Annons:
Etikettbeteende
Läst 1961 ggr
LuLeLo
2014-04-15 20:35

Koppelgående råd?

Nu skriver jag här igen. Blir så trött på det här. Lotus, cocker spaniel på 14 mån har koppeltränats i 9 mån och drar fortfarande. Under tiden har jag bytt metoder flertal gånger, och vill byta nu igen pga att nuvarande är ohållbar (går i princip ut på fysisk bestraffning och/eller korrigering). Jag vill ha en metod som låter promenaderna vara roliga, så att jag slipper bli sur och arg varenda gång.

Själv har jag ett halvdåligt tålamod och blir arg istället för ledsen när något går dåligt. Jag gör mitt bästa för att samla tålamod och kraft inför promenaderna. Något tips på hur man kan få bättre tålamod?

Slutmål för hur Lotus ska gå i koppel:

*Gå på vänster sida.

*Gå med slakt koppel (spelar ingen roll om han går framför, bakom eller långt åt vänster).

*Vara följsam i kopplet gällande svängar och tempo.

*Gå utan att bli godismatad. Vill inte behöva använda mig av något godis alls på en normal runda (såvida vi nu inte stöter på hundar eller dylikt som han reagerar på).

*Inte göra något behov såvida inte kommandot "Nosa" ges.

*Kunna gå i grupp med flera människor+hundar och uppfylla ovanstående krav.

De metoder som vi har testat när han drar är stanna, backa, peta vid sidan, blockera vägen med fot/kropp, ja, det mesta. Stanna har jag hållt fast vid mest, 3 mån typ. Den metoden gav stor verkan men efter ett tag fastnade vi. Det dåliga med den här metoden var att Lotus kunde börja fara runt och bli otroligt utåtriktad när jag stannade.

De fysiska har kommit på sistone och fungerar inte så bra, eftersom jag har lätt att ta till för stor kraft. Tränade med dem i kanske 1 månad. 

De andra metoderna har haft olika antal veckor på nacken.

Så, tips på effektiv träningsmetod som får honom att sluta dra? 

 Tips om hur man vänjer av godiset välkomnas också.

Tass Josephine

Annons:
monstermash
2014-04-15 20:43
#1

Hur långt i träningen har du kommit då?

taylor__lambert
2014-04-15 21:00
#2

Jag har en cocker kille på nu 4 år, jag fick träna koppel gående tills han vart 2 år, sen kunde han gå relativt fint, nu drar han aldrig. Det brukar oftast vara lättare att träna koppel gående om hunden är riktigt trött, klicker är super bra markör också.

Kan kort säga hur jag gjorde i två års tid:

1. Varje gång, vid minsta lilla drag stannade jag.

2. Väntade ut.

3. Insåg jag att det inte funkade så tog jag några steg tillbaka.

4. Sekunden han vände sig om och tog ett steg belönade jag med klicker rösten och det goaste godiset i hela vida världen! (min cocker gör allt för en liten matbit)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2014-04-15 21:02
#3

Tänk på att varje gång han gör rätt så ska han få känna att det är det bästa han någonsin kunde ha gjort, du ska bli så glad som om han hade blivit champion i din favorit tävling :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Hiro
2014-04-15 21:44
#4

Om du har sele och halsband kan du börja med att bara använda sele ett tag och låt han hålla på som han vill Har du ej sele så rekommenderar jag att du köper en (behöver inte vara dyr eller snygg, bara en sele).

När han har halsband på sig och går på oönskat sätt så svänger du höger 360grader, då tvingas han följa med kopplet och hamna på rätt ställe. (OBS du får inte ha för långt koppel men inte heller för kort, jag tror 1.5m är en bra längd.) Då berömmer du, klickar och ger godis om du använder klicker och ger godis. Gör detta bara då du har tid och känner dig tålmodig. Har du inte tid så ha bara på selen för då kan du skita i allt. På det sättet tränar du bara då du har som bäst förutsättning att lära. Om du så önskar så kan jag troligen spela in en liten video i morgon som visar hur det ser ut på mina promenader och hur jag lärde in det. Det tog min hund att lära sig grundprincipen på en promenad som var ca 500m och då hade hon gått som hon ville i sele sedan hon var 8v och hon var då 4-5 månader. Kom ihåg att ALLTID göra samma sak. Är halsbandet på är det aldrig OK att dra eller uppföra sig dålgit på något sätt (du bestämmer vad uppföra sig dåligt innebär) då svänger du direkt höger, inget lockande eller prat innan, bara sväng så han hamnar rätt och belöna massor. Gör han rätt så kan du koppla om till sele (och ta av halsband för att göra saken super tydlig) och ge en leksak om han nu tycker om det. Dock ej i halsband då vissa hundar blir galna och jätteflummiga av leksaker…

jenmjao
2014-04-15 22:24
#5

Min hund drar som en tok ute, har också provat istort sätt allt. Jag började inomhus med att lära fot och stanna när jag gör det, ha kontakt m.m. funkar perfekt inne, men ute försvinner hon, som om hon blir en annan hund/ett vild djur. Fick hem mitt vgw sele idag, hon drar ju fortfarande men skulle kunna hålla i henne med lillfingret pga vgw selet (hon väger 27kg). Såfort hon inte drar/går bredvid mig så klickar jag och ger godis, nu har jag inte hunnit träna så länge med selet men jag kan säga att skillnaden att inte ryckas med eller att kunna gå avslappnat för att man vet att man inte kommer tappa balansen eller bli chockad så man nästan blir arg har hjälp jätte mycket. Nu har jag också hört att vgw selen kan ge skavsår i armhålan, men vilken tur att det finns nosludd man kan köpa och sätta på :) Allt har sina lösningar. 
Min mammas dvärgpudel tränade jag för 4år sen, lärde han att gå fot igenom att konstant vända riktning när kopplet spändes, det tog två dagar innan han gick bra, men såfort han kom tillbaks till min mamma så började han dra igen. Har försökt det med min hund men det funkar inte, hon blir bara stressad.

nitisen
2014-04-15 22:45
#6

Med pappas cocker som drog massor fick jag tipset att göra som när man rider och gör halvhalter, alltså, krama om kopplet med vänster hand. Detta förutsatt att du har halvstryp så hunden känner att "oj, nu händer det något". Vid minsta lilla tendens till att dra ska man krama, och det får man göra många gånger ibland.

Tog strax under 1mån innan han gick superfint i koppel. Det vart liksom obehagligt då halsbandet spändes sådär och det var ett tecken för honom. Sedan måste man ju hålla efter och fortsätta så de inte glömmer bort sig. Varje gång de tenderar att dra, krama kopplet så de blir påminda.

Detta funkar nog inte på alla hundar men på vår funkade det.

Jax <3

Annons:
LuLeLo
2014-04-15 23:04
#7

Till alla förutom #1 vill jag säga att jag nu verkligen ska satsa på att hålla en och samma metod. Jag kommer alltså bara att välja en av era metoder, så förklara gärna varför just er är bäst.

#5 VGW-sele är inte på tapeten just nu. Anledningen är dels priset och dels att min hund kanske växer på bredden tills 2 års ålder. Då vill jag inte lägga dyra pengar på en sele som kanske inte passar senare.

#2-4 Är nyfiken på hur ni fick bort godiset? Godisberoendet (eller i det här fallet matberoendet) upplever jag som ett av de större problemen. Dels så vill jag inte behöva lägga all hans mat på koppelträning, som det lätt blir när man går 3-4 promenader om dagen på totalt 1-2 h. Sen måste man ju banta bort det också (jag vill kunna lägga maten på annat) och samtidigt behålla det fina gåendet. Hur gör man?

#4 Din metod låter väldigt lockande med det att bara träna när man känner för det. Det är nog precis vad jag behöver, och hunden med. Men det känns lite tveksamt om jag kommer orka med dragande på promenaderna när vi inte tränar. Det är ju ett ganska stort irritationsmoment. Skaffa antidragsele kan jag förstås göra, men det kostar en slant. Hur tänker du kring det här?

Sen undrar jag om hunden kommer förstå att den ska gå fint i halsband med mig, om den drar i halsband med mamma? Hon hänger inte med på mina träningsmetoder och kommer så inte göra, det är inget jag kräver av henne heller (det är trots allt min hund). Hon korrigerar visserligen hans dragande, men då främst genom att dra tillbaka, blockera vägen och dylikt. Fixar hunden det, eller kan jag vara extra tydlig genom att använda ett annat halsband eller nått?

#1 Kan lägga upp en video imorgon, så får du värdera själv. I skrift kan jag säga att han håller sig vid sidan i ett lugnt tempo, men brukar ändå ha ett högre tempo än vad jag själv har. Han segdrar främst framåt men också en del åt vänster sida (för lukter och så). Går så här bra med min andra hund likväl. Går sämre ihop med min andra hund och mamma eller i grupp med andra människor.

#2, Din metod låter intressant eftersom jag var inne på att köra på stanna-metoden igen. Den gav ju bäst resultat. Går den lika smidigt med två hundar i kopplet tror du? Har nämligen det…
Orkade du gå alla promenader varenda dag på det här sättet?

Tass Josephine

nitisen
2014-04-15 23:25
#8

Kan säga att jag tror inte min metod är bäst, faktiskt. Den var effektiv på den hunden, men på min hund går det segare med den metoden. Har ingen direkt motivering mer än att det är en ganska snäll metod och den är lätt att använda på sikt då man lätt kan "påminna" hunden genom en lätt kram på kopplet. ;)

Lycka till och hoppas du hittar en bra metod! :)

Jax <3

LuLeLo
2014-04-15 23:30
#9

#6, Vad menar du med att "krama kopplet"?

Tass Josephine

nitisen
2014-04-15 23:54
#10

#9 Du håller kopplet i båda händerna, och då hunden drar kramar du ihop vänsterhand och liksom vinklar in lillfingret mot kroppen typ. Svårt att förklara. Lätt att beskriva för de som rider då man helt enkelt kan säga "gör halvhalter". ;)

Jax <3

md32
2014-04-16 08:24
#11

Ja, dessa "draghundar"! ;)

Jag kan starkt rekommendera att börja klickerträna. Jag går just nu på en kurs ang hundmöten, och då har vi fått lära oss klickern. Nu får jag inte dra in för många moment samtidigt i träningen, men faktum är att min lilla dam har börjat intressera sig mer för mig rent generellt på promenaderna. Vi använder belöning i form av tuber med t ec baconost eller -favoriten- böcklingpastej. Lite på skoj tränade vi fot genom att jag höll tuben i vänster hand med aningen pastej uttryck att slicka på. Hon var som ett plåster!!!! Så när hundmötena är fixade så fortsätter vi med gå fint. Och tub!

   Sen fick jag en tankeställare en gång av ett TV-program; Vems är promenaden? Ibland vill jag ju ut och gå för att JAG tycker det är skönt. Om hunden fått göra ifrån sig så är det MIN promenad också, Det innebar att jag faktiskt ställde lite andra krav på min hund. Hon fick helt enkelt inte nosa överallt och fara omkring. Tempot drog jag ner också.

   Lycka till. Uthållighet är en nödvändighet, vad man än väljer för metod. Men tveka inte att söka professionell hjälp. Jag kommer inte att vänta så länge med nästa hund… ;)

sarae
2014-04-16 08:58
#12

Jag tränade bort koppeldragande på ena hunden genom att helt enkelt ge upp, sätta på henne en sele och koppla fast henne i ett midjebälte. Hon fick dra bäst hon ville och jag brydde mig helt enkelt inte om det. Men så fort hon saktade ner och sökte upp min vänstra sida så tjoade jag till för att visa hur glad jag var att hon kom och hälsade på mig där bak i kopplet och belönade. Sen fick hon gärna fortsätta dra om hon nu ville det. Jag slutade tjata, sucka och svära över henne och lät henne istället själv börja välja "rätt" beslut och komma på att det lönade sig att hålla sig till mig. Utan att jag lockade och pockade. Strax började jag dra ut på belöningen när hon sökte min sida, hon kunde få ett glatt tillrop men sen kunde det dröja ganska länge till belöningen kom. Och visst fungerade det! På kort tid gick jag från att hänga som en påse morötter bakom min hund till ett ganska så snyggt fotgående, som än idag sitter kvar. När hon började spendera mer av promenaden vid min sida än vad hon gjorde längst fram i kopplet började ajg lägga på en signal på beteendet. Visst drar hon ibland när hon vill någonstans och är exalterad, men över 90% av våra koppelpromenader sker genom fotgående, antingen på vänster eller höger sida. 

Med valpen jobbar jag än så länge bara med kontakt samt att det händer roliga saker om man går fint och håller sig nära mig. Tasstarget, "pop quiz" på tricks hon kan, parkourövningar etc.

Mapel
2014-04-16 09:53
#13

Nu har inte jag haft någon superdragig hund, men han gick gärna och segdrog i kopplet på promenader. 

För att lära in detta så bestämde vi oss för en sele som skulle vara hans "aldrig dra i sele" för att göra det hela lättare. Sedan lärde vi honom inomhus att backa undan för tryck. Om du har någon erfarenht av hästar är detta än träningsmetod som går ut på att djuret ska flytta undan tryck från alla håll, och detta applicerade vi då på hunden. Så vi satte på sele inomhus och så la vi på ett lätt tryck bakåt och så fort han tog ett steg bakåt så klickade vi och belönade (vi använde oss alltså av klickerträning) Sedan fortsatte vi så tills så fort han kände minsta lilla tryck i selen så backade han bakåt flera steg. Detta kan man även göra i sidled, så att man lägger på tryck från sidan, eftersom din hund även drog i sidleds. När han kunde gå med oss inne och backa bak till fotposition såfort vi la på tryck så körde vi utomhus. 

Så såfort han drog så la vi på lite tryck i selen och sa backa(eller vad för kommando man nu har) och så backade vi tillbaka honom till fotposition, berömde massor och gick vidare. (Optimalt är ju om hunden redan kommit på att den inte ska dra alls efter som tryck från selen betyder backa. dra = backa, men eftersom din hund dragit så pass länge så kommer den nog behöva lite mer tryck ute än inne för att backa). Detta gjorde att han efter ett tag tyckte det var lite för jobbigt att behöva backa tillbaka precis hela tiden, men eftersom han var så känslig för trycket i selen så gjorde han det ändå. Och han valde då att gå bredvid oss istället, för där fick han ju massa godis och beröm, utan att behöva backa innan. 

OBS!: Se dock till att hunden alltid backar, alltså inte bara vänder sig om och går till din sida, då förstörs hela övningen då det går ut på att hunden ska just backa, för det är lite jobbigare än att bara gå till sidan. Om hunden inte backar mot dig utan fuskar och backar snett och sedan går till dig så följ efter hunden och backa där den går, för hela grejen är att såfort det tar emot i selen är det backa som gäller, och inget annat. Vi ville även att han skulle backa helt utan att lägga tryck i selen, alltså att han ska backa självmant och det är inte vi som ska dra bak honom. Så om han stretade emot när vi la på tryck då fortsatte vi helt enkelt att backa tills han släppte trycket och backade själv, sen gick vi vidare. 

Detta har funkat super på våran och han drar nu inte alls, vi använder oss dock av detta fortfarande ibland när han ser hundar eller människor han vill hälsa på tex och funkar ypperligt, efter att vi backat honom kanske 2 gånger så slutar han dra. han stre Kan ju dock inte lova att detta funkar på din, men här är iaf en redogörelse för hur jag gjorde ifall du känner att du vill testa :)

Annons:
Fialialej
2014-04-16 12:01
#14

Börja träna i en trappa att hundenska gå bakom/bredvid dig. Gärna med hunden lös. Så fort hunden springer om dig stannar du. Säg ingenting. När hunden vänt och åter är bakom dig igen fortsätter du gå. I början kan man behöva backa några steg (eller gå ända upp igen) för att hunden ska fatta att den behöver gå bakomf ör att komma framåt. När detta funkar bra kan man börja utomhus med samma metod - när hunden passerar dig stannar du och väntar tills hunden åter är i rätt läge innan duf ortsätter framåt. Konsekvent tyst och lugnt sätt. Tänk på att låta hunden tänka efterr själv. Den kommerf örmodligen komma på att den inte kommer framåt om den inte går bakåt.. :)

"På natten är alla katter svarta"

LuLeLo
2014-04-16 12:24
#15

Tack för alla tips! Underbart med så mycket hjälp, det här är verkligen ett problem för oss och vi har haft det jobbigt en lång tid. 

Dock fastnade jag mest för Hiro's metod, eftersom den ger mig anderum. Jag orkar verkligen inte träna hela tiden, utan det är bäst att göra det när jag är som mest öppen för det. 
Förhoppningsvis behöver jag inte titta tillbaka på tråden senare, utan då är problemet löst.

Men jag undrar fortfarande hur jag ska få bort belöningen från koppelträningen längre fram? Slutmålet är att gå utan någon belöning alls, och det går ju inte att mata hunden full ena dagen och tvärt sluta nästa. Hur tänker ni kring det här?

Tass Josephine

Fialialej
2014-04-16 12:33
#16

#15 om du tänker dig att du i belönar för ALLT först, så trappar du ner allteftersom. Först räcker det att hunden är på rätt plats för att få belöning, sen kanske hinden måste göra rätt i två sek,s en fem sek för att få belöning. Till sist kan du belöna när du känner att hunden varit EXTRA duktig bara. Så du fasar ut, liksom… Men jag tycker man ska belöna ofta. Det motiverar.

"På natten är alla katter svarta"

LuLeLo
2014-04-16 16:57
#17

#16, okej, jag förstår. Bara jag inte råkar gå för fort fram så att han tappar sina lärdomar. Nu är det bara att kämpa, det här ska gå! Lotus ska kunna gå fint i koppel!

Tass Josephine

Hiro
2014-04-16 20:20
#18

#7 Jag gjorde så helt enkelt att i början fick hunden godis och massa beröm sedan då jag kände att hunden förstått konceptet så började jag med mer röst och klappning än godis, men ändå ha i fickan och med tiden kan man helt enkelt ta bort det. Dock så brukar jag då och då ge godis till henne då hon går fint, bara för att påminna henne hur duktig hon är som sköter sig.

Ang mamma problem så gör det enkelt för dig och göm alla halsband + retriever koppel, allt förutom sele och ett koppel kan du gömma undan och säga att det är bara selen på promenader för du jobbar på dragandet. Hur hon gör med hunden på promenader i sele spelar ingen större roll, då hunden redan drar så kan du strunta i hur din mamma gör på promenaderna då sele ändå inte innebär något. Jobba med halsband och då hunden är 100% inkörd på halsband och gå fint så kan du även träna med selen.

Och då du tränar så kom ihåg att sluta då det går som bäst, då får hunden en bra sista upplevelse :)

LuLeLo
2014-05-04 00:35
#19

#18 Kan säga två saker på en gång

1. Det kommer ta en himla lång tid för oss innan vi får bort godiset😉.

2. Jag kan inte låta mamma rasta hunden i sele.

Selen är en hurtta y-sele som ger hunden kraft som heter duga att dra med. Jag tycker att det är jobbigt att rasta honom i sele (har börjat med din träningsmetod 🙂), så då kan man bara tänka sig vad mamma skulle tycka. Nu visade det sig att hon rastar honom i kedjehelstryp ,vet inte riktigt vad jag tycker om det, men det stör i alla fall inte vår träning. 

Vi har kommit igång ordentligt med din träningsmetod! Det var lite knepigt i början, innan Lotus fattade poängen. Knepigt var det för Leo med, han är ju tvungen att hänga med i 360-snurren! Men nu funkar det fint, Leo har anpassat sig, och Lotus vet någorlunda vad som väntas vid drag i kopplet. Nu ska han bara lära sig att gå fint :P.

Vi har tränat i 12 dagar, har strukit för varje träningsdag så att jag noga håller koll på hur mycket tid vi lägger ner och hur stora framsteg Lotus gör. Det känns som jag har mer koll på tiden då, trodde att jag hade tränat betydligt längre än tolv dagar innan jag räknade ;).

Jag tycker verkligen om din metod för förut blev jag så stressad över att aldrig ha tillräckligt med belöning för att kunna ge Lotus sina promenader. Men med den här metoden behöver jag inte lägga all mat på koppelträning, jag kan ju träna rally eller nått efter prommisen med belöning, tack vare att vi både får paus med selen! Dessutom behöver jag inte oroa mig för utställningar eller träningsdagar eller dylikt, det är bara att dra på selen och sticka.

Tackar så jättemycket för tipset, och hoppas att jag orkar hålla fast vid den här metoden nu!

Tass Josephine

Fuerte
2014-05-04 03:19
#20

Hej,

Jag är ingen expert såklart, men jag har alltid stannat tvärt när min hund drar och sedan fortsatt gå så fort kopplet blir slappt. Därmed lär han sig att när han drar kommer han ingenvart och när kopplet är slappt får han gå vart han vill (även uträtta behov). När han stannar och nosar och jag vill att han ska komma, så drar jag inte. Jag kallar på honom tills han kommer, för att visa att den enda som drar i kopplet är han, inte jag. Jag föreslår att du håller dig till en metod och har mycket tålamod, om du byter metoder så kommer inte hunden förstå, han får ju börja om varje gång. Dem brukar säga att med valpar tar det till ca 1 ½ år ålder innan de helt förstått och med äldre hundar ca 6 månader. Det tar tid, men du måste hålla dig till samma metod för resultat!

Sedan är jag lite frågande till att din hund ska uträtta behov på kommando… Jag skulle inte vilja behöva kissa på kommando? Och själva grejen för en hund att gå ut är ju att få uträtta sina behov och nosa? Jag fattar inte. Dessutom tror jag att du måste hålla dig till en träning tills hans har lärt sig den eller träna olika vid olika situationer. Om du tränar att gå i koppel och "nosa" samtidigt tror jag att hunden blir förvirrad. Tänk dig att hunden slutar dra och går fint i koppel en stund, blir belönad och tror att han gjorde rätt, men i samma stund vill han kissa, men då var det fel? Jag vet inte ens om en hund kan lära sig när det är rätt eller fel att uträtta sina behov, just eftersom dem är behov och inte beteende?

Annons:
Maja2
2014-05-04 08:59
#21

Hundträning kan vara rätt så okomplicerad när man väl skaffat en målbild för hur man vill att det ska se ut. 

Om du VILL att hunden ska gå vid din vänstra sida med slakt koppel - belöna då när din hund kommer upp till din vänstra sida till att börja med. Belöna alltså det du vill ha.

Vad du ska använda för slags belöning, är vad HUNDEN ser som belöning, så att den blir motiverad att göra om det, för att få sin belöning. 

Låt den ALDRIG dra, utan lär den hur du vill att den ska gå, med tillräckligt stark belöning, så kommer det att funka. 

Lycka till!

LuLeLo
2014-05-04 11:24
#22

#20 och #21 Med risk för att låta lite otrevlig, jag har fått grej om biffen 😛. Jag har redan valt en träningsmetod och planerar att hålla mig till den länge. Sätter upp delmål så att jag orkar. Tidigare bytte jag träningsmetod ofta, men det problemet är inte aktuellt nu. Dessutom stryker jag för varje dag vi tränar så att jag kan se hans framsteg tydligare.

#20 Grejen med att låta hunden rasta sig på kommando är att man får mer flyt i promenaden. Jag upptäckte snart i Lotus koppeltränade att han betedde sig mycket bättre då han fick tydliga regler för vad han skulle göra, alltså hålla sig nära mig på vänster sida och göra sina behov vid frikommandon, än då han fick gå runt hur han ville på vänster sida men inte dra.

Hundarna (hanhundar) skulle kunna kissa hela prommisen om de så vill men det skulle ta en evighet och helt ta bort den lilla udden motion i promenaden. Dessutom hindrar jag dem från att kissa stora pölar eller lägga bajskorvar mitt i vägar när jag kör med frikommando. De får göra sina behov så fort som möjligt på en promenad, och sedan med jämna mellanrum under prommisen. Så det går ingen nöd på dem.

Skulle det vara så att någon av hundarna helt plötsligt blir jättebajsnödig och bara måste sätta sig så får han väl göra det. Självklart man inte kan gå emot naturens lagar, men det är trevligare om man kan styra upp det något.

Tack för att du gav mig en någorlunda tidplan i alla fall! 6 mån, det ska vi klara av.

#21 Vi har en stark belöning (matglad hund, yääääj!) och jag har en klar målbild. Problemet som vi har haft är att jag inte har kunnat träna varje promenad, det tar för mycket på belöningsskålen. Dessutom har jag inte haft något över att träna andra roligare saker med. Men nu har det problemet fått sig en lösning.

I övrigt känner jag mig ganska klar med den här tråden. Jag har fått en träningsmetod att hålla mig till. Kommer det upp fler problem under vägen kan jag ju vända mig hit för hjälp igen.

Tack allihopa för era tips och idéer!

Tass Josephine

Cahira
2014-05-04 11:36
#23

Med Ådi gjorde jag Usväng, Usväng, Usväng, Usväng och sa "här!" varje gång jag vände och när jag hade hans uppmärksamhet så klickade jag och gav godis. Jag ryckte inte i kopplet utan jag bara helt bestämde att nä nu vill jag gå åt andra hållet!

Efter några promenader så behövde jag inte Usvänga längre utan sa bara här så kom han närmare mig/slakade kopplet och fick ett klick och en belöning. Gå inte vidare förrän hunden verkligen förstår att du vill ha kontakt. Annars blir det bara en yoyo lek. 

Om man nöter nåt tillräckligt många gånger och är konsekvent och inte bara ibland så kommer man till sist inte behöva belöna mer än röst och klapp för hunden vet exakt vad som gäller varje gång. Hunden vill framåt, då går vi bakåt. Hunden vill bakåt, då går vi vänster. Undvika självbelöningar helt enkelt och kanske använda den där intressanta stolpen som belöning för att han gick fint i kopplet och säga kommandot för "ut och nosa" till exempel. 

Du kan träna fotgående hemma så hunden lär sig att det lönar sig att vara vid sidan. Man får verkligen jobba för kontakten med en cocker eftersom dom så gärna vill sniffa marken. Du kan använda det till din egna nytta, dvs ge hunden ett nosjobb eller ha en sträcka där hunden får nosa helt fritt på kommando. Men nosjobb är att rekommendera, typ spår (de har spårsele på sig då, de vet skillnaden) eller preparatsök på te eller kaffe. 

Och nöt nöt nöt på kontaktövningar! du kommer ha guld på det sen, samma med handtarget.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: