Annons:
Etikettraser
Läst 19824 ggr
Bojja
2012-06-24 16:05

Louisiana catahoula leopard dog i Sverige?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

jag har förälskat mig i en rätt så ovanlig ras Louisiana catahoula leopard dog. :) jag har sökt efter uppfödare med det verkar inte finnas några i Sverige ^^

undrar om det finns någon som har träffat den här rasen i verkligheten och vet hur de är?

har även hört att man kan importera från USA, jag har läst om det men blev inte speciellt klokare på hur det gick till, någon som vet hur man importerar från ett annat land eller har gjort det?

hur kan man hitta amerikanska uppfödare på datorn (vad söker man på?) :)

Annons:
Mischa
2012-06-24 16:35
#1

Föddes iaf nån kull i finland för några år sedan tror jag men minns inte av vem.

Annars verkar slovakien vara exportlandet som gäller för europa vad jag kunde urskilja i mitt lilla googlande.

http://www.catahoula.info

http://www.cobradog.com

För att veta vad som gäller vid import så är det jordbruksverket som gäller och från USA så kommer det krävas karantän vilket i sig är både tråkigt och kostsamt.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/inochutforsel.4.32b12c7f12940112a7c80007568.html

≧◔◡◔≦

russin
2012-06-24 17:16
#2

Att inga uppfödare finns i Sverige är inte så konstigt egentligen - det finns inte "arbete" för den typen av hund härFlört

vallhund
2012-06-24 17:23
#3

Regler från USA

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2012-06-24 17:50
#4

Facinerande ras, men har man inte boskap på lösdrift typ rancher eller är jägare så finns det betydligt bättre raser att välja på, det gör det för övrigt för jägare o boskapsuppfödare oxå.

Man skall köpa hund med hjärnan o inte med ögonen  det jag menar är att man kommer fram till vad slags hund som passar i ens liv, utgåt från det, o letar ras efter det man kommit fram till.

Att importera en hund från USA kostar minst 50 papp, inget som man privatperson gör i brådrasket, är man däremot uppfödare o vill ha in nytt blod i rasen så kan det vara försvarbart.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lelynx
2012-07-02 19:23
#5

Vaddå inget användnings område i Sverige?? En cat är först och främst en gårdshund! Som t e x Kuvaszen, dogo agrentinon osv.. Har en uppfödare på min FB som bor i Florida, de föder upp enligt de äldsta linjerna och har även natuliga bobtails!!

De säljer både som sällskap och till jakt på bl a vildsvin, så hhrrm ingen jakt i Sverige eller??

Har frågat om han vill exportera till Sverige, men han tyckte nog att det verkade jobbigt…

Den hunden som JAG tycker är mest lik catahoulan i mentaliteten är nog cattledogen… :)

Stå på dej Bojjan, den som söker finner!

Mischa
2012-07-02 19:29
#6

#5

Sällskapshund i all ära, det finns troligtvis intresse för rasen här med, dom flesta raser används inte till sitt ursprungsområde och funkar fint sålänge dom hamnar hos rasentusiaster.

Däremot är jag fundersam över om deras jaktsätt är något som kan användas här med våran jaktetik och terräng.

≧◔◡◔≦

Annons:
russin
2012-07-02 20:10
#7

Tror inte deras jaktsätt ens är tillåtet i Sverige…

Lelynx
2012-07-02 20:44
#8

Alltså det är inte hunden själv som jagar, föraren bestämmer… Det är en drivande ställande hund……. Perfekt till vildsvin. Den MÅSTE inte jaga i pack. Jag vet många som jagar vildsvin med dogos i Sverige, ungefär samma sak.

Jag vill ta in en catahoulan och kommer att göra det så fort jag har pengarna och finslipat min övertalnings teknik :)

Mischa
2012-07-02 21:32
#9

#8

Fast dogos är ju catchdogs, dvs inte ett jaktsätt som är berättigat enligt den jaktetik vi har här eftersom hundarna handgripligen går på och håller fast djuret, så jag tror inte att det finns "många" som jagar gris med dogo, iaf inte på ett berättigat sätt, här används mycket spetsar, TJT och även kopov, däremot tror jag rasen passar ypperligt till eftersök.

Och har catahoulan samma jaktsätt som dogon dvs att gripa och hålla så blir den ju inte lämpligare.

≧◔◡◔≦

Bojja
2012-07-03 13:12
#10

Jag ska inte jaka med den, utan ha den som sällskap :D

#5 Det vore kul om det kom in lite sånna hundar i Sverige, fast som sagt det är ju inte det billigaste att importera :(

tyvärr bor jag fortfarande hemma och får inte skaffa för min föräldrar men jag hoppas att jag någon gång när jag har flytta, kan skaffa den rasen :D

Sophie&Segra
2012-07-03 13:29
#11

Har du kollat på Australian Cattledog?

Har fått/får känslan av att dom är väldigt lika i mentaliteten.. Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Bojja
2012-07-03 18:03
#12

ja det har jag men jag har inte fastnat så för den rasen, den är inte jag, eller vad man säger :)

russin
2012-07-03 20:09
#13

Får jag fråga hur man kan fastna så för en ras man aldrig träffat - för det hade du inte väl inte vad jag fattat ?

Det finns otroligt många hundraser och att skaffa en sådan här som sällskpashund låter helt galet i mina ögon. Det är en otroligt tuff hund som behöver ordentliga arbetsuppgifter för att må bra och vara en "trevlig" hund.

Annons:
Bojja
2012-07-04 13:14
#14

#13 jag har läst väldigt mkt om rasen, tycker att den passar in på mig och jag gillar dess utseende. Jag vet att man inte ska välja hund efter utseende, men om beskrivning av hunden verkar passa så vrf inte :) Jag vill självklart träffa en hund av den rasen för att beskrivningar säger mkt men inte allt om rasen. Det är i vilket fall ganska länge kvar till jag ska skaffa hund överhuvudtaget, så jag har god tid på mig att fundera och bolla tankar och funderingar :D

tack för allas åsikter! :D

Frida B
2012-07-04 13:56
#15

häftig hund, har aldrig hört talat om rasen förrut ;) lycka till!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
2016-12-18 17:11
#16

Blev det någon catahoulan? :P Gammal tråd,men ja tycker också det låter helt sinnessjukt att köpa en sådan ras för att ha som sällskapshund.. finns enormt många raser som passar bättre ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Herveaux
2016-12-18 17:38
#17

#16 Jag hade också gärna fått en uppdatering, men jag tror inte vi kommer få en då Bojja inte varit aktiv på iFokus sen 2013. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
2016-12-18 17:47
#18

Kolla in det här. 😃

Frida B
2016-12-18 18:21
#19

#18 det där ser hemskt farligt ut… :O

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
2016-12-18 19:29
#20

Usch vilket hemskt sätt dem har att "valla", av dem videos jag har sätt (vilket inte är så många)! Springer mot djuren, skäller och biter efter dem!! Flyttar ju inte djuren någonstans, känns bara som dem retar upp djuren?! Och deras sätt att jaga i flock och hålla fast djuret känns ju oerhört stressande för djuren?

Annons:
lutralutra
2016-12-22 12:49
#21

# 18 Fast när man tränar hundar att hoppa på det viset ska det väl alltid stå någon under för att ta emot hunden när den faller ner igen?? Stor risk att de hamnar snett och gör illa sig annars.. Men annars är det duktiga hundar som klarar att hoppa så högt! 

Den här tex.. (sorry för OT)


asaberggren62
2017-02-22 23:18
#22

Har kompisar som har två av denna rasen, en tik och en hane. Tiken som är äldst är bra på vildsvin och skäller på älg och är duktig på spår. Hanen verkar också bli bra på vildsvin. De gillar att jobba, men kopplar också av hemma. Skulle nog kunna klara agility då de är smidiga och duktiga på att hoppa. Tiken är från Ungern eller Tjeckien (kommer inte ihåg) och hanen kommer från USA. Båda har papper som är godkända. En trevlig hundras.

Mariusz Synkowicz
2019-02-03 20:42
#23

Hei alle sammen, jeg har catahoula leopard dog, bor i Norge nærme Charlotenberg grense

Upp till toppen
Annons: