Annons:
Etiketthälsa
Läst 15662 ggr
[postmortum91]
9/26/12, 7:28 PM

Dricker MYCKET!!!

Hej, Sheldon har druckit väldigt mycket senaste tiden, eller så har han alltid gjort det. Min sambo har tänkt på det jättelänge men jag börja tänka på det när han och en kompis diskuterade det. Vår kompis hade också tänkt på det och sa att han aldrig sett en hund dricka så mycket. Och han är uppvuxen med massor av hundar.

Sheldon är 5½ månad och dricker kanske 2-3 liter vatten om dagen.
Imorgon ska vi mäta exakt hur mycket han dricker genom att hälla upp en liter i taget. Vi tycker vi fyller på vattenskålen nästan hela tiden.

Anledningen till vi vill kolla är för vi tänker ringa veterinären på fredag när vi vet exakt hur mkt han dricker, så blir det en eventuell undersökning.

Men vad tror ni det kan vara?
tycker ni 2-3 liter är mycket?

Annons:
[Doglovers]
9/26/12, 7:32 PM
#1

Det verkar mycket för en valp. Men det är bra att ha koll när veterinären frågar. Klokt att göra en undersökning om ni är fundersamma.

LinaK
9/26/12, 7:33 PM
#2

Jag tycker det låter mycket ja. Är det en stor ras du har?

Tuggar han mycket på ben?

Min jack russell blir väldigt törstig när han tuggar mycket på ben, förr så kunde han ligga och tugga jätte länge på kvällarna och sen drack han massor med vatten.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[postmortum91]
9/26/12, 7:36 PM
#3

jag kollade och en hund ska dricka 0,5 dl/kg så Sheldon väger 17,4 kg och då ska han alltså dricka ca 8,7 dl vatten per dygn. Så han dricker ju ofantligt mycket mer. Men vi ska kolla exakt mängd imorgon.

Men vad tror ni kan vara felet på honom?
hoppas verkligen inte diabetes, han är ju så ung och vi ger honom bara bra helfoder för valp.

[postmortum91]
9/26/12, 7:42 PM
#4

jag läste nu även på internet att det kan vara förhudskatarr som unghundar får som är påväg in i könsmognaden. Det låter ju som Sheldon verkligen, de fick mig mer lugn :)

"Det är vanligt att unga hanhundar får en förhudskåtar. Det
yttrar sig i gulaktiga flytningar från förhuden. I samband med könsmognaden och
på den unga hunden är detta särskilt vanligt. I samband med att tikar löper i
trakten brukar problemet förvärras.

Tyvärr finns det ingen behandling som botar en
förhudskatarr. Man kan spola förhuden med olika lösningar. Det lindrar för
tillfället men det hela återkommer ofta.

En förhudskatarr är inte något farligt för hunden.

Du kan själv spola förhuden med fysiologisk koksaltlösning.
Köps på apotek"

[Doglovers]
9/26/12, 9:14 PM
#5

Men inte dricker dom på grund av förhuds katarr?

Portie
9/26/12, 9:49 PM
#6

Svårt att gissa, kan ju vara diabetes men det är bra att ni tänker kolla upp det. För att dricka så mycket är inte normalt. Tycker inte det låter som förhudskatarr, tror inte dom dricker mer än normalt för det.

Annons:
[postmortum91]
9/27/12, 8:53 AM
#7

Det stod att de gjorde det på om va var agria på avsnittet "prata med en veterinär" där folk ficck fråga frågor.

TatsuOni
9/27/12, 9:40 AM
#8

Min mors hund dricker också extremt mycket och han fick diagnosen struma. Det är problem med bukspottskörteln. Hoppas verkligen att din hund inte har det, men det är ju värt att kolla upp.

Om det skulle vara förhudskatarr så är det mildare för hunden att göra en egen koksaltslösning än att köpa på apoteket. När min mors hund hade förhudsinflammation rekomenderade veterinären det. För de som finns på apoteket är starkare och svider mer.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Veero
9/27/12, 9:45 AM
#9

En vän till mig har en fullvuxen rottweiler hane. Han dricker jätte mycket vetten han med och de brukar säga till han efter ett tag "det räcker" säger de så slutar han dricka. (säger det med vanlig ton). Jag fråga varför de sa till han då jag tyckte att han ska väll få drick så mycket han vill? De sa att annars så slutar han inte dricka…? Mamman är väldigt engagerad i sin hund och går på hundkurser, träningar och tar med han överallt vart hon än går (bokstavligt talat).

Vet inte riktigt om det är för att han älskar vatten eller om det är något fel? Men är deras hund hängig så ringer de veterinären direkt eller om han skulle på någotsett visa sig sjuk eller skadad. Hon är väldigt beskyddande om sin hund. Så jag tror inte att han är sjuk.

_____________________
// Veronica Berggren
Lev livet som om det vore din sista dag

TatsuOni
9/27/12, 10:03 AM
#10

9# Min hund är raka motsatsen. Jag måste ofta påminna henne om att hon ska dricka, framförallt om det är varmt eller vi har tagit en promenad. När jag pekar på vattenskålen så kommer hon på hur törstig hon är.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[postmortum91]
9/27/12, 7:05 PM
#11

#8 Vad innebär det om han skulle ha struma?

TatsuOni
9/27/12, 7:11 PM
#12

Struma är om jag minns rätt överproduktion i buskpottskörteln. Finns motsatsen med underproduktion och då dricker man också mycket. Är inte så insatt i vad det innebär så det går nog enklare om du googlar det än om jag ska försöka förklara.

Om man dricker mycket eller/och har problem med över/undervikt så kan man ha problem med buskpottskörteln. Gäller både hundar och människor. Det finns medicin och är bra att kolla upp om man misstänker att hunden har det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gia91an
9/27/12, 7:21 PM
#13

Medicinen heter levaxin.. Jag har struma och tar levaxin, det är samma medicin till hundar… man ställer in dosen och sen får man ge hunden en dos varje dag tror jag… tror att det är ett ganska "enkel" sjukdom på det sättet… jag vet dock inte ngt om biverkningar och så… Min kompis hund hade struma och han fick iaf en tablett om dagen så var han bra sen… Precis som jag ;)

Annons:
[postmortum91]
9/27/12, 7:23 PM
#14

okej det lät ju inte allt för hemskt iallafall :)

Kitten86
9/27/12, 7:47 PM
#15

Min ena hund har hypotyreodism och får levaxin. En medicin som du ger en gång om dagen, hellst samma tidpunkt varje dag. Biverkningar har jag inte kollat upp vidare då min hund inte har några biverkningar :)

Jättebra iaf att ni gör en egen undersökning så att ni kan berätta för veterinären hur mycket han dricker etc så att de får en så klar bild som möjligt! Hoppas att det inte är nått allvarligt eller kroniskt. Men hur som hellst är det bra att ni upptäckt detta och tänker kolla upp det vidare!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Gia91an
9/27/12, 8:44 PM
#16

15# tack för kompleterande inlägg, då hade jag inte fått allt om bakfoten!

vallhund
9/28/12, 1:59 AM
#17

# 12

Fel struma är överproduktion i skjäldkörteln.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

TatsuOni
9/28/12, 9:01 AM
#18

17# Just det sköldkörteln var det.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Kitten86
9/28/12, 4:49 PM
#19

Kan tillägga, gick lite fort när jag skrev, att för hundar heter medicinen Leventa och inte levaxin men är ju samma sak.

Precis, struma är överproduktion och hypotyreodsim är underproduktion av sköldkörtelhormon.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: