Annons:
Etikettövrigt
Läst 16725 ggr
AnneN
2007-04-20 14:56

TEST vilken hundras passar dej?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2007-04-20 15:04
#1

För mej blev det väldigt många raser:

  • Airdaleterrier
  • Akita
  • Beacuron
  • Bouvier des flandres
  • Boxer
  • Collie, korthårig
  • Curly coated retriever
  • Faraohund
  • Flatcoated retriever
  • Galgo espanol
  • Golden retriever
  • Groenendael
  • Holladese herdershond
  • Hovawart
  • Labrador retriever
  • Laekenois
  • Malinois
  • Rhodesian ridgeback
  • Riesenschnauzer
  • Rottweiler
  • Saluki
  • Schäfer
  • Svart terrier

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
2007-04-20 15:24
#2

d va ungefär samma raser som mig, men tycker ändå testet e lite missvisande när dom frågar om ålder och en ålder mellan 15-23 år e d ganska stor skillnad på, tycker inte ålder har så mycket o göra med vilken ras man ska skaffa, är nog så individuellt från person till person, endel e ju bättre hundägare när dom är 15 en nån som är 40 kan vara… annars va d e ett bra test..

zeretki
2007-04-20 15:48
#3

Ja, alltså…jag fick inte Kerry Blue Terrier eftersom det ska vara en Tjänstehund och ingen Sällskapshund som jag skrev och jag fick inte Airedale Terrier eftersom den ska gå ut 2 timmar om dan och inte Mer än två timmar om dan som jag skrev…

Däremot fick jag Wheaten Terrier, som i mina ögon är precis lika krävande som Kerry Blue och inte alls mer Sällskapshund än en Kerry.

Detta förstår jag inte. Nog vill en Airedale ha mer än två timmars promenad om den får? Det är ju en större hund än en Kerry Blue… Och inte är det väl farligt för någon normalfrisk hund att gå ute två timmar om dan?! Fyra promenader allt som allt, om 2 timmar är max vlir det ju bara 30 minuter per promenad?

Så nej, lite missvisande är det. En Kerry och en Wheaten är nästan kusinraser. Väldigt lika temperament och humör, kan användas både till sällskap och till annat.

AnneN
2007-04-20 15:51
#4

Jo men det testet kan vara bra för en som inte vet riktigt vilke/vilka raser som skulle passa om dom har tänkt köpa hund för första gången

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zeretki
2007-04-20 16:11
#5

Jo, jag förstår det iofs. Men att en Wheaten inte skulle behöva jobba eller att en Airedale inte skulle gå ut mer än 2 timmar är bara konstigt. :) Annars var testet intressant. :)

Puzzel
2007-04-20 16:22
#6

Jag fick ungefär de raser jag har alaskan malamute mfl ålder, hur mycket toid man hade, ingen direkt pälsvård, aktiv hund mm.

Annons:
SaraC
2007-04-20 16:24
#7

Jag fick inte en enda ras! De egenskaper jag valt passade inte in på någon lämplig ras för min ålder…..

Tycker faktiskt det var mest missvisande detta test

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 16:25
#8

#7 äsch då

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 16:28
#9

Nähe så jag ska inte ha nån hund då…? Fundersam

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 16:41
#10

Inte sagt det

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 16:43
#11

Nej men testet visade ju det och bland annat därför tyckte jag det var missvisande!

:D

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 16:47
#12

Jo men har du nånsin gjort ett test som passade perfekt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 16:49
#13

Men det är väl stor skillnad på perfekt och inte visa nåt resultat överhuvudtaget?

Det jag reagerade mest på var åldersuppdelningen, precis som Malin sa. Det är en stoooor skillnad på att vara 15 år, mot att vara 21 som mig t.ex.

Men ja, de här var väl en kul grej. Men inget jag skulle lägga nån större vikt vid..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
AnneN
2007-04-20 16:51
#14

Det är det ingen som sagt att du behöver heller

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 16:56
#15

Vore mkt trevligare om man fick uttrycka sin åsikt utan att man behöver få kommentarer i den tonen..

Skrev att jag inte skulle lägga större vikt vid det testet eftersom du skrev att det kunde vara bra för någon som skulle välja ras. Och jag tycker inte det skulle va den bästa vägen för det, det är min åsikt bara.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 17:00
#16

Ursäkta men vilken ton??? Jag konstaterade bara att du inte behöver lägga nån vikt vid resultatet på testet, där med inte sagt nått om att du inte får uttrycka din åsikt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 17:04
#17

Ja jag tycker det är en otrevlig ton i dina svar till mig, men om det inte var menat så ber jag om ursäkt. Inget mer med det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

zeretki
2007-04-20 17:13
#18

Hallå! Inte bli osams nu denna härliga fredag. :) Eros, jag tror inte Bibio menade att du inte skulle ha nån hund. :) Jag tror ni missförstod varandra.

Vad har du svarat i testet då? Det låter konstigt att det svarade att du inte skulle ha nån hund…men jag vet ju inte vad du har svarat. :)

lena1
2007-04-20 17:14
#19

Ingen collie så långt ögat kunde nå eller vallhund alls för den delen, bara jakt och drag hundar hahaha.

Sådana här tester är bara en kul grej för mig oftast, har gjort fleraFundersam, man ska nog inte förlita sig på det utan det bästa är att prata med en uppfödare av den ras man har tänkt sig och sedan ta reda på fakta på annat håll i så fall, och det där med åldern hållar jag med dig om eros för när jag tränade och tävlade, så var det många 12-13 åringar som hade bättre pli på sina hundar än vad jag själv hade, så det har inte med ålder att göra på det viset, sedan är det ju så att man mognar ju med sitt hunderi ju äldre man blir, och det är ju samma sak med livet och barnen i stort, erfarenheterna ser man ju på annat sätt då man har gått igenom dom liksom….Flört

AnneN
2007-04-20 17:16
#20

Kan lätt bli missförstånd då allt är skriftligt lättare att man läser det som skrivs med en annan ton än det var menat, men jag ber om ursäkt för missförståndet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
SaraC
2007-04-20 17:17
#21

#18 Nej nej absolut inte jag heller! Därför jag bad om ursäkt om jag haft fel! :)

Kommer inte ihåg exakt va jag svarade, men det stod ungefär "de egenskaper du valt stämmer inte överens med någon ras lämplig för din ålder"

#19 Kunde inte sagt de bättre själv Lena! ;)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 17:21
#22

Någon som har länkar till fler tester?? Tycker de e kul å se om dom stämmer överens med vad jag själv tycker

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
2007-04-20 17:25
#23

Visst är det roligt, sen får man ju ta svaren som man vill! :) Här är ett till

http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php?mid=126&s=9

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2007-04-20 17:33
#24

På Canis-testet fick jag dessa raser. Både Isländsk fårhund och Keeshound är ju med på min lista inför nästa hund, så de stämde ju ganska bra! :)

Amerikansk staffordshire terrier
Dansk-svensk gårdshund
Islandsk fårehund
Keeshund
Kromfohrländer
Norsk buhund
Pinscher
Shar pei
Shiba
Østeriksk pinscher

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
2007-04-20 18:18
#26

Lyckas alltid få så otroligt stor blandning, fast iofs så e jag ju ganska flexibel då det gäller hundar så länge det inte krävs allt för mkt pälsvårdSkrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lotta
2007-04-20 18:56
#27

Chow-chow och dogue de bourdox..vet väl inte om det riktigt stämmer till mig…skulle nog inte tro det ;)

Annons:
Faxlin
2007-04-21 04:24
#28

haha, men Lotta, jag nämnde ju Chow-Chow som passande jycke fördig i en annan tråd. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tixy
2007-04-21 11:31
#29

Den bästa rasen för mig är tydligen Boxer, och den har jag faktiskt börjat dregla allt mer över på senare tiden. Men det får nog vänta något år innan jag skaffar en hund till. Dom boxrar jag har träffat har alla varit supermysiga, pussiga (jag älskar pussiga hundar) och fulla av bus. :)

zeretki
2007-04-21 12:41
#30

Eros, kör testet samma svar som du hade tänkt fast med högre ålder då? Då får du se vad testet säger. :)

Bellona
2007-04-21 13:37
#31

jag ger inte mycket för såna här test samt så blir det ibland svårt att svara. borde finnas en "spelar ingen roll" i vissa frågor. tex pälsvård. jag bryr mig liksom inte för jag har inga problem att anpassa sånt efter hundarnas behov. storlek är heller inte av någon större vikt så jag orkar inte bemöda mig om att klistra in en lista på svaren :) (och borsta en sheltie 3ggr/vecka? det behöver då inte min hund och ingen av de sheltie mormor eller bekanta har haft, har behövt det heller. en sån som behöver borstas så ofta lär ha en jättedålig päls som det lär slita ännu mer på med sån borstning.)

men visst, som kul grej kan man ju leka med sånt här :)

Wikstr_m
2007-04-21 14:03
#32

Jag passar ihop med ett helt drös enligt det där, men Australian Shepherd, BS, GD, Howavart, Landseer, New Foundland, RR, Schäfer & Siberian Husky är det enda jag skulle kunna tänka mig att ha från listan.

Vintisen
2007-04-21 22:49
#33

Åh det blev Afghan hund och Borzoi på testet när jag gjorde det. Jag har ju Borzoi. Det stämde verkligen bra.

tiina
2007-04-21 23:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fick boxer!! Min syster har en boxer och jag tycker inte dom passar mig!! =/

Annons:
LinneaG
2007-04-21 23:52
#35

Ja fick hur många raser som helst,

Sofizz
2007-04-22 00:21
#36

Det jag blev mest nöjd av var att:det stod att jag skulle passa me en Labrador RetriverGlad

Prizma_o_Kristall
2007-04-22 10:52
#37

När jag gjorde pedigree-testet så fick jag Japansk Spets och tror det var Löwchen. Och japansk spets har jag funderat på och skaffa nån gång för de är så himla vackra tkr jag.

På canis-testet fick jag Shetland Sheepdog och Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Det var lite roligt faktiskt, när vi funderade på vilken hundras vi skulle ha så stod det just mellan sheltie och tollare, till slut blev det en sheltie. Vår förra hund var en sheltie, den rasen är en sån om man en gång haft en så vill man ha en till, och en till och en till och…. Ja, ni förstår nog;)

lena1
2007-04-22 11:07
#38

På canis stämde det för mig, för där fick jag collie långhår och old english sheepdog ;-)

Prizma_o_Kristall
2007-04-22 11:12
#39

På canistestet fanns det fler alternativ att välja bland, det var jättebra tkr jag..

myriis
2007-04-22 11:55
#40

Eftersom jag är under femton kunde jag inte göra testet -.-
Har två shappisar, varv en tik som jag tränar lite, går promenader med m.m.. Schapendoes passar tydligen inte om man är under 23 :S

lena1
2007-04-22 12:04
#41

va vilket test menar du då?, konstigt att det skulle vara ålders spärr på det….

Annons:
Lotta
2007-04-22 22:39
#42

Men Åsa skulle du kunna se mig med en chowchow? Skulle inte tro det =)))

kerstinjoh
2007-04-23 12:03
#43

Jag slog full pott på en konstig sak som kallas Ecko-gris!Oskyldig

Så; se upp!

Lotta
2007-04-23 13:12
#44

Nu är det kidnappningsrisk på en Ecko-gris hör jag…Kerstin smyg dit en mörk natt och ta med en falukorvsring så ska du se att det går bra =))

kerstinjoh
2007-04-23 14:30
#45

Jag åker med bulgisarna!

Lotta
2007-04-23 23:33
#46

Jag kommer med dom på en gång, för det här lär gå fort….jag tror dom anar nått Fundersam

Upp till toppen
Annons: