problem med hjärtat och på så vis fått vätska i lungorna.

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-04-21 14:17
#7

Mops+ sövning , intuberad måste ha påverkat andningen. Hjärtfel låter för mig långsökt eftersom det inte debuterar ssk ofta direkt.

Ja, kontakta veterinär.

swapp
2014-04-21 15:11
#8

Men det vore ju hemskt om dom råkat skada hans luftvägar, kan det hända alltså? :'( Och kan han ha fått hjärtfel på grund av sövningen? Önskar ju att jag visste det innan….

Jo vi har kontaktat veterinär och vi ska åka in med honom och undersöka, men tänkte bara om nån visste här också..

#4 Han är snart 2 år och har aldrig varit så här förut, så att det skulle va pga värmen tror jag inte..

Usch är så orolig för honom, 😭

[[Boris Sager]]
2014-04-21 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Han kan ha blivit svullen i luftvägarna av intuberingsslangen. Mopsar är ju ssk känsliga eftersom de redan ofta drabbas av andningsbesvär. Tror som sagt inte att han fått hjärtfel av sövningen. Dessutom brukar ju veterinärer kontrollera hjärtat innan de söver.

Jag förstår att du är orolig, det blir jag också när min 1,9 kg york ska sövas, men jag tror din hund blir klart bättre med andningen när svullnaden i luftstrupen gett med sig. Bäst dock att kolla med veterinär.

Aristarcos
2014-04-22 20:33
#10

Hej, hur har det gått med din lille mops?!, hoppas han får hjälp så att han kan börja må bättre igen !

[Daniela1983]
2014-04-27 11:27
#11

Hur gick det med mopsen, frågar jag med.

swapp
2014-04-27 13:20
#12

Det är lite bättre nu… Men fortfarande värre än det var innan sövningen.. :( det varma vädret hjälper ju inte direkt heller.

nlinds
2014-04-27 14:18
#13

Du kanske kan prova att dränka en handduk i kallt vatten och ha med dig på promenaderna. Stanna i skuggan och lägg över handduken på hunden så hen får kyla ner sig lite.. Kan hjälpa.. Hoppas det blir bättre..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Ixectrona
2014-04-27 14:26
#14

Operationer för att vidga luftvägar, svalg och näsborrar förekommer ju, dock vet jag inte om man gör det i Sverige. Blir det inte bättre snart skulle jag se åt det, han ska ju inte behöva lida sådär.😕

[[Boris Sager]]
2014-04-27 14:30
#15

O nej, det skulle jag INTE rekommendera. Det görs här i U.S.A. med mycket tveksamt resultat och kostar plenty. Har inte hört att det görs i Sverige.

russin
2014-04-27 15:23
#16

Operationer av svalj och näsborrar ? Jo det görs en hel del sådana operationer på frallor, bulldogg mm i Sverige.

Dock behöver nog mopsen kollas upp igen av veterinär, för är den så pass flåsig nu så kan den kollapsa i sommarvärmen senare.

Upp till toppen
Annons: