Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1724 ggr
Cronsell
2014-04-16 20:00

Få bättre kontakt med hunden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

I lördags hämtade jag och pojkvännen hem en jättefin wachteltik på 6 år.
Jag är väldigt ovan vid hundar, men känner ändå att detta kan bli bra.
Hon och husse har fått jättebra kontakt men mig lyssnar hon inte riktigt på.
Så jag undrar nu om det finns några bra knep för att få bättre kontakt med hunden?

Alla andra tips på bra knep för nybörjare mottages gärna! :D

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Annons:
Fialialej
2014-04-16 20:16
#1

Var inte för på nu i början skulle jag säga, men ta tillvara på de tillfällen hon tar kontakt med dig. Ha en leksak med dig, eller lite godis i fickan, och när hon söker din uppmärksamhet så kan du belöna henne. :) Om hon kan några trix kanske det kan vara roligt att träna på dem tillsammans, och kanske träna in nåt nytt också.

"På natten är alla katter svarta"

Cronsell
2014-04-16 20:44
#2

#1 Hon har varit väldigt bortskämd med godis i sitt tidigare hem, så vi försöker låta bli att ge henne för mycket. Istället är det mycket beröm och kel som gäller.
(hon får såklart godis, men inte utan anledning)
Hon har en leksak som hon fick med sig, men hon har inte rört den en enda gång sen hon kom till oss.. Och hon är inte så leksugen av sig än.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Fialialej
2014-04-16 21:29
#3

På vilket sätt visar hon nu att hon varit birtskämd med godis tidigare? Om hon "tigger" är det ett perfekt läge för dig att skapa kontakt genom att be henne göra något, och i utbyte få nåt gott. Det ör inte utana nledning, utan ni tränar ju faktisk kontakt. Se det som positivt om hon är matglad. :) Belöningen kan vara hennes mat, eller nåt annat som är lite nyttigare än vanligt "godis". Min hund, tillexempel, skiter i mig om jag försöker berömmam ed kel och gos. När vi tränar funkard et bäst med godis eller lek. Det kan vara braa tt tänka på, att uppmuntra med sånt hon visar att hon gillar. (Men är det kel och gos hon tycker böst omska dus åklart använda det!)

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-04-16 21:30
#4

Det är alltså kontaktövningar jag menara tt du ska göra, och sen berömma med nåt hon gillar. Så du inte tror att jag menar att du bara ska sitta och trycka i henne massa mat. :)

"På natten är alla katter svarta"

Cronsell
2014-04-16 21:40
#5

Ah, men det låter ju mer logiskt :)

När vi var och tittade på henne så fick hon en del godis utan att behöva göra något, och det är mest det jag vill undvika.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Upp till toppen
Annons: