Annons:
Etikettmedia
Läst 5734 ggr
[Doglovers]
2012-10-16 21:35

Nu går det för långt

Nu börjar det faktiskt kännas ruskigt. Tur att killen var stor och stark och hunden av större modell. Vad hade kunnat hända annars. Dom blir mer och mer närgångna. Vart ska det sluta….?

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/varg-angrep-kopplad-hund-under-promenad

Annons:
Noa-Nisse
2012-10-16 21:40
#1

Jag är ju på vargens sida… Tycker det är hemskt att sådana här händelser sker. Men jag tycker att vi ska bevara och göra vår vargstam större och inte förminska den.

 Medarbetare på Hundar.ifokus

sju
2012-10-16 21:53
#2

Vilken läskig upplevelse kunde inte alls ha varit kul usch :/!

MEN… Vargen har också rätt att existera och leva vi människor kan inte bara eliminera andra levande varelser som kommer vår väg. Visst måste det lösas på något sätt men Inte genom att döda!

Jag blir nojjig så fort jag hör något sånt här för varje gång blir hatet större och större…

Om man kan bygga raketer och åka till månen så kan man säkert komma fram till en lösning som inte innebär döden som slut resultat.

Lilllens
2012-10-16 22:46
#3

Ja det ska inte sluta med att utrota vargarna iallafall.

[Doglovers]
2012-10-17 06:22
#4

Det här har INGET med vargens vara eller inte vara. Det är hur vi ska kunna hantera en snart ohållbar situation. Kom med alla förslag ni kan komma på hur man kan lösa detta. Ni verkar ju ha lite ide'er. För någon lösning måste till innan någon blir skadad. Och kom ihåg. Jag är inte ute efter att vargen ska försvinna.

russin
2012-10-17 07:46
#5

Jag är för vargars fortlevnad i vårt land, men detta är inte okej - vargar ska vara skygga !

[Nattkola]
2012-10-17 07:59
#6

Frågan är ju om det verkligen var en varg, eller kanske en draghund. Det är min första tanke…

Annons:
[Doglovers]
2012-10-17 08:34
#7

Garanterat så är länstyrelsen på plats och söker med specialutbildade hundar som tecknar när dom hittar varghår och spår. Jag var på en föreläsning med Tobias Gustavsson förra tisdagen. Och han berättade hur vargspårning går till. Väldigt intressant.

[Forest]
2012-10-17 09:40
#8

Vargar ska vara skygga, att de går på hundar hör väl till deras natur men är människor med i närheten av hund så anser jag att vargar ska vara för skygga att våga sig på hunden iaf.

Varför är det så här det kan man ju fundera lite på, har vargar ökat så pass är det matbrist eller är det så att vi faktist klampar omkring på deras marker?

[Doglovers]
2012-10-17 10:04
#9

Jaa, vad beror det på. Att vi går på deras marker kan stämma då deras revir kan sträcka sej mil i omkrets. Men om du menar på att dom fanns här först som många säger, så stämmer det inte. Ingen som har något förslag på lösning? Hur ska vi försvara oss om situationen kräver det?

[Forest]
2012-10-17 10:32
#10

9 fast det där stämmer inte att vi var här först, vem har rätten att leva? Vi vs dom? ne så kan man inte förespråka anser jag iaf. Vi åker skoter överallt vi klampar in på deras jaktmarker/revir de har ingen fristad o skulle dom få det så handlar det om så lite att vargsammar inte skulle få plats iaf. Det är kanske så att vargar nu mera ser oss så ofta pga vi ökat ut vårat område att vargen inte är så skygg?  Hur man kan skydda sig, det har jag ingen aning om då jag bor relativt vargfritt än, vissligen ses varg lite överallt här i östergtöland 3 mil från oss så ser Enjas ufd varg ( var 50 meter mellan henne o vargen) o hon är inte ett dugg rädd att ha sina hundar lösa.

[Doglovers]
2012-10-17 10:40
#11

Det är det som blivir lite fel. När vargen förr fanns, då var inte våra städer, samhällen och förorterna så stora som nu. Snart finns det inga skogar mellan städerna. Det finns även långt skridna planer att även planera in visent här. Mindre bisonoxar. Dom fanns här för runt 3000 år sedan om jag inte har helt fel på siffrorna. Men sverige såg ju helt annorlunda ut då än nu. Såå, jag vet inte vad jag tycker om det. Pratade med en biolog som var lite inblandad i detta och han sa att han absolut inte ville träffa på en visent i skogen.

sju
2012-10-17 11:00
#12

De kan väl förflytta vargarna?

Vart tänker man då? Ja det undrar jag också. Finns det någonstans som vargarna kan få vara ifred om de nu väl förflyttas dit utan att någon klagar igen om 10 år?

Om ja så bedövningspil och förflytta flocken. Kan man göra så?

edit: Eller att de avgränsar området som ska användas för människor med stängsel, höga stängsel och på så sätt håller vargarna borta.

Jag kan inte se någon annan lösning än detta. Men det kanske finns??

[Doglovers]
2012-10-17 11:26
#13

#12 Dom har förflyttat vargar. En individ flyttade dom 3 gånger. Jagades med helikopter och sövdes 3 gånger. Med risk för hennes liv varje gång. Hon gick tillbaka alla tre gångerna. Att stängsla i hela städer låter båda jobbigt, krångligt och framför allt väldigt dyrt. Men ha milsvida hägn där vargen kan bo kanske är ett sätt. Hägna in till exempel Sarek. Alla förslag är välkomna. Kommer vi på några riktigt bra förslag kan vi ju skicka in dom till landets allla länstyrelser och naturvårdsverket.

Annons:
sju
2012-10-17 11:50
#14

#13 Jaha :/ okej så förflyttning är inte ett alternativ. Men då återstår stängsel…

"Men ha milsvida hägn där vargen kan bo kanske är ett sätt. Hägna in till exempel Sarek. "

Ja men hittils så låter det väl som den bästa lösningen. Såvida det inte kommer en bättre lösning så röstar jag på denna så att säga.

Så länge det inte blir mindre ytrymme/skog än vad de är vana vid och mår bra av så är jag med Skrattande!

joheck
2012-10-17 11:54
#15

Kan man inte skrämma vargarna? Jag menar man samlas, människor och passande hundar, sen så drar man ut i skogen med luftgevär och liknande. Så får de kanske lite mer respekt. Vet att dom gör så i USA och Kanada när dom fångar in och släpper ut björnar som kommit in i staden.

Kalli
2012-10-17 11:59
#16

Om varghatet inte gjorde det omöjligt att öka vargstammen hade en avskjutning av skygga individer absolut varit lämpligt. Problemet är att det är vanskligt att döda fler djur när stammen är så liten och många biologisk viktiga djur och skygga individer dödas olagligt bara för att..

[Forest]
2012-10-17 12:07
#17

13 läste att 3 gången rörde hon sig norr ut?

annika85
2012-10-17 12:57
#18

Är det då verkligen klarlat att det rörde sig om en varg? Som läget ser ut nu så vill ju alla människor ha sina 15 minuter i rampljuset,……

Dessutom tycker jag att det verker ytterst märkligt att det går att "slita" undan hunden gång på gång från vargen, det handlade ju om en fullvuxen rottis, inte en toypudel.

Och som svar på frågan "vad skall vi göra", det är enkelt. Alla som vill ha varg måste vara beredda på att möta dessa, i deras naturliga miljö i skogen, eller i vår. Och acceptera att möten med vilda rovdjur kan orsaka skador på människor och troligare husdjur.

Vill man ha varg så får man vara beredd på att det finns en möjlighet att man blir av med sin hund under promenader, eller kanske till och med under kvällskissrundan på tomten.

Det går inte att flytta dem, det har provats på skattebetalarnas nota. Det går inte att säga till en varg att här får du vara, men korsa inte länsgränsen.

Jag tycker att vargar är magnifika djur, men de hör inte hemma bland människor. De får finna sin plats i områden som inte är så befolkade.

[Doglovers]
2012-10-17 13:07
#19

1,5 miljoner kronor kostade flytten av vargtiken som gick tillbaka varje gång. Behöver jag tala om var dessa pengar kom ifrån?

ElinP
2012-10-17 13:33
#20

Vargens beetende är helt naturligt, vargar attackerar ju vanligtvis inte människor om de inte känner sig hotade men om det är ont om mat blir en hund väldigt likte ett vanligt byte som tex. kanin eller hare. Det handlar ju om överlevnad så själva händelsen är inte så överaskande. Det är synd att man inte kan ha större resarvat för att bevara vargen, vi vill ju inte leva i ett samhälle där de enda djuren som finns är de som vi själva har "forskat" fram, där vi avlar fram vad vi vill ha av djuren och inte deras´naturliga genetik.

Annons:
NathalieT
2012-10-17 16:23
#21

Vargarna blev väl inplanetarde i sverige för bara sisiådär 10 år sedan har jag hört?  Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar? :P

[Doglovers]
2012-10-17 18:35
#22

#20 Vargen dödar hundar för att dom finns i deras revir och blir rivaler. Och ett revir kan sträcka sej flera mil åt alla väderstrecken. Så det är lite svårt att veta var de håller hus när man rastar sin hund.

Deras vanligaste byte är älgkalv.

#21 Jag vet faktiskt inte exakt när dom knallade in i landet. Men det har funnits en och annan här hela tiden. Men jag tror faktiskt det kan vara runt 15-20 år. Det gick några år och sedan bokstavligen exploderade det med varg. Det var Värmland som hade flest varg och flest problem. Men nu finns dom i hela mellansverige. Dom rör sej över hela landet, men det är i mellansverige dom etablerar sej.

Hur dom kom in vet jag inte, men många kom över helt naturligt. Men det är under det senaste året som det avslöjats att det föds upp vargar i ryssland som sedan släpps ut i det vilda. Dom blir oftast farligare då dom saknar rädsla för människan. Det finns även nätverk över hela europa som köper, säljer och släpper ut varg här.

[Forest]
2012-10-17 23:15
#23

21 Nej nej nej det stämmer inte Flört http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/ 

22 vart kan man läsa detta om att de föder upp vargar som släpps ut i ryssland? det vart jag nyfiken påGlad. Och hur många vargar finns det igentligen i sverige? 350-400 vargar?

kodex
2012-10-18 00:25
#24

Har inte läst alla kommentarer för det orkar jag inte nu. Ville bara säga att vi människor har brett ut oss och in på vargars område. Ni som säger att vargen alltid har varit skygg och att den blir allt mer närgången tror inte jag på. Jag tror att det finns enstaka vargar som är närgångna men att de funnits i alla tider. Sen att vi människor skövlar deras skog och "flyttar in hos vargen" har nog också lite med saken att göra…

Visst, jag tycker sånt här är jättehemskt när det händer, men jag KAN inte låta bli att känna att vi människor ser oss så obehagligt ensamrättsinnehaviga (?). Vi har blivit så klena och bekväma i dagens skyddade samhället att vi glömmer vilka vi egentligen levde och delade denna jord med från alla första början…

Sherlocked
2012-10-18 05:02
#25

Äh… Jag är ingen Dansar med vargar direkt. Eftersom de uppvisar ett skumt (oskyggt) beteende borde man absolut fråga sig hur mycket man ska acceptera. Kanske man skulle vara hårdare med de individer som inte fattar att hålla sig undan?

Det är ett himla daltande, de måste lära sig att människan är farlig. Skjut de vargar som inte är skygga. Så småningom lär de sig att vara rädd för människan igen.

Är varken hatare eller kramare, men tillhör gruppen som inte köper att vargen skulle ha vandrat in på naturlig väg och inte nödvändigtvis tycker att de hör hemma hos oss längre.

Fast till att börja med skulle man kanske ta en titt på björnstammen… Det om något är vad som oroar mig framför allt.

[Doglovers]
2012-10-18 06:36
#26

#23 Jag ska försöka hitta länkarna när jag kommer hem och har tillgång till datorn. #24 Det är inte vi som brer ut oss. Vargen utrotades nästan till 99% för många år sedan. Alltså var dom borta. Våra städer och samhällen växer och blir allt större. För några år sedan kom vargen tillbaka. Och då fanns vi redan här. Vargen bor inte i någon träddunge utan har sina revir som kan omfatta flera mil i omkrets. Och i hans revir inkluderar flera städer och samhällen. Vi har ett revir uppe i bergen. Men ibland söker sej vargen ner hit och just nu tassar den runt bland våra gårdar. Så det är fruktansvärt obehagligt att gå ut i kolsvarta mörkret och rasta hundarna. Ute på landet finns ingen gatubelysning utan vi får använda oss av pannlampor. Men är det någon mer som har ett förslag på lösning? #25 björnstammen är ett kapitel för sej. Lilla Strömsund var för några år sedan VÄRLDENS björnrikaste område!!! Kommer även ihåg när det påstogs finnas 1000 björnar. Och efter inventeringen var det 2000 individer. Flera år sedan och den har bara ökat. Men björnen kan vi diskutera vid ett annat tillfälle, då vi startade tråden pga vargabgreppet på rottweilern och hundägaren. Men björnar är ett intressant ämne.;o}

joheck
2012-10-18 12:36
#27

#26 Du har mitt förslag i #15, vet inte om du missat det.^^

Annons:
sju
2012-10-18 12:45
#28

#24 Det du säger är helt rätt, jag håller med egentligen! Men jag ser hellre att man löser det genom tex Sarek förslaget än att man på något sätt gör illa vargarna. Även om det du säger egentligen är helt rätt så är människan inte direkt känd för att göra det rätta… Tänker även på vissa jägare som tar saken i egna händer och skjuter vargarna. Så det jag menar är att jag inte tror att de kommer acceptera det. Bättre att vargarna får vara ifred och att ingen gör de illa och så kan det bli genom ett sånt förslag…

vallhund
2012-10-18 13:10
#29

En varg som är större än en rottis?

Flört

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-18 14:28
#30

#27 Jag svarade på ditt förslag, men det hade försvunnitObestämd

När länsstyrelsens folk åker ut till oskygga vargar och vid attacker, så försöker dom först skrämma dom. Och då använder dom raketer och knallskott. I bland fungerar det och ibland inte. Annars var det ett bra förslag.

Det är likadant när hundar blir attackerade i skogen. Då skjuter hundägaren ett skott i luften för att skrämma och går inte det så har han/hon rätt att skjuta vargen. Sedan ska kontakt tas med polisen som kommer och gör en undersökning tillsammans med besiktnings folk från länsstyrelsen och då tar hand om vargen och mäter tassavtryck på backen och läser ut vad som hänt. Skytten förhörs och vapen beslagtas och skytten blir därefter misstänkt för grovt jaktbrott. Oftast så måste även skytten/hundägaren akut sticka till första bästa veterinär för hunden är svårtskadad eller i värsta fall död.

Det här är inget man gör utan att det blir känslomässigt väldigt jobbigt, som du kanske förstår.

Hur det går till när vargen går in på tomten och tar sällskapshundar vet jag inte. Alltså följderna. Där är man oftast så oförberedd att man inte hinner skrämma innan skadan redan är skedd.

LostMySelf
2012-10-18 14:35
#31

Det är som att utrota alla hajar för dom attackerar människor (oftast släpper de taget när dom insett att det inte var en säl), vi är ju liksom inne på deras område. :)

[Doglovers]
2012-10-18 14:36
#32

#29  Rottweiler: mankhöjd för hanar är 61–68 cm och för tikar 56–63 cm.Vikt är för hanar ca 50 kg och för tikar ca 42 kg

De allra flesta vargar är betydligt större och framför allt mer högbenta än hundar. Ansiktspartiet kännetecknas av ljusare kind- och hakpartier. Dessa ljusa partier når aldrig över ögonen. Medelvikten för vuxna hanar av den euroasiatiska vargen (som nu lever i Sverige) är 35–50 kg och för tikar 30–40 kg. Honor är 3-12 procent mindre i storlek än hannar och har följaktligen 20-25 procent lägre kroppsvikt. I rapporter från Ryska staten förekommer dock exemplar på upp till 86 kilo. Vikter runt 70 kilo är vanliga. I Sverige har bara en så stor varg påträffats. Den sköts av en jägare i Luoktjemtjuolta den 15 januari 1937 och gick i bygden under namnet Gamlefar.

[Doglovers]
2012-10-18 14:44
#33

#23 Googla på Vladimir Bologovs. Jag lägger bara in en länk för du kommer hitta en hel del på egen hand också.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/07/bjorn-och-varg-slapptes-ut-fran-djurfarm-nara-finland

[Doglovers]
2012-10-18 14:49
#34

#31 Som sagt. Det här är ingen "utrota vargen" tråd. Jag vill bara ha förslag om hur vi ska komma tillrätta med problemen som uppstår mellan varg/människa/hund.

Annons:
[Doglovers]
2012-10-18 19:54
#35

#31 Jag gick och funderade lite på det du sa om att vara inne på vargarnas områdeObestämd Om vi INTE skulle göra det så skulle hela mellansverige bli avfolkat.

Vargen finns som bekant inte i hela Sverige utan är koncentrerad till ett fåtal län norr  väster och söder om Mälardalen. I norr begränsas vargens utbredning av renskötselområdet som är fredat från rovdjur. Vid alla studier av fenomenet Euroasiatisk varg i Sverige och dess påverkan på människorna som lever där är det viktigt att känna till en del basfakta om dessa län när vargen skall sättas i relation till exempelvis populationen, landareal eller antal jordbrukare som har betande djur.

All fakta gällande befolkningsmängd och areal är hämtad från SCB – Statistiska Centralbyrå och är tillgängliga via Internet. Uppgifter om lantbruk och djurhållning har hämtats ur Jordbruksverket rapport om djurhållning 2010 Länkar till de specifika dokumenten som använts i denna redogörelse finner du längs ned på sidan.

[Doglovers]
2012-10-18 19:57
#36

Sveriges vargkarta.

Beckibus
2012-10-18 20:27
#37

Det är ett naturligt beteende för vargen. Att det sedan var en hund som skulle vara middagen bryr den sig säkert inte om…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[Doglovers]
2012-10-18 20:33
#38

Nja, naturligt beteende kan jag nog inte riktigt hålla med om. En varg som ska vara skygg går inte fram till en människa på det viset.

Men hoppas dom får fatt i rätt individ och kan skrämma den ordentligt.

Chumagia
2012-10-18 23:43
#39

Håller med föregående talare.

En varg (en ensam, ej flock) som går till angrepp mot människor är det antagligen något fel på, eller också har man traskat rakt in i deras revir. Att ha vargar som beter sig så är ohållbart, och dessa bör det göras något åt. Sen om man avlivar dessa eller söver dem för att flytta dem skiter jag i (Nu snackar jag inte om att utrota en hel vargflock utan avliva de individer som inte är friska). Skulle man söva och flytta dem så är nog risken stor att de springer tillbaka (som hundar).

Sen att dessa djur dödar får och dyl. är faktiskt någonting vi får leva med. Skaffa ett bättre stängsel till fårkräken i så fall, jag menar.. Det är vargar vi talar om, inte apor (De kan inte klättra på höga stängsel).

Visst, de kan gräva, men sitter stängslet tillräckligt långt ner så tröttnar nog vargen efter ett tag, om inte annat är det åtminstone svårare för dem att ta sig in.

[Doglovers]
2012-10-19 06:45
#40

Det finns riktlinjer för hur många trådar och hur långt i mellan dom ska sitta. Mellan 5-7 trådar och jag inte minns helt galet. Hur lågt till backen vet jag inte i nuläget. Men växer det upp gräs mot tråden blir tråden strömlös. Vargen gräver sej in, hoppar, går runt och tar vatten vägen. Det har till och med hänt att den gått in i lagården och runt och på så sätt kommit in bland djuren. Jag beundrar deras inteligens. Dom hittar hela tiden på nya lösningar. Att råka komma in på deras revir är inte så svårt, då reviret är flera mil stort och inkluderar flera städer, byar och samhällen.

nottheonly
2012-10-19 07:44
#41

Jag bor i Norberg där detta hände och vi har en vargflock här i skogarna, så det var nog en varg (men jag var ju inte där, så jag vet ju inte med 100% säkerhet Flört) och jag är inte speciellt insatt i vargfrågan. Men jag tror iallafall inte vargen är farligare än något annat rovdjur, men visst det är ju läskigt när de kommer så pass nära..

Annons:
[Doglovers]
2012-10-19 08:42
#42

Jag kan ärligt medge att jag inte vågar rasta mina hundar klockan halv 5 på mornarna nu. Det är så svart att jag inte ser handen framför mej. Och i morse slog hundarna på en tvärnit och stirrade rakt ut på en fläck och började morra. Så det blev en snabb rastning i trädgården. Det var säkert ett rådjur eller älg eller annat. Men vi har just nu en varg som stryker runt här.

[fridagunnarsson]
2012-10-19 08:47
#44

Jag tror att det i detta fallet handlade om en hund. Troligtvis varglik då ( men många människor ser ju inte skillnad på schäfer och varg längre) plus att det var mörkt. Bara jag som reagerade på att han sa "under hela tiden visade vargen tänderna och la öronen bakåt". Ett sådan kroppspråk tyder på en osäker, rädd varg. Visst jag kan köpa att den kanske isåfall skulle attakera i skogen, men jag tror knappast att en osäker varg följer med till ytterdörren. Vargar som attakerar (nu snackar jag inte om trängda/påkomma situationer) borde ju vara självsäkra. (vill bara poängtera att jag inte vet något direkt om vargar men jag ANTAR att de har samma kroppsspråk som hunden) Jag har även svårt att tänka mig att man lyckas gång på gång att dra undan en rottweiler ifrån en varg som troligtvis ville döda hunden (för vargen smög väl ändå inte med in i samhället för att det är kul liksom).. Föröveigt tror jag att förslaget med att stängsla in vargarna blir väldigt svår. Isåfall måste det "fyllas på" med stora bytesdjur lite då och då. Jag har föröveigt svårt att sätta mig in i situationen så jag bor helt stora rovdjursfritt. Men samtidigt förstår jag rädslan över sin hunds liv då vi har mycket räv och jag är livrädd över att släppa ut våran innekatt!

nottheonly
2012-10-19 10:02
#45

#44 Det är ett skogsområde eller vad man ska säga där han stötte på vargen så det var ju inte i själva samhället. Fast sen vet jag ju inte vart han bor, men jag antar att han bor vid klackbergsområdet där han stötte på vargen Glad

[Doglovers]
2012-10-19 10:08
#46

Hund och varg har stora olikheter i sitt kropps språk. Länge trodde jag att dom "talade" samma språk. Men där fick jag ge mej. En varg med bakåtstrukna öron och visande tänderna skulla jag deffenitivt tolka som aggressiv.

[Doglovers]
2012-10-21 20:14
#47

Nu har jag hittat lite mer fakta om hur stora reviren är på ett ungefär. Med föryngringar så betyder det kullar. Då kan man räkna ca 5x40=200 valpar /år. Om man tar bort ca 50 valpar som dör eller det inte blir tillräckligt stor kull. Så ca 150 nya valpar om året då.

Länsvis arealberäknad fördelning av 40 vargföryngringar

Län

AKmreal Km2

Del av total areal

Antal revir

Antal revir avrundat

Stockholms

6 490

3,6%

1,4

1 (2)

Uppsala

8 209

4,5%

1,8

2

Södermanlands

6 060

3,3%

1,3

1 (2)

Östergötlands

10 562

5,8%

2,3

2

Jönköpings

10 475

5,8%

2,3

2

Kronobergs

10 475

5,8%

2,3

2

Kalmar

8 458

4,7%

1,9

2

Blekinge

2 941

1,6%

0,6

1

Skåne

11 027

6,1%

2,4

2

Hallands

5 454

3,0%

1,2

1

Västra Götalands

23 942

13,2%

5,3

5

Värmlands

17 583

9,7%

3,9

4

Örebro

8 517

4,7%

1,9

2

Västmanlands

5 146

2,8%

1,1

1

Dalarnas

28 194

15,5%

6,2

6

Gävleborgs

18 191

10%

4

4

Hela vargriket

181 724

100%

40

38 (40)

[Doglovers]
2012-10-21 20:16
#48

Nu ser fördelningen ut så här.

Som ni kan se i tabellen blir det lite märkliga decimaler när man använder arealen som beräkningsgrund för hur många föryngringar respektive län skall tilldelas. I den yttersta kolumnen har de avrundats till närmaste heltal varpå summan blir något mindre än önskvärt. Här kanske man kan hoppas på att två län anmäler sig frivilligt för att komma upp i det nationella målet om 40 föryngringar. I bilden nedan har Stockholm och Södermanland tilldelats var sin bonusföryngring.

Det kan nämnas att prickarnas eller föryngringarnas placeringar har gjorts utan lokal förankring i detta exempel. För oavsett var de placeras eller uppstår kommer den lokala acceptansen vara avgörande för eventuell samexisten.

Beskriver en ungefärlig fördelning av vargrevir

Annons:
[Doglovers]
2012-10-21 20:18
#49

Men det finns planer på att få till det så här i stället. Varje prick är ett revir.

40 vargrevir arealfördelade över Sverige söder om renbetesgränsenSå kan de 40 föryngringarna fördelas solidariskt över Sverige söder om renbetesgränsen.

vallhund
2012-10-22 02:19
#50

# 49

Ser betydligt bättre ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-22 06:36
#51

Japp, det tycker jag också. Vi får väl hoppas att det blir en utbredning över hela landet så fler får turen att uppleva våra vackra rovdjur.

Susanna_w
2012-10-22 11:04
#52

Men hur säker är man på att detta faktiskt var just ern varg? Som andra i tråden undrar jag det. Jag menar hade nu "vargen" velat döda hunden hade den gjort det oavsett om ägaren nu "drog" om kring rottisen med hmm 1,5-2 m koppel.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Doglovers]
2012-10-22 11:30
#53

Det finns en vargflock där omkring. Och killen var säker på sin sak. Varför ska man betvivla det…? Vågar man inte se sanningen…?

SaraC
2012-10-22 11:35
#54

#53 För att det finns väldigt många exempel på folk som sett varg som visat sig vara hundar eller annat? Säger inte att det behöver vara så i detta fall, men tycker att #52 har rätt i att man inte ska svälja allt man hör från folk med hull och hår.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Susanna_w
2012-10-22 13:22
#55

#53 Vågar inte se sanningen? Vem har sagt att jag inte tror på det? Vet att vargar mycket väl kan gå på hundar och andra djur, har inte sagt ett jota om det men jag vet även att många vill ge vargen skit också för något som den inte alltid har gjort.. Så det finns lika många som inte vill se sanningen som du säger men det finns precis lika många som vill skylla allt på vargen också och enbart ser den som ett sattyg. Det finns varg här i mitt område också (riala) men finns även dom som bor här som tror att när man går med en Malamute så är det en varg man har i koppel. Dessutom var det väldigt mörkt ute och han såg ju inte jätte bra, han såg den i gatubelysningen så så säker kan han ju inte vara heller. Jag säger inte att det inte var en varg men jag säger att man kan ändå kan ha i bakhuvudet att det kanske inte var en varg utan en lös aggressiv hund.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
vallhund
2012-10-22 13:47
#56

# 55

Visst minskade vargattackerna här efter att malamuterna som bet en avramlad ryttare avlivades?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Linnea
2012-10-22 14:09
#57

#35 skriver att renskötsleområdet är fredat från rovdjur. Renskötselområdet är den del av Sverige som är minst befolkad och alltså mest lämplig för varg, varför släpper man inte in vargen dit? Jo för samerna ska kunna ha sina renar lösa. Det hör till deras tradition. Vad som inte ska glömmas är att alla andra i landet också hade sina djur lösa. Just det, hade. Vi kom på att det är bättre att hägna in dom. Har inget emot samer om ni tror det, verkar bara väldigt ologiskt.

Jag tror att problemen till stor del beror på att vargarna bor för trångt, hade man låtit dom sprida sig norrut hade man sluppit många problem. Tror inte att samerna hade blivit av med halva sin renstam eller liknande, det är ju inte så att man flyttar alla vargar dit utan några revir och då blir det inte så tätt med varg nånstans. Förstår inte att man tycker det är bättre att sätta ner varg i skåne tex där det är väldigt tätbefolkat samtidigt som man vill ha skygga vargar?! Dom kommer ju vänja sig på nolltid, bättre då att ha dom där det inte finns så mycket folk.

Men det får man väl inte säga för då är man emot samerna och minoritetsfolk och osv osv osv…..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Susanna_w
2012-10-22 14:11
#58

#56 Men va? Ingen har påstått något om det och har ju inte direkt med den här diskussionen att göra heller då detta är en alldeles egen händelse…

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Thaeri
2012-10-22 14:33
#59

#49, en sådan fördelning i Västra Götaland blir väldigt konstig då det betyder lika mycket varg i relativt tättbefolkade slättbygder som i mer glesbefolkade skogsbygder.

Det finns liksom liiiite mer vilt för vargarna att äta i Dalslands och nordöstra Bohusläns skogar än i Falbygdens kohagar. Plus att risken för en människa att springa på en varg är betydligt mindre om bebyggelsen till största delen är koncentrerad till städer och samhällen än utspridda så att det aldrig är längre än någon kilometer till närmsta hus var man än befinner sig.

[Forest]
2012-10-22 15:55
#60

Kollar på bilden där killen och hunden stor det är dessutom inte renrasig o jag tycker "rottisen" ser liten ut ("det togs upp innan av någon att vargen var så mycket större än rottis.) Är bilden tagen efter "angreppet" så måste jag säga att jag ser inte en rispa på hunden eller Patrik, jag tror att killen klampa in i fel tillfälle med hunden i vargens revirr OM det nu är varg?! Det har tagits fel X-antal gånger på att det rör sig om varg men så är det någon draghundras eller blanras på dessa.

CelsiusT
2012-10-22 17:52
#61

#35 Det jag reagerar på när jag läser detta inlägg är att samernas renskötselområde ska "skyddas" genom att vi inte ska ha varg där dom har sina renar. Men varför ska vi då istället låta vargen vara där det bor massvis med folk som har ungar och hundar ute? Samerna kan väl isf lika gärna få hägna in sina renar så kan vargarna få vara där uppe där det finns massa skogar att vara i? Eller så får vi inse att sverige numera inte är tillräckligt stort för att ha alla sorter.

Visst vargen fanns här förr, visst vargen har rätt att leva (jag önskar således inte att utrota den) men det känns ändå som en ganska naturlig del i naturen att om en art blir för stark och utbredd (i det här fallet människan) så kan det på sikt stöta bort en annan art (i det här fallet vargen). Om människan nu av någon anledning breder ut sig över hela sverige så att vargen inte får plats (uppenberligen så finnsd et ju för liten yta kvar till vargen att leva på i sverige) så kanske man måste låta den bo någon annan stans? Annars får man nog acceptera att ha den kring husknuten men då måste vi nog få lov att skydda oss genom att skjuta av dom individer somblir för närgångna (som man hade gjort förr). Synd om nu flocken är för liten för att klara det, men hade flocken klarat att vara större då utan att kräva mer yta? Isf hade det ju varit toppen, kanske…

Kanske den kan bo i ryssland eller finland istället? Eller så får man aceptera att den finns på andra ställen i världen och inse att biotopen utvcklas och förändras på sina ställen i världen? Hur synd det än må vara (jag skulle abslut inte vilja se vargen utdöd, men å andra sidan så finns det många arter som numera är utdöda pga biotopens utveckling och även om det är tråkigt så kanske det är naturens gång?).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Doglovers]
2012-10-22 19:24
#62

http://www.unt.se/uppsala/lansstyrelsen-det-var-en-varg-1912499-default.aspx?s=http%3A%2F%2Fwww.unt.se%2F24unt%2Fpaths.xml&e=889520&p=1089620&d=2012-10&c=1912960&st=0m0s

http://www.jaktojagare.se/varg-angrep-kopplad-hund

Här kan ni läsa lite mer om incidenten i Norberg. Och vargen i Uppsala.

Hur man kan ta reda på om det är en varg eller inte…?

Länsstyrelsen har folk med specialutbildade hundar som kan leta efter små hårstrån efter varg. Men det är otroligt svårt. Men man letar efter träck, spår hur långt det är mellan spåren och hur stora tassavtrycken är. Och mer. Av allt detta kan dom avläsa vad det är för djurslag och vad den haft för sej. Men andra gånger kan man inte hitta spår även om vargen bevisligen varit där.

Här hade vi en äldre jägare och hans jaktkompis. Dom var i skogen och mannen blev omkullsprungen av en ungvarg. han skadade sej lindrigt och för att vara säker så gick han iväg och tog en stelkrampsspruta. Sköterskan frågade vad han gjort. Han berättade vad som hänt, men tyckte inte det var något speciellt. Ungvargen hade väl gjort en felbedömning och stuckit all världens väg. Men om ni visste vilken media explosion det blev. Han blev totalt smutskastad av folk som skrev insändare. Det var rena häxjakten på den äldre mannen. Stämningen var riktigt, riktigt obehaglig. Nästan skrämmande hur folk kan bete sej mot andra människor.

VARFÖR måste man piska upp stämningen så till den milda grad att den drabbade personen verkar helt IQ befriad. Ser man en varg så måste väl ändå folk tro på vad man säger. Ser jag en ren så är det en ren och inte en hjort, hur många som än säger åt mej att jag måste sett fel. Förstår ni hur jag menar.

MEN nu undrar jag… Har ni kommit på några fler förslag? Upp med vargarna till renbetesland var några förslag såg jag. Hägna in renarna. Ni vet, kommer några bra förslag skickar jag dom vidare till länstyrelsen så får dom kolla lite närmare på dom.

Tror ni att det kommer vara en bra lösning. Att hägna in alla olika samebyars renar. Det handlar om tusentals individer.

Annons:
vallhund
2012-10-22 20:39
#63

Samerna är en av de få kvarvarande ursprungsbefolkningarna som inte blivit utrotade eller förvisade till reservat så att hägna in deras renar lär knappast vara ett realistiskt förslag, däremot borde de tåla ett visst vargtryck samt tillåta migration av österifrån kommande vargar.

Vad gäller att ha sett en varg så skjuter ju älgjägare som bekant en hel del annat än älg.

Vi skulle komma långt i förtroendefrågan om det inte var som i fallet med den kände vargmotståndaren/jägaren som samtidigt var den som beviljade bidrag till viltstängsel åt får som var av så usel kvalitet, godkända vid inspektion av samme man så att fåren blev dödade utanför hagen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-22 21:48
#64

Vem menar du då? Ang jägare och att skjuta varg. Vet ni allihop vad en jägare riskerar genom att skjuta det dom inte ska. Hur många tror ni tar den risken.

vallhund
2012-10-22 21:53
#65

Vargen blev skjuten tack vare skyddsjakt för att den hade rivit får.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-22 22:24
#66

#65 Man kanske inte ska dömma efter en enda persons agerandeObestämd Det fanns också en tillsyningsman som smög runt hos en vargdrabbad familj och undersökte hur stark spänning det fanns i tråden och gjorde egna påhittade undersökningar. Fanatiskt åt båda hållen. Tror han blev av med jobbet.

Men vad menade du med att jägarna skjuter på annat än älg…? Vet du vad som händer om man skjuter en varg? Det är väldigt många turer. Och även om man åberopar paragraf 28 och har lagen på sin sida, så blir man ändå av med sina vapen under resans gång och misstänkt för grovt jaktbrott. Så det är inte många som riskerar allt för detta.

http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=558

vallhund
2012-10-23 00:07
#67

# 66

Kor, hundar t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-23 06:35
#68

En gång sköts faktiskt en häst i närheten. Med täcke !!! Det var en utländsk gästjägare. Han blev också straffad för det, så klart. Hoppas han blev av med licensen också. Det händer också tyvärr att en hund blir träffad av en rikorchet. Att kulan går igenom älgen, träffar något hårt och studsar vidare. Sällan men det har hänt. Men man kan inte dra alla över en kam och det förstår du nog själv. Hundar blir skadade även vid vallning eller andra arbets utövningar. Men nu åter till vår vän vargen😃

Vattnadal
2012-10-23 08:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Jag är alltid skeptisk till att folk verkligen sett varg, eftersom våra huskys är vargar enligt många. Cora och Freja smet för mig en gång, och de gick till en tomt, där folket inte vågade gå ut först, för att det stod vargar på gårdsplanen.

Cora är inte särskilt varglik alls…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Vattnadal
2012-10-23 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Freja är väl inte heller så varglik, men tydligen enligt vissa ändå. Tom mitt på ljusa dagen. Flört

Det jag är mest skeptiskt till, är dock att han kunde rycka undan hunden från vargen, och flera gånger dessutom. En varg som verkligen vill döda en hund, skulle lätt klara det trots att en människa rycker undan den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Susanna_w
2012-10-23 09:06
#71

#70 Precis, skrev samma sak i mitt inlägg att en varg tar hunden oavsett hur mycket husse drar i linan det är ju det som får mig att tveka lite om det verkligen var varg spec när det finns många "vargliknande" hundar.

OT. Väldigt vackra hundar du har!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Sarah-S
2012-10-23 09:10
#72

Jag är mer bekymrad över vildsvin än varg, många fler hundar blir skadade och dödade varje vecka av grisarna

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Doglovers]
2012-10-23 09:26
#73

#69 En väldans snygg hund du har😃där kan jag förstå att folk tar fel. Den andra förstår jag därimot inte hur dom kan tro att det är en varg, men den är fin den också. Jag har sett varg flera gånger och det har även då konstaterats att det varit så. Grannen är vargspårare. När man råkar ut för vargmöten ska man alltid kontakta länsstyrelsen som i sin tur skickar ut en spårare/besiktningsman. När man hamnar i en situation som killen med rottisen gjorde får man panik och adrenalinet rusar till. Då klarar man mer än man tror. Ni som kanske hållit på med träning vet säkert att när man kommit till den gränsen då man inte orkar mer, så orkar kroppen lika mycket till.

Linnea
2012-10-23 09:26
#74

#61 och 63 Nej det är kanske inte realistiskt att hänga in samernas renar men att halva sveriges yta ska skyddas från varg verkar helknäppt, speciellt som den halvan är den minst befolkade och alltså den mest lämpliga för vargen. När man sen inte heller låter varg vandra in österifrån gör ju detta att inaveln i vår vargstam blir värre och värre. Nytt blod måste ju in men det är inte så lätt för en varg att ta sig igenom hela renskötselområdet utan att bli upptäckt..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vattnadal
2012-10-23 09:38
#75

#73 Ska hälsa det till Cora. :-) Nu är hon lite äldre, har flyttat in och ligger helst på kökssoffan och myser.

Visst orkar vi mer än vi tror, när adrenalinet slår till. Kanske tom rycka undan en hund som är tung, med hjälp av ett koppel. Men eftersom jag försökt dela hundar som slåss, så vet jag hur snabba de är, och att rycka undan en 20 kilos hund och sparka undan en på 30 kilo, kanske jag skulle hinna med en gång, men inte upprepade gånger om den anfallande menar allvar.

Nu handalde det om betydligt större hund (i och för sig en husse som är större och starkare än jag oxå) och en varg som enligt honom försökte döda hunden. Var det seriösa anfall för att döda, tror jag att vargen är för snabb. Det är i alla fall mina egna hundar, om de är ute efter något på allvar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2012-10-23 09:41
#76

#62 Du, jag har träffat på folk som inte ens vet hur en ko ser ut, så nej jag tycker inte alls att man ska tro blint på alla som säger att de sett en varg Flört

Det handlar inte om att dumförklara personer som säger sig ha sett varg, det tycker jag absolut inte man ska göra. Men om man verkligen är intresserad av att förbättra så att så många som möjligt kan vara okej med att vi har varg här i landet så måste man ju vara noga med att ta reda på när det är varg som ses och inte. Eller hur?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
CelsiusT
2012-10-23 13:18
#77

#74 Nej det är nog inte realistiskt för oss att hägna in samernas renar. Men som du säger så är det inte heller realistiskt att hålla vargen från deras område så att den istället ska bosätta sig i den delen av sverige som är mest befolkad och minst lämpad för varg. Om nu vargen måste få leva i sverige så är det väl bästa om den fick leva där den mådde bäst av det, dvs i samma områden som samernas renar. Antingen får då samerna stå ut med det ökade vargtrycket eller så får dom göra som vi andra gör, hägna in sina djur. Om nu staten då väljer att sätta vargen där upp, vilket är mer logiskt i mina ögon än att sätta den här nere i södra sverige, så kan man ju tänka sig att samerna kunde fått lite bidrag till stängsel.

Men jag tycker inte att vargen hör hemma i dom södra delarna av sverige och redan mellansverige är för litet för vargen att leva på. Som jag sa tidigare, vi måste nog acceptera att det sker en naturlig utveckling av biotopen. Fler människor betyder mindre mark över till rovdjur. Mindre mark till rovdjuren gör att alla rovdjur inte får plats.

Ingen vill ha vargen hos sig själv på sina egna marker eller utan för sin egna dörr, men den måste ändå få leva. Känns lite dubbelmoral. Jag har inget emot om vargen får leva sålänge den har bra förutsättningar, vilket den tyvärr inte har i sverige anser jag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vattnadal
2012-10-23 13:50
#78

Jag läste Yngve Ryds bok Ren och Varg. Enligt den så var samerna aktiva i att vakta renarna. Nattetid höll äldre gubbar och pojkar vakt runt hjorden. Om de började med detta igen, så kunde de skrämma bort rovdjur från renarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Doglovers]
2012-10-23 13:55
#79

Vad tycker ni om en utbredning över hela landet då? Inklusive renbetesland?

CelsiusT
2012-10-23 14:06
#80

#79 Det beror på. Som någon sa så känns det ju väldigt svårt att se varg på slätten där det inte finns någon skog och det inte finns några människofria områden, likaså är det ju nere i skåne. Södra sverige är svårt, det är trångt och inte särskilt vargvänligt. Men det verkar ju ändå helt klart bättre än att knö ihop alla vargarna på mitten av sverige. Det är nog större chans att dom beter sig mer normalt (fast inte om dom bor för nära människorna så dom blir för tama vilket är stor risk i södra sverige), tror inte det är sunt att det finns så många vargar som är så ihoptryckta och ska leva så trångt i mellansverige. Vi har ju haft varg här där jag bor och det känns inte särskilt farligt, men det är klart att det inte är kul om man börjar bli av med sina djur (både boskap och sällskapsdjur), men tanken med att sprida ut vargen är ju isf att det skulle minska attackerna (någon enstaka attack kanske man får räkna med så är det ju oavsett vilket rovdjur vi har runt knuten, men det är ju inte kul om man var och varannan vecka blir av med djur).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Doglovers]
2012-10-23 17:34
#81

#80 Attacker från varg får man räkna med då det är ett vilt rovdjur. Men när dom går upp på verandan inne i villaområdet och tar hunden när matte och husse är 15 meter ifrån är inte okey. Det ska INTE accepteras.

Vi bor nedanför bergen där det finns revir och det är rena slätten. Och här har vi vargen tassandes omkring stugorna, motionsspår och ridskolan som ligger intill stan. Och inte ett smack skygg. Första vargen jag såg var nog bara på genomresa då den travade förbi och försvann in i skogen och den såg vi inte till . Om det inte är den som vuxit till sej och återvänt. Som jag såg det då så tror jag det var en ungvarg. Men vilka tassar den hade !!!

Jaa, i mellansverige är det proppfullt just nu. Reviren ligger intill varandra och blir det för många kommer dom att förgöra varandra. Det är det som händer när vargar tar hundar. Dom ser den som en konkurent och biter ihjäl den och sedan äter upp den. Så ser det även ut i det fria. Vargen tar en annan varg som kommer in i reviret och då är det klippt. Det försvinner individer då och då och oftast får någon jägare ut för det. Men det har gått helt naturligt till. Slagsmål och den som förlorar dör och äts upp.

#78 Den där boken ska jag faktiskt kolla om dom har på biblioteket. Den låter jätte intressant. Har en bekant som är renägare och hon berättade om en bok och när jag tänker efter så var det nog den här.

Men att önska att dom går tillbaka i tiden och leva som dom gjorde förr, är väl för mycket begärt ändå. Klart dom har koll över renarna, men man kan inte vara överallt samtidigt. Vi ska även vara räda om vår ursprungs befolkning och deras rennäring. Dom går på knäna ekonomiskt redan.

vallhund
2012-10-24 01:14
#82

#  77

Tala för dig själv!

Jag har fått får rivna både i Värmland o i Dalarna när jag bodde o hade djurhållning där, numera bor jag i mitt i Rialareviret o inte tusan har jag blivit vargmotståndare för det!

Hade en BC på rymmen när jag bodde i tiomilaskogen, avskrev honom som död efter några dygn, han hittades på trappen hos en eremit 4 dygn senare o 5 mil bort, han måste ha passerat ganska nära där det några veckor tidigare skett en föryngring i varglyan, kanske han inte blev vargmat för att han inte var stövare?

Vad som är mest logiskt för dig skulle få världsamfundet att fördömma Sverige för att försöka utrota ursprungsbefolkningars sätt att leva.

kl

Ingen person är tillräckligt stark för att gång på gång slita en rottis från en varg som är inställd på att döda, oavsett adrenalin, den som tror/påstår det har nog inte alla indianer i kanoten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Doglovers]
2012-10-24 09:47
#83

Jag anser nog att jag har kanoten full av Indianer (ler) Skönt att du fick tillbaka din BC. Som sagt. Ett revir är flera mil i omkrets, så vad som hände i skogen vet bara hunden. Och alla hundar dödas inte av vargen. Det har till och med hänt att dom lekt. I år har 50% av dom vargdödade hundarna varit vanliga sällskaps hundar. Ska kika efter länken när jag kommer hem. Bland annat en boxer, dobberman, golden och några mindre raser.

Annons:
Linnea
2012-10-24 10:02
#84

Det finns ju många sorters herdehundar som nog fortfarande har sina instinkter kvar, dvs dom är inte avlade som enbart sällskapshundar än. Såna kanske vora nåt?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Doglovers]
2012-10-24 12:06
#85

#84 Bra förslag. Dom hade jag glömt. Jag vet inte hur det ser ut med tillstånd och så till att få ha dom lösa bland djuren. Har en bekant som har en och han måste ha gården inhägnad. Allt går ju inte att hägna in men själva boningshuset och uthusen är inhägnade. Så när man ska dit ringer jag innan för jag går inte in utan lov. Blir mött i grinden. Lama vet jag också några som provat. Vet inte hur det gått. Kanske någon här vet?

Vattnadal
2012-10-24 12:13
#86

Lamahingst med fåren, eller herdehund, blir det för oss den dag rovdjuren börjar ta sig in till fåren.

Vi hade troligen en björn (finns inga spår, och älg lämnar tydliga spår i mjuk mark) som rev ner 10 m stängdel på baggarnas hade för en dryg vecka sen. En bagge död av chocken, de andra höll sig upp mot grinden, och rymde inte ens trots att hagen var riven. I och för sig låg eltrådarna kvar på marken, och de har respekt för dem.

Nu är alla får intagna för vintern. Något vi ändå brukar göra till älgjakten, men inte hann med i år.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaraC
2012-10-24 12:19
#87

Har hört/läst om flera som har lamor och är nöjda, men det är ju i många fall svårt att jämföra hur det varit utan och hur det är med. Det kanske inte varit problem utan lama heller.

Här är en artikel om en fårägare som tycker hundar är ett mycket större problem än rovdjur och har skaffat lama på grund av det och där laman bevisligen också skyddat fåren vid hundattack.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

nottheonly
2012-10-24 13:11
#88

Visste inte att man kunde använda lamor som "vakt" eller vad man ska säga, häftigt Skrattande finns det någon som kan berätta lite om varför och så man använder sig av just lamor?

CelsiusT
2012-10-24 13:42
#89

#82 Nu hänger jag inte med? Vad är det jag sagt som retar upp dig och vad är det du svarar på? Har jag sagt något annat än att jag talar för mig själv?

Medarbetare på westernridning.ifokus

SaraC
2012-10-24 13:53
#90

#88 De är etablerade som boskapsvaktare i USA, där de främst skyddar mot pumor, rävar, prärievargar och lösspringande hundar. En lama äter i stort sett samma sak som boskapen de vaktar och kräver ingen direkt annan skötsel än boskapen, de lever generellt längre än en hund. Lamorna är höga och har bra utkik, samt att de är uppmärksamma på djur och människor som närmar sig flocken. Sker det en attack kan lamorna försöka mota bort angriparen genom att sparkas och larma genom att skrika högt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
[Doglovers]
2012-10-24 15:30
#91

#87 Tack för artikeln. Det var intressant. Undrar om ägarna är medvetna om att dom har rätt att skjuta hundar som springer in till djuren? Är det så underligt att man vill att folk ska hålla sina hundar kopplade. Här har vi en så kallad granne som låter sin hund springa vind för våg. Och ibland ser vi honom jaga rådjur. En gång en högdräktigt rågetSkrikandes Och man kommer inte åt hunden och ägaren håller man på avstånd.

Tänk om man kunde få bidrag till att ha lamor hos sina djur. Bättre det än herdehundarna.

#86 När min grabb jobbade som djurskötare på en gård i Dalarna så hade dom problem med björn. Djuren fick panik och sprang till skogs och det tog flera timmar varje gång att få tillbaka dom. Och staketet låg i backen. Men björnen slog "bara en tjur" under tiden han jobbade där. När dom ansökte om rovdjurstängsel, så var pengarna slut. När grabben jobbade i skogen höll han på att bli av med matsäcken då det var björnar som var intresserade. Inom ett dygn hade han sett 3 björnar. En flock med vargar på 7 individer sprang mitt på dagen genom grannbyn. Jakten hade lagts ner då det inte fanns något kvar i skogarna omkring dessa byar.

[Doglovers]
2012-10-24 15:42
#92

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/motte-vargflock-pa-ridturen

Angående hur killen lyckas dra isär hundarna… Vargen hann ju aldrig hugga sej fast i hunden. Bara attackera. Därför kunde ju killen få undan hunden hela tiden.

CelsiusT
2012-10-24 16:48
#93

#88 #90 Dom används som boskapsvaktare i många länder, bla sverige (grannen har som vakt till sina får). När dom upplever hot så är dom väldigt tuffa, främst spottar dom på fienden vilket tydligen ska göra väldigt ont men beter sig även hotfullt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Doglovers]
2012-10-24 22:05
#94

#93 Usch, inte skulle jag vilja råka ut för en Lama på dåligt humörTungan ute

[Doglovers]
2012-10-24 22:07
#95

Hittade något otäckt när jag satt och leatade lite läsvärtRynkar på näsan

5-årig pojke dödad av varg, Irak

En 5-årig pojke i full färd med att plocka dadlar angreps och dödades av en varg i närheten av Hilla i centrala Irak rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Abbas Mohammad plockade dadlar tillsammans med fem äldre pojkar utanför Hilla i centrala Irak. Plötsligt angriper en varg Abbas som slås till marken av vargens kraftfulla attack. De övriga pojkarna flyr fältet medan den 5-åriga Abbas förtärs av vargen.

–Vargen attackerade pojken, siktade mot halsen, berättar ögonvittnet Kadum Mohammad som tillägger att det är första gången något liknande hänt i området.

Doktor Mohammad Jasem vid sjukhuset i Hilla bekräftar att de tagit emot pojkens kvarlevor. Jasem uppger att pojkens buk var helt uppsliten.

6 människor dödade 2012

Abbas Mohammad blir den sjätte människan, som vi fått rapport om, som dödats av vilda vargar under 2012. Dödsfallet på Kolmården utgör ytterligare en person men om man skall tro på vad den tillfrågade expertisen då sade i media om händelsen så kan inga liknelser göras med vilda vargar.

_Källa: http://gulfnews.com/news/region/iraq/wolf-kills-iraqi-boy-5-in-palm-grove-1.1080485_

Vattnadal
2012-10-24 23:08
#96

#91 Vi har rovdjursstängsel, 5 eltrådar, understa 20 cm, översta 110 cm. Ett stort djur har försökt ta sig in, eller bara rusat på stängslet i panik, och dragit upp flera stolpar ur marken (som är väldigt mjuk pga allt regn) och haft av översta tråden, fastnat i den, dragit med den långt in i hagen.

Troligen björn, då bara älg är stort nog för att klara av det förutom björn. Älg borde ha lämnat spår. Vi har massor av björn runt oss, och lo. Björn ser vi väldigt sällan, men ser spår ibland. De rör sig runt gårsplanen, över tror jag inte, pga hundarna. Lo ser vi ofta. De stör inte oss, och hittills inte våra djur direkt heller.

Får vi varg här, gör det mig ingenting. Jo, jag kanske rent av välkomnar dem, för då blir det mindre älg. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
2012-10-25 04:26
#97

TS, du får gärna länka till fakta om vargar o skippa varghatarsidor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Doglovers]
2012-10-25 09:27
#98

#97 Så länge det finns rena fakta och där källor visas, så använder jag dom. Och som jag sagt tidigare så är det här varken för eller emot rovdjuren utan bara en tråd om lite tips hur vi ska hitta på olika lösningar. Till och med svt har ju reagerat och skrivit om flickans upplevelse på ridturen. Finns det fler som har erfarenhet att använda lamor? Vore faktiskt smart att föda upp lamor och hyra ut till djurägare som släpper ut sina djur på sommaren för bete.

Virvlan
2012-10-25 11:10
#99

Vargar går inte på människor, de är skygga djur. I så fall måste de ha hänt nåt som gjorde att den blev hotad.

Som på kolmården t.ex. dom är i fångenskap… då kan de hända grejer.

[Doglovers]
2012-10-25 11:24
#100

#99 Vilket menar du och hur skulle dom gått tillväga?

SaraC
2012-10-25 11:40
#101

#95 Ja, vilda djur kan vara farliga. Vilka djur i skogarna behöver vi "åtgärder" kring då? Eller är det bara vargen "det gått för långt" med?

Så dödade älgen Agneta

Skogstokig älg till attack mot motionär

Kvinnor attackerades av älg

Vildsvin gick till attack

Rasande vildsvin attackerade polis

Bara för att nämna några exempel på andra farliga djur i våra skogar..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
2012-10-25 12:05
#102

tycker Sara och Vattnadal har bra tips att komma med :)

[Doglovers]
2012-10-25 13:27
#103

Vi ska ha respekt för alla djur i skogen. Dom är absolut inte att leka med. Det finns råbockar som kallas mördarbock på grund av deras horn. Två vassa spjut och dom kan bli riktigt läskiga. Flera har blivit jagade av råbockar och när dom sedan berättar det blir dom utskrattade ;o))

Virvlan
2012-10-25 22:31
#104

Man ska respektera djur. Djur tänker inte som oss människor. Det kan vara både positivt och negativt ;)

Annons:
vallhund
2012-10-26 03:55
#105

# 104

Självklart tänker inte djur som människor, det är det väl ingen som tror?

# 99

Man är mer än lovligt naiv om man tror att vargar aldrig skulle ge sig på människor, det har hänt tidigare o lär hända igen. O nu menar jag vilda vargar ute i det fria, inte vargar som lever i hägn eller varghybrider som lever vilt.

# 101 Av våra rovdjur så tror jag (anser jag) att björnen är den farligaste, speciellt när den har ungar. Ffa för att dom är så många.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SaraC
2012-10-26 09:44
#106

#105 Björn är det djur jag är rädd att stöta på, i och för sig vildsvin också men de är inte så vanliga här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Doglovers]
2012-10-26 10:43
#107

Här kryllar det av vildsvin. Mina grabbar skjuter några i veckan. Och hjälper till och håller undan vid stora ekologiska trädgårds odlingar. Och även hjorten är boven i dramat. Här mitt i stan springer det tydligen en varg. Stackars krake. Flera observationer har kommit in under natten. Vi hade den på grannmarken och den hade varit totalt oskygg. Om det är samma vet man ju inte. Den vi hade hos oss är konstaterad varg. Den i stan kan man ju inte vara helt säker på innan någon lyckas ta en bild på den.

Upp till toppen
Annons: