Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1757 ggr
[herdehund]
2014-04-14 21:38

Börja valla med hunden

Hur går man tillväga om man vill testa på vallning med hunden? Vem kontaktar man eller hur går det till? Är det försent att testa på vallning med en vuxenhund som har intresse för får? Har blivit nåt fruktansvärt intresserad av vallning på senaste tiden 👍

Annons:
[hejhejhej!]
2014-04-14 21:41
#1

Vad är det för ras

Cahira
2014-04-14 21:42
#2

Kika runt här: http://www.svak.se/ och maila dom med dina frågor, tror du kan få bäst svar där. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[herdehund]
2014-04-14 21:47
#3

#1 En vit herdehund är det.

#2 Okej tack, ska göra det :) Vem bör jag mejla frågorna till? 🤔

Cahira
2014-04-14 21:58
#4

Testa sekreteraren, kanske kan hänvisa dig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2014-04-14 23:01
#5

Kan man även testa vallning med blandras hundar? Min tik har enorma vallnings symptom. Hon eyear och vallar kaninerna och små hundar. Vill inte ignorera det längre utan måste nog göra så att hon får utlopp för det. Läste på SVaK och hittade bara att det var ok att valla med en annan ras som inte är vallhund, men hittade inget om blandras.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2014-04-14 23:03
#6

Har tyvärr ingen aning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[herdehund]
2014-04-14 23:06
#7

Okej, tack för hjälpen :)

SuperLimm
2014-04-15 09:42
#8

Det jag har läst är att det inte är så många som vill släppa ihop sina får med vilka hundar som helst bara för att ägaren vill "testa om hunden vallar" typ..

Mvh Linn

vallhund
2014-04-15 10:01
#9

Det är ganska omöjligt att utbilda BC blandisar till vallhund. Om man inte har djur som behöver vallas o att hunden har rätt djurkänsla.

#8 Rätt uppfattat, får o nötägare är inte så pigga på att låta sitt levebröd utsättas för hundar som behöver berikas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellenor123
2014-04-15 10:03
#10

#8 Samma sak har jag hört flera gånger, fårägarna låter inte vilken hund som helst in i fårhagen. Det är otroligt stressande och möjligen farligt för fåren. Min BC-blandras omplacerades till mig eftersom hon ej passade som vallhund, hon eyear och visar stort intresse för får men det slår över till jakt enligt de förra ägarna. Så man vet helt enkelt aldrig.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

taylor__lambert
2014-04-15 12:40
#11

Jag hör ju också hört det där att ägarna inte vill släppa in hunden till vem som helst, men jag känner ett ställe där jag kan få göra det men min hund är ju inte utbildad vallhund, och jag vill inte testa förän hon vet grunderna, hon lyssnar skarpt på mina komandon, höger vänster osv. Jag har hört om bollvallning men jag vet inte riktigt vad det innebär eller hur man går tillväga eller ens om det kanske är den enda vallnings formen hon behöver?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fialialej
2014-04-15 13:43
#12

Förlåt, men vad betyderd te att hunden "eyear"? Det är ett nytt uttryckfö r mig.

"På natten är alla katter svarta"

taylor__lambert
2014-04-15 13:53
#13

#12 Eyear är när en vallhund böjer huvudet så att den blir ett raklångt sträck med ryggen och huvudet, hunden stirrar sedan ut det djur den eyear på, de kan även gå i den här ställningen och släpper aldrig blicken där ifrån. Eyear är engelska direkt översättning bli att hunden ögar på ett får tex

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Ellenor123
2014-04-15 13:54
#14

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Hiro
2014-04-15 16:20
#15

#13 Man kan väl även kort säga att hunden spänner blicken? Kort sagt alltså?

taylor__lambert
2014-04-15 16:38
#16

Ja så kan man oxå säga :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

CelsiusT
2014-04-15 17:09
#17

#11 Bollvallning är en bra aktiveringsform om den utförs rätt, precis som agility/freestyle/osv, men det är inget som egentligen ersätter vanlig vallning (även om det för många vallhundar ger tillräckligt god stimulering för att hunden ska må bra, precis som andra hundsporter kan göra) och det är absolut inget förberedande för djur-vallning. 

Men har du en blandras så kan det mycket väl vara bra mycket mer värt att jobba med bollvallning än med djur-vallning.

Man kan väl säga såhär, en fårhund är tänd på fåren och mår då bra av att få vettiga och riktiga uppgifter så den får jobba med fåren. En bolltokig hund mår väldigt bra av att få samarbeta med människan och få vettiga och riktiga uppgifter så den får jobba med bollar (utan att bli stressad). Mer jämförbart med fårvallning är det inte egentligen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

taylor__lambert
2014-04-15 17:45
#18

#17 har du, eller vet du någon som har skrivit om bollvallning hur man gör osv för själv hittar jag nada :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[herdehund]
2014-04-15 18:18
#19

Jag förstår om det är så att fårägare resonerar så, hade även jag gjort! 

Undrar även jag om det finns någon som skrivit om bollvallning, lät spännande :)

vallhund
2014-04-16 01:31
#20

Googla på treiball.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Forest]
2014-04-16 08:34
#21

13, så gör även hundar utan vallinstinkter i jakt, här kan våran ena hund göra så när det är "jakt" och jag tror många tar fel på detta och tror hunden har mer vall än jakt i sig.

CelsiusT
2014-04-16 10:06
#22

#20 Vill bara rätta till stavningen: Treibball

Finns även en bok "Boken om bollvallning" skriven av Åsa Tova Berg.

#21 Japp, det har du rätt i. Har haft andra raser som gjort lika dant. Men det är ju lite annat när en BC gör så, dom "fastnar" ju liksom i beteendet på ett annat sätt än en annan hund gör. Fast det kan helt klart vara svårt att se skillnad.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[TeamGolden]
2014-04-16 11:15
#23

Om det handlar om att berika hunden via vallning tycker jag man ska se över andra aktiviteter som berikar hunden, precis som tidigare skrivit skulle inte många släppa in hundar hur som helst till sina boskap och det ska man heller aldrig förvänta sig. Vallning är inte bara ett sätt släppa ut hunden i hagen och få tillbaka en trött hund, det är ett levnadssätt för arbetande hundar och oftast har boskapsägaren redan egna hundar att valla med eller kontakter i byn. Sett många vilja "testa på" vall på sistone och tycker det är lustigt, det är som att testa att låta hunden vakta gården en natt eller testa släppa en jakthund efter vilt för att se "vad som händer" och "om hunden tänder till" Är man seriös på riktigt och vill hålla på med vall kan man vända sig till SVAK som kan hjälpa en med kurser både för ägaren och hunden. Även ägaren krävs ha stor erfarenhet det är absolut inte bara utbilda hunden och köra, det är massor av saker och kommandon man ska kunna osv.

LuLeLo
2014-04-16 12:29
#24

#23, Men hur börjar man om man är nyfiken på vall men inte har världens största vallningsinstresse (som kanske kommer när man får testa på och vara med)? För med jakthundar kan man ju börja träna jaktlydnad och på den vägen se om det vore något för en.

Tass Josephine

CelsiusT
2014-04-16 12:32
#25

#23 Words!! Och som tillägg till ditt sista stycke, inte bara kommandon utan det handlar om att kunna fåren också. Förstå vad dom gör, förstå när dom är stressade, förstå varför man vallar osv. Som sagt, inte jämförbart med att lära sig agility eller lydnad där det handlar om att träna och aktivera hunden. När man vallar handlar allt om fåren och väldigt lite om hunden, även om det krävs otroligt jobb för att få hunden att valla korrekt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
2014-04-16 21:00
#26

Måste tillägga att när vi fick hem Apache från rescuecentret så lyckades han rymma och var på fri fot i tre dygn och stundvis såg vi honom tjuvvalla korna och sedan springa iväg när vi öppnade dörren. 

Vad hände? Jo korna blev stressade och började anfalla även oss människor. Nu gick det förvisso ganska bra och kunde gått riktigt illa, men många glömmer att fåren och korna har en hel hög med instinkter även dom och att bli jagade av rovdjur är sällan en "rolig grej" för aktivering. 

Visst, det är skillnad med invallade djur, men det är även skillnad med vallningsvan hund motför en nybörjarhund som är mer opålitlig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2014-04-16 22:26
#27

22. det var lite det jag tänkte om man har blandras eller så behöver man inte tro det är vall bara för den har förfäder som är/var vallras det kan helt enkelt vara jakt-instinkten som tänder till i hunden ;) 

Förövrigt så kan jag inget om vallning jag har bara sett BC i arbete men hur dom når dit ingen aning det är ändå härligt o se dom arbeta.

Annons:
taylor__lambert
2014-04-17 02:56
#28

Man borde väl ändå kunna träna sin BC på samma sätt som triebball, iaf så att man har det som grund sen lär hunden att vara lugn men alert bland fåren :) hottade den här om just hur man kan lära in triebball https://www.youtube.com/watch?v=qFpH_WLC4qs&list=PLoTwkWP_yGJ1Mn4HoL-1aQTZA53_39qQ6 tyckte den var super bra och kommer def att köra lite triebball

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

vallhund
2014-04-17 03:25
#29

#28 Visst är det bra träning men har ingenting med vallning av levande djur att göra. Vallanlag handlar om nedärvda instinkter som det systematiskt avlat på, precis som t ex olika slags jakthundar.

Det är inte ovanligt att lydnadssvampinjoner förvandlas till utsvultna vargar/hetsjagande vinthundar med kottar/knäck i öronen när de träffar får, nöt etc…

Vallning bygger på att man har en hund som kan läsa djuren o få dem att flytta sig i önskad riktning, ofta måste man lita på att hunden kan förutse djurens rörelser/dragning samt kunna ta egna beslut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-04-17 03:51
#30

Bra skrivet #29!

Vill tillägga att vallinstinkt är en jaktinstinkt som ter sig annorlunda än vad vi kallar jaktlust. Det är förföljning av bytesdjuren, eventuellt välja ut en individ men utan att döda det utvalda bytet som t.ex. vargar hade gjort. 

En hund som inte kan kontrollera sig kommer jaga bytet snarare än att förfölja det. Att kasta sig in i en flock får kommer få dom att skingra sig i panik precis som en flock hönor eller liknande skulle göra om räven kom in i hönshuset. 

Det krävs med andra ord en väldigt speciell hund för att klara av att behärska sig och lyssna och lyda när nåt så högintressant står rakt framför nosen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2014-04-17 04:47
#31

#28 & #29 det jag sa var just om BORDER COLLIE bara som ett exempel.Sen att jag tänkte köra med min hund treibball, jag vet vad som krävs av en hund för att den ska kunna valla får, men inte hur man tränar in det, är uppvuxen på bondgård och vet det mesta om lantdjurs beteenden och medfödda beteenden. Och dessutom så ville #19 ha en länk om Triebball så det är tre anledningar om varför jag publicerade inlägget. :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2014-04-17 04:52
#32

#31 Jag svarade bara allmänt, inte speciellt riktat mot någon. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-04-17 04:54
#33

#31 Var i mitt senaste inlägg skrev jag att jag inte avsåg BORDER COLLIES?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

taylor__lambert
2014-04-17 04:59
#34

#33 det var som om att du påpekade att jag inte pratade om någon vallhund, utan om alla raser, och därmed att jag hade fel.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
vallhund
2014-04-17 05:05
#35

#34 Eftersom jag skrev om vallanlag o nedärvda instinkter så förstår jag inte hur du kunde tolka det som att jag avsåg alla raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
2014-04-17 13:43
#36

#28 Nej att träna treibball är ingen förberedande träning inför vallning. Tyvärr går det inte att applicera treibball-kunskaper i fårvallning. Det hade ju varit praktiskt, men det fungerar inte alls på samma sätt. Den momentträning hunden får i treibball är inget som den har nytta av då du vallar.

Jämför snarare treibball med agility, lydnad, freestyle osv än att jämföra det med vallning. Vallning är mer som att prata om jakt än att prata om momentinlärning så som agility/freestyle/lydnad handlar om osv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: