Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3208 ggr
Iller1905
8/19/12, 10:45 PM

Papillon och allergiker?

Hej!

Jag har funderat på att skaffa hund ett ganska långt tag nu men jag vet inte riktigt vilken ras som skulle passa bäst.

Jag har vill ha den till lydnad och agility, kanske utställning men jag tror nog inte det.

Jag tror att Papillon skulle vara något för mig.

Min bror är allergisk men reagerar mest på katter, hästar ock liknande.

Han är inte direkt någon djurperson så han kommer nog inte hålla på med den.

Kommer att borsta den en gång om dagen eller mer, kan även duscha den ofta. (Om det hjälper mot dem allergiska reaktionerna).

Ledsen om jag har valt fel grupp…

Tacksam för svar!Glad

Annons:
Michaela-N
8/19/12, 10:55 PM
#1

Tyvärr är inte papillon någon känd allergivänlig ras.

De fäller inte mycket då de inte har så mycket underull som vissa andra långhåriga hundar har, men det kan fortfarande bli problem för din bror om han reagerar på pälsen.

Jag kan tipsa er att söka upp en kennel (se lista på Papillonringen) och besöka, ta med din bror och se hur han reagerar. Lycka till!

[Forest]
8/19/12, 10:59 PM
#2

jag rek pricktest för att se först om man tål hund, gör han nu det så kan man spana på många raser :) Jag rek oxå att man hälsar på hos en uppfödare för närmare intresse för rasen + se om man tål den rasen.

Iller1905
8/19/12, 11:17 PM
#3

Ja, jag får se hur det blir.

Men vi var hos en Papillon en gång och han blev bara lite snorig men jag har även läst att andra har haft typ Papillon eller Chihuahua och då badade dem den mkt och sen blev dem vana efter några månader. Funkar det?

anaprincess
8/19/12, 11:20 PM
#4

#3 du förstör en papillons päls om du badar den ofta.

Iller1905
8/20/12, 9:49 AM
#5

Okej, är Pudel bra?

Toy, Dvärg eller Mellan i sånna fall.

Memzo
8/20/12, 10:56 AM
#6

Jag är själv pälsdjursallergiker. Reagerar fullt på hund och häst. Bor på hästgård med hunden i soffan ;)

För mig funkar långhåriga raser bäst. Pudlar har jag träffat och inte märkt av.

Kan även säga att jag i början kände av alla hundar. Men det har blivit bättre ju mer jag utsatt mig för djuren.
DOCK rekomenderar jag ALLA allergiker att prata med en läkaren innan :)

Annons:
Portie
8/20/12, 2:34 PM
#7

Jag är allergiker (tål inga pälsdjur) och jag tål mina kusiners papillons. Har aldrig känt något alls.

joheck
8/20/12, 2:44 PM
#8

Som tidigare personer skrivit så gäller det att hälsa på någon med pappisar för att se om han reagerar. Se till att denna personen endast har pappisar så ni kan vara säkra på att det är just dem han reagerar på om han reagerar. Annars kan jag rekomendera Bichon Havanais, den anses vara allergivänlig och passar utmärkt till det du vill göra. Men även här så måste ni testa och se så att din bror inte reagerar, för det kan han göra trots att de klassas som allergivänliga.

Upp till toppen
Annons: