Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2909 ggr
[Tranqullity]
2011-05-17 22:34

Frågor om att börja använda klövjeväska

Hej hej!

Jag undrar lite kring att använda klövjeväska till sin hund och hur ni med erfarenhet har lagt upp träningen och hur ni tänker kring att öka på med vikter i väskorna. Jag har bara liten erfarenhet kring detta så jag frågar därför er som har mer kunnande.

Jag har en Dvärgpudel-hane som jag vill muskla upp samt få upp konditionen på. Han har en bra kondition men vi har nu blivit mer aktiva inom bl a Agility, lite därav att jag vill att han skall musklas upp samt att bra kondition skadar ju inte när vi tränar samt är ute i skogen flera timmar och lägger lite "amatörspår" mm.

Han väger nu 5.9kg och jag undrar hur mycket vikt man ska börja med till en hund av den storleken? Hur ofta kan han ha sina väskor på sej?Han har vant sej att gå med tomma väskor redan och han blir ruskigt glad och stolt så fort dessa kommer fram, så det verkar ju lovande. Är det oki att hunden har dem även när han går lös i varierande terräng? Alltså inte om han "tokspringer" utan att han går lös en långpromenad i lugn trav. När är det dags att öka på vikterna och hur mycket ska man öka åt gången? Förstår att detta varierar från hund till hund men skulle vara glad att ha någon slags "grundsiffra" att gå på och sen kan man ju anpassa därifrån just för min hund. Sen funderar jag kring vad jag ska använda som vikter. Jag kom på att jag kunde mäta upp mjöl i påsar och sedan lägga dem i väskorna, hur låter det för er? Tänkte att det är mindre risk för att det ska bli obekvämt för honom då dessa påsar formar sej mer efter kroppen.

Lite frågor blev det men frågor hellre än att lägga upp träningen fel.

Annons:
Honestyisdead
2011-05-17 23:14
#1

Puttar upp!

rebz
2011-05-17 23:35
#2

Jag har själv funderat på att börja använda klövjeväska. De tips jag hör är ju att du till en början låter hunden använda väskan utan vikter vilket du har gjort. Men man får börja smått. Du kanske ska börja med 2 sånadära små coca-cola flaskor som är halvfulla och lägga en på vardera sida så han vänjer sig vid lite tyngd. Sen kan du ju öka det när du märker att han klarar av det. Och då öka till att båda är fulla. Och sen lägga i fler flaskor. Nu vet jag inte hur mycket din rymmer :P.

Mjöl funkar också bra. Då det, som du säger, formar sig efter kroppen. Det beror helt på om man har en hund som inte gillar större saker i väskorna. Men är det en bra klövjeväska så blir det inte så obekvämt vad man än lägger i för grejer :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Tranqullity]
2011-05-17 23:55
#3

Fick en del tips för en stund sen att ett bra utgångsläge brukar vara att man använder sej av vikter som motsvarar ca 10% av hundens kroppsvikt. Om jag utgår från det så ska min hund börja med att bära 6hg fördelat över väskorna. Det låter lite mycket tycker jag…?Eller så är mina matematikkunskaper sämre än nånsin?Men testade att låta han ta 4hg och gick ut för att se hur han rörde sej med den tyngden. Han verkade inte tycka att det var för tungt och han rörde sej med pigga steg. Gick bara en liten sväng för att testa men han verkade tycka om det.

Vi får lätt plats med mindre vattenflaskor i hans väska men än så länge funkar mjöl bra. Tack för tipset!

rebz
2011-05-18 10:53
#4

#3 Ah, är inget snille på matte direkt :P hah. Men låter det mycket så kan man ju börja med mindre, som du gjorde :).

Uppdatera gärna hur det går framöver :D

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Upp till toppen
Annons: