Annons:
Etiketthälsa
Läst 6772 ggr
Sophie&Segra
2012-09-04 16:50

Lurad, blind & tumörer.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sen var jag till vet. med Segra.. Då hennes ena hörntand inte växte som den skulle.. Jag tog då med mig Prinsen eftersom jag anat att han inte riktigt ser som han ska.. Och dessutom så trodde jag inte på att hans knöl/vårta i ögat inte skavde (som dom sa till oss att den inte gjorde).
Segras tand var det ingen fara med, den skulle växa till sig av sig själv.. Och det har den gjort.
Men det var inte lika bra med Prinsen.. Mycket riktigt såg han inte som han ska.. Och om vi ska tala klarspråk så var/är han helt blind på ena ögat och ser ca 50% på ögat för knölen var. Och knölen? Ja.. Visst var det rent skitsnack att den inte skavde.. Den behövdes plockas bort så snart som möjligt! Precis som jag trodde..

Det fula i allt det här? Han gick U.A på ALLT på sin vet. besiktning som han gick igenom när han kom under “Hundar utan hem”s vingar..
Det var inte ens ifyllt på spalten där man fyller i om munnen, tänderna osv. Kollade dom ens honom i munnen? förmodligen inte, för det vore ju väldigt märkligt att dom då inte anmärkte på att hans tänder var fulla med tandsten och på vissa ställen tom svarta pga tandstenen.

Det värsta av allt?
**Det stog/står INGENTING om att han är blind, om hans knöl i ögat eller något! INGENTING! Hur kan en veterinär missa en blind hund?
**Det kommer förevigt att vara ett mysterium för mig, och många andra..

Jag, som då har ett jävla temperament.. Blev ju såklart fly j*vla förbannad när jag stod där hos veterinären, som precis hade sagt att vår hund.. Som gått U.A på ALLT.. Är blind, och hans knöl i ögat behöver opereras bort snarast möjligast!

Ringde upp HUH, och berättade allt.. Och jag var ALLT annat än glad.. Sa klart och tydligt att vi varken ville, eller tänker betala för den här operationen – eftersom dom helt och hållet grundlurat, ljugit och gått bakom ryggen på oss! Såhär får det bara inte gå till!

Ett par dagar senare var det dags för op. Som dom mycket riktigt stod för.. Jag hade även upptäckt en knöl på halsen/nacken på Prinsen.. Bad dom kolla upp den när han ändå var där.. Även den plockades bort..

Även när han skulle hämtas blev det strul.. Vi hade blivit lovade att en ifrån HUH skulle köra hem honom, då han op. i Uppsala.. Och jag har varken körkort eller bil..
Blev det så? Nej.. Strulet var ju inte över än..
Nej.. Helt plötsligt säger mamma.. Men vad i.. Nu frågar dom efter skjuts åt Prinsen på sin FB sida.. Hade vi fått veta nått? Nej, inte ett dugg.. Utan det upptäckte mamma själv när hon satt vid FB.
Det slutade i alla fall med att DJURAMBULANSEN fick skjutsa hem Prinsen.. Hur pinsamt är det inte? Herregud alltså..

När vi kommer hem och kollar igenom hans papper.. Får vi en chock.. Vad står det på pappret? Jo.. Borttagning av ögontumör samt liten tumör på vä. sida hals/nacke..
TUMÖRER!!! Gubbvårta? Inte skaver.. Inte stör honom.. BULL-JÄVLA-SHIT! Hunden hade två tumörer!

Jag var, och ÄR.. Så fruktansvärt arg och besviken.. Så ledsen och vi känner oss totalt grundlurade.. Inte bara på Hundar Utan Hem.. Utan av veterinären som utförde hans vet.besiktning.. Jag finner inga ord..

Jag vill så gärna gå vidare med det här.. Men hur? För såhär FÅR det bara inte gå till..
Bilden är taget efter hans op.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Annons:
Qepta
2012-09-04 16:54
#1

Vilken dålig stil!!! Skrikandes

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Portie
2012-09-04 17:03
#2

Usch man blir ju förbannad bara man läser sånt här… Hur kan man lura folk på detta sätt, tror dom att ingen ska komma på något eller? Nej fy vilken dålig stil av båda Hundar utan hem och av veterinären!

joheck
2012-09-04 17:12
#3

Nej men fy f*n alltså! Saknar ord! Förstår att du är fly förbannad, med all rätt. Tycker absolut du ska gå vidare med detta. Inte bara så att ni får "justice" (svenska ordet??), utan också så att det uppmärksamas och förhoppnningsvis kan stoppas från att hända igen!

Hoppas att allt är bra med Prinsen nu och att han slipper fler bakslag! Jag har en katt (hemma hos föräldrarna) som också är nästan helt blind, blind på ena ögat nästan blind på det andra. Han klarar det super och man märker knappt på han att han knappt ser. Hoppas Prinsen klarar sig lika bra utan syn!

[Sofia1]
2012-09-04 17:13
#4

Usch fy fan skulle gått i taket :@

USCH FY säger jag bara vilken dålig stil! Skrikandes

joheck
2012-09-04 17:18
#5

Vad sa vetten som ni va hos förresten när du berättat att han klarat besiktning utan anmärkning? Kan ju vara bra att ta utsaga från denna om att det är helt fel att godkänna denna hund utan anmärkning.

LinaK
2012-09-04 17:23
#6

Helt sjukt är det!

Den organisationen du hämtat hem Prinsen ifrån verkade ju vara så pass seriösa, dom har iallafall gett ett seriöst intryck på mig. Och att man inte ska kunna lita på att veterinärer bedömmer djur korrekt på vet.besiktningar är ju bara helt galet. Tycker också du ska gå vidare med detta. Anmäl veterinären som gjorde veterinärbesikningen till "Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård", så inte fler råkar ut för samma sak.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Kalli
2012-09-04 17:51
#7

Fast alltså, en tumör behöver ju inte innebära cancer och per defintion är väl även en vårta en slags tumör? Därmed inte sagt att hela historien är djupt tragisk och jag skulle också velat höra hur veterinären som skrev U.A. egentligen tänkte. Har ni testat att prata med denna?

Maja2
2012-09-04 17:58
#8

Säger som #7 en tumör är en utväxt och behöver inte betyda cancer eller något elakartat. En brist i kommunikationen kanske?

monstermash
2012-09-04 18:56
#9

Sjukt att det kan gå till såhär! Tycker absolut ni ska gå vidare med det hela, och kanske testa att prata med veterinären som skrev U.A? Har själv haft planer på att adoptera en hund därifrån, men så mycket negativt jag har hört om dem tänker jag hålla mig undan.

Millahh
2012-09-04 19:11
#10

Fy vad tråkigt att höra! Men tänk på att veterinärer kallar alla utväxter för tumörer, min hund hade en "tumör", han genomgick operation och prover skickades till SVA, och det visade sig vara en typ fettknöl, så det behöver inte vara något farligt, även om de kallas tumör. Hoppas att allting löser sig för er!

russin
2012-09-04 19:12
#11

Helt vansinnigt dåligt, men tyvärr är jag inte förvånad. Jag anser att många av dessa sk "omplaceringsverksamheter" är rätt oseriösa - och det är svårt att kolla upp hur frisk en hund är när man inte kan träffa den före.

Jag skulle slåss för att dom ska betala eländet.

[Zipzee]
2012-09-04 19:35
#12

Att försöka lura människor genom ett ofullständigt/felaktigt besiktningsresultat kan jag köpa, folk kan vara så fula. Att däremot göra det mot hunden gör mig förbannad. OM det hade varit elakartade tumörer? OM tandstenen hade orsakat en ful inflammation i tandköttet som sedan går upp i käken? Förstår inte att man över huvud taget kan riskera att utsätta hunden för detta.

Sophie&Segra
2012-09-05 12:57
#13

#1,2,3,4 - Eller hur, jag är så arg o besviken! Rynkar på näsan

#5, Hon sa ju precis som vi.. Att en 7 år gammal Cocker "bör" inte gå U.A på allt på en vet. besiktning.. Att det är helt sinnessjukt att dom släppt igenom honom som U.A på allt.. 

#6, Eller hur, man blir ju mörkrädd! Ska absolut kolla upp det där som du rek.!  Glad

#7,10 - Nej visst behöver det inte vara canser och det kan helt enkelt bara vara en vårta.. Men vad det än är.. Så är det ju inte bra att ha i ögat.. Eller någon annanstans.
Men det är själva principen, att ha blivit så lurad..

#8, Brist i kommunikationen mellan vilka? Oskyldig

#9, Jag har funderat på att ringa upp henne, får kanske ta o göra det..

#11, Ja.. Det är så tråkigt.. Dom har betalat.. Flört Jag "hotade" ju med att gå till tidningarna o "högre makter" om dom började tjaffsa om det här.. Jag sa klart o tydligt att vi inte tänkte betala ett öre. Och då blev dom nog lite rädda, och betalade allt.

#12, Eller hur.. Det är precis så jag tänker.. Det är det om gör mig så arg o besviken..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Annons:
[Highonbluetomorrows]
2012-09-05 13:28
#14

Antingen gäller köplagen eller konsumentköplagen i detta fall (beroende på om de räknas som näringsidkare eller ej). Jag råder dig att kolla upp "lathundar" på dessa lagar.

Här är ett utdrag från konsumentverket gällande konsumentköplagen och fel på varan.

"Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav."

Om omplaceringsverksamheten var i god tro (blev lurade av veterinären) så vet jag inte om de kan ställas ansvariga. Däremot skulle jag anmält veterinären i fråga, för det finns risk att denne är "köpt" av föreningen och det är givetivs mycket allvarligt både för veterinären och föreningen. Alternativt har veterinären "bara" inte skött sitt jobb ordentligt, men det bör ändå anmälas! Ring hans chef och eller veterinären i fråga och berätta vad som hänt och att du vill ha en förklaring på hur han kan ha missat så grov tandsten etc.

[Forest]
2012-09-05 13:45
#15

otroligt dåligt detta, så himmla trist :-( jag tycker det är bra att detta kommer ut, jag anser alla hundar ska få ett värdigt liv det handlar inte om just det utan att man köper en frisk hund som sen är sjuk eller helt defekt. Både blina, döva och hundar som tappat tänder då de har tandsjukdommar har jag läst om från HuH.

Maja2
2012-09-05 13:59
#16

Nu har jag läst igenom mer noggrant, och jag hade missförstått #0 totalt. Det är alltså en Annan vet. som gjort besiktningen, på ett annat ställe, För HuH:s räkning, och DÄR stod inget om blindhet och knölar. Då fattar jag …

Bedrövligt  minst sagt !!!! Är det så illa som tex föreningen Julie Rescue, där vet. skrev falska intyg.

Hur länge har du haft hunden  Ts?

Kalli
2012-09-05 15:29
#17

#13: Såklart inte, tänkte bara påpeka det eftersom man av din text får intrycket att du/ni fick en chock när det stod tumörer i veterinärens papper trots att operationen väl var just för att plocka bort tidigare nämnda knölar alltså tumörer.

vallhund
2012-09-05 16:02
#18

# 14

Beror ju på om det är en Svensk hund eller om den besiktigats på Irland innan den kom till Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kalli
2012-09-05 16:12
#19

#18: Det är en svensk hund så gissningsvis har den inte besiktigats på Irland.

Sophie&Segra
2012-09-05 17:21
#20

#15, Vaa.. Äre sant! Fyfan va tragiskt..! Gråter

#16, Jaha, hade du missuppfattat.. Men nu har du iaf förstått allt rätt!
En månad och ett par dagar.. /:

#19, Precis som du säger så är det en svensk hund, tom med stamtavla o allt..

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Annons:
Maja2
2012-09-05 17:35
#21

#20 Vad säger vet. som besiktigat hunden och skrivit UA??

thildatessie
2012-09-05 17:45
#22

Ush vad hemskt :(

Sophie&Segra
2012-09-05 19:41
#23

#21, Vet inte.. Har inte pratat med den vetten.. /: Får ta o ringa henne!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Maja2
2012-09-05 19:42
#24

#23 Det känns som steg 1, att prata med henne och fråga hur i hela friden hon undersökte !!!!

Sophie&Segra
2012-09-05 19:44
#25

#24, Hahaha.. Ja.. Jag ska bara samla kraft, gå ut på en lååång promenad innan.. Så jag är lugn o sansad.. Har så lätt för o tappa humöret när det gäller sånt här (när hundar far illa osv) Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Maja2
2012-09-05 19:58
#26

#25 Om du inte klarar av att vara lugn, sansad men ändå bestämd, så kan jag ringa i ditt ställe :) :) :)    Skämt åsido … det vore väl det första man gör, att ringa den vetten och ifrågasätta?

joheck
2013-02-16 20:46
#27

Hur har det gått förresten?

Annons:
Lenate
2013-06-01 17:08
#28

Har sjäv en hund från Irland som Huh hjälpte mig få över och har bara possitiva erfarenheter från Huh.

Men hade tidigare en Schapendoes som jag köpt från en stor uppfödare och den hade också ua på vet. intyget trots att den hade navelbråck, massor med spolmask och e-koli bakterier mm i underlivet. 1 år och 12 antibiotika behandlingar samt flertalet avmaskningar så var hon frisk från mask och bakterier men fick på kuppen leverskada då det visade sig att hon hade en gen som gjorde att hon kunde få det (vilket man inte hade hittat på den rasen tidigare).

Uppfödaren var inte intresserad av att veta hur hon mådde ens. Så man kan få problem vare sig man tar en hund från utlandet eller från en ledande uppfödare i Sverige. Det är som när man skaffar barn, det visar sig först senare hur dom artar sig.

Vi kommer alltid i fortsättningen att ta hundar från Irland och är tacksamma om Huh hjälper oss även i fortsättningen. Vi räknar dock med att de kan ha problem när de kommer men känner att vi har så mycket hundvana så att vi kan tillsammans tackla dom.

Upp till toppen
Annons: