Annons:
Etikettraser
Läst 2699 ggr
[pelan]
9/25/13, 6:09 PM

Skaffa hund

Hej! Jag ska skaffa hund (för första gången) och vill att hunden ska vara: * liten (eller medium, typ som cavalier, då jag inte får skaffa stor) * lojal * lätt att träna, tricks :) * intelligent * kunna bo i lägenhet (flyttar om 3 år) * gillar att springa Om ni har några tips så skriv till mig! :) mvh pelan

Annons:
Honestyisdead
9/25/13, 6:10 PM
#1

Viktigare är att du berättar vad du har att erbjuda hunden.
Hur kommer hunden aktiveras? Har ni tid att vara hemma med valpen några månader innan den börjar lämnas ensam så smått? Har ni reservplan på om det av någon anledning inte går att lämna hunden ensam?

[pelan]
9/25/13, 6:41 PM
#2

ja absolut! Känner att vi är redo att skaffa hund nu och har den tid som krävs för den.

Honestyisdead
9/25/13, 7:01 PM
#3

Men vad har ni att erbjuda hunden?

[Teddies matte]
9/25/13, 8:51 PM
#4

Som redan nämnts, vad kan du/ni erbjuda hunden och vad har ni tänkt göra med den förutom att träna lite trix?

Pälsvård, speciella egenskaper?

Cahira
9/25/13, 8:54 PM
#5

Sheltie, då kan du testa på de flesta hundsporter som finns, bra för tricks, gillar att springa, lojal, relativt enkel pälsvård, bra nybörjarhund. Kan vara skällig om den är över/understimulerad samt inte uppfostras att inte okynnesskälla.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mr_Si
9/25/13, 9:24 PM
#6

varför inte en Cavalier? :)

Annons:
Aristarcos
9/25/13, 9:40 PM
#7

Cavalier, Sheltie, mindre pudel eller kanske en dvärg schnauzer :)?

[pelan]
9/25/13, 10:00 PM
#8

Hade tänkt som en sällskapshund :) asså om den kräver pälsvård så är det inga problem. #6 -är rädd att den ska få någon sjukdom :/ #7 och resten tack!! :)

Cahira
9/25/13, 10:41 PM
#9

dvärgschnauzer var min första ras och det rekommenderas verkligen. Vissa har jaktlust, min har inte (utställningslinjer). Skägget och benpälsen tovar rätt så lätt men i gengäld har man en hund som inte fäller. Pälsvården (ryckningen etc) lär man sig lätt. Den skäller gärna om det tex plingar på dörren och har lite alfons åbergmentalitet. "Jag ska bara". Men älskar att lära sig tricks och ÄLSKAR att hänga med på vad du än hittar på. Bergvandring, skogspromenad eller bara laga mat i köket. Om du rör dig kommer hunden följa dig rum till rum. Kräver så mycket som du vänjer den vid i princip. 

Liten pudel kan funka. Samma där, kan tova men ju kortare du håller frisyren desto lättare skötsel och är lätt att lära sig. 

Bichon frise, bichon havanais, löwchen, malteser och coton de tulear är alla ungefär likadana i beteende men olika i päls. Även de är bra förstagångshund och sällskapsras. 

Chihuahua. Låt dig inte luras av storleken, även denna lilla hund gillar tricks! :) 

Chinese crested, puff eller naken. Båda två kan passa. 

Alla dessa raser kräver så mycket du vänjer dom vid. Om du promenerar eller springer mer får dom bättre uthållighet men klättrar inte på väggarna om dom lever som sällskapshund och "hänga med". Vissa av dom kräver kläder på vintern och kan få tasskramp och då är det nästan snällast att ge dom skor för att slippa krampen. 

Lycka till :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
9/26/13, 5:13 AM
#10

Cavalier är en underbar ras, tyvärr är det mycket få som inte utvecklar hjärtfel innan de fyllt 4 år. Syringomyeli är vanligt förekommande, tyvärr.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Allumania
9/26/13, 7:11 AM
#11

Pudel: Lätt lärd och lojal.

Beagle: Lätt lärd. Har dock jakt instinkt och kräver motion!

Tax: Envis. Men kan läras trix då dom har arbets vilja. Jakt hund så motion går ej att utesluta.

Papillon: Lätt lärd och nätt :)

Mops: Envis men ack så söt :D

[[Boris Sager]]
9/26/13, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Alla de raser, som #9 föreslår är bra förstagångshundar. Och läraktiga. Det här är min malteser:

Bjallstal
9/26/13, 1:55 PM
#13

Min chinese crested powder puff är optimal för mig, jag hade gärna haft en hund med stort aktiveringsbehov men har fått reumatism så kommer vara begränsad i perioder och valde en kines. Det är ruskigt bra hundar då du kan forma dem efter vad du vill göra. Min är bara 5 månader men hänger med på långpromenader med våra stora hundar i raskt tempo utan problem nu, han är alltid pigg på att hitta på saker och är ruskigt lättlärd. Kan fler trix nu som valp än vara stora kan överhuvudtaget. Samtidigt så skulle jag må dåligt, är han nöjd med att bara gå kortare kiss och bajsrundor och mysa i soffan. Dessutom är han så glad för människor och älskar familjen mer än allt annat. Jag hade svårt för rasen tidigare men efter att ha varit hos uppfödaren (bara för att titta, haha ska man inte göra) så var jag fast, och jag har inte ångrat mig en sekund. Pälsverken behöver inte vara så tuff om man inte vill ställa eller hålla pälsen lång. Bara att klippa ner, och eftersom de nye fäller så blir det nye mycket som ska göras. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[zippo92]
9/26/13, 2:15 PM
#14

Tipsar också om chinese crested! Jag har en nakentik som är hur mysig som helst <3 Hänger med på långpromenader, långdagar i skogen, och vi kör även lydnad och agility. Dock är slappdagar precis lika mysiga dom tycker hon. Helst med täcke och egen kudde i soffan ;)

Bjallstal
9/26/13, 2:26 PM
#15

Precis, riktigt formbara och trevliga hundar. Just nu går vi på lydnadskurs tillsammans med en massa jakthundar(jägare/jakthundstränare som håller i det) och Nanoq charmar allihopa :) Vill man nye ha en allt för liten hund, så finns det kineser som blir rätt stora för rasgrupp 9, min kommer ng väga runt 8-10 kg som vuxen :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

lillvilda
9/28/13, 11:33 AM
#16

Vilken ras du ska välja beror ju lite på vad du ska ha den till. Det är ju bara en liten del av alla hundraser som fungerar bara som sällskapshundar. Då ska du kanske satsa på något ur rasgrupp 9

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

LuLeLo
9/28/13, 11:37 AM
#17

#16 "Bara en liten del av alla hundraser som fungerar bara som sällskapshundar", citat från dig. Vad definierar du som sällskapshund? Ingen elakt menat eller så, jag är mest nyfiken på vad olika människor definierar som sällskapshund :)

Tass Josephine

[Bolten]
9/28/13, 12:34 PM
#18

#11 Vad menar du med: "Jakt hund så motion går ej att utesluta."

vallhund
9/28/13, 2:47 PM
#19

#18

😂

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Aristarcos
9/28/13, 3:14 PM
#20

I min värld motioneras alla hundar …. oavsett storlek..🤔

Annons:
Upp till toppen
Annons: