Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2102 ggr
nitisen
2014-04-14 22:40

Lös bland andra hundar

Har en FLH på 7mån som jag brukar ha lös på promenader och då vi busar på gården. Han är dock inte helt 100% på inkallning utan kommer efter lite lockande… Nu är det så att jag vill kunna ha honom lös bland andra hundar, typ ifall vi ska på kurs på brukshundklubben eller så.

Har tränat inkallning då andra hundar gått förbi men då har han vetat om att jag haft köttbullar eller liknande.. Då har vi tränat från att jag sagt stanna och sedan gått iväg en bit. Är han lös och ser en fågel eller så, ja då sätter han av efter den och jag vet inte hur jag ska bryta det och få han att fokusera på mig.. Samma då han leker med andra hundar, det är nästan omöjligt att kalla in honom då..

Vi har inte gått valpkurs eftersom den inte börjat än och det gick ingen under vintern, han är nu för stor för att få vara med på den också. :/

Tips?

Jax <3

Annons:
Em_
2014-04-14 23:13
#1

Har du gått någon kurs alls? :) Har du inte gjort så gå en där man har hunden kopplad. Kan vara skönt att veta hur han funkar på kurs.

På de kurser jag gått har vi gjort dels plats-kom inkallningar och dels jaga-matte inkallningar. Kursledaren har hållt hunden medans jag har sprungit iväg eller gömt mig.

Hemligheten bakom inkallning är nog att öka svårighetsgraden långsamt. Plats - kom är lättast, spontanjakt - kom är svårast. Jag ropar t.ex. inte när hunden är djupt försjunken i en kissfläck. Jag vet att han inte kommer då så jag väntar tills han tittar upp. Mycket större chans att lyckas då.

Min flappe leker med mina kompisars hundar ibland. Då är vi överens om att leken ska blandas med träning. När de busat av sig det värsta är det mycket lättare öva inkallning. Det är viktigt att det inte blir "lek så mycket ni vill", inkallning, koppel, gå hem. Vi brukar kalla in många gånger, träna platsliggning någon minut och sedan ge frikommando igen. 

Känner igen mig i att hunden har 100 gånger bättre hörsel när jag har korv i fickan, vet inte vad jag ska göra åt det. Förutom att alltid ha korv med mig 🤔

Om fågel är ett  stort problem så träna i koppel först. Skvallerträning är bra. Annars, om det är säkert att låta honom springa en bit, hade jag gömt mig. Min kille (som är väldigt självständig så länge han ser mig) tycker att det är jordens undergång om jag försvinner, så det har jag utnyttjat till max 😉 En grej jag gjort är att träna i högt gräs i motvind. Ropar en gång, får jag ingen reaktion lägger jag mig raklång på marken när han inte ser. Det brukar öka motivationen resten av träningspasset.


taylor__lambert
2014-04-14 23:13
#2

Passivitets träning är bra, hunden får bara ligga där och aldrig komma fram, bara att gilla läget :p Det är bra under tävlingar och dyl.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Honestyisdead
2014-04-14 23:15
#3

Till att börja med ska du koppla hunden eftersom den sätter efter andra djur! Du får träna med tex långlina. Du måste verka roligare än annat.

Vet inte vad förkortningen är för ras?

Cahira
2014-04-14 23:16
#4

7 månader, tonårstiden är på väg. Är jättesvårt att "komma förbi" kottarna i öronen i tonårstiden. Jag skulle nog nöta nöta nöta i lina tills tonårstiden är över så man slipper riskera att hunden sticker. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2014-04-15 00:12
#5

#3 antar att TS menar finsk lapphund. Google is your best friend ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
2014-04-15 14:18
#6

Även om hunden är för gammal för valpkurs (inte alls säkert) så finns det många nybörjarkurser för dom som inte gått valpkurs 🙂

Annons:
Fialialej
2014-04-15 14:28
#7

En grundkurs i allmänlydnad kan motsvara valpkurs ganska bra tror jag! Jag går en allmänlydnad nu och vi tränar på kontakt, följsamhet, hundmöten och inkallning. Jag rekommenderar att ha jättegott godis med sig hela tiden. Det underlättar allting.

"På natten är alla katter svarta"

nitisen
2014-04-15 21:15
#8

Det stora problemet med kurserna är att de ligger på de kvällar då jag jobbar = kan inte delta alla gånger.
Valpkursen här är för hundar upp till 6mån..

Han är ofta lös då vi är ute och går, håller sig nära. Har funkat att kalla in han från platsliggning då det varit andra hundar i närheten. Är vi ute och går så springer han inte fram till andra hundar utan stannar upp, om jag då kallar på honom och går undan så springer han till mig annars stannar han tills jag är vid hans sida och kan koppla honom. När vi har varit på utställning är han avslappnad och lugn, ligger på plats och spanar in de andra hundarna eller ligger på rygg med tassarna i vädret. Men just det här att kunna springa lös när vi är på bhk och tränar. Har aldrig testat hur det går, vet bara att om han har en hund nära som han känner så blir det bara massa bus.

Det här med att koppla för att han sätter efter andra djur, de enda djur han sätter efter är fåglar. Har testat skvallerträning men de jävlarna är ju så sluga och flyger och landar nära. Problemet här är att jag måste ha något för att bryta då han springer efter en fågel. Förut räckte det med att jag visslade och vände ryggen till och gick men nu existerar jag inte längre då en fågel syns.

Vi går oftast på gångvägar med stora gräsmattor runt om och en bra bit ifrån vägen så det inte gör något om han sätter efter en fågel. Antingen kommer han till vattnet och väljer att bada eller vända tillbaka eller så kommer han till bostadshus och då vänder han alltid. 
Samma sak då han leker med andra hundar, det går inte att få kontakt med honom. Just detta att få kontakt och bryta hans fokus på lek/jaga är något vi behöver tips på hur vi ska göra.

Ja, precis. En finsk lapphund. :)

Jax <3

Honestyisdead
2014-04-15 21:20
#9

8 Visst gör det något! Han stressar och skrämmer fåglar.

Så länge han gör det ska han inte vata lös. Andra djur ska inte lida.

Mischa
2014-04-15 21:30
#10

Problemet med att lösträna med hunden lös är att skulle den vilja dra på något så finns det inget som hindrar den från att göra det, vilket i sig självt kan vara väldigt belönande och speciellt för en slyngel som tycker att "jag vet bäst" för stunden.

Ha en långlina släpandes i backen så att du lätt kan ställa dig på den och hindra hunden från att sticka OM han väljer att göra det.

≧◔◡◔≦

nitisen
2014-04-15 21:50
#11

Han är van vid att vara lös och i regel väntar han på ett kommando från mig att han får springa. Och då springs det runt runt runt. Han kommer oftast direkt vid inkallning, ibland stannar han bara upp och om jag rör mig, typ hoppar iväg en bit så kommer han i full fart mot mig. Allt med att vara lös funkar kanon utom just att ha något som bryter hans fokus på tex. fåglar eller under lek, något som får honom att haja till och kolla på mig. Hur/vad ska jag göra? Långlina eller inte, det måste ju finnas något jag kan göra för att bryta?

Har skrivit att han kommer efter lite lockande och det gäller när han hittar något extra spännande i ett dike eller inte alls vill gå in då jag är på väg in. Promenerar vi, då kommer han nästan alltid då jag visslar eller kallar in honom. Idag på ena promenaden sprang han lös, vi mötte 3 hundar vid olika tillfällen och han kom till mig då jag kallade. Bara ena gången som jag behövde ta några steg åt ett annat håll för att han skulle rikta fokus mot mig. Då kollar han alltid mot mig då jag visslar eller kallar på honom, men inte då han leker. Då kollar han inte alls mot mig, hör mig inte alls.

Men att bryta hans fokus på annat och vända hans fokus mot mig behöver jag tips om, sånt som kan göras i både långlina och utan.

Jax <3

thilda-
2014-04-15 23:08
#12

men om du hade tänkt träna på klubben lös så gäller det att ha ordentligt med pli på hunden så den inte springer iväg till andra hundar. Många uppskattar INTE att en "okänd" hund rusar fram hur som helst ;)

nitisen
2014-04-15 23:45
#13

#12 Nu är det så att han inte rusar fram till andra hundar så vida det inte är hundar han känner, eller han har aldrig gjort det i alla fall. Dels för att han själv har blivit påsprungen av en lös hund och biten, ägaren var inte ens ute med hunden utan satt inne i lägenheten då detta hände… Han tar gärna avstånd från hundar han inte känner.

Tror träning på klubben kan gå bra. Vi var dit tidigare idag och körde lite träning, inkallning från plats, utan koppel eller lina. En bit ifrån satt en hund kopplad och en sprang runt på agilitybanan. Han hade då fokus på mig. Bad jag han stanna så satt han och spanade på de andra hundarna men kom till mig då jag kallade på honom. Han lekte även med en boll och kom till mig då jag kallade. Så det känns tryggt.
Hade innan hört med den andra hundägaren om det var lugnt ifall det skulle vara så att han fick för sig att sticka dit och det var OK från hennes håll. Kände att det var bra att höra med henne innan annars hade vi nog kört på någon form av koppelträning eller tagit en promis i skogen runt om. :)

Det känns som att när vi tränar är det lättare att fokusera på mig. I alla fall med bara några få hundar nära. Ska gå på drop-in kurs till veckan där man får träna vad man vill/behöver med olika hundar runt om och en instruktör som försöker hjälpa alla. :)

Jax <3

Annons:
Upp till toppen
Annons: