Annons:
Etikettjakt
Läst 4693 ggr
[tk1971]
4/9/14, 10:40 AM

Viltspår - nya regler

Jag och min hund klarade anlagsprovet igår. Nu funderar jag på hur vi ska börja träna till öppen klass. Det kom ju nya regler för nåt år sedan, och då tänker jag främst på startrutan.

Hur ska man bäst lära in spårstarten?

Ska man gå in i rutan tillsammans med hunden, eller släpper man in hunden själv och stannar utanför själv? Ska man beta av rutan systematiskt, eller som hunden själv väljer att göra?

Annons:
Taxelina1
4/9/14, 11:41 AM
#1

http://www.taxklubben.org/

Sök på aktiviteter. Då kommer du till viltspår. det är en del att läsa igenom men till slut kommer du till avdelningen Viltspår.

Hälsning från en stor djurvänCool

[tk1971]
4/9/14, 2:27 PM
#2

#1: Ja, alltså jag vet hur reglerna är, jag var mer ute efter hur man gör rent praktiskt.

Taxelina1
4/9/14, 5:31 PM
#3

Okey, visste inte riktigt hur du menade. 

Som jag har förstått det hela ska hunden fritt söka i startrutan. (Förr skulle man ju sätta ner hunden direkt på spåret.) Allt för att spåren ska bli så naturtrogna som möjligt. Om du ska vara i rutan vet jag tyvärr inte men jag förstår ska  hunden själv ska klara ut att hitta spåret. Som dom ska klara vid ett skarpt eftersök.

Jag har gått några anlagsprov med våra taxar. Men inte efter nya reglerna. Har nu anmält mej till en ny kurs för anlag med en norrbottenspets som jag har lite svårt att läsa av.

Hälsning från en stor djurvänCool

Vizzla
4/11/14, 8:18 AM
#4

Domaren visar dig till rutan. Sen låter du din hund söka tills den hittar spårstarten. Jag hade börjat med att träna på att gå nära där spårstarten är men inte ända fram så hunden får söka på kort avstånd först. Sen ökar man avståndet och kommer från olika håll tills hunden förstått att när du ger den tillåtelse att börja söka så finns det ett spår någonstans i närheten :)

Våra taxar är så duktiga så vi  behövde aldrig träna på de. De sökte fram spårstarten direkt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JamieBlue
4/11/14, 5:34 PM
#5

Bra tips från #4. Jag håller med om att det inte är ett stort problem för hunden att hitta spårstarten, bara den fattar vad den ska göra, dvs den känner igen situationen. Man är med i rutan men det är hunden som söker självständigt, precis som under resten av provet. Jag tror det är jobbigast för en själv eftersom man inte vet var starten är :)

Har dock varit med om en gång att min hund fallerade totalt med att hitta spårstarten, men det var i ett viltrikt område och han måste varit trött eller snurrig i skallen. Det kändes lite pinsamt med domaren där, men som tur var var det bara ett träningsspår och inte prov den gången :)

[tk1971]
4/11/14, 5:37 PM
#6

Ok, tack för era tips : )

Annons:
[tk1971]
5/9/15, 3:44 PM
#7

Jag var tvungen att ta en paus med spårandet och vänta tills hunden mognat, och så återupptog vi det tidigt i våras. Imorgon får vi se hur det går för då startar vi i öppen klass för första gången.

Senaste träningarna har gått bra, hon har jobbat lugnt och målmedvetet. Men jag är lite rädd att hon börjar vimsa och tappar bort sig. Väderprognosen säger regn hela kvällen idag, i stort sett hela natten och så börjar det igen imorgon bitti. Kanske inte helt optimalt…

Sen så får jag träna på att låta hunden göra jobbet och bara lita på att den gör rätt : )

[tk1971]
5/10/15, 11:53 AM
#8

1:a pris blev det idag. Bara 2 st kvar då : )

JonnaCecilia
5/10/15, 12:09 PM
Upp till toppen
Annons: