Annons:
Etikettjakt
Läst 2824 ggr
ghostvomit
2013-11-09 06:28

Lämplig hund för mig?

Hej! (Skrev detta inlägget tidigare i "Raser" men misstänkte, att jag kanske kunde få fler tips här!) Jag skulle jättetacksamt ta emot förslag på hundras, som kanske skulle passa mig. Hade en weimaranervalp tidigare, som tyvärr fick somna in p.g.a sjukdom. Jag har i dagsläget ingen jägarexamen, men planerar att ta den nästa år. Jag hade velat ha en relativt arbetsvillig och "lättlärd" hund, som jag ska aktivera genom att spåra och (vatten)apportera, i första hand och i framtiden gärna en hund som kan användas inom jakt. Kommer lägga ner mycket tid på hunden och aktiveringen. Har mest varit inne på stående fågelhundar, då det är fågel jag vill jaga! Svårt att säga angående hälsan, då man givetvis aldrig har någon garanti… Men en ras, som överlag är frisk. Tack på förhand!

Annons:
Cahira
2013-11-09 06:44
#1

Kolla här om du inte redan gjort det. :) http://jakthundar.ifokus.se

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ghostvomit
2013-11-09 07:00
#2

Tack så mycket!

jamenjustdeja
2017-08-17 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har skaffat mig en irländsk setter och det var ett utmärkt val för min del. Han är helt underbar, lättlärd i de flesta fall och väldigt mattekär. Rymmer aldrig när han är lös själv, om han nu inte har en hundkompis att rymma tillsammans med :P 
Men tycker att du bör kolla på irländsk setter. Eller någon av de andra settrarna. Helt underbara hundar! :)

KaydeN
2017-08-17 04:04
#4

Tycker du ska kolla upp tollare! :)

peafie
2017-08-17 07:15
#5

Jaktlabbe såklart. :) i alla fall om du stryker "relativt" i "relativt arbetsvillig" för arbetsvilja har de så det pyser ut genom öronen.

Bloggen     ○    Instagram

Lona
2017-08-17 08:13
#6

Tråden är nästan fyra år gammal så TS har förmodligen valt ras vid det här laget… ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
peafie
2017-08-17 08:30
#7

#6 det har du rätt i :D

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: