Annons:
Etikettvalpar
Läst 1882 ggr
[Boedam]
6/2/11, 1:42 PM

Vad bör man lära en valp?

Undrar vad man bör lära en valp när man fått hem den? (ca 10 veckor gammal). 

Undrar även hur man gör när man ska rasta hunden? Hur lång tid och hur långt ska man gå från att man fått hem den till fullvuxen?

(här syftar jag mäst på pudeln då det är den rasen vi hade tänkt isånnafall) :)

Annons:
SaraC
6/2/11, 7:57 PM
#1

Skynda långsamt och låt valpen först och främst få lugn och ro i sitt nya hem, och lära känna sin nya familj. Alla nya intryck tar mycket energi från en valp.

Själv skulle jag ha rumsrenheten som prio 1. I övrigt skulle jag satsa på grundläggande saker och inte på en massa trixs. Vänj valpen med att bli hanterad på olika sätt, till exempel att titta i ögon, nos, mun och öron, lyfta på tassar och känna på dem och klor och att känna igenom kroppen. Och börja vänj den med nya människor, föremål, omgivningar och situationer samt andra hundar och andra djur. Alltså ta inte med dig en liten valp ner på stan det första du gör för att "vänja" den med mycket nya människor, utan börja lite smått med att vänja den vid dessa saker. Vänj valpen med koppel och jobba mycket med kontakten mellan dig och valpen redan från början.

Du rastar valpen varje gång den ätit, sovit eller lekt. Det blir ganska många gånger per dag med en valp. Välj gärna ut ett bra ställe, där det är lugnt och inte många andra människor/hundar hela tiden går förbi så valpen kan slappna av och gå sedan till samma ställe varje gång valpen ska rastas. En valp behöver inga "promenader". Nu pratar vi alltså lite längre promenader, inte att man går runt och rastar valpen. Under en promenad är det lätt att överanstränga en valp utan att man själv är medveten om det. Valpen fortsätter följa efter dig så länge den bara orkar för att den inte vill att du går ifrån den. Ta den gärna till något ställe där den kan vistas lös och låt den leka och busa runt och på egen hand göra av med energin.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
6/2/11, 9:22 PM
#2

tycker 1 svara väldigt bra :)

jag hade med mig Enja på kortare turer då i valpens takt när hon var 12 v gammal. Sen var vi ute mycket i trädgården och skapa en kiss o bajshörna denna håller hon idag med :)

[Boedam]
6/3/11, 7:05 PM
#3

#1 och #2

tack så mycket!! <3

[Boedam]
6/7/11, 3:35 PM
#4

Men när kan man börja ta längre turer med valpen? Och när kan man börja träna med den (typ gå några km, springa, åka rollerblades?)

[Forest]
6/7/11, 3:49 PM
#5

Det är olika vad uppfödare säger min sa att valpar klarar av en del man ser ofta på sin valp om den orkar gå längre. Jag kommer inte ihog exakt när Enja följde med oss på "normalpromenad" gissar på 4-5mån gammal var hon väl, då gick man i valpenstakt men läser av sin valp jag hade oftast med mig lite vatten samt att jag räkna ut de bra promenaderna så man kunde sätta sig o vila vid behov (har aldrig behövft det) men iaf :)

[Forest]
6/7/11, 3:51 PM
#6

4 har inte springt eller åkt inlines, bara joggat kortare sträckor. Det tror jag man får vänta med lite iaf

Annons:
[Boedam]
6/7/11, 4:15 PM
#7

(menar jogga  ;) <3)

#5

Tror som du säger att man får hålla koll lite själv ;) tack!

[Forest]
6/11/11, 8:52 PM
#8

7 ja det har jag bara gjort med våran när hon var över 9 mån de springer så mycket själva :)

Upp till toppen
Annons: