Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1706 ggr
Ellensandahl
2014-04-19 22:54

Blir 2 hundar lugnare ensamma?

Jag har ett rätt stort problem med min mellanpudel, han har det riktigt svårt att vara ensam. Vi har provat de flesta metoder men om nån har en lite ovanlig kom mer än gärna med tips! Men iaf så har vi tänkt ett tag att skaffa en till hund och då kombinera att min andra hund blir lugnare (kanske) då. Kom med alla tips, åsikter och argumentationer om det här. Behöver all hjälp jag kan få!

Annons:
Belimas
2014-04-19 23:33
#1

Tjae risken är ju ganska överhängande att ni sen sitter där med två hundar som har problem att vara ensamma. Vilka metoder har ni testat ? och hur har ni gått tillväga ? och hur gammal är hunden ?

jenmjao
2014-04-19 23:36
#2

Jag tror inte samma problem kommer att dyka upp (att inte kunna vara ensam) men otroligt värre och fler kan dyka upp, t.ex två hundar som drar i koppel, två hundar som gör utfall, två hundar som förstör i hemmet, m.m.

Cahira
2014-04-20 01:21
#3

Om första hunden är lugn så lär det smitta sig på andra, men om nån av hundarna får ångest finns det risk att det smittar av på den lugne.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ElinaS
2014-04-20 09:21
#4

För oss löste sig problemet när vi köpte en till. Den vuxna bitchen tog förvånansvärt nog på sig mammarollen och visade valpen hur man gör när man är hemma själv. Nu har jag spionerat genom fönstret på dem några gånger och dem lägger sig oftast och sover. Innan valpen kom vart tiken hysterisk och sprang runt i huset, grävde repor i dörrarna och skällde. Men kom ihåg att du måste ensamhetsträna valpen att vara helt själv så han inte får samma problem om han skulle bli helt själv utan din vuxna hund.

Vizzla
2014-04-20 09:27
#5

Inte nödvändigtvis. Min blev inte lugnare. Däremot är han ju inte ensam längre. Men 3 timmar är fortfarande max vad han klarar innan han får ångest och ylar. SÅ vi lämnar honom aldrig så länge.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Mixie
2014-04-20 15:50
#6

Ni som har problem med ensamträning, har ni provat låta hundarna vara på mindre yta? En av mina är galen om man lämnar honom lös i hela lägenheten men om han är i sovrummet eller köket är det inga problem alls :)

//Mickan

Annons:
jenmjao
2014-04-20 16:04
#7

Jag brukar lämna radio eller tv på för min hund så hon ska bli lugnare, finns videos på youtube som funkar på min hund (och enligt kommentarerna på de flesta hundarna) som gör så hunden somnar.

https://www.youtube.com/watch?v=GCu7HELGPy0

finns många flera!

Cahira
2014-04-20 19:31
#8

Digger 12 var van att vara ensam nästan hela dagarna med sin kompis, utomhus, innan jag kom hit. Det var vardag och gick superbra då han hade sin kompis. Sedan kom jag hit, kompisen blev jättesjuk i borrelia och saker förändrades när hon avlivades. Nu kan han inte vara ensam alls trots att hunden jag tog med hit är lugnare än lugnet själv. 

Valpen kan vara ensam med min tik i över en timme utan att gråta, men inte ens 5 minuter med 12åringen som får sån ångest att han kryper ur skinnet redan innan man öppnat dörren.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2014-04-21 21:54
#9

Våran första pudel har tagit detta med ensamträningen som en dans på rosor. Vi skaffade oss hund nr 2 en liten söt pudel till. Det är flera årsen och än idag kan hon ha lite svårt för att vara själv ofta går det bra men det har tagit tid mycket träning och långa promenader innan dom ska lämnas. Här spela det ingen roll att hon hade en mycket trygg storasyster hemma nepp hon satt o grät vid dörren ändå. 

Så skaffa inte en till hund för det tror jag inte är lösningen. 

Fråga: Brukar ni gå en långpromenad innan ni lämnar hunden, hur stort utrymme har han tillgång till när han är hemma själv? 

Brukar ni göra på visst sätt innan ni går? Alltså har ni några rutiner? 

Sen kan jag ha lite tips hur man tränar in mer ensamträning. 

Här klara våran Donna 15 minuter själv så vi gjorde som så att vi lämna henne inne 15 minuter 3 gånger per dag i några dagar först som träning. Sen öka vi tiden till 20 minuter körde samma visa igen flera gånger per dag o flera dagar. 

öka tiden mer o mer med samma träning. Tillslut tog hon detta som aha igen ska dom gå det vart ingen stor grej av det, när vi sen kom hem så visst vart hon glad men nu hade vi även här börjat sluta med hälsa på henne förren hon var helt lugn. Det tror jag med har lite träningen o göra det är alltså kul att vi kommer hem men nu mera så lever hon inte rövare för den lilla stunden hon vart inne. (hon har även våran andra hund som sällskap,katt finns med).

Ronja&Ila
2014-04-22 11:32
#10

Jag har kört liten yta som valp och sedan ökat. Men nu har min Aussietik aldrig haft problem att vara ensam - hon tom föredrog de som valp .

Upp till toppen
Annons: