Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 4657 ggr
lovemadicken
2013-03-14 19:29

Hur ska jag övertala mamma att skaffa hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag vill så gärna ha en finsk lapphund för min syster och pappa är det ok men inte för mamma:( Jag behöver ett tips om hur jag kan övertala henne! Snälla hjälp!

Annons:
Wellcraft
2013-03-14 19:33
#1

Varför just den rasen?

Hur gammal är du? Tycker inte att man ska övertala någon att skaffa hund, det är ett stort ansvar och jag tycker att hela familjen ska vara delaktiga (om man bor hemma) i skötsel, aktivering och ägandet av hund, om din mamma inte vill ha hund finns det nog rimliga skäl till det.

Annars får du visa att du kan mycket om hundar och vet det som krävs för att hunden ska växa upp hos dig/er och utvecklas till en stabil och trygg individ.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Tess86]
2013-03-14 19:42
#2

Fråga henne varför hon inte vill att ni (för det kommer att bli hela familjen) ska skaffa en hund. Om hon har en ordentlig anledning till varför en hund inte passar i er familj eller i ert liv kan det bli svårt att övertala henne. Det kanske till och med blir så att hon övertalar er i så fall. 

Men om det är så att hon inte vill skaffa hund för att hon är osäker på hur det kommer att bli med en hund i familjen kanske ni tillsammans kan diskutera alla osäkerheter kring hundägande. I det fallet har du möjlighet att förklara varför du vill ha hund. Ni kan diskutera vem i familjen som skulle ha vilka ansvarsroller och hur ni skulle lösa praktiska problem. Din mamma kanske är orolig för att familjen kommer att ledsna på alla promenader och att det blir hon själv som får sa alla rundor, att ingen kommer att vilja aktivera hunden i längden, att det är besvärligt med semesterpassning eller om man vill vara borta en heldag, att det är dyrt med hund eller att det måste dammsugas och moppas mycket oftare hemma. 

Men när du frågar din mamma varför, se till att inte tjata på henne. Förklara att du är intresserad av att veta vilka problem eller bekymmer hon har för att se om ni kan diskutera dem tillsammans.

lovemadicken
2013-03-15 16:29
#3

Tack för att ni tipsar! Verkligen super! Har frågat och hon tror vi kommer tröttna. När vi var små så kunde vi inte städa kaninburarna men jag var fyra då så..

lovemadicken
2013-03-15 16:32
#4

Tänkte göra ett schema

Toxics
2013-03-15 17:42
#5

Jag tror inte att man ska behöva övertala någon att skaffa djur. Då är nog oddsen störst att man tröttnar. Men vet du, jag tycker att du kan vänta tills du är 18 för då kan du välja hund och så själv=)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

sasha_setter
2013-03-15 17:44
#6

Testa att passa en hund! Eller att du går ut och rastar grannskapets hundar! Då får din mamma se att du inte tröttnar!

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Annons:
lovemadicken
2013-03-15 21:56
#7

Vi brukar passa en hund fast då tkr hon att hon tar mkt promenader ( fast hon ej gör det) typ en i veckan XD! Får se hur det blir..

fiamias
2013-03-16 07:39
#8

leta på fakta och bra saker med att skaaffa hund . om du visar ditt intesse med att te.x lästa hundböcker och sådant nästan varge dag så sr nog din mamma att det inte bara är ett engångsintresse :)

[Teddies matte]
2013-03-16 08:17
#9

Är hon inställd på att hon inte vill ni skaffar hund så skall ni inte skaffa någon heller, alla måste vara med på det. Har hon bestämt sig så har hon, du får vänta till du blir äldre och kan skaffa sig en hund själv. Eller så låter ni det gå en tid och se hur det ser ut då.

lovemadicken
2013-03-16 14:18
#10

Grejen blir att det aldrig blir av! Pappa och syster letar häst nu vi har kaninerna skulle vi skaffa häst skulle det inte bli hund det fattar jag själv, men måste ändå låta mera intresserad kanske? Gick ut på lång promenad för att visa att jag klarar av det tänker fortsätta!

[Teddies matte]
2013-03-16 16:46
#11

#10 Vem är det tänkt skall sköta om hunden då, väldigt krävande med både häst och hund.

sunnys
2013-03-16 17:45
#12

Du kan ju köpa ett koppel och gå ut och gå med det flera gånger om dagen som om du hade en hund och visa att du inte skulle tröttna.


Fridaaaa
2013-03-16 17:48
#13

Tillstånd att använda bilden?

Eftersom du är så ung, behöver föräldrarna vara med på det och vilja själva. Och t.ex en finsk lapphund kräver ju lite grann plus om ni då ska ha häst plus har kaniner så kanske dem tycker det blir för mycket.
Och de ska ju betala inköpet för hunden, alla saker, veterinär, försäkring mm, mycket runt om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Juliskilos
2017-04-09 19:16
#14

Jag ska övertala min mamma att köpa en bichon frise

Fridaaaa
2017-04-09 19:28
#15

#14 Respektera din mamma om hon inte vill ha hund

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: