Annons:
Etiketthälsa
Läst 15029 ggr
eweeliina
2013-05-15 22:11

Frontline vet/comp?

Vad är skillnaden på "Frontline vet." och "Frontline comp"? Hade tänkt testa ett sådant "droppskydd" till min valp, men på Frontline comp står det att man inte bör använda det på hundar som väger under 2 kg. Dylan väger kanske 1,7 kg just nu, så han når ju inte riktigt upp dit. Dock står det inget om det på "Frontline vet.", där står det bara att det inte bör användas på valpar yngre än 8 veckor. Så, är det någon som vet vad det är för skillnad på dem?

Är det nån som använder frontline och vet om det funkar eller ej? :) Om inte, vilka alternativ tycker ni är bättre?

Annons:
[Raquel.asplund]
2013-05-15 22:21
#1

Har inte använt det men ser att det är en fästingmedel. Jag har faktiskt läs om något som heter SkudoPet eller TickLess som är en fästingmanick som skrämmer fästingar med hjälp av ultraljud eller liknande. Inte alls farligt. Man hänger den på halsbandet och så får den vara där och manicken håller i ett år. Jag har inte testat den men ska testa den här sommaren och se hur pass bra den är. Många är väldigt nöjda men såklart så fungerar den inte på alla. Tycker att du ska testa det om du är rädd för att använda gift på din hund eller farliga kemikalier.

Misarn
2013-05-15 22:39
#2

Har använt fronline vet och det kommer jag aldrig använda igen. Alice fick nedsatt funktion i bakbenen och blev både vinglig, yr och förvirrad och vi märkte en sådan stor skillnad på henne när vi inte använde frontline, så det är något jag aldrig kommer rekomendera.

Fenix_Chicci
2013-05-15 22:54
#3

Har hört mycket skit om frontline och även andra kemiska fästingskydd, så skulle inte ge det överhuvudtaget. Kommer prova bärnstenshalsband istället.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Swadika
2013-05-15 22:58
#4

Vi har också haft dåliga erfarenheter av frontline och hört ännu mer dåligt om dem. Men vår hund blev en sommar helt hängig och orkade ingenting, veterinären sa att det antagligen var fästingmedlet. I år testar vi bärnstenshalsband för första gången :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Daniela1983]
2013-05-16 00:49
#5

Funderar också på vad man ska köpa mot fästingar, blir lite avskräckt av frontline, fast vi hade ett sånt halsband förra sommaren utan några större problem. Fast effekten var inte långvarig.

Men var kan man köpa ett bärnstenshalsband till hund?

Swadika
2013-05-16 00:50
#6

#5 finns några ute på tradera just nu, annars är det bara att söka på "bärnstenshalsband hund" på google så kommer det fram rätt många resultat, se bara till att det är äkta bärnsten, annars fungerar det inte. Själv köpte jag härifrån: http://www.elvingsson.com/fastinghalsband

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Fenix_Chicci
2013-05-16 01:06
#7

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

russin
2013-05-16 11:44
#8

Frontline Vet innehåller ett ämne (fipronil) och räcker om du ska ha som enbart fästingskydd. Frontline Comp innehåller två ämnen (fipronil och metopren) och är lite dyrare. Tar lite mer olika stadier på loppor/löss, men fungerar även mot fästing. Känns dock onödigt att ha för enbart fästingskydd.

Vad jag kan läsa i Fass, så ska Frontline VET inte ges till valpar yngre än 8 veckor - det står inget om vikt. Frontline Comp står det både över 8 veckor och inte väga under 2 kg.

Du kan alltså lugnt använda Frontline Vet. Det går ofta även utmärkt på så liten hund att ge enbart halv dos och så tejpar du för öppningen och ger resterande halva nästa omgång🙂

Jag har använt Frontline Vet i många år som fästingskydd och det har fungerat väldigt bra hos dom hundar jag haft det på. I år ska jag dock prova Scalibor.

eweeliina
2013-05-16 15:39
#9

#8 Okej tack! Så dina hundar har inte fått besvär av det då, vilket alla andras verkar fått..? Haha. Kommer nog pröva det och hoppas att Dylan inte får några biverkningar. Var ändå frontline och scalibor (om man vill ha halsband) som veterinären tyckte funkade bäst!

[Daniela1983]
2013-05-16 16:06
#10

Jag blandade ihop Frontline med Scalibor när jag skrev, typiskt.

Men Frontline hade jag också använt, fast mot ohyra, utan några biverkningar för vår del.

# 6 och 7, tack för länkarna.

mikkan01
2013-05-16 17:04
#11

Har inte testat så mycket annat än frontline, funkar perfekt på vår sheltie men schäfern vill fästingarna åt ändå….funderar på något annat åt henne. 
Har inte stött på några biverkningar här i alla fall.

~mikkan

NinniH
2013-05-16 17:22
#12

Frontline vet kör jag till mina staffar och det funkar finfint. Hade scalibor på hanen för 2 somrar sen och då funkade det felfritt. Testade det i år på båda och fick ta av dem inom ett par dagar, då båda fick klåda och kliade upp vätskande sår på öronen…


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Lon@
2015-04-02 08:49
#15

Frontline har inte haft särskilt bra effekt på våra hundar, däremot har jag kört Scalibor många år utan problem. I år får labben Bravecto och terriern Scalibor. Inga alternativa medel har funkat på mina. Det är som att välja mellan pest eller kolera men eftersom jag känner flera hundar som behövt avlivas eller fått men för livet av fästingburna sjukdomar så…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: