Annons:
Etiketthälsa
Läst 69808 ggr
zimzon
2006-06-19 22:52

Blod i avföringen!

Hej!

Min hund har blod i avföringen. Är det farligt? Vad kan det bero på?

Han är pigg och frisk och så annars, förutom att han har artros och äter glucovett mot det.

Annons:
Faxlin
2006-06-20 05:04
#1

Är det mycket blod i avföringen?
Är det någon förändring i hans avföring eller har han tidigare haft förändrad avföring?
Vad är det för färg på blodet? Alltså jag vet att blod är rött, men är det klarrött, blodrött eller vinrött eller mörkrött eller till och med mot svartrött?
Har du tagit tempen på honom? Dricker han som vanligt? Eller har du lagt märke till ökad eller minskat vätske intag?
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nallebjörn
2006-06-20 17:10
#2

Blod i avföringen låter inte alls bra. Kontakta en veterinär tycker jag. Den hunden är inte frisk.

smurfan-13
2006-06-20 17:15
#3

Jag skulle kontakta vetten. Det behöver inte vara nåt farligt, men kan vara det!

Hoppas vovven snart är bättre

zimzon
2006-06-20 17:16
#4

Alltså, allt är normalt förutom blodet i avföringen.

Men jag ska ringa veterniären så fort som möjligt. Tack så mkt.

nallebjörn
2006-06-20 18:17
#5

#4 nja man vet ju inte, kanske har hunden ont? hundar är ju ofta ett sånt djur som inte vill att matte eller husse ska se att man har ont. Kanske behöver hunden bara en behandlingskur av något slag. Burkar inte vara så farligt. Är den försäkrad?'

Hakmasken kan ju ge blodig avföring exempelvis. Magkatarr eller även salmonella kan ge blodig avföring också. Ju fortare man får det kollat desto säkrare är det ju för hundens tillfrisknande

Illris/Gismo
2006-06-20 21:52
#6

kan även bero på polyper i ändtarmen. eller nått annat som mask

Annons:
zimzon
2006-06-20 22:26
#7

Okej.

Ja, han är försäkrad. Men ajgs ka ringa imorgon när de har telefontid så hoppas jag att vi kan få en tid fort.

nallebjörn
2006-06-20 23:17
#8

Lycka till! du gör helt rätt

Faxlin
2006-06-21 02:16
#9

Du får gärna skriva och berätta vad veterinären så. Att åka till veterinären ska man inte vara rädd för. Okej, det kostar lite, men hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

zimzon
2006-06-27 23:11
#10

Har pratat med veterinären nu.

Hon sa att det är väldigt svårt att veta vad det kan bero på. Så vi ska börja med att ge honom ett dietfoder och se om det blir bättre med det. Blir det inte bättre så ska vi åka in med honom så hon får undersöka honom vidare.

Matsvin
2006-07-07 01:42
#11

Om det är farligt eller inte beror på hur det kommer.

Är det blod i själva bajset brukar det behövas veterinär och kan bli dyrt o besvärligt, och ibland gå illa…

Är det några droppar blod som kommer efter, dvs det droppar ovanpå bajset, brukar det bero att hunden har haft magproblem och inte vara farligt för hunden i alla fall, det är mina erfarenheter…

/Matsvin.

zimzon
2006-07-09 22:04
#12

Okej.

Nu har det iaf inte blivit bättre. :/ Så vi ska åka in till veterinären imorgon så de ska undersöka honom. Och så har han börjat halta ganska mycket på ena bakbenet (verkar vara höften) så de ska kolla det också.

Men jag hoppas verkligen att det går att göra något åt. För han är ju bara 5 år så han har ju mycket kvar att ge.

bejtedejte
2006-07-10 02:48
#13

Vi håller tummarna för er!!

Jag har lärt mig att om det är mörkt blod är det farligare än om det är rött blod för mörkt/torkat blod tyder på att blödningen sitter längre in i tarmarna. Rött blod kan t.ex. vara en liten spricka/blödning precis vid analöppningen.

Annons:
smurfan-13
2006-07-10 02:56
#14

Vi håller tummarna för er zimzon!

kemikal
2006-07-10 16:01
#15

Vad tror ni om en hund som är allmänt kinkig med maten (så har han alltid varit), ibland får magknip så han gnäller och inte vill äta, och vid ett tillfälle haft blod i avföringen? Däremellan är han som vanligt. Veterinär har inte hittat något fel, men har inte gjort någon grundligare undersökning ännu. Hunden är en ung okastrerad hane, full av energi och verkar förutom detta och att han är svårfödd, må bra.

zimzon
2006-07-11 18:15
#16

Veterinären sa att det kan bero på att de får mycket tuggben och därför blir hårda i magen. Det har ju inte varit några mängder blod, utan bara lite. Så vi ska testa att inte ge några tuggben alls också. Men han sa attt eftersom att det inte är mycket blod och inte varje gång han bajsar, så är det nog inget som är farligt, utan man kan testa sig fram och se vad som är fel.

Med höften däremot verkar det vara värre. De ska röntga honom imorgon för att veta exakt vad det är. Antingen artos som amn får medicinera, eller så kunde det vara något annat (kommer inte ihåg vad) och då måste man operera. :(

Men han var ganska säker på att det är något som går att göra någonting åt iaf, även om det kan blir dyrt med operation.

nallebjörn
2006-07-11 20:39
#17

#16 ush det låter jättetråkigt. Hur gammal är hunden? tänk på att inte utstätta en allt för gammal hund för en stor operation. Det kan orsaka mkt lidande också.

Lycka till!

Gunilla H
2006-07-12 00:13
#18

Hej, jag är ganska säker på att det är glucosaminet du ger hunden som orsakar blödningen. Den kan ge känsliga slemhinnor och även blödningar. Man bör inte ge det till hundar som ska opereras t ex. Även vissa antiinflammatoriska läkemedel kan ge lika symptom. Konstigt att inte veterinären sa det.

Jag har en gammal hund med höftledsfel som jag gav Glucosamin till, magen klarade det till en början, men efter ett tag  fick hon blodiga diarréer av den. Tyvärr, för ledmässigt blev hon bättre. Jag försökte igen efter ca ½ år, men blodiga diarréen kom då redan efter ett par dagar. Jag tog bort Glucosaminet och efter ett par tre dagar var magen bra igen. Så mitt tips är att ta bort "medicinen" direkt och din hund är bra i magen om några dagar.

Hoppas det ordnar sig!

zimzon
2006-07-12 15:21
#19

Okej. Vad konstigt att min veterinär inte sa någor. Jag frågade honom idag om man kan ge glucosamin nu och han sa att det är jättebra att ge, och att man kan även ge det som förebyggande syfte för det ger inga biverkningar. Men jag kan ju ringa runt till andra veterinärer och fråga vad de tror om glucosamin.

smurfan-13
2006-07-13 11:24
#20

Har aldrig hört att glucosaminet skulle ge blodig avföring!

Min kille fick det rekomenderat av vetten & skulle minsann börja med det redan innan op!

Men nu ska jag minsann oxå fråga runt lite tror jag… Känns ju inte alls bra… Min hund kommer nämligen inte överleva om han inte kan få sin glucosamin, utan då blir det säkerligen avlivning inom ett år :(

Annons:
zimzon
2006-07-13 14:57
#21

Men en annan sak om glucosamin. Min läkare (alltså min, inte veterinären :P ) sa att de har gjorts nya forskningar som bevisar att glucosamin inte hjälper mot ledbesvär. Så jag skulle inte äta glucosamin. Men man har ju hört om så många hundar som blir hjälpta av det. Men iofs så kanske det är skillnad mellan människor och hundar när det gäller det.

Tillduuz
2006-11-20 15:59
#22

hejsan. jag känner igen det. min hund gjorde det nu imorse med.. och vart lös i magen inatt men nu vid ett på prommisen så bajsade han blod och det var inte lite utan rätt så mkt.

Frej
2006-12-03 15:33
#23

Hallå ! Jag är inte medlem här egentligen, men såg denna frågan och tänkte dela med mig av en erfarenhet jag fått alldeles nu.  Det om glucosamin, jag har fått en vuxen collie för ett litet tag sen, han hade pålagring i armbågen, och uppfödaren hade gett honom glucosamin. Även jag när han kom till oss, efter ett tag så började han kräkas, VARENDA morgon, ( hade han varit flicka, kunde han varit gravid ) Nej allvarligt talat. I alla fall tog tabletterna slut, och det dröjde lite innan jag kom mig för att beställa fler. Men ! Inte en enda kräkning!! Detta gjorde att jag blev lite intresserad, så jag gav honom inga fler tabletter. Han har inte kräkts en enda gång sen dess och nu är det ganska länge sen. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, för kanske han skulle behöva det för armbågen men magen, den vill jag ju inte rasera heller. FundersamLurigt detta.

neanestor
2009-03-26 11:33
#24

detdär hände min vovve imorse , jag är jätte orolig ..

jag sitter och söker på nätet , jag kanske också borde kontakta veterinär.. :S

men lycka till ! :) hoppas dt inte är någe allvarligare.

Upp till toppen
Annons: