Den perfekta hunden?
Inte än men om ett par år är det dags med ett tillskott i familjen men jag har så otroligt svårt att välja ras.. Mina raser jag har nu är underbara (australisk terrier, papillon)! Speciellt i kombination med varandra men jag letar efter något större som jag kan träna drag med. En hund liknande papillon men inte lika lätt till skall och i större format vore underbart :)
De krav jag har på hunden som jag kommer på nu är:
- Helst i storlek med golden eller större.
- Helst lite reserverad mot nya människor så att den inte springer fram till alla den ser (som min pappis helst vill göra).
- "Lättlärd" och ha god kamplust. ett plus är ju att den är matglad
- Aktiv men kan ta det lugnt nångång då och då.
- Uthållig.
- "Allroundhund"
- Få eller inga rastypiska sjukdomar.
- Ska funka bra med andra hundar.
- Liten eller ingen jakt eller vallinstinkt.
- Ska klara av en längre promenad även om det är -20, med eller utan täcke spelar ingen roll.
- Ska gå att ha lös. (visst det handlar om träning men visa raser är svårare än andra)
- Samarbetsvillig.
Sambons enda krav är att den ska vara STOR, hårig och familjekär.
Nu behöver jag eran hjälp att försöka hitta den perfekta rasen för oss :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag tänker på Euarasier när jag läser detta :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
har kollat lite snabbt på eurasier faktiskt. Hur funkar det med den tjocka pälsen på sommaren? :)
Underullen ska skydda mot både värme och kyla, vad jag fattat det som :)
Eurasiern passar på nästan alla punkter, dock kan de nog vara rätt svårmotiverade!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Finsk lapphund? Lite liten kanske, men annars stämmer det ganska bra.
#5 De jag träffat har varit överdrivet sociala till folk
Eurasier var den första jag tänkte på!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag upplever spetsarna i överlag som ingen kamplust alls, och jag har för mig att eurasier är mindre än goldens? Kanske har fel.
Tycker att en retriever är närmast och curlyn är mer reserverad än golden eller labbe. Har för mig de är friskare med men vågar inte säga säkert. Läs på och se vad ni hittar. :)
Tror det är lättare att lära hunden "du får bara hälsa då jag säger "flaggstång" (valfritt ord som inte dyker upp i vardagen som hälsa gör) än att få en hund som inte gärna tar saker i munnen att kampa :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Min snart 5 månaders eurasiergrabb stämmer mer eller mindre in på allt i listan (utom storleken, han växer ju fortfarande :P). Det enda jag funderar på är kamplusten, hur menar du? (så jag vet om han har den eller inte :)
Eurasier: hanar 52–60 cm och tikar 48–56 cm
Golden: hanar 56–61 cm och tikar 51–56 cm
många har ju rekomenderat eurasier men om de är svårmotiverade kan de bli lite tråkigt :/ har en sån hund redan men i nästa hund vill jag ha en lättmotiverad :)
med kamplust menar jag att hunden ska tycka det är kul att "kampa" med leksaker så man kan motivera dem med lek :)
#9 Borde inte retrievers apportera? jag kan nämligen inget om sånt men det kan det ju bli ändring på såklart! håller helt med om att det är lättare att få bort "jag vill fram och hälsa på alla jag ser" beteendet än att få fram kamplusten :)
jag tror inte att en finsk lapphund skulle passa mig, de individer jag har träffat har verkat lite "tråkiga".
#11 Retrievers behöver absolut inte apportträning för att må bra! Så länge man aktiverar dom på något sätt - vilket du verkar vilja - så är det inga problem :). Så kolla på de raserna!
8/5-13 & 1/6-13
#9 hur är det med curlyns jakt? vill inte ha en hund som är avlad för jakt när jag inte kan tillfredsställa dens behov.
#12 okej då vet jag ska försöka övertala sambon att retrievers är underbara hundar (för det är de ju!), han har fått för sig att de är tråkig och slöa. Ska absolut kolla in mer på retrievers :)
#14 oj vilken skev bild han har av retrievers! De är nog bland de piggaste och roligaste hundraserna jag vet :D. Du kan ju visa youtubeklipp med retrievers in action om han behöver övertalning ;)
8/5-13 & 1/6-13
Keeshond? Underbar hundras som jag tycker stämmer utmärkt in på din beskrivning. Har dock bara träffat ett fåtal av denna rasen, men allihop har varit lydiga lös, glada, ingen jakt och helt underbara hundar :)
#15 det står på skks sida att keeshound "fungerar idealiskt som larmande vakthund." borde inte det betyda att den har lätt till skall?
Japp keesarna har lätt till skall, som i princip alla spetsar.
Retrievers ÄLSKAR att bära saker, men de måste inte apportera för att må bra som någon sa. Du kan lära in bäratricks istället om du vill. Bodde nära en flattematte som lät hennes flatte bära ett gosedjur på promenaderna, då var hunden väldigt lugn. :) Ge dom en sko så är dom lycklig ungefär.
Här kan du läsa om curlyn http://curlycoated.se/
Edit: Från wikipedia
Egenskaper [redigera]
Curly coated retrievern är mer reserverad än sina mest kända släktingar labrador retrievern och golden retrievern.
Det främsta användningsområdet har varit som vattanapportör vid jakt på änder. Den har även använts av fiskare för att apportera redskap. Idag är den vanlig som sällskapshund, dock med ett stort behov av motion och aktivering.
#6 Jag har träffat både och. Jag har en som är väldigt reserverad :)
#9 Har träffat flera olika typer av spetsar med mycket kamplust :)
En curly verkar verkligen intressant efter allt ni har berättat och allt jag läst så jag ska fortsätta kolla mer på rasen och förhoppningsvis så är det rasen för oss :)
Men det är väl en ras som behöver täcke på vintern antar jag? det är såklart inget problem men så man vet :)
#20 täcke beror ju på från hund till hund egentligen :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#20 maila uppfödare med dina frågor är nog mitt bästa tips :) Maila din lista på vad du söker och fråga om dom tror det är rätt ras för dig. :)
20 en granne till oss har den rasen, härlig stor mycket social aktiv hund.. De jagar med sin och han är tydligen lite väl springglad han drar långt och högt tempo. Han är lugn o leker bra med våra små hundar trots sin stora storlek är han en bra kompis till våra små, orkar massor och lydig.
#22 bra tips! det ska jag göra :)
Jag tipsar om Eurasier, min hund älskar ALLA hundar och har aldrig gjort en fluga förnär, han älskar även kossor, katter och smådjur. Kolla på rasen, jag tror du kommer finna rasen intressant
#25 låter verkligen som en underbar ras, min sambo träffade på en gammal man med två eurasier igår när han var på jobbet. han verkade också gilla rasen :) det som mest sätter stopp är väl om de inte har ån kamplust men ska prata med några kennlar och se hur det är som :)
#26 Vill ni ha en hund med kamplust?
Eller menar du att du tror att Eurasier har kamplust?
Jag kan säga att en Eurasier är ingen kamphund direkt om det är det du är ute efter, men vad ska man ha en kamphund till då?
#27 Kamplust betyder att den gärna greppar ett objekt och kampar med den, vad jag fattar det om :)
Jag sällar mig till de som tipsat om retrivers. Golden är supermysig och stämmer in på dina punkter. Ser att det är många som tipsat om eurasiern - men då jag inte är så insatt i den rasen kan jag inte säga varken bu eller bä om den :-)
/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla
#29 Jaha, ja men visst Sheldon kan jag leka dragkamp med, så du är han väl lite "kampig"
Vet inte om dessa hundar har god kamplust men förutom det tycker jag de stämmer in ganska bra på din beskrivning?
newfoundlandshund
tibetansk mastiff
landseer
Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se
#32 Tibetanska Mastiffen är väll en rejält stor vakthund, om jag inte minns fel? Dessutom har väll njuffen och landseeren rastypisia sjukdomar?
Hos rasen newfoundlandshunden förekommer hd & ed men rasen är förhållandevis förskonad från rasspecifika sjukdomar står det på skk.
Och landseeren står det: Hälsan är inte något stort problem för rasen, utan de flesta hundar är friska och sunda. Alla uppfödare har ett ansvar att arbeta för att det bara används friska djur i aveln. Höftledsdysplasi (HD) förekommer.
Mastiffen används främst som sällskap men även som vakt.
Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

En golden på arbetande linjer, säger jag. Släktforska på rasdata och avelsdata för att kolla upp höfter och armbågar. Dock behöver lindriga fel där inte hämma en hund ändå, om de musklas bra och hålls lätt i kroppen.
Min Vittra är med på allt jag gör. Hon går ut en sväng på morgonen med maken, och lägger sig sen och sover till jag ska upp. Hon går ofta ut själv medan jag gör frukost, efter den går vi ut. Då leker hon med huskyna och grönlandshunden i rasthägnet (de släpps ut i 3 omgångar, Vittra är den enda som kan umgås med alla hundarna vi har) och sen är hon med när får, kaniner och höns får mat ute. Stallkatterna har vi lärt henne att jaga, från början umgicks hon med dem. (vi vill att de ska vara rädda för hundar, då 11 av 12 hundar skulle äta upp dem om de fick chansen, bättre att den snälla jagar då).
Hon går med lös på promenader, hon springer med lös, eller är med i dragsele när vi cyklar/kör vagn eller släde med polarhundarna. Hon älskar blodspår, och leka lite rallylydnad eller dylikt.
Hon väljer själv om hon vill med till Draghundcenter (djurtillbehörsbutik) eller om hon ska vara hemma i en hundgård. Hon väljer själv vilken hundgård, om hon ska vara hemma. Utom vid löp då, då är det bara tikgårdarna hon får välja mellan.
Promenader klarar hon hur långa som helst. Kyla struntar hon fullständigt i. Främmande människor är inga problem, då hon uppfostrats av polarhundarna och således är lite språksäkrare än vanliga golden. Med rätt sätt från början blir de glada i folk, men måste inte fram och hälsa på alla.
De dagar hon anser att vi gjort för lite menatlt, kan hon skälla på mig när jag sätter mig i TV:soffan. Då tar jag fram en 6-8 dummys, platsar henne vid soffan, lägger ut dem, låter henne hämta in en och en, sen lägger jag ut dem för en omgång till, 20 min från start, har jag en trött och nöjd hund.
På bilden är hon fotomodell med en rosa nomesele på sig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#35 Åh jag älskar golden när de är efter ''riktiga'' linjer, utställningslinjerna är jag inte mycket för.. och enligt mig ska en golden vara just golden, alltså lite gyllenbrun. Inte helt vit!
Med kamplust menar jag "dragkamp" helt enkelt. Jag tror verkligen att nån sorts retriever skulle passa oss, frågan ät bara vilken. Som liten drömde jag om en goldenvalp :3 Då är det sambons fördomar mot goldens och retriever i allmänhet som sätter stopp.. Han tycker som sagt att de är tråkiga och lovotomerade samt att de har för lite päls enligt hans tycke. Jag ska dra med han så han får träffa olika retrievers så ska han få se att det inte är nå fel på dom :) Någon som har nå bra kenneltips som avlar på just arbetande golden? Ska kolla själv också men alltid bra med en bra start :)
#37 Khemosabi! En kennel mångamånga rekommenderar.. jag sjäv tycker att de har underbara hundar, kolla in på deras sida vetja! http://www.khemosabi.se/
Hur ofta vill du ge hunden mental stimulans?. Framkommer inte i din text. Är det föera gånger i veckan så tycker jag att tollaren passar in (för du verkar vilja ha en retriever). Dock är dom inte lika samarbetsvilliga som goldens, tex. Men dom är absolut INTE svårövertalade. Har du en tråkig torrgodis i handen eller en leksak, gör dom ALLT. Enligt mig är tollaren den roligaste retrievern, och nej jag är inte alls partisk ;)
Medarbetare på brukshundraser.

Vittra är från Tultgårdens, är jättenöjd!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#39 ja flera gånger i veckan kommer det ju bli, samma som med mina nuvarande hundar :) men många har skrämt mig med att tollare är riktigt jobbiga, svårtränade och vissa tom folk ilska?
#41 Svårtränade, jobbiga, folkilskna? Aldrig! Tollare är sjukt härliga hundar!
Jag har blivit tillsagd att tollare är retrievernas BC, att de kräver sjukt mycket av sin ägare. Stämmer det?
#43. Retrievernas BC stämmer, Ja (:
Tollaren är allt annat än folkilsk, svårtränad och jobbig i rätt händer! I fel händer är den allt det och lite till. Det är verkligen retrievernas BC. Dom är väldigt krävande. Men får dom det dom behöver är det riktigt härliga hundar med mycket driv i, som alltid vill vara till lags!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Skulle tipsa om Vit herdehund! Världens bästa ras (okej, är extremt partisk men ändå, haha ;D)! De individer jag har träffat stämmer in väldigt bra på vad du har beskrivit. De tillhör dock Grupp 1, men vad jag har skapat för uppfattning om dem är att de inte är så jätte"valliga" :-)
ojoj så svårt med alla dessa rasen :/ nu vart jag lite sugen på en tollare också.. men men rasletandet fortsätter!
om tollare nu är "retrievrnas BC" låter de ännu mera lockande då en bordercollie har varit en dröm länge men jag skulle aldrig kunna tillfredsrälla vallbehovet :)
ang tollare nu, hur stor är jaktinstinkten? tänkte ifall de springer iväg och "tollar" på stranden?
vad tycker ni om en kooiker? träffade en så fin hane på en kurs jag var på och rasen har inte lämnat mitt huvud sen dess :) den är ju inte så stor men den biten går det ju att kompromissa på :)
Kooikrn är betydligt lättare att ha med än tollaren :)
Nu är jag ingen hundexpert men långhårig collie tycker jag passar in på många punkter. Kampviljan vet jag väl inte riktigt, det är ju väldigt individuellt, collien i sig är ju ingen hund som river omkull folk i kamp direkt. Dom är ju ganska mjuka. Men du kan ju lära en hund att kampa även om den inte från början gör det.
Annars är dom följsamma, intelligenta, lättlärda, sammarbetsvilliga, vänliga, går att ha lösa, orkar och tycker om långa promenader i alla väder, har mycket päls, inga hetshundar eller arbetsnarkomaner. Min systers collies går inte fram till folk, det finns i dom men hon har också lärt dem att inte göra det. När vi går på utställningsplatser har hon haft båda sina lösa och dom snirklar sig förbi både hundar och folk utan att hälsa även om det sträcks ut nosar och annat. Dom viker bara undan. Collien är medelstor och upplevs större pga sin päls. Min 33kg 65cm blandrashane känns i samma size som de collietikar jag träffat på, trots att dom bara vägt knappt 20kg.
Tror att det är en ganska frisk ras, men blå-genen innebär ju en del problem så man kanske ska välja en sobel eller trefärgad då. Däremot kan dom vara lite veka så jag hade valt en uppfödare som avlar på brukbara hundar och inte för utställning. En uppfödare som använder sina hundar på något sätt.
#50 ja det är lite så jag har uppfattat det :)
#51 har inte collies väldigt mycket sjukdomar och dåligt psyke? :)
Collien är en förhållandevis frisk ras. Jag har inte träffat på ngn sjuk collie själv, däremot bär ju den blå färgen på en del genetiska defekter - det gäller ju alla raser.
Dåligt psyke har den inte, däremot har rasen problem med vekhet. En del uppfödare prioriterar psyke, andra inte lika mycket, som inom alla raser. Men absolut är det ett stort problem inom rasen (upplever jag) och man bör därför vara mkt noga med att välja en uppfödare som arbetar med sina hundar och därför sannolikt har stabila hundar och prioriterar att ta fram just det. Men collien är en oskarp ras och om det är till fördel eller nackdel beror ju på vad man ska ha den till och hur man är själv. Kanske är det inget bra material för skydds men till lydnad fungerar den utmärkt. Och oskarpa raser kanske också tenderar att lättare fungera med andra hundar, men allt handlar ju om vilken individ man får och vad man gör av den.
Annars finns ju berded collie, om man vill ha en hund med mycket go. Den har jag sen bara nåt år tillbaka skapat bekantskap med och jag trodde att det var en hund som man borstade och satte toffsar på. Lärde känna en uppfödare som har 3 tikar och så har jag träffat några uppfödningar via henne och jag har då sällan träffat på hundar med så mkt karraktär! Dom rullar och badar och krälar i snåren, dom hoppar upp på höga stenar, klättrar i berg och har energi och ork och kapacitet - och så roliga och tokiga. Men återigen är det ju en oskarp ras och veka individer finns. Rätt uppfödare är a och o, vad man än väljer för ras.
Collies är i grunden en ras som jobbade på skottlands öppna slätter och högland där inte många ljud finns och de valde säkert hundar med känslighörsel för att märka förändringar bland fåren, så många collies blir lite överväldigade av alla ljud i samhället vi har idag. Det finns de med dålig mentalitet såklart men väljer man uppfödare väl så kan man få en toppenhund.
Läste detta om ljudkänslighet hos collies i en artikel någonstans som jag såklart inte hittar igen. :/
#49 Helt underbar ras jag verkligen rekommenderar. Hade absolut skaffat en sådan ifall de inte var för att jag ville syssla med IPO just nu =)
#54 Det var intressant fakta!
TS: Vill tillägga att vid lite eftertanke är beardien kanske en lite mer aktivt krävande ras än vad du söker. Den uppfattningen jag fått är att den kräver ganska mycket aktivering och stimulans.
#56 kollade tidigare på beardie men känns inte helt rätt.
Med tanke på att det kommer att vara sambons första hund (om man inte räknar med de två jag har nu) så vill jag ha en lite "lättare" hund för hans skull, han vill ju också träna med den och då kanske inte en tollare är helt rätt val. Möjligtvis om jag var själv men nu är ju inte fallet så. Han kan verkligen noll om hundträning och tycker att min terrier är svår att jobba med medans jag älskar utmaningar.
Men varför inte en Portugisisk Vattenhund?
Lagom storlek, mycket familjekära, men inte riktigt så intresserade av andra människo. Liten jaktlust, lätta att ha lösa, otroligt lättlärda, men det gäller så klart att hitta rätt belöningar (mer lek än godis - kampa är toppen!) .
Just hemkommen från det årliga lägret för Portisar och alldeles salig över att få umgåtts med runt 60 stycken urtrevliga Portisar. Så lydiga, och roliga. Lätta att ha lösa och urtrevliga hundar rent ut sagt. Men visst behöver man ett visst mått av humor för de är nästan för smarta emellanåt .-) Och de är väldigt flockbundna. Vill vara nära sin familj
Pälsvård är det ju - men det går ju att klippa ner hunden om man vill. Jag har inte gjort det för jag tycker inte att det var så värst besvärligt faktiskt… och jag älskar hårsvallet!!!
#57 Okej, nej då kanske en beardie inte är rätt. Tollaren är också mycket hund som sagt. Nä jag hade åkt runt och hälsar på lite collie-uppfödare och sett om det kunde vara nåt. :)
#58 ska kolla närmare på portisar! har inte kollat på dem innan :)
#59 ja känns inte helt rätt att skaffa en tollare tillsammans med honom än :)