Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 17422 ggr
JamieBlue
2013-01-30 15:10

VoH eller Fodax?

Vi ska börja ge vår flat färskfoder och vi är i valet och kvalet mellan Fodax och VoH. Finns det någon här som har testat både Fodax och Vom og Hundemat? Vilket av det föredrog du och varför? För oss blir VoH dubbelt så dyrt som Fodax, är det värt det? Kostnaden för Fodax blir ungefär densamma som för det torrfoder vi ger idag. Det som låter lite äckligt med Fodax är att det kan finnas rester av plastringar (ofarliga) och det kan förekomma klor och brosk. Det står i deras varudeklaration, om någon undrar. Någon som ger Fodax som märkt av detta? Samtidigt verkar alla som ger Fodax vara väldigt nöjda med fodret, så det är kanske inte så vanligt med dessa rester. Fodax och VoH är de färskfoder som är lättast för oss att få tag på, så jag är inte så intresserad av synpunkter på andra färskfoder :) Tacksam för all hjälp!

Annons:
Mia
2013-01-30 15:25
#1

jag har VOH för det är spannmålsfritt, vet inte om fodax är det

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maja2
2013-01-30 16:14
#2

Jag har Fodax, det är inte helt spannmålsfritt, men hundarna mår toppen. Molly, min ena hund, har blivit helt kvitt sin kvalsterallergi sedan jag började ge Fodax. Jag är supernöjd.

thilda-
2013-01-30 17:05
#3

Voh är värd sin vikt i guld :)

helt spannmålsfritt och jag vet många som har blivit av med allergier m,m sen dom började med det och dessutom blivit myycket finare i kropp och päls

Fenix_Chicci
2013-01-30 17:24
#4

Jag har ingen erfarenhet av Fodax men tror säkert att det är ett bra foder.

Jag ger mina hundar VoH och det funkar bra, brukar blanda i lite av nån grönsak (oftast morot) eftersom det är helt animaliskt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Forest]
2013-01-30 18:03
#5

Jag säger så här TS :) Köp varsin korv av fodret ofta brukar de bjuda på testkorv och efter detta ser du lite vad du själv vill köra på vad gillar hunden bäst, hur luktar det och hur ser det ut osv. Jag har nordic och voh varför jag har nordic är för att jag fick foder av en bekant vars hund fick tasbort. Hundarna väljer helt klart nordic mendans jag föredrar voh, då den luktar mindre.

russin
2013-01-30 21:51
#6

Har haft hundar som vährade äta Fodax och sedan dess har jag inte ens provat det på någon mer hund. Mina nuvarande äter VoH.

Annons:
JamieBlue
2013-01-30 22:22
#7

#5 Bra idé!

bell
2013-01-30 23:54
#8

Har Fodax till tre utav våra hundar. Änn så länge har vi inte upplevt några problem med det. De äter det glatt & är lätt att hantera.

[Murvel]
2013-01-31 00:03
#9

Hm, varför kan det förekomma klor? (maler de ner djuren hela :P?) Och är plastringarna verkligen helt ofarliga?

Loveradio
2013-01-31 02:05
#10

Jag ger VoH och jag är supernöjd med det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

JamieBlue
2013-01-31 02:44
#11

#9 Tror det är för att färskfoder generellt består av biprodukter från slakt, dvs sådant som inte säljs som livsmedel till människor, antingen för att det inte godkänns som livsmedel eller för att det är för svårt att sälja som livsmedel. Däremot får man inte använda vilka biprodukter som helst i färskfoder, djuren måste tex vara besiktigade och godkända för slakt. Det finns olika kategorier av animaliska biprodukter och det som ingår i färskfoder måste tillhöra kategori 3. (Den "bästa".) Så har jag förstått det hela, efter lite läsning. Man kan nog vara rätt säker på att de inte maler ner djuren hela för då skulle de gå miste om möjligheten att sälja de dyra filéerna ;) Finns mer info på Jordbruksverket för den intresserade. Plastbitarna förstår jag däremot inte hur de hamnar där…

Foderboxen
2014-03-31 14:18
#12

Det beror lite på hur mycket plats du har hemma. Vom og Hundemat finns i 500g eller 5 kg korv, medan Fodax finns som 12,5 kg påse med "skivor"/burgare eller som 20 kg kartong med styckfrysta påsar på runt ett kilo vardera.

Var bor du? Vom og Hundemat finns hos många återförsäljare medan Fodax på många ställen kör med egen lastbil som du behöver passa.

Hildgrim
2014-03-31 14:26
#13

Jag tänker inte säga något om dessa foder men jag vill bara flika in att VoH också har problem med plast i sitt foder. Har sett massa folk på FB som lagt upp bilder på deras "fynd". Så skillnaden är väl i så fall att Fodax är öppna med problemet medan VoH försöker hålla det hemligt.

Annons:
[Forest]
2014-03-31 16:31
#14

13.  Vet dom som gett fodret i 5 år och köper både valp-vuxenfoder i olika varianter utan att hitta något fynd. Men bra att det ändå tas upp för man bör kolla så det inte är något oätligt i maten som kan vara farligt. 👍

Monstertassar
2014-03-31 16:45
#15

Jag ger fodax och de tycker min hund om. Hon mår även bra på det och har gått upp 5 kg sen vi bytte. Hon rasade i vikt för något år sen då hon blev sjuk och inte ville äta något alls (vi gav då torrfoder blandat med hundmat på burk) och snabbt efter de löpte hon och då var maten inte bra heller(då inkluderar ALLT förutom skinka), men med fodax har de varit glada måltider till skillnad från torrfodret hon fick förr. Ibland tröttnar hon lite, men brukar blanda ut med råttkött här och där så de inte alltid blir detsamma.

JamieBlue
2014-03-31 22:38
#16

Nu är det mer än ett år sen jag skrev inlägget och vi har valt att köra på Fodax. Det är bra pris, hunden gillar det och verkar må bra. Har någon gång hittat en läskig klo i maten, men ingen plast i alla fall.

[Tess86]
2014-03-31 23:08
#17

Vi har provat både ock, båda under en längre tid också (över ett år per sort) och har fastnat för Fodax. Jag kan skriva lite om mina erfarheter. 

VoH: 

Lilla hunden, som är matkräsen, tycker VoH är godare än Fodax, men eftersom de också får goda köttben får hon stå ut med den tråkigare smaken hos Fodax. Jämten gillar båda sorterna lika bra. Jag tyckte det var geggigt och jobbigt att hålla på med VoH-korvarna. Vi tinade hela korvar och gav hundarna en halv var per dag, så vi skulle inte hålla på och dela upp och spara, men jag tyckte ändå det var geggigt. Det blev ganska dyrt med VoH, inter oöverkomligt dyrt men ändå dyrare än Fodax. Vi fick ingen större rabatt om vi köpte mycket så då blev det att vi köpte en låda åt gången och fick springa till djuraffären ofta. Största nackdelen enligt mig är att de endast innehåller kyckling (och eventuellt lax) som djurslag, inget rött kött. Jag har hört att hundar kan få bristsjukdomar av att enbart leva på VoH. 

Fodax: 

Luktar kanske lite konstigare än VoH, men eftersom man måste gegga mindre med den så gör det mig inget. Jag tinar en kaka (de kommer i fyrkantiga skivor som ligger som två limpor i varje påse) på en assiett, sedan tar jag en sked och delar kakan på mitten och föser ner en halva var i hundarnas skål. Jag slipper alltså hålla på och gegga med händerna och med kladdig plast som på VoH. Mycket billigare än Fodax och ju fler påsar man köper desto billigare styckpris blir det. Vi köper och fyller hela hundfrysen på en gång, så behöver man inte handla så ofta. Ibland är det svårt att få isär kakorna, då tar vi en gammal kockkniv och en hammare och bankar lätt. Det behövs inte mycket, man kan göra det direkt i fryslådan. Största fördelen är att den innehåller flera olika djurslag så att hundarna får i sig olika sorters kött.  

Vad gäller läbbigt innehåll i Fodax:

Vi har aldrig hittat plastringar men det är ju bra att man får en förvarning så att man vet vad det är om de dyker upp. Jag antar att de är så små och formbara att de slinker rakt igenom hundens mage, om de skulle hamna i hundskålen. Däremot hittar man då och då tår med klor från höns. Visst kan de se lite läskigt ut men det är ju supernyttigt för hundarna att de kör ner alla möjliga djurdelar i maten, så jag bryr mig inte så mycket. Jag har vant mig.

Loveradio
2014-04-01 04:33
#18

Nåt att tänka på är att Fodax också bedriver en minkfarm. Vill man verkligen bidra ekonomiskt till ett företag som har koppling till denna blodiga industri? Detta kom fram då Djurrättsalliansen fick fram dessa uppgifter från Jordbruksverket. Även Priima och Halla ska äga minkfarmar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[TeamGolden]
2014-04-01 07:50
#19

Kommer aldrig servera min hund med voh igen efter att ha sett hur många som hittat metallbitar i fodret, min hund är glupsk och skulle säkert kunna svalt en sån bit utan att blinka, och vill inte ens tänka på vad metallen kan göra med min hunds mage och tarmar. Jag har testat bravo burgare då jag inte hittat fodax nära mig så vet inte så mycket om fodret tyvärr, förutom då att man kan konstatera att det är bättre att hitta brosk bitar (fodax) i hundmaten än metallbitar(voh)

[TeamGolden]
2014-04-01 07:50
#20

Kommer aldrig servera min hund med voh igen efter att ha sett hur många som hittat metallbitar i fodret, min hund är glupsk och skulle säkert kunna svalt en sån bit utan att blinka, och vill inte ens tänka på vad metallen kan göra med min hunds mage och tarmar. Jag har testat bravo burgare då jag inte hittat fodax nära mig så vet inte så mycket om fodret tyvärr, förutom då att man kan konstatera att det är bättre att hitta brosk bitar (fodax) i hundmaten än metallbitar(voh)

Annons:
Yuuuhanna
2014-04-01 12:21
#21

Jag har inte testat VoH men har erfarenhet av Fodax. Vi ger fodax till vår 7åriga hane, han älskar maten, blir pigg och glad samt fin i pälsen. Även svärmor och svägerskan ger deras 5 hundar Fodax, och dom är jätte nöjda. Att det dessutom är billigt är ju ingen nackdel.


[Forest]
2014-04-24 22:17
#22

20 är den så glupsk att du inte hinner servera maten? 😃

[TeamGolden]
2014-04-25 17:01
#23

#22 ?

russin
2014-04-25 17:12
#24

Det är ju inte speciellt svårt att blanda/mosa maten lite för att se om det ev finns något med i den. Jag har gett VoH i fler år utan att hitta en endaste konstig grej i dom. Ger nu Bravo sedan några månader tillbaka och har gett av den i många år förut och i den kan man hitta hagel i viltvarianten - men inte ens det har jag lyckats finna 🙂

[TeamGolden]
2014-04-25 17:23
#25

#24 Jo visst men fortfarande inte okej att det FINNS i dom. Det ska inte ens vara där från början. 
Där jag bor har väldigt många klagat på detta då de fått det i var och varannan korv. 

Tänker absolut inte stå och dissekera maten efter metallbitar. Skulle aldrig göra det besväret och låta Voh forsätta sälja korvarna med dessa i. 

Just nu ger jag inte färskfoder utan våtfoder.

Foderboxen
2014-05-10 17:58
#26

Vom og Hundemat har haft produktionsstopp och bytt råvaruleverantörer för att komma åt problemet med att främmande föremål. Det ska med andra ord vara åtgärdat nu.

Var i landet finns du #25 TeamGolden som inte har Fodax i närheten?

thilda-
2014-05-13 13:53
#27

hallas färskfoder är inte så dåligt heller :)

Annons:
Hundjägarn94
2014-05-13 14:01
#28

Använder Vom och Hundemat en del till min hund, men mest MUSCH och KLASS, de senare är billigare och min upplevelse är att kvalitén är lika. Jag använder KLASS halvfoder (med bara kött), har inte provat deras helfoder.

VoH är bra, det är hög kvalité och hunden tycker om det.

princip
2015-01-05 21:07
#29

Svårt att jämföra VOM och Fodax eftersom det ena innehåller spannmål och det andra inte. Det har ju en del att påverka på priset, precis som storleken på förpackning.

Hur blev det TS? Vad valde du?

Silenz
2016-01-10 09:34
#30

Slutat med Voh.. All färskfoder som innhåller fågel med resistenta bakterier är skadligt både för hund och människa. Dessutom, hanterar man ju den råa maten där man hanterar sin egen mat oftast…  Nu senast rubriker i Aftonbladet.. Tillverkarna fortsätter trots detta med det så länge folk köper… Money rules tragiskt nog. mitt råd är bojkotta alla färskfoder som innehåller fågel!!! Tills dom byter till annat!!! Gäller Fodax också!! Ligg på maila dom gå över till 100% nöt färskfoder ex Nordic eller Klass!!!!!

[tk1971]
2016-01-10 09:46
#31

Jag ger på försök Fodax Premium till min hund. Det är rätt äckligt att hantera tycker jag, man kan hitta diverse igenkännbara delar av djuren i det. Jag har flera gånger hittat t.ex. hela kycklingtår med en lång, böjd klo på. Men innehållet är ju vettigt och hunden tycker om det så jag får väl stå ut. Priset är helt ok om man har en liten hund, 110 kr för en 4-kilospåse som räcker lite drygt en månad för min lilla 5-kiloshund. Jag har aldrig hittat några plastbitar i det. Ett plus är också att det tillverkas bara några mil från mig, och jag har också varit där på plats och köpt foder. Jag var aldrig inne i "fabriken" och lika bra var nog det, jag har tillräckligt med fantasi för att kunna föreställa mig produktionen.

Marieangelica
2016-01-10 10:56
#32

Känner inte till Fodax men ger VoM och är jättenöjd!

Shopaholix
2016-01-10 22:00
#33

Jag ger min hund Fodax Neutral Mini, hon äter det med god aptit. Och ja, man kan hitta klor osv i maten men ingenting jag tycker är så farligt att man inte kan ge det. Däremot skrämmer det mig det här med resistenta bakterier i färskfoder. Har mailat Fodax om detta och hoppas på svar. Tråkigt om man ska behöva sluta, men känns inte okej.

russin
2016-01-11 10:31
#34

#33 - allt foder som innehåller svensk kyckling kan innehålla multiresistensa bakterier, men du behöver inte sluta ge Fodax för den sakens skull. Det är enbart om du får en hund som är sjuk och behöver antibiotika, som man ska tänka till lite och kanske låta hunden få annan mat under antibiotikakuren.

Den här artikeln kanske lugnar: http://www.veterinarmagazinet.se/2016/01/resistenta-bakterier-funna-i-farskt-hundfoder/

Annons:
Shopaholix
2016-01-13 23:53
#35

#34 Jo jag är medveten om de, men jag kan väl känna att jag tycker min hunds pussar är ganska goda och hon pussas väldigt mycket. Samt att jag hanterar dessa bakterier dagligen i hennes mat då. Annars är jag väldigt nöjd med Fodax, eller framförallt min KH Collie :-)

shelbyeleanore
2016-01-14 07:00
#36

Jag hade absolut gett fodax om min hund hade ätit det. Hon äter det ett par dagar sen är det ingen höjdare längre, hon kan gå flera dagar utan att äta. Så vi körde VoH istället. Nu har vi dock bytt till Pondus, svenskt helfoder som kostar 18kr/korven jämfört med VoHs 25 kr/korven. Sparar en del och fodret är minst lika bra :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: