Annons:
Etikettraser
Läst 2509 ggr
Saaara
4/15/14, 1:43 PM

Vilken ras passar mej?

Har planer på att skaffa vovve inom några år men funderar på vad för ras som passar mej? Har läst lite om Rottweilern och det känns som något för mej faktiskt! Hört att dom är väldigt tystlåtna och det är ett stort plus då jag stör mej otroligt på hundar som skäller mycket. 

Är hundvakt mycket åt min systers hund som är Rottweiler/Pitbull mix och han skäller aldrig! Han bryr sej inte mycket om andra hundar heller när man är ute å går. Så en sån blandras skulle också kunna vara något :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
[Teddies matte]
4/15/14, 1:45 PM
#1

För att alls kunna hjälpa dig måste du förklara vad det är du söker hos en hund, lista upp precis allt som måste stämma in, temperament, storlek, pälsvård, egenskaper hunden skall ha/inte får ha, aktiveringsbehov, vad du tänker göra med hunden o.s.v.

LuLeLo
4/15/14, 1:48 PM
#2

Hur mycket motion vill du ge hunden varje dag? Vilken typ av motion?

Vill du träna någon hundsport, i sådana fall vilken och hur mycket?

Om inte, tänker du stimulera hunden psykiskt på något annat sätt?

Egenskaper som hunden ska ha? Storlek, päls, humör?

Tass Josephine

Saaara
4/15/14, 7:17 PM
#3

#1 #2 Jag ville mest höra vad ni tror om Rottweilern..

Jag gillar att gå ut på promenader mycket så en hyffsat aktiv och lekfull vovve men samtidigt lugn.

Nej jag vill inte träna någon hundsport. Jag vill bara ha den som husdjur :)

Jag vet inte rikigt? Hur ska man stimulera den? Gå ut i skogen å leka?=)

Det skrev jag ju lite i mitt första inlägg. Det ska vara en ganska tystlåten ras som inte skäller så fort det knackar på dörren eller liknande. Och jag gillar även lättlärda och smarta djur så det skulle jag gilla om den lärde sej fort och va lydig och lugn men samtidigt lekful (inte hela tiden dock). Jag gillar dom flesta storlekarna. Funderat på chihuahua (stavas?) men hört att dom skäller mycket så nja.. Men somsagt gillar jag större hundar också i Rottweiler storlek som högst typ.

Jag vill inte ha en hund som dregglar mycket, skäller mycket, över aktiv…

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Teddies matte]
4/15/14, 7:20 PM
#4

#3 Kolla in grupp 9. http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9 Någon variant av Pudel kanske kunde vara intressant. Annars kanske Whippet kunde vara något, lite större men inte med stort aktiveringsbehov och rätt så tystlåten.

Någon Rottweiler bör du inte skaffa, det är en bruksras och kräver därefter. Man får inte gå efter utseende när man söker hund.

Saaara
4/15/14, 7:44 PM
#5

#4 Ska kolla!

Nej, jag går absolut inte på utseende!? Vad betyder att det är en bruksras? Jag har ju somsagt en rottis bladning här mycket och det är världens goaste så det är det som fått mej att fundera på Rottweiler eller Pitbull då jag älskar personligheten på denna hund.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Teddies matte]
4/15/14, 7:47 PM
#6

#5 Bruksraser är mycket aktiva raser, en bruksras skaffar man sig för att man vill ha en aktiv hund att träna/tävla med på högre nivåer. Har man inte ett stort intresse för träning/tävling brukar det lätt sluta illa om man ändå skaffar sig en bruksras. En bruksras är inte bara mer när det gäller aktiveringen, de är ofta lite knepigare i vardagen också.

Du kan inte under några omständigheter jämföra med en blandras. En blandras kan bli precis hur som helst och det kan du inte veta på förhand.

Annons:
Praefatio
4/15/14, 7:48 PM
#7

#5 Att det är en bruksras betyder att rasen är framavlad för att arbeta väldigt hårt. En sådan hund kan aldrig bli lycklig av enbart promenader utan behöver arbeta fysiskt och mentalt några timmar varje dag. Pitbullar är svåra att få tag i i Sverige, antar att u menar amstaff eller staffe. De är också aktiva hundar som ska ha mer än lite promenader.

Proktologi
4/15/14, 9:06 PM
#8

Du ska inte ha en bruksras. Jag rekomderar vinthund. Roliga och trevliga lättkörda individer. Rekomenderar dig inte att skaffa blandras då du kan sluta upp med vilken kaliber som helst. Har en vinthund/schäfer hemma som måste tränas lika ofta som en huskey, annars blir han helt cp. Sen tvivlar jag på att det är "pitbull" i rottismixen. Finns ca 200 renrasiga pitbulls i Sverige och de hålls INTE i blandrasavel. Läs på im sjukdomar, ras och vad du vill göra mes hunden. Ska du bara ha hunden som "husdjur" så ska du ha en sk "knähund", de är framavlade sällskapshundar. Ex chinese crested.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
4/15/14, 9:06 PM
#9

Lättlärda* ska det stå.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Hiro
4/15/14, 9:34 PM
#10

Som ovanstående tycker jag inte att en rottis skulle passa, de är hårt arbetande hundar som kräver mycket av sin förare.

Du kan ju kolla på Whippet, jag har aldrig hör talas om en skälig whippet. En bichon havanes har min vän och jag har aldrig träffat en gladare hund. Han varnar då det kommer någon men annars tyst. Det är en sak som man hyfsat lätt kan anvvänja då den är valp så det borde inte vara ett problem. Otroligt lättlärd är han också.

Om rottweilern kan du läsa här (Svenska Rottweiler klubben)

Saaara
4/16/14, 8:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag vet en och annan som har renrasig Rottweiler som bara sälskap ingen tävlar eller gör så mycket mer än att går väldigt långa promenader. De säger också att de är väldigt snälla men kräver mycket motion. Jag är somsagt inte intresserad av att tävla med hundar men flera timmars promenader om dagen är inget problem. 

#8 Då får du tvivla på. Här finns inga tvivel om det. :) Bifogar en bild på han. Inte den bästa men den enda jag hitta just nu.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Balder123
4/16/14, 10:48 AM
#12

Det kan lika gärna vara amstaff den mixen. Just med blandraser kan man aldrig helt säkert veta vad det är, hur de kommer se ut eller vilka egenskaper den kommer att ärva.

För övrigt kräver en bruksras bra mycket mer än väldigt långa promenader. Tyvärr ser jag allt för många överviktiga och understimulerade rottweilers. En bruksras ska få arbeta på något sätt tycker jag!

Turast
4/16/14, 10:51 AM
#13

Håller med övriga, en bruksras borde få arbeta. Har också sett folk med rottisar som sällskap och de flesta har varit överviktiga och understimulerade med "problembeteenden"

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Saaara
4/16/14, 10:58 AM
#14

#12 Min syster som äger hunden har träffat båda föräldrarna.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Karolina-H
4/16/14, 11:07 AM
#15

I min mening så bör du släppa tankarna på att skaffa en rottis då det är en mycket aktiv ras som kräve att man jobbar med den och den passar sig inte för att vara bara sällskapsras.

Jag anser att  rottisen fått mycket av sitt dåliga rykte genom att den har kommit till till folk som inte förstår vad den kräver och utvecklas då till en frustrerad och understimulerad hund som får diverse problembeteenden som utfall, aggression m.m. Hur mycket folk än vill tro att man kan ha en rottis till enbart sällskap så mår den inte bra av det.

Codeavalone.blogg.se

ElinaS
4/16/14, 12:18 PM
#16

Rottisar är som sagt bruksras så glöm den rasen såvida du inte tänker träna väldigt aktivt dagligen i flera timmars intensiv psykisk och fysisk aktivering. En långpromenad om dagen låter som minimal träning för en hund i rasgrupp 9. Dem med brukshundar har en bruksras för att dem vill kunna träna timtals varje dag utan att få en överaktiverad hund. Du kommer förmodligen få en hund som först klättrar på väggarna men sedan blir deprimerad av den LILLA träningen den kommer få. Och okunniga ser inte skillnad på en deprimerad hund och en nöjd hund.

Proktologi
4/16/14, 2:15 PM
#17

Man ser klart och tydligt att det är bulle i din hund. Pitbulls är mindre och tunnare.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Proktologi
4/16/14, 2:16 PM
#18

Alltså som i american bulldog, amstaff - det är inget annat än en shitbull helt enkelt.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

jenmjao
4/17/14, 12:12 AM
#19

#11 "Jag är somsagt inte intresserad av att tävla med hundar men flera timmars promenader om dagen är inget problem." Går du flera timmars promenader nu varje dag? Om inte så kommer inte det intresset dyka upp bara för du skaffar en hund. Jag har en "bruksras" korsning, i början (de två första åren) krävde hon inte ens 30minuters promenader 3gånger om dagen, hon krävde absolut ingenting, hon var en soffpotatis. Nu vid 3års åldern kräver hon mer än vad jag någonsin kunnat tänka mig, inte motionsmässigt, tankemässigt. Hon måste tänka, lära sig, träna lydnad, träna allt möjligt för att inte "få för sig egna saker" och vakta, skälla m.m. 
Vet inte hur det är med att rottisar inte skäller, men dom vaktar ju, har inte hört bra historier kring rottisar, antagligen hundar som varit i fel händer (endast promenad och sällskaps "händer").

vallhund
4/17/14, 1:38 AM
#20

Fläskweilers finns det tyvärr gott om. Om man nu vill stödja sådan avel. Oavsett variant så dras de med en hel del sjukdomar.

Att TS syster sett/träffat båda blandisens föräldrar säger ingenting om deras rastillhörighet, om hon nu inte sett stamtavlorna.

Man kanske inte skall sikta in sig på att skaffa en brukshund om man inte ens vet vad en brukshund är?

Rottisar kanske inte skäller så mycket, men de vaktar o de pratmorrar mycket, vilket ofta missuppfattas som aggressivitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cahira
4/17/14, 1:49 AM
#21

När man väljer en bästa vän ska man inte låsa sig vid utseende eller vid best case scenario. När man väljer en bästa vän ska man hitta en som har mest gemensamt med en själv (aktivitetsnivå, intresse, m.m.) för att vara bättre passade med varandra.

Sedan ska man läsa på vad raserna har för problem och fråga sig "Orkar jag med en hund som är allt dedär?" ifall man får en sjuk hund. 

Hundar i blandrasavel är oftast inte de bästa hundarna i rasen utan de hundar som inte "duger" i renrasavel. Det låter hårt men det är tyvärr sant. Har själv både renras och blandras. 

Om du får en rottweiler som drar i kopplet för att göra utfall mot katter eller andra hundar, orkar du hantera en sån hund? Har du kunskapen att jobba förbi sånt? Har du tid? Har du råd med veterinärkostnaden ifall hunden har dåliga höfter eller armbågar? 

Genom att förvänta sig den värsta möjliga sorten av rasen och känna sig okej med att ta risken, då kan man börja tänka på att skaffa hund och letar fram bästa förutsättningen för att få en best case scenario hund från bra uppfödare och avelsdjur. 

Om man gör allt detta ovan så minimerar man risken att hamna i ett olyckligt hundägande där man tagit sig vatten över huvudet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
4/17/14, 2:13 AM
#22

#21

Mycket välformulerat o pedagogiskt svar!

Förutom ledproblem så finns en hel del hanhundsaggressivitet o tikar får väldigt ofta livmodersinflammation. Stubbsvans avlar en del tyvärr på, vilket kan leda till Spina Bifida.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
4/17/14, 2:26 AM
#23

#22 Tack för komplimangen och tilläggandet. 🤗

Tikaggressivitet finns med, tikar mot tikar, hanar mot hanar. Fick passa en muskelhund en gång för många år sedan och vi var två tonårstjejer som fick hålla emot tiken och vi drogs nästan med marken trots detta. En riktigt ilsk hund blir förjäkla stark. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
4/17/14, 2:55 AM
#24

#23 Riktigt ilsk hnd.. stark..? Ahaaa, kanske därför min ena arm var mer musklad än den andra efter att jag hade min utfallshund ;D

-

Cahira
4/17/14, 2:55 AM
#25

#24 Haha ja vem behöver gym? :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
4/17/14, 2:57 AM
#26

#25 Ja, hoppas valpen börjar dra i koppel snart då *asg*

-

vallhund
4/17/14, 3:00 AM
#27

#23 Tänkte på rottisen i mitt inlägg, skall vi blanda in muskelhundar så är det som du säger + en hel massa andra hälso o mentala problem, speciellt inom shitbullaveln. 

Tänkvärd läsning:

http://amstaff.ifokus.se/articles/4f57694bd4ebea7f48001ee6-hunddomare-varnar-for-kop-av-blandrashundar?articles-1

http://amstaff.ifokus.se/discussions/5324e9748e0e7426a4000603-aldrig-mera-blandras

http://bullhundar.ifokus.se/discussions/5148bedbd3b4fd3a5f000391-kan-alla-hundar-bli-kamphundar?participating-3

Fö har jag mycket svårt att tro att renrasiga, registrerade APBTs används i blandrasavel.
Jag rekommenderar oxå TS att kolla in på både Amstaff o Bullhundsforumen som trådarna är hämtade från.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: