Annons:
Etiketthälsa
Läst 3345 ggr
faalken
7/11/11, 7:56 AM

haltande hund

min syster köpte en 2 årig amstaff för 4 dagar sendan. man ser att dom tidigare ägarna inte har tagit hand om honom bra. man ser hans revben väldigt tydligt och hans klor är alldeles för långa.

när man försöker klappa honom på huvudet böjer han ner huvudet och ser jätte rädd ut. tidigare har vi sett att han inte vill lägga för mycket tyngd på vänster bakben när han går och när han står still så håller han upp tassen.

sen verkar han ha svårt att sätta sig. vi har försökt klippt hans klor för vi tror att det är dom som är problemet men pulpan är så långt ut så vi kan inte klippa mycket.

igår var vi ute på en lång promenad i skogen med honom och våran andra hund och dom lekte och verkade ha väldigt kul vilket glädje oss mycket men på vägen hem märkte vi att han haltade mycket mer och när vi kom hem slutade han gå på det benet helt.

idag ville han inte följa med ut och vi börjar bli oroliga. han gnäller inte när man tar på tassen men man ser att han inte tycker om det. han är en riktig kämpe och klagar inte någonting men när han bara ligger i sin säng och verkligen inte vill gå runt så är det ju något som inte stämmer. tassen är inte svullen men vad tror ni? kan det vara klorna? om det är det, vad ska vi då göra?

jätte tacksam för svar! :)

Annons:
[iurochskur]
7/11/11, 8:34 AM
#1

Åka till veterinär!

Jag skulle även ha frågat förre ägaren om hunden skadat sig hos dom, så att ni får klarhet.

Sophie&Segra
7/11/11, 8:50 AM
#2

Jag säger som #1, åk till en veterinär.

Problemet kan ligga djupare än så, han kan ha dåliga höfter, dålig muskulatur i benen, han kan ha en gammal sträckning som inte läkt, han kan ha en gammal spricka i benet som inte vill läka, han kan ha skadat nån muskel/sena eller vad som..

Jag tycker inte att ni ska vänta, ring till en veterinär och boka tid så att dom kan röntga o känna igenom honom ordentligt.

Jag tror inte att det har så mkt med klorna att göra faktiskt.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Forest]
7/11/11, 11:57 AM
#3

Jag säger som övriga kontakta vetrinär o be om en besikning på hunden samt närmare koll på benet. Detta med pulpan kan man arbeta upp pulpan ganska bra, jag har kämpat själv med en omplaceringshund där klor+pulpa var grymt långa. Ang benet kan det vara en sträkning till en skada som verkligen behöver ses över, jag hade inte tiollåtit lek eller bus med halt hund, endast rastning. Men som sagt besikning o närmare vetrinär koll på benet är ett måste.

Honestyisdead
7/11/11, 2:01 PM
#4

Precis som övriga skrivit bör ni åka till veterinären med hunden. Ibland får veterinären operera klorna om de är för långa. För nedkortade måste de bli. Och när hunden inte kan stödja alls på benet efter att ha lekt så är det viktigt att det kollas upp också.

Men först hade jag bett veterinär dokumentera sakerna, eller ni själva för att kunna anmäla de som misskött hunden.

Chilli10
7/11/11, 3:10 PM
#5

Om det skulle vara klorna kan vet ge hunder smärtstillande och klippa ner klorna. Om pulpan har växt långt kan det vara svårt att rätta till själv, samt att det kan vara mycket smärtsamt för hunden.

Gjordes ingen vet-besikting av hunden innan din syster köpte honom? Tänker att det vore speciellt bra iom att han inte verkar vara i så bra skick :(

faalken
7/13/11, 6:35 PM
#6

okej tack så jätte mycket för alla svaren jag ska prata med min syster :) börjar verkligen undra hur dom tidigare ägarna har tagit hand om honom…

Annons:
[countess]
7/13/11, 6:53 PM
#7

# Ursäkta ? Men hunden haltar och det blir värre med lek och ni har inte ens åkt till veterinären ännu? Det kallar jag att inte se till ens hund bästa!

[Alexis78]
7/13/11, 6:59 PM
#8

#7# Tänkte detsamma men vågade inte skriva det.

Ts du pratar om att de förra ägarna inte tagit hand om hunden men själv måste du fråga här för att över huvud taget komma på tanken att ta den haltande hunden med alldeles för långa klor till en veterinär??

faalken
7/14/11, 9:48 AM
#9

countess och alexis78 väldigt onödiga inlägg om jag får säga det själv. då jag inte bor med min syster så har jag inte heller koll på vad hon gör. när jag pratade med henne så tog hon in honom till vetrinären den 12. han hade inga allvarliga skador. det var en lätt infektion i en klo som fixar sig med medicin.

jag undrade om det bara var klorna som var för långa och om någon kunde peka ut att det var det som var problemet så hade det varit lättare att inte behöva utsätta hunden för alla olika slags undersökningar vilket jag personligen tycker är väldigt onödigt då han verkar bli stressad väldigt lätt och att ge en hund lugnande anser inte jag som en bra lösning.

och vetrinären sa att det inte behövs "drastiska" åtgärder mot klorna då det räcker att klippa en gång i veckan.

så tack alla som faktiskt har försökt hjälpa till med sina svar och inte kommit med nedtryckande kommentarer som får en att känna sig som en djurplågare.

[countess]
7/14/11, 11:42 AM
#10

Ber om ursäkt kollade fel datum :( Trodde det var en månad ni hade väntat inte några dagar :/

Honestyisdead
7/14/11, 12:28 PM
#11

#9 Bra svarat! Håller med om att det var helt onödiga kommentarer som man lätt hade kunnat hoppa över. SOm jag skrev i en annan tråd ska man inte vara så snabb med att dömma. Man vet inte historien bakom inläggen.

#10 Glad

[Alexis78]
7/14/11, 3:32 PM
#12

#11# Tycker dock du själv är väldigt snabb att hoppa på måste jag säga. En liten liten del av inläggen berör ämnet och resten frossar du i att kritisera de som inte tycker lika, det slår liksom aldrig fel.

Vad jag kan se i tråden så reagerar ingen på att ts själv dömmer ut de tidigare ägarna som dåliga, men det blir ett jäkla liv om någon påpekar att ts borde ta den haltande hunden till veterinär. Med andra ord, snacka skit om de som inte kan försvara sig går bra, men man ska vara så snäll så snäll om den man reagerar på kan läsa det man skriver.

Fin inställning, verkligen.

Honestyisdead
7/14/11, 3:37 PM
#13

#12 Som du ser har nästan alla i tråden rått ts till att ta hunden till veterinär, inte blev det ett jäkla liv för det. Tvärtom tackar TS för råden. Nu tycker jag tråden kan få vara som den är och behöver inte förstöras mer.

Annons:
[Forest]
7/14/11, 5:57 PM
#14

9 Härligt o höra att den vart hos vetrinären och att det inte var så farligt ändå. Hoppas allt går bra med hunden låter som en trevlig hund som fick lite otur med klon.

Honestyisdead
7/14/11, 7:02 PM
#15

Oj, det glömde jag ju! Glad

#9 Jättebra att hunden fick en koll hos veterinären! Hoppas han blir bra!

[Alexis78]
7/14/11, 7:24 PM
#16

#15# Precis, du glömde det. Det var ju just det jag tog upp i mitt inlägg, hur du prioriterar.

faalken
7/14/11, 7:43 PM
#17

#12 det jag syftar på när jag säger att jag inte tycker att dom tidigare ägarna har tagit bra hand om honom handlar om att han är underviktig och hukar sig när man klappar honom på huvudet som att han tror att man ska bestraffa honom.

och anledningen till att jag reagerade på ditt tidigare inlägg var för att du fick mig att låta som en total idiot. som att jag inte visste att om en hund inte mår bra så åker man till vetrinär men som sagt jag ville veta om någon kunde peka ut att det var klorna som var problemet så man kunde bespara hunden den onödiga stressen.

du får tycka vad du vill om mig och min syster, men nu tycker jag inte att det här spelar någon roll. han mår bra och det är det viktigaste

SaraC
7/14/11, 7:55 PM
#18

Alexis78

Om du personligen har problem med hur Hera uttrycker sig så föreslår jag att du tar det med henne i ett PM eller med mig som är värd. Det hör inte hemma här i tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
7/14/11, 9:36 PM
#19

17, en del hundar kan vara lite som du beskriver men inte fått stryck lr hårt straffade. Det kan vara helt enkelt en osäker hund med nya människor/nytt hem osv men oxå en hund som är väldigt lyhörd. En del hundar klarara inte av att man höjer rösten o ropar **** du har telefon utan de ser ut som de åkt på en spark i rumpan. Be din syster träna lite sen med hunden balans o nosarbete balans är bra för självförtråendet o beröm beröm beröm :)

Upp till toppen
Annons: