Annons:
Etikettraser
Läst 4680 ggr
EbbaMunther
2014-01-07 11:58

Lite frågor om Boston terrier

Jag har blivit förälskad i Boston terrier och skulle kanske kunna tänka mig att skaffa en sådan i framtiden om denna ras skulle passa mig :) Jag undrar lite om denna ras och skulle vilja ha svar på några frågor :) 1. Jag har läst att rasen lätt kan bli över hättade och jag undrar om dom tycker att det är jobbigt att gå långa promenader på sommaren ? 2. Jag har just nu en ganska stor plandis som älskar att röra sig och kan gå relativt långa promenader men hur långt och mycket orkar en Boston terrier ? Eftersom min hund som jag har just nu är så aktiv vill jag ha en hund som också gillar det och inte tycker att det är jobbigt. 3. Brukar rasen få andnings problem som andra trubbnosiga hundar ? / Ebba

 

http://bunnyjump.blogg.se

Annons:
LinaK
2014-01-07 16:08
#1

Får du inte svar från någon boston-ägare här så kan du kanske vända dig till någon uppfödare av rasen, dom brukar ofta ha stor erfarenhet av rasen och kunna svara bra 🙂

Lycka till!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Praefatio
2014-01-07 18:02
#2

Jag ser det som så, att bostonterriern som den ser ut idag troligen inte är speciellt lämpad för dig som är aktiv och verkar bry dig om hundens hälsa. Det stämmer att de lätt blir överhettade, deras exteriör idag gör att de snabbt blir trötta vid promenader mm (bakbenen är t.ex. helt raka vilket missgynnar hunden enormt) och ja, många många hundar har problem med andningen. De kan dessutom inte föda naturligt pga för litet bäckenben. Inte okej!

Det går säkert att få tag på en uppfödare som avlar på sunda hundar snarare än "snygga" hundar, men rasen har så stora problem med hälsan att jag faktiskt skulle vänta tills rasklubben gjort sitt och rasen börjar bli friskare. Jag håller med om att de är ruskigt charmiga, men rasen är verkligen sjuk.

Cahira
2014-01-08 05:10
#3

Hur svår andning de har beror på hur deras nosar är konstruerade. Vissa är värre än andra. Du kan se hur mycket näsborrarna är öppna eller ej. Men nej du bör inte ta längre promenader sommartid om du inte gör det svalare dagar eller tidig morgon/kväll. 

I värsta fall får du köpa en barnvagn och dra med dig och ha hunden i barnvagnen medans du går dina promenader. Är toppen sätt att ta med sig skugga om det behövs. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

EwelinasBoston
2014-07-22 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har själv två Boston och dom är verkligen dom enklaste hundarna jag har haft. Dom är snälla, stabilt psyke, helt underbara med barn, orkar långa promenader. Men som sagt i sommar värmen så är det nog bara inte dom som tycker det är jobbigt att promenera på dagen. Man får helt enkelt gå tidigt på morgonen eller sent på kvällen :)

Upp till toppen
Annons: