Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 758 ggr
ElinaS
2014-04-16 12:06

Träning vintertid

Kanske fel årstid att skapa denna tråd men här där jag bor är det fortfarande isande kallt om fingrarna vid träning utomhus. Varje gång jag tränar utomhus vintertid blir det så krångligt. Ofta har jag koppel i högra handen och ev. en klicker. I den andra har jag en godis som ofta består av en bit skinka. Samt i någon ficka har jag alltid godis. Varje gång hunden gör rätt klickar jag och måste leta fram en skinkbit i fickan med en kall hand. Jag måste kunna byta koppelhand snabbt i tex rallyn vid snurrar mm. Och det gör jag med stelfrusna fingrar pga att det blir för klumpigt med vantar. Jag känner inte hur många skinkbitar jag får med upp med vantar. Dessutom blir det svårt att klicka med vantar. Hur gör ni vintertid? Det kan ju låta som att det är världens fjantigaste grej men jag tror många hundägare känner igen sig.

Annons:
tjoopa
2014-04-16 12:10
#1

Jag har ett par tunnare stickade fingervantar som jag klippt av fingertopparna på :) Värmer litegrann iallafall.


LuLeLo
2014-04-16 12:25
#2

Har precis samma probem… Följer tråden.

Tass Josephine

Alex
2014-04-16 13:34
#3

Testa läderhandskar, de brukar värma bra och vara smidiga. Kanske ett byte av godis skulle kunna underlätta också, använda något på tub istället för skinkbitar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JamieBlue
2014-04-16 22:49
#4

Godisväska är åtminstone lite smidigare än att ha godiset i en ficka, tycker jag. 

Finns även vantar där du kan vika av toppen på fingrarna så att du har fingertopparna fria - som en avancerad torgvante typ. Just de här är dyra men det finns säkert billigare varianter eller så kan man kanske sy själv om man är händig! http://www.lundhagsfabriksbutik.se/article/windstopperpullover?attr1_id=75#.U07sd1zazUY

Går det att träna någonstans där du inte behöver ha hunden i koppel? Det blir en sak mindre att hålla reda på.

Cahira
2014-04-17 01:29
#5

Jag kör på en tub mjukost vintertid och har handskar med grepp så jag inte tappar tuben när jag klämmer fram en dutt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Agda
2014-04-17 03:36
#6

Jag skulle välja godis som är i bitar, t.ex. frolic, då känner du dem även om du har vantar på. De vantar jag har när jag går med hunden är ett par tunnare fingervantar, inga problem med att ta upp godis eller klicka med dem.

Nu vet jag inte hur momenten vid rallylydnad ser ut, men du kan inte ha midjebälte och koppel eller en lite längre lina? Ska hunden snurra runt dig kanske du bara behöver kliva över linan.

Annons:
taylor__lambert
2014-04-17 04:51
#7

Ett par skinnhandskar + belöningsväska + klicker & koppel i samma hand + ev lick treat eller någon skinkost på tub om hunden tål det.

Det är vad jag prövat som hundägare :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vallhund
2014-04-17 05:01
#8

Finns det inomhushall att träna i i din närhet, eller ridhus?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: