Annons:
Etikettövrigt
Läst 2512 ggr
[[Mellebelle]]
2013-12-15 14:06

berätta om din hund och dens krav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag är lite suger på att veta vad just din hundras kräver när det gäller rastning, motion osv. så tänkte jag att ni får berätta va just eran hund och den rasen behöver.

Det skiljer mellan olika raser vilket behov av social kontakt med människor, hundar och andra djur de har. Det är därför viktigt att man inte skapar generella regler för hur det ska vara, utan att man individanpassar detta.

Samma sak gäller för olika hundars behov av rastning och aktivering. För att kunna skapa en bra tillvaro för sin egen hund är det därför viktigt att känna till dess ursprungliga arbetsområde och arbetsuppgifter.

Hur vet du att du ger din hund tillräcklig aktivering, rastning och motion?

Utgå från ”din” hunds bakgrund och gör en dagsplanering för den. Följande delar ska ingå.före första berätta vad det är för hundras du har, vad den kräver då de gäller rastning, motion, aktivitering och sociala kontakter. 

ass

Annons:
Vizzla
2013-12-15 19:57
#1

Vi har långhåriga normalstor tax.

Det är en familjekär ras och tycker oftast inte om att lämnas ensam. Våra har dagfamilj så de ska slippa vara ensamma. Taxar är inte överdrivet sociala mot andra men mycket lojala mot familjen och de personer den känner väl. 

Det är i grunden en aktiv jaktras men taxar är rätt anpassningsbara. Vi har perioder då det bland annat är snö och kallt då vi inte gör så mycket under några veckor. Det fungerar bra så länge man ändå ger dom tid och engagemang, t ex genom att göra trick eller träna korta lydnadspass. Taxar är inte promenadlimpor och mår oftast bäst av att få aktivera sig. De hittar annars på mycket bus då de är intelligenta och roar sig själv. Beteendeproblem hos tax kommer ofta av understimulering.

Vi tränar viltspår med våra och jagar med den äldre. Vi kör även rallylydnad när vi har tid.

Vi går ut var 4:e timme med hundarna, Det kanske låter ofta men vi skaffade hund för att få komma ut mer.

En dag för oss ser ut så här:

0715 morgonpromenad om vi ska på jobbet (på helgerna går vi ut vid 1000)

8000 frukost

Hundarna hämtas av svärfar och han är ute med dom i stugan hela dagarna lös.

Matte hämtar hundarna vid 17.00

19.00 skogspromenad/viltspår eller annan aktivitet ute.

På kvällen gör vi lite trick inne eller gör godissök.

22.00 sista kvällspinken.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Cahira
2013-12-15 23:23
#2

Dvärgschnauzertik 9 år; Energinivå låg. Krav på mental aktivitet: låg. Motionskrav: låg. Nöjer sig med att "hänga med" även om vi tränat en del trick då hon var yngre. Pälsvårdkrav hög. 

Border collie/collie blandis 11 år; Energinivå medel. Krav på mental aktivitet: låg. Motionskrav: medel. Så länge han får springa lös en stund varje dag och massa kel så är han nöjd. Pälsvårdkrav låg. 

Border collie/corgi blandis snart 2 år; energinivå hög. Krav på aktivitet: hög. Motionskrav: hög. Behöver låta honom springa lös ofta och mycket men det är nog allra mest för att han är unghund och musklerna liksom kliar att få röra sig. Mental aktivitet behövs några gånger i veckan. Han har en del stressproblem men det har blivit bättre med regelbundna vanor mellan aktivitet och vila. 

Vi bor mitt i skogen i princip så hundarna är bara kopplade vid skada eller på väg till veterinären. Hur mycket de är lösa ute beror mycket på väder, kyla m.m. och hur mycket energi som behöver brännas. Aktivitet varieras även efter hur mycket och vad för energi som måste ut. Om Apache har mycket klåda i musklerna gör jag mer muskelkrävande träning och om han börjar bli väldigt greppande med munnen så får han ett tuggben. Om han behöver springa av sig så går vi ut ett tag och om han bara behöver göra nåt så tränar vi lite mer småtrix som inte kräver så mycket kropp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-12-15 23:25
#3

Glömde: Hur jag vet att dom får nog - dom blir harmoniska. Simple as that. :) Enda riktiga hjärngympan Digger (11åringen) får är tugga ben ibland. Han vill inte jobba för godis och är mer nöjd med att hänga med då man är ute eller så. Ibland får de även åka med i bilen för att få lite synintryck och det brukar funka bra på både Ixxi och Digger.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Vizzla
2013-12-16 09:31
#4

Ja samma för oss. Om vi inte aktiverar dom tillräckligt börjar dom hitta på hyss. Den ena kommer med leksaker den andra biter i skor. Får dom riktigt tråkgit börjar dom skälla (om man t ex varit sjuk längre period). Men när de aktiveras så är de lugna, trygga och väldigt trevliga hundar :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LIMOUSIN
2013-12-16 13:51
#5

Jag har en Aussie tik på 3år.

Energinivå: medel. Krav på mental aktivitet: Medel, nöjer sig med att leta efter godis. spela lite hundspel och busa.  Motionskrav: hög, hon älskar lång promenader och att få springa lös. :)

Misarn
2013-12-16 14:55
#6

Vi har två Leonberger tjejer på 2 år respektive 10 månader.
Leonbergen är väldigt egen och gör gärna lite som den själv vill (framförallt om den blir uttråkad) och tänker väldigt mycket själv, vilket jag tycker är charmen med just Leonbergen. Den är otroligt sammarbetsvillig och tycker om att arbeta, och med våra tjejer är det ordentliga långpromenader varje dag som gäller , och sen aktivera dom båda mentalt.  Många som skaffar Leonberger tror oftast att det bara är en stor nallebjörn som mest vill lunka omkring på gården. Det är allt fler uppfödare som har börjat diskutera detta och jobbar för att faktiskt vända den trend som har blivit. Leonbergen är i grunden en tysk brukshund och tycker om att arbeta och en av anledningarna till varför så många Leonberger omplaceras är att dom kräver mycket aktivering och stimulering för att bli en harmonisk och trevlig familjehund, och tyvärr så inser inte dom ägarna det och väljer oftast att omplacera.

När vi skaffade Alice så tränade vi mycket lydnad och gick på SBK och tränade väldigt intensivt, och tränade även apportering på land och i vatten. Men när vi skaffade Kaila så har vi fått upp ögonen för spår och tränar det mycket istället med båda två. Det som jag tycker är roligt med Leonbergen och våra tjejer är att oavsett vad vi tränar så tycker dom det är roligt. Men nu när vi börjat med spår så ser man verkligen hur mycket dom båda tycker om det och det är något som vi kommer lägga stort fokus på. När vintern väl kommer så ska vi börja med att åka skidor och för våra tjejer så klarar dom utan problem att ta 1 mil. Vi är väldigt aktiva med våra tjejer och det är svårt att säga på vilket sett man märker att dom är nöjda och harmoniska mer än att man ser det och man märker det. 

Jag tycker verkligen att Leonbergen är en ultimat hund för oss men som sagt det är en krävande hund och den kräver sin ägare. Det är inte bara en stor Nallebjörn. Man måste vara medveten om vad det är för hund och att den behöver aktiveras varje dag.

Annons:
Whippetgerbilen
2013-12-16 15:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min hund är en whippet, så han måste ju få springa. Men jag kan inte ha honom lös så då är det den övergivna tennisbanan eller rullkopplet som gäller:) Han går ut ungefär fyra till fem gånger om dagen, men ibland vill han verkligen inte gå ut men han måste ju så då släpar jag ner honom från sängen, världens lataste hund;) Jag brukar lära honom lite tricks, hittills kan han sitt, tass och hopp. Klickerträning brukar han också få göra:)

Dogs is my world ♥

Noa-Nisse
2013-12-16 16:10
#8

Jag har en Grand Danois tik på 4 år.

Energinivå: låg 
Krav på mental aktivitet: obefintlig
Motionskrav: Låg

Hon hänger gärna med på allt men inget som hon kräver.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

Sugar Mist
2013-12-16 16:37
#9

Jag har en aussie av vall/arbetstyp. Nästan 2 år.

Energinivå: Medel
Krav på mental aktivitet: Hög
Motionskrav: Hög

Unghund, allt sprutar i kroppen och jobba är det bästa som finns. Kan helt klart ta slappveckor men blir lätt gnällig vid längre viloveckor.

-

[Tilleli]1
2014-08-28 15:28
#10

Jag har en mops. 6 Månader. 

Energinivå: Låg
Krav på mental aktivitet: Låg
Motionskrav: Låg

Hon kräver inte så jättemycket men i framtiden planerar jag att aktivera henne mer så hon inte blir en fet soffmops som majoriteten verkar bli

Sugar Mist
2014-08-28 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Energinivå: Medel
Krav på mental aktivitet: Medel
Motionskrav: Medel

Betydligt lugnare aussiekille än den i #9, han är bara 10 månader ännu och har inte riktigt hunnit mognat till sig. Han är rätt chill och laid back, kräver ju självklart sitt men tar dagen som den kommer.

-

lisa90
2014-08-28 17:04
#12

Energinivå: Medel

Krav på mental aktivitet: Låg - medel

Motionskrav: Medel

Jag har en cavalier och för att han ska vara nöjd och glad behöver han gå iaf en långpromenad/dag och köra nån form av mental aktivering. Men det räcker med lite ticksträning, godissök på gräsmattan eller hänga med till hundaffären. Sen märker jag att han är mer harmonisk när jag hunnit med ett par agilitypass under veckan eller annan mer intensiv och längre fokuserad träning. Får han ligga i soffan några dagar om jag är sjuk tycker han inte det är hela världen heller, men han är väääldigt pigg när vi väl kommer iväg på den där långrundan… ;)

[JenniN]
2014-08-28 19:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Energinivå: Låg
Krav på mental aktivitet: Låg
Motionskrav: Låg

jag har en powder puff på 6 år som inte kräver knappt något alls. Dock så gillar han att gå långa promenader och jag går gärna långa promenader med honom. Men kan kräver inte mycket, hans favoritsysselsättning är att ligga under en filt och sova. Han vill busa ibland men det är inte ofta heller, Det är snarare jag som tvingar honom att träna och busa, haha.

Annons:
fridarebecka
2014-08-28 20:09
#14

Jag har en 1årig mudiblandis

Energinivå: Medel
Krav på mental aktivitet: Medel
Motionskrav: Medel

Motionerar han genom några dagliga promenader på 15-30 minuter för att han ska hålla sig nöjd och glad, men för att han även ska bli lugn och harmonisk så brukar vi:
-Cykla (är dock försiktiga med det innan vi kollat hans höfter/knän, pga att vi inte vet något om hans föräldrars hälsa)
-Promenera med klövjeväska
-Promenera i backar (brukar då samla på mig ett gäng pinnar som jag kastar upp/ner så får han springa lite mer än mig 😃)
-Springa/jogga
-Promenader i långlina så han får springa av sig

Aktiverar han mentalt genom att spåra, träna tricks och gömma godsaker i föremål som han måste vicka/lyfta för att komma åt :) Samt att vi dagligen klickertränar t.ex att gå i koppel, stanna kvar, osv, vardagsgrejer som inte funkar till 100% än. 

Han klarar utan problem av kortare perioder utan något mer än dom dagliga promenaderna, men blir dom perioderna för långa så blir han väldigt olycklig och börjar äta skor/strumpor.

Saffran0Spice
2014-08-28 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ras: Italiensk vinthund
Energinivå: Låg & hög - skiftar skarpt mellan dem XD
Krav på mental aktivitet: Medel/hög
Motionskrav: Medel/hög

Nu har jag haft ''tur'' med min hund då han är en extremt lugn individ för att vara av denna rasen. När jag fick rasen förklarad för mig så sa många så här:
''Denna rasen är som att ha en barn med extremt svårhanterlig ADHD, som du inte kan hjälpa med medicin…''
Nu är jag säker på att detta är en ordentlig överdrift, men rasen är väldigt livlig och har energi till tusen. Men skiftar skarpt, på en halv sekund kan den gå från racer till soffpotatis och lika fort förvandlas till en liten terrorist igen ^^

Så svaren jag gett ovan är efter min hund, men för rasen så skulle nog de flesta svar vara ''Väldigt hög''

Wenniz
2014-08-29 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

4 årig Whippet tik har jag :)

Energinivå: Liten - Hög, Skiftar en hel del
Krav på mental aktivitet: Liten till Medel (jag har dock en sådan som älskar att arbeta med huvudet)
Motionskrav: Medel

Jag har då en sprinter Whippet, dock behöver jag inte låta henne springa av sig flera gånger i veckan som många tror för att en Whippet ska må bra. Vi tränar lite allt möjligt men just nu har vi fokus Freestyle, Agility och Rallylydnad och vi planerar sedan Spår. Min Whippet älskar att träna, rasen är envis och kan därför upplevas "dum" och "svårlärd" men detta är faktiskt en väldigt intelligent hundras som gillar att lösa problem och en hund med massa humor!

Det är en aktiv hundras men nöjer sig med att gosa tillsammans med familjen, familjen är nr 1 för en Whippet, min tjej skulle göra allt för att få vara med oss i familjen och älskar att stå i centrum, en liten diva! Plus i kanten är ju att hon har en tydlig av och på knapp, är du inne så är det sova som är det bästa, är vi ute så är det jobba som är det bästa. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Wenniz
2014-08-29 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

8 årig Blandras - Siberian Husky/Border Collie

Energinivå: Hög
Krav på mental aktivitet: Hög
Motionskrav: Hög

Jag anser nu att min hund är en ganska taskig blandning, hon har väldigt mycket drag och jakt i sig från Huskyn men sedan har hon denna jobbanda och vallinstinkt som BC:n vilket slår över vissa gånger och kan göra henne lite stressad.

Hon har väldigt mycket energi men som tur har hon nu en tydlig på och av knapp. När hon var yngre och innan hon blev sjuk så lät vi henne dra oss på cykel några dagar i veckan för att hålla henne nöjd, vi tränade också Lydnad och Agility. Idag blir det inte samma aktiviteter men vi håller oss till Tricks, Spår och Rallylydnad bara för skojs skull och såklart bra med prommisar. Och så åker vi då och då i månaden på simning för rehab! :)

En bild när hon är lugn…. ;)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Fridaaaa
2014-08-29 11:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

SB, långhårig, 7 år.
Energinivå: Låg/Medel
Krav på mental aktivitet: Låg
Motionskrav: Låg/medel

Motionerar genom promenader, mellan 2-5 km per promenad. Olika från dag till dag.

Aktiverar han mentalt genom godissök. vara i skogen med alla lukter (får upp spår och så), och träna lite "trix".

Ingen krävande ras men kräver en hel del plats. Kräver inte långa promenader dagligen men följer gärna med på det. Kräver inte så mycket mentalt men en ras som går att göra mycket med. 
Krävde länge rundor som ung än då (men logiskt).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-08-29 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Papillon/chinese crested powder puff, 11 månader
Energinivå: Medel
Krav på mental aktivitet: Medel
Motionskrav: Medel

Motionerar genom promenader, mellan 2-7 km per runda. Ska börja cykla med henne också när hon har åldern inne.

Aktiverar han mentalt genom godissök, trix, dogparkour, tankespel mm.

Blandras i för sig men två ganska lika raser. Mycket energi, gillar att vara med, inget "softpotatis". När det kommer till Roxy så märks det direkt om vi gått mindre 1-2 dagar kanske i sträck, hon behöver ut och ja även en del mentalt. Älskar att följa med t.ex på stan. Mångsidig. 
Ska prova på olika hundsporter & så med henne.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tuulikki]
2014-08-29 12:04
#20

Lhasa apso / Löwchen

Energinivå: Låg
Krav på mental aktivitet: Låg
Motionskrav: Låg
Min vovve är en gammal gubbe och orkar inte lika mycket nu som förr. Båda raser han har i sig är sällskapsraser så han kräver inte så mycket, men han tycker det är väldigt kul när det händer saker ändå :) Vi går många långa promenader, tränar trix och så får han följa med i bilen, till skogen, till pojkvännen och så. Han nöjer sig med lite miljöombyte då och då och att få hänga på när jag tränar Molly :)

Bordercollie/Labrador/Golden

Energinivå: Hög
Krav på mental aktivitet: Hög
Motionskrav: Hög
Pojkvännens hund är ett litet understimulerat energiknippe. Just nu är hon hos mig för att hon mår så mycket bättre här (pojkvännen bor på internat så han kan inte ha henne utan hon är hos hans bror & mamma, familjens hund :P)
Är hon här tränar vi huuur många grejer som helst. Att gå fint i koppel, dog parkour, vardagslydnad, trix, passitivitetsträning och så vidare. Hon är mycket goare när hon får sin motion och mentala stimulans :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: