Annons:
Etikettövrigt
Läst 3195 ggr
Amerikanskbulldog
2014-04-16 13:23

dra i örat = svamp?

Har en fundering, det sägs att det är en myt att hundar kan få svamp i örat om man drar dom i öronen. Men min hund får det varje gång jag gjort det så jag har slutat med att göra det, och hon har inte haft problem med öronen efter det, sen va min mamma tvungen att dra henne i örat för några dagar sen för de var de enda hon fick tag på när min hund drog omkull henne och hade mamma liggandes bakom henne när hon drog sig fram mot två andra hundar och nu har hon svamp igen… har någon mer detta problemet eller vet ni vad anledningen kan vara eftersom hon alltid får det vid dessa tillfällen? Tacksam för svar :)

Annons:
chade
2014-04-16 13:46
#1

det har jag aldrig hört om förut, sätter en liten tass här och följer :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

LekGott
2014-04-16 14:16
#2

Följer jag med! Haha 😉

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Turast
2014-04-16 14:32
#3

Definiera dra?  :)

När jag myser med min hund "drar" jag i hans öron, men det är ju inte hårt haha

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[tk1971]
2014-04-16 14:38
#4

Aldrig hört talas om!

Min hund gillar när man drar lite lätt i öronen, jag säger som #3 att det är en mysgrej.

Vizzla
2014-04-16 15:06
#5

Vad har en svampinfektion med att dra någon i öronen att göra?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Amerikanskbulldog
2014-04-16 15:06
#6

Haha inte dra men asså när man säger till hunden så tar man tag i örat bestämt typ haha asså inte så hårt att man bryter låss de utan mer bestämt så hunden slutar med dumheterna den håller på med

Annons:
Turast
2014-04-16 15:27
#7

Skulle jag göra så skulle min hund dö, han är känslig haha men att mysdra i öronen det är myyysigt tycker han förstår dock inte hur att dra i hundens öra kan ge den svamp?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Em_
2014-04-16 18:17
#8

Låter som en skröna. Skulle vara om man sliter i de dagligen så att de blir skadade.


CelsiusT
2014-04-16 18:49
#9

Är nog något som någon hittat på för att få er att sluta dra er hund i öronen. Det gör man inte som tillsägning. En sak om man råkar få tag i örat när hunden gör utfall, det kan man ju inte hjälpa. Men man drar inte sin hund i öronen, inte heller ta tag i öronen som bestraffning.

Det jag kan tänka mig är att er hund ofta har problem med svamp och att ni uppmärksammar detta i samband med att ni dragit hunden i örat. Kan också vara så att hunden faktiskt får ont i öronen så den börjar klia sig och då river upp sår där svampen lätt får fäste. Eller att ni när ni drar faktiskt river hål i öronen. Annars hänger liksom inte en svampinfektion ihop med att man tar i hunden.

Men slutsats, oavsett varför hunden får svamp så sluta dra hunden i öronen! Men se till att hålla koll på hundens öron och behandla svampen och håll koll på om det kommer tillbaka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mischa
2014-04-16 18:51
#10

Har du utvärderat genom att under en längre tid inte dra hunden i örat?

Ser inte hur en svampinfektion skulle kunna uppstå pga. drag/tryck i ytterörat, tror mer på att din hund är mottaglig för svamp och att "dippar" i immunförsvaret triggar igång det pga ex. stress eller löp.

≧◔◡◔≦

Honestyisdead
2014-04-16 19:06
#11

Det finns inget med svamp som orsakas av att man är dum mot hunden och drar den i örat som bestraffning.

Amerikanskbulldog
2014-04-16 22:01
#12

Haha vet inte om ni misstolkat eller nått, ni skriver som om ja har misshandlat min hund. Jag drar inte så jag tar sönder öronen…. Min hund har rätt slutna öron så de kan vara det med. Man märker när hon har svamp för då går hon skevt med huvudet och skakar huvudet ofta. Har medel från vet. sen tidigare som ja använder. Behöver inte fler svar från er nu för ni förstår ändå inte vad jag menar, tack ändå :)

CelsiusT
2014-04-17 13:56
#13

#12 Vet inte vad det är att missuppfatta? Du skrev i #6 "när man säger till hunden så tar man tag i örat bestämt" och nej så gör man inte, det handlar inte om att vi tror att du misshandlar hunden. Men det finns ingen anledning till fysisk kontakt när man säger till hunden.

Men det enkla svaret på din fråga är: nej hunden får inte svamp av att ni drar den i öronen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Megapixxeln
2014-04-17 17:25
#14

Man drar inte hunden i öronen om den inte uppför sig! det gör ju ont! Ta den hellre i nackskinnet om något mindre känsligt.

LekGott
2014-04-17 17:51
#15

Känner tjejen och hennes hund har det mer än bra! Aldrig sett henne göra illa sin hund på något sätt och många hundar behöver man bara ta i örat(löst) för att bryta ett oönskat beteende. Tycker ni är lite för dömande överhuvudtaget på denna sidan… Allt kan låta mer än vad de är!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Oliviahack
2014-04-17 19:03
#16

Man drar ändå inte hunden i örat. Tänk dig själv hur ont det skulle göra om nån gjorde det på dig.

LekGott
2014-04-17 19:09
#17

#16 Jag drar inte min hund i örat! Sa att med många hundar räcker de i princip att man petar på örat!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

CelsiusT
2014-04-17 19:09
#18

#15 Jag har aldrig påstått att TS hund inte har det bra eller att TS är elak mot sin hund. Men jag kan bara inte hålla med varken dig eller TS om att det är okej att "dra" hunden i örat för att bryta ett beteende eller för att "säga till" hunden. Det finns ingen anledning. Som någon skrev, ta då hellre i nackskinnet, öronen låter man bli.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LekGott
2014-04-17 19:10
#19

#18 Vart skrev jag att man skulle dra hunden i örat? Eller att jag gör/har gjort det?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

CelsiusT
2014-04-17 19:13
#20

#19 Märka ord då, ta i öronen/dra i öronen. Oavsett vad du själv önskar att kalla det, man låter öronen på hunden vara. Man gör inte något av det för att bryta ett beteende eller för att säga till hunden. 

Men viktigast av allt i den här tråden så var det att det inte hänger ihop med svamp. Om inte man gör det så att det orsakar smärta så att hunden kliar sig, får sår och därmed får svamp. Men det är inte troligt det heller.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LekGott
2014-04-17 19:20
#21

#20 Ja jag tycker att de e skillnad på att ta och dra. Dra gör ont, ta i örat gör inget ont i hunden.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

CelsiusT
2014-04-17 19:36
#22

#21 Hur kan det då bryta ett beteende? Och vad har det då för syfte? TS skriver själv definitionen dra så…

Skit samma, jag har delat min åsikt, det är inte okej att ta eller dra i hundens öron för att bryta ett beteende.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LekGott
2014-04-17 19:39
#23

#22 Många hundar regerar vid beröring (INTE DRA) av deras öron helt enkelt.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Lilllens
2014-04-18 00:00
#24

#23 Varför skriva dra om man menar peta/röra? Rätt stor skillnad.

LekGott
2014-04-18 00:03
#25

#24 Vart skrev jag "dra"? bara nyfiken över vart ni hittar allt ni påpekar och klagar över?

Må gott!! 
Nathalie & Lego

LekGott
2014-04-18 00:06
#26

Skit samma! Den här diskussionen leder ingen vart. Jag drar inte min hund i örat så har vi de klart för oss för en sista gång. TS har fått svar på sin fråga så känns som att vi kan lägga ner diskussionerna nu kanske? Trött på allt "hackande" som beror av missförstånd (antar jag).

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Lilllens
2014-04-18 01:06
#27

Hon skriver att hon drar i örat, du säger att du känner henne och att vissa hundar behöver man "röra" i örat för att avbryta ett beteende. Konstigt att det blir missförstånd? Nej. Hackade jag på någon nu för att jag ställde en vanlig fråga?

Annons:
Oliviahack
2014-04-18 10:06
#28

TS skrev dra, skiter i vad du skriver för det gäller ju inte dig!

Upp till toppen
Annons: