Annons:
Etikettraser
Läst 3291 ggr
annie-ess
10/22/12, 11:00 PM

Amstaff oreggad

Jag är på jakt efter en amstaff, har kollat upp uppfödare men jag bor i Göteborg och de flesta befinner sig vid stockholm, gotland, boden och inihelsikes långt bort.. och dessutom så har jag tajmat fel för de flesta verkar få valpar i mitten på nästa år och jag kan inte riktigt vänta så länge när jag nu ÄNTLIGEN både kan och har möjlighet å skaffa hund.

Så jag funderar på en amstaffblandning, för det råder det ingen brist på… men som ni kanske sett så b.la på amstaff.ifokus så snackas det mycket dåligt om staffblandningar och att man inte ska köpa såna blockethundar eller såna utan stamtavla för man vet inte vad man får, sjukdomar etc..
Men jag menar de är väl också hundar, individer, levande ting, och ska väl också ut till hem, och det finns väl många som kan styrka att det inte är grisen i säcken?

Har ni några tips på vad för annonser jag bör se upp för? Det jag är rädd för med en oreggad amstaffvalp är att den inte ska bli rastypisk när den blir stor, men om det står i annons att båda är staffar borde de väl inte vara något problem.. bara att man inte har kvitto på det..

Ni som har en amstaffmix, hur är era hundar & vad tittade ni på när ni köpte den, vad stod de i annonsen osv? Tacksam för svar! Oskyldig

Annons:
frontera1
10/22/12, 11:08 PM
#1

I oreggat och blandras avlen brukar det inte va dom bästa hundarna man avlar på

Honestyisdead
10/22/12, 11:09 PM
#2

Jo, det är att köpa grisen i säcken. Som du själv skriver så har du inget bevis på att det säljaren skriver är sant, du har ingen stamtavla. Ingen koll bakåt i leden och risken för att du köper en hund som blir sjuk finns i högre grad eftersom du inte vet någon om sjukdomhistorian.

Visst är de också individer, men det finns alltid en anledning till varför hudarna inte bli registrerade i SKK, och det är aldrig bra anledningar. Vill du verkligen stödja sådan "avel"? För det är precis det du gör om du köper en sådan valp.

Jag råder dig att se upp för alla annonser med oreggade valpar.

Vad är det som lockar med rasen? Köper du oreggad finns risken att det inte ens är två amstaffar utan en eller två blandningar som är föräldrar och din hund blir kanske inte alls som en amstaff.

rosahalsband
10/22/12, 11:10 PM
#3

du borde vara rädd för mkt mer, så som ataxia ärftlighet, höft och led problem och allmänt sjuka hundar som inte bör avlas på men som gör det och får "blandras" valpar :(

[dynamitella]
10/22/12, 11:10 PM
#4

Känsligt ämne. Du riskerar att få en ostabil valp. Gener är lika dominanta som omgivningen.

Ta en omplacering i så fall, eller en valp med skönhetsfel eller liknande, som säljs till reducerat pris. Om det handlar om pengar.

[Besan]
10/22/12, 11:11 PM
#5

Amstaff, staffe mm har en del hälsoproblem… ,jag hade hellre väntat i ett år och köpt en valp från en SKK-reggad uppfödare där jag iaf kan känna trygghet i köpet-

Ixectrona
10/22/12, 11:11 PM
#6

Jag antar att jag inte borde skriva egentligen då det inte är svar på frågan, men finns det verkligen inga seriösa uppfödare i hela Göteborgsområdet? Det är ju inte en sällsynt ras direkt. Det jag kan säga i alla fall, är att jag aldrig hört något gott om oreggade "American Staffordshire". De är oftast blandade med vem vet vad, aldrig hälsotestade avelsdjur, många dör unga då de avlivas pga. dåliga höfter eller allvarliga hudproblem, för att inte tala om dåligt temperament. Säga vad man vill om dålig utställningsavel och "friskare blandraser", men just vad det gäller Staff-raserna vill jag säga att så är verkligen inte fallet. Där avlar de oregistrerade "uppfödarna" på precis vad som helst, och behöver inte ta något ansvar, medan de registrerade *måste* testa sina avelsdjur med bra resultat för att överhuvudtaget få registrera valparna. Så det är en enorm skillnad. http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/american-staffordshire-terrier/?show=breeders Nu kan jag inte kolla listan då internet segar och vägrar ladda sidan för mig, men nog måste det finnas någon där i närheten?

Annons:
[Besan]
10/22/12, 11:12 PM
#7

o tilläggas: även en hel del mentala problem…

joheck
10/22/12, 11:16 PM
#8

Har du kollat uppfödare på rasklubben? Vet inte vart alla dessa ställen ligger med nog är det några som är närmare. Sen tycker inte jag det är så fasligt långt att åka till Stockholm och hämta en valp. Det är jätte smidigt att ta tåg hela vägen. Själv köpte jag en valp i Stockholm och åkte upp med tåg till Luleå utan problem.

Honestyisdead
10/22/12, 11:21 PM
#9

Kan tillägga att jag anser att om man är riktigt intresserad av en ras, då tar man sig tid att vänta på valpar eller väljer att åka lite längre för att hämta.

Är man inte så intresserad av en ras att man vill göra detta så kanske man ska fortsätta leta efter en ras som man verkligen vill och är berädd att vänta på.

Chumagia
10/22/12, 11:24 PM
#10

Min schäfertik var inte reggad när jag köpte henne (hon var valp när jag köpte henne) och nu är hon 6,5 år och har inte visat några (peppar, peppar, ta i trä) tecken på sjukdom eller besvär. Föräldrarna till henne fanns inte att se i hemmet då vår flicka omplacerades, men hon fungerar bla som sällskapshund och ser helt klart renrasig ut, ingen tvekan om den saken.

Vi riskerade mycket genom att köpa en ung, oreggad, schäfervalp utan att kunna se föräldrarna. Hon hade kunnat växa upp och blivit väldigt sned i ryggen, t.ex. Men det gick hur bra som helst. Hon är dessutom köpt på blocket!

Så det finns stjärnhundar på blocket också, vill jag lova.

Honestyisdead
10/22/12, 11:26 PM
#11

#10 Klart det finns. Men varför riskera att få det sämsta?
Nu kan det bli fel med renras också, men riskerna är större vid bland/oreg.

[dynamitella]
10/22/12, 11:28 PM
#12

#10

Vi hade en husky/pointer och en husky/rottweiler. Samma sak där. Världens goaste (och friskaste) hundar. Perfekt mentalitet och underbara sällskapshundar.

Hemma-avlade, knäppa blandingar för bättre prestanda inom spannet, men ändå ack så underbara.

Så jag kan, trots mitt "hat" mot backyard breeders intyga att det kan gå bra.

rosahalsband
10/22/12, 11:30 PM
#13

#10 fast nu är schäfer och anstaffar inte samma ras, och det är inte samma människor som är intresserade och avlar på raserna (oftast). Amstaffar har ju något som kallas ataxi och ingen verkar vara medveten om det. oseriösare människor dras till amstaffar och att tjäna pengar på sin staffe korsning är väl det inte många oseriösa tackar nej till. det vill säga avla på okollade hundar..

Annons:
Honestyisdead
10/22/12, 11:33 PM
#14

Det skulle vara intressant att se statistik på hur många av alla omplaceringar som är bland/oreg och hur många som är renras. Samma sak med avlivningar i ung ålder pga mentala problem och hälsoproblem.

vallhund
10/22/12, 11:33 PM
#15

Att köpa en hund NU är aldrig en bra idé. Hundköp innebär planering  efterforskning, linjer, hälsa mentalitet, ibland tar det år, sist jag skulle köpa hund tog det 4 år, nu har jag letat i två år men så är jag kräsen oxå o stödjer inte dyngavel! Iofs annan ras jag söker nu.

Vad som står i annonser o vad oseriösa blandrasuppfödare påstår är i 99,9% av fallen osant.

Angående att åka långt, nuvarande hund är från Österrike.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jenna_Nord
10/22/12, 11:34 PM
#16

Kan inte säga annat än gott om min amstaffblandning. Hon är oreggad, men vet bara att de är amstaff i henne, men kan ju såklart inte vara säker. Hon är helt underbar på alla sätt, psykiskt och fysiskt. Har inte röntgat henne eller testat henne då jag inte tänker avla på henne eller har råd för tillfället, men hon har aldrig visat något. Hon har även en super mentalitet. Aldrig visat någon tendens till aggressivitet och är världens mysigaste. Kommer överens med alla, och är nyfiken i sättet. Hon är 2½ år för tillfället.

Men man skulle ju kunna kolla med de som säljer oreggade valpar på blocket om de har testat föräldrarna.
Vem vet, har du tur kanske det finns en tjuvparning där ena hunden inte har stamtavla bara.. Men den chansen är nog extremt liten..

Mvh Jenna

vallhund
10/22/12, 11:36 PM
#17

# 12

Prestationsavel kan du inte jämföra med BYB, även kallad köksavel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
10/22/12, 11:40 PM
#18

# 13

Finns väl ingen renrasuppfödare av AST i Sverige som inte hört talas om ataxi?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

rosahalsband
10/22/12, 11:42 PM
#19

#18 menade mer intresserade köpare (inte nog med forskande) och folk som väljer staffekorsningar/avlar på dom.

rosahalsband
10/22/12, 11:44 PM
#20

såg nu att jag skrev ingen men vart bara grinig på oseriösa köpare/säljare :)

Annons:
vallhund
10/22/12, 11:44 PM
#21

# 19 Då är jag med!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[dynamitella]
10/22/12, 11:53 PM
#22

#17

Hundarna var inte avlade för sällskap. Deras föräldrar har i generationer bott i kedjor och kastats mat åt på marken. De som åt snabbast och sprang längst behölls.

Vad jag menar är att korsa en rottweiler eller pointer med en sådan hund och sen "slänga ut de som blir över på blocket" inte är så seriöst.

Vi kunde lika bra fått hem två mataggressiva stressiga hundar som inte kan sitta still. Istället fick vi två tikar som åt ur samma skål och skötte sig enligt boken, så att säga.

Jag menade inte att jämföra prestationsavel med byb, i grund och botten :) Inte heller att uppmuntra andra att köpa sådana hundar.

Kalli
10/23/12, 12:31 AM
#23

Är det Staff eller Amstaff du är intresserad av? Det är två olika raser.

Vilka annonser du ska se upp för? Alla annonser som säljer oregristerade Amstaffs/Amstaffblandningar. Det finns inga seriösa uppfödare i dagsläget som avlar på dessa, inte som marknaden ser ut. Den svämar nämligen över av blandraser och många hundar riskerar att hamna fel. Som djurvän och hundälskare är det inte den avel man vill stödja även om hundarna i sig inte bär någon skuld. Men att "rädda" någon innebär faktiskt att ge uppfödarna möjlighet att fortsätta sin verksamhet och riskera fler hundars liv. Vill du absolut ha en Amstaffblandning välj en vuxen individ och köp från ex. hundstallet.

För självklart är det att köpa grisen i säcken att köpa blandrasvalp, vilket även oregregistrerade hundar räknas som. Dessutom finns det allt som oftast en anledning till att valparna inte regristeras ex. att de faktiskt inte är renrasiga. Att någon säger att föräldrarna är Amstaffs är värt ungefär lika med noll, tyvärr. Dessutom skulle jag generellt säga att blandrasuppfödare inte är lika nogranna med att ta tillvara eventuella rasegenskaper som de som avlar seriöst för att stödja sin ras.

För att svara på dina sista frågor så är min Amstaffblaning en omplacering, han kom hit för att jag skulle hjälpa till att hitta ett nytt hem men så blev han kvar. Mitt enda krav just då var att han skulle komma överens med min tik vilket han gör. Däremot kommer han inte överens med alla andra hundar, han är osäker och kan göra utfall både mot djur och människor. Han har också väldigt lätt att gå upp i stress. Lyckligtvis har han bra höfter, jag har svårt att tro att hans föräldrar är testade och antagligen lider han inte av Ataxia (en fruktansvärd sjukdom som jag inte sett någon blandrasuppfödare som testar för) men han är inte heller helt frisk. Dock vet jag blandraser med Amstaff som råkat mycket värre ut så i det stora hela har jag ändå haft tur. Och jag älskar honom, mycket!

Men trots det, eller kanske just därför, rekommenderar jag ingen att stödja oseriös Amstaffavel genom att köpa blandrasvalp. Eftersom min grabb inte har haft ett lätt liv, eftersom Blocket kryllar av omplaceringar, eftersom Hundstall och omplaceringsorganisationer drunknar i dem och för att de inte finns tillräckligt med seriösa hem för alla. För att vi inte ska få ett rasförbud i Sverige inom en snar framtid, för att inte fler ska råka illa ut både människa och djur. Därför att man gör alla en stor otjänst genom att bidra till att utvecklingen ser ut som den gör idag. Det är ingen vacker syn.

HonHonDenDära
10/23/12, 2:25 PM
#24

Du har bra kennlar nära Göteborg på både staffe å amstaff….

Sen finns de 1 amstaff uppf man inte ska köpa från som bor nåra mil från göteborg…

Så ditt val kommer du få ångra dig ifrån.

Och ja, ja har ägt 1 amstaff mix som e död nu. köpte henne för 500kr (bekant av mig, så betala ba vet undersökning å allt) å kommer inte göra om de.

nu har vi 2 renrasiga amstaff, mor å dotter. Bra mycket bättre.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Mischa
10/23/12, 2:42 PM
#25

Vill du ha en American staffordshire terrier så får du ju inte det om du köper en amstaffbastard, ganska logiskt.

Däremot finns det gott om omplaceringar gällande amstaffblandisar och där har du ju fördelen att hunden är lite äldre och egenskaperna börjar framträda mer.

När det gäller bull and terrierhundar så finns det en del sjukdomar som inte "syns" om dom blir behandlade eller inte hunnit bryta ut, allergier är en sådan sak vilket är fruktansvärt för både hundägare och hund att leva med.

En del som valt att dela med sig av sina historier gällande dålig avel på B&T raser/blandraser finns på den här bloggen: http://youareneverforgotten.blogspot.se/

≧◔◡◔≦

[eeklund]
10/23/12, 3:47 PM
#26

Vill bara säga att min tös är köpt från Blocket, från en uppfödare som är nybörjare (hennes första kull) och min tjej är reggad i SKK, har stamtavla och genomgått besiktning och hela balleten (diverse ögonproblem som finns i rasen finns inte hos föräldrarna osv). Var på 12-veckorssprutan igår och hon såg så fin ut och inga problem i kroppen alls! :)

Blocket kan man handla ifrån, se till att det är seriöst bara :)!
Ville bara säga :)!

annie-ess
10/23/12, 7:29 PM
#27

Det blir en renrasig amstaff nästa år och ska söka efter kullar och uppfödare i västra götaland.

Önska mig lycka till
och tack för allas svarKyss

inser nu de är av välmening för djuren ni avråder, innan anade jag anat. Tack så mycket!

Annons:
Honestyisdead
10/23/12, 7:36 PM
#28

#27 Hoppas ni hittar rätt valp :) KLokt beslut av dig :)

Lilllens
10/23/12, 7:46 PM
#29

#27 Hoppas att du hittar en fin hund :)

Chilli10
10/23/12, 9:05 PM
#30

#27 Klokt val som jag skrev i PM:et. Lycka till med sökandet! Glad

Praefatio
10/23/12, 9:39 PM
#31

Alltid härligt att se när människor fattar kloka beslut efter konstruktiv kritik, istället för att ta illa vid sig! Hoppas du hittar den perfekta hunden för just dig :)

vallhund
10/23/12, 11:12 PM
#32

+ 1 på det # 31!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
10/23/12, 11:18 PM
#33

+ 2 på #31

[Madde&Rico]
10/24/12, 6:23 AM
#34

#31

Till skillnad från många andra forum så är ju folk inte otrevliga här. Utan kan säga ifrån på ett "snällt" sätt.

Håller verkligen med om vad folk har skrivit här! Och lycka till med hundköpet! :)

Annons:
Fjordell
10/26/12, 12:17 AM
#35

Härligt, det var ett väl taget beslut! Skrattande

Att tillägga så har vi på Amstaff.ifokus inte något emot blandrashundar i sig, utan det är såklart hundarnas välmående vi värnar om! :)

sagaindia
10/26/12, 1:57 PM
#36

Ok , vet alla vad BYB är utom jag Obestämd Snälla någon, vad är BYB?

meilin
10/26/12, 2:12 PM
#37

#36 BYB-avel betyder backyard breeding. Flört

sagaindia
10/26/12, 2:26 PM
#38

Tack, nu vet även jag! Gillar ine sådant så det var väl därför jag var så okunnigFlört

Upp till toppen
Annons: