Annons:
Etikettövrigt
Läst 4605 ggr
Cahira
2013-11-23 01:43

Unghund

Kan börja med att säga att detta är ett inlägg med humor i hjärtat. 

Vi vet alla känslan av att få hem första valpen. Sömnlösa nätter och hjärnan rabblar fakta ur böcker och sidor man läst och försöker räkna ut den ultimata planen på hur man ska uppfostra denna lilla varelse till en stabil varelse. 

Och just när man börjar känna stabilitet så blir hunden en tonåring och unghund. Hormoner sprutar ur öronen och musklerna kliar efter att få bli använda. Valp i huvudet och vuxen i kroppen. 

Detta är ofta då många förstahundägare bryter ihop, känner sig värdelös, misspassad som hundägare, saknar sitt hundfria liv och, i vissa fall, överväger omplacering. Vissa av oss har tur som får berättat att det är normalt att känna så och det går över så man fortsätter kämpa. Och det är jag glad över.

Hund två har man glömt av detta och blir snabbt påmind över att man var såpass korkad som föll i samma fälla två gånger. "Aldrig mer valp!" säger man till sig själv. 

Men hunden växer upp och valpsjukan hoppar in i hjärtat igen, kanske man rent av har börjat få tävlingsambitioner. Man är lite mer beredd nu och köper en högenergihund. Men denna gång är man inte lika lättlurad, man är fullt beredd på att få en riktig mardröm och mentalt förbereder sig för blåmärken, rivmärken, ofog, olydnad och mycket frustration och gråt.

Men, här händer nåt fantastiskt. 

Medans man traggar igenom sig tonårstiden så går man ändå och undrar i bakhuvudet "När kommer det värsta?" och det blir aldrig så hemskt som man minns det. Vid det här laget har man börjat förstå hur saker fungerar och man tar det inte lika personligt då hunden gör fel. 

Att det kan vara sån skillnad? Valp 1 säger man "Valpen är sex månader och kommer inte då jag ropar! jag måste vara värdelös!" och med lite vana ser det snarare ut ungefär såhär:

Fido, släpp tvdosan.
Dosan faller till golvet och splittras i tusen bitar.

Duuktig hund! 

Och man plockar upp dom slemmiga bitarna och undrar om dom går att pussla ihop en gång till eller om det blir att köpa ny tvdosa. Det var ju inte telefonen iallafall! 😎

Skämt åsido. Sitter och tänker tillbaka då Ixxi var valp och jag var vilsen och hade så höga krav på mig själv och nu hade jag verkligen inte reagerat lika personligt för att unghunden var just ung. 

Så om du som läser detta sitter med en hundtonåring, tveka inte på dig själv. Det går över! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Mysisa
2013-11-23 10:42
#1

Jag måste fått superhundar för jag har verkligen aldrig lagt märke till dessa unghundsmonster som alla pratar så mycket om. Mi borde vara hemsk nu.. Skulle kunna vara för att jag helt enkelt skiter i att lära dom saker (förutom vissa självklara grunder) innan dom är stora nog.

minavitas.wix.com/kennel

russin
2013-11-23 10:54
#2

Jag önskar min yngsta vore valp igen, för nu som 2-åring är hon smått jobbig😃 Hysterisk energi och vill helst vara en kapplöpningsgreyhound trots sina korta ben😂

Majken!
2013-11-23 10:54
#3

#1 Eller för att det inte alls brukar vara särskilt påtagligt hos hundar utan rejälare drifter och arbetsmotor. Du missar ju poängen, man gör inte rätt eller fel, man kan få en strulig hund oavsett hur man handskas med den.

Elverpige
2013-11-23 12:22
#4

#0 Jag tackar för dina underbara och uppmuntrande ord, även om min grabb inte är extremt jobbig. Jag vet att saker går över och att hunden mognar men ibland är det är skönt att höra det från andra!

Kram från mig och mitt 11 månaders eurasiermonster 😃

htt
2013-11-23 13:53
#5

Jag har en 7 månaders valp/unghund. Hade förväntat mig ett monster och förberett mig på det värsta under valptiden. Han var en ängel.
Nu är han som sagt 7 månader och jag väntar fortfarande på det där med lock för ögonen, smita iväg osv. Men än har det inte kommit, och återigen förväntar jag mig det värsta ;)

Reise
2013-11-24 23:27
#6

Hahahah. jaa! Så är de! Sitter och skrattar högljutt när jag läste ditt inlägg. De är som att se en vardag här hemma hos mig och mitt unghundsmonster på 14 månader 😉Ingen dag är den andra lik, ena dagen vill man gråta och skrika på samma gång - och nästa är man så stolt att man håller på att spricka när man ser att något faktiskt gått in i hjärnkontoret!

Men åh va mycket man får igen för alla galenskaper! I slutändan, var allt värt de! 🌺

Annons:
Haztparken
2013-11-24 23:40
#7

Åh om man hade kunnat läsa det för 3 år sedan när min hund var ett monster! Men ja, nu sitter jag ändå här och planerar för hund nr 2 ;)

Snapsen
2013-11-25 08:20
#8

Haha ja vi är inne på vår tredje hund och efter denna säger jag, gärna valp igen men tonårshunden är som att bo med en jäkla cirkus 😜

Har glidit runt i 10 månader med världens lättaste individ men sen vet jag inte vad som hände, kanske tappade han huvudet eller något jag har ingen aaaning….😭

Men jag vet att det går över och förhoppningsvis så har han inte då befäst sina sämre egenskaper.

Till dess är det långlina på i både trädgården och i skogen där han alltid fungerat utan missöden förr, suck….

Han är nu 15 månader och läser man utvecklingsfaserna ska det vara en lugn period, jo tjena…

Cahira
2013-11-26 00:22
#9

#8 Jag lärde mig ytterst snabbt att hundar inte kan läsa! 😉 Att det är en riktig cirkus var väl beskrivet! :) 

Kul att detta inlägg var uppskattat. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-26 00:26
#10

Kan säga att jag är övertygad om att nästa valp kommer vara så mycket monster att det kommer överväga alla bra hundar jag haft! Jag är beredd på värsta pirayan i världshistorien för det känns som att jag haft det alldeles för enkelt hitills. 😃

Och blir det inte det så blir det garanterat det då jag drar hem en terrier om ett gäng år. Uj uj uj. 🤫

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[elmaek]
2013-11-26 10:42
#11

Jag irriterar mig inte så mycket på Molly hemma liksom.. här finns inget hon kan tugga i sig eller ha sönder. Men hon pojkvännen hittar hon tusan allt och inget, dom är nog inte vana med unghund i hemmet då dom har en hund på 4 år 😎 Så det är mycket spring efter henne hos han.. blir mycket att vi stänger dörren om oss så hon får vara i hans rum med oss istället för att härja runt som en dåre och hitta papper, toarullar, julprydnader osv att leka med. Ibland slänger jag ur mig ''Jag borde ha köpt en guldfirre istället!'' haha.. ibland har man inte energin åt en livlig unghund helt enkelt.

Men ja.. en valp i vuxen kropp stämmer så bra så!

russin
2013-11-26 10:50
#12

Ingen av mina två nuvarande hundar har tuggat möbler tack och lov. Jag var ju även lite modig som köpte en sprillans ny skinnsoffa strax efter jag fick hem den ena som var valp då😃

Mina tuggar fortfarande gärna på legobitar och leksaksbilar om det hamnar på golvet (trots att dom är 2 och 3 år), men inga andra saker. Den ena tuggade på en sko som valp (den dyraste givetvis) men inget mer. Den andra har bara tuggat ben och leksaker🙂

nlinds
2013-11-26 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Kan inte säga hur glad jag blev över att läsa detta inlägget, då jag sitter med världens mongo tonårings-hund här hemma. senast idag ryckte han av en nagel på mig, backade ur halsbandet och stack, sprang runt mig i cirklar för att jävlas. Fick tillslut tag på honom genom att gulligulla med min andra hund. Då kokade jag av ilska. Nu sitter jag här och skrattar åt det. Ibland känns det som att han aldrig kommer mogna i huvudet, och även om han skulle vara så mongo i huvudet hela livet, så skulle jag aldrig överväga omplacering.
Tack för detta inlägg, det gjorde min dag ! 🌺 Fler sådanna tack 😃👍

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
felzena
2013-11-26 15:48
#14

Väldigt intressant och underhållande tråd! Min förra hund var ett riktigt monster under valp- och unghundsperioden men min nuvarande hund är 3 år och han har aldrig passerat någon jobbig period. :-)

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Cahira
2013-11-26 19:00
#15

#13 Åh känner igen mig så väl!

Jag tog en tonåringsomplacering (mittelspitz) som var en riktig slyngel. Han skulle jaga katter, igelkottar, fåglar, you name it. 

Så började jag cykla med honom då han passerat 1årsstrecket och vid ungefär 2 år så fick han en rätt så lång tur för att förbränna den energin han hade. Då han i princip släpade efter cykeln tänkte jag "Aha! Perfekt stund att träna honom att vara lös! ☝️ Han är för trött för att göra nåt ändå!"

Haha jo tjena! Sekunden han var lös såg han en katt och stack iväg i det jävligaste snåret som existerade i hela byn. Att fånga in en skällande liten räserspets i snår som man knappt kunde gå i var inte lätt. Tusan så arg jag var. 😛 Fast mest arg på mig själv som var så dum som inte kunde hålla mig att träna löshet trots att det var noll folk eller bilar runtom. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Tregly
2013-11-26 19:49
#16

Haha känner igen mig här! Har en liten bestämd dam som blev ett år i oktober. Vissa stunder går allt jättebra och i nästa är hon ett rent monster! Ändå fantiserar jag om nästa hund! Dock så ska nästa hund bli av en lite annan typ än den jag har nu. Men det får vänta iaf 2 år tills jag fått ordning på den jag har nu.. Hon är första valpen vi haft, och det är väl därför allt inte blev rätt från början. Vi valde en alltför social och energisk valp - det är vi medvetna om, och vi skulle gjort vissa saker annorlunda.  Men ska väl få ordning på henne till slut 🤔 Tur att hon är så söt, kan inte va arg på henne länge. Jag är en riktig "hönsmamma" hehe. Var i stockholm nu i helgen, och mamma skickade och sade att Lovis blivit slö i fredags, diarre och ingen energi alls. Kände en klump i magen och ville direkt åka hem och ta hand om henne. Kunde inte göra det, men usch vad orolig jag var! Nu ligger hon jämte mig i sängen och sover efter kvällsprommisen. Hon är inte helt återställd, men betydligt bättre iaf. Idag har hon varit lite odräglig stundvis och helt underbar andra stunder. Varierar mycket, men tycker om henne lika mycket varje dag! ❤️

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

padfoot
2013-11-26 21:27
#17

Åh, vilket skönt inlägg att läsa. :) Min lilla knäppskalle på 7 månader är inte så rolig alla dagar just nu. Han är ofokuserad, stressar upp sig bland andra hundar, kommer då det passar när jag ropar in honom. Vi är fan sämst i gruppen på lydnadskursen just nu, suck. Fattar inte hur de andra får till det. Men så är han enda terriern i gänget också, försöker trösta mig litegrann med det… ;)

Cahira
2013-11-26 21:29
#18

#17 Terrier och tax sägs vara värst om det är någon tröst. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

padfoot
2013-11-26 21:40
#19

#18 Får mig i alla fall att inte känna mig totalt misslyckad som (dessutom ny) hundägare. :) Tur för honom att han är förbaskat söt och fin och kan linda mig runt sin tass hur jobbig han än varit tio minuter innan. Och att jag också är en riktig hönsmamma när det gäller hans välmående, precis som #16.

Cahira
2013-11-26 21:44
#20

Hönsmammighet kommer nog med att ha djur överhuvudtaget! 😃

Det sägs att terriervalpar är så söta som överlevnadsstrategi annars skulle dom varit utrotade och ihjälslagna för längesen. *S*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
padfoot
2013-11-26 22:13
#21

#20 Haha, det var en av de bästa beskrivningarna av terriers jag hört på länge. 

Han är rätt jobbig just nu, visst. Men försöker (efter att jag räknat till tio) att tänka att det inte är så lätt att vara en liten unghundskille på 7 månader heller. Nästan vuxen i kroppen men ändå valp, plus en massa konstiga hormoner som spritter i kroppen. Precis som #1 beskriver. Och så en matte som plötsligt verkar irriterad eller arg för något han inte ens förstått att han gjort. 

Som sagt, otroligt skönt att läsa #1. Gud vad jag kan känna mig som en misslyckad hundägare ibland. Men har varit inställd på att den här tiden ska komma sedan dag 1, så har försökt förbereda mig mentalt. Och upprepar mantrat "Det är normalt, det går över" om och om igen. ;)

Och skaffa en till hund kommer jag säkert att göra om några år - jag var ju dum nog att ta en terrier som förstahund. ;)

Cahira
2013-11-26 22:22
#22

#21 Haha jodå det känns igen. Nästa valp blir en till dvärgschnauzer som har mycket mer "terrier" i sig än vad min nuvarande har så jag sitter redan och förbereder mig mentalt för vad det kommer bli. :) Samma med att jag planerar cairnterrier om ett gäng år. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
2013-11-27 14:47
#23

#15 hahahah åååh känner igen mig sååå väl ! 😂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Cahira
2013-11-27 22:16
#24

Tror jag ska starta en till rolig tråd! Pinsamma händelser! ☝️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: