Annons:
Etikettövrigt
Läst 3433 ggr
[lottaeriksson]
2008-08-18 01:08

Jan Fennell

Hej!

Jag har nyss läst om Jan Fennell och hennes metod Amichien Bonding, och tycker det verkar jätteintressant och bra! Jag har även en nära bekant som utbildat sig till instruktör inom detta.

Jag undrar nu om någon här inne vet något om Amichien Bonding och hur ni ser på det? Kan vara skoj att höra andras åsikter :)

Kram Lotta

Ps. Om någon vet var man kan köpa hennes böcker skulle det vara jätte roligt om ni kunde tala om det! Ds.

Annons:
[lottaeriksson]
2008-08-18 17:48
#1

putt

Bogart
2008-08-18 17:53
#2

Nu vet jag inget om hennes metoder, men jag kan tipsa dig om sidan adlibris.se, de verkar ha flera av hennes böcker. =)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lottaeriksson]
2008-08-18 18:28
#3

#2 Okej, tack!
Jag kikade nu och såg att de hade att köpa där :)

Bleenda
2008-08-19 00:24
#4

Hon är hur bra som helstSkrattande

Jag rekomenderar den varmt. Jag har provat det på mina hundar och fick gensvar direkt. Nu är våra hundar jakthundar, så det blev lite fel. Det är ju dom som leder jakten. Men förövrigt så är det en suverän bok om man gillar just den metoden.

Jag träffar många hundägare som har små problem som de vill ha hjälp med. Då ger jag dom boken och ber dom läsa den innan vi går vidare. Och oftast löser dom problemet själva.

Jag fick boken från en bokklubb. Som ersättning för en annan jag inte fick. Vilken tur jag hade.

Linda-A
2008-08-19 00:42
#5

Har inte hon varit med i något hundprogram? Minns dock inte vilken kanal det gick på.
Jag gillade i alla fall hennes metoder av det jag såg!

[lottaeriksson]
2008-08-19 00:45
#6

#4 Vad roligt att du tycker det! :D

Som jag skrev i från början så är en nära bekant till mig utbildad instruktör inom detta, och hon har gått kursen av självaste Jan själv. Jag har verkligen fått upp ögonen för detta efter att jag fått lära mig av henne.

Min hund har endel grejer som vi behöver ändra på, och jag ska nu börja träna efter denna metod, och jag ser verkligen fram emot det :)

Annons:
KindredCold
2008-08-19 11:20
#7

Har hennes bok, dock är inte det rätt metod för varken mig eller min hund, men hon funkar säkert för många andra :)

Honestyisdead
2008-08-19 11:34
#8

Vad är det för metod?

gejsa
2008-08-19 13:11
#9

Är det en kvinna som heter Jan?

Bogart
2008-08-19 14:01
#10

#9 Ja, det är ett ganska vanlig kvinnonamn i engelskspråkiga länder. Uttalas ju inte så som vi uttalar det, tänk på namnet "Janet". ;)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lottaeriksson]
2008-08-19 19:38
#11

#8 Amichien Bonding.

[lottaeriksson]
2008-08-19 19:39
#12

#7 Nej, men så är det väl för många. Och alla väljer ju själva vilka metoder de ska använda :)

Honestyisdead
2008-08-19 19:51
#13

#11 Och vad går den ut på? Jag har redan läst vad det heter, men ingen har skrivit vad det är för ngt.

Annons:
[lottaeriksson]
2008-08-19 19:54
#14

#13 Eftersom jag inte är en instruktör eller så inom detta så vill inte jag börja förklara, det är nog lättast om du googlar på det eller så :P

Bleenda
2008-08-19 19:56
#15

Är det någon som har hört talas om Monty Roberts? Han som dresserar vilda och krångliga hästar. Han utgår ifrån hästens eget kropps språk och får hästen att frivilligt gå med på komandon. Han har varit Jan Fenell till hjälp när hon började med det här.

När jag läste hennes bok fick jag AHA upplevelserGlad. Det kändes rätt för mej. Men det finns så många olika metoder och det är väl tur. För det passar inte alla. Men för mej var det rätt.

[lottaeriksson]
2008-08-19 19:59
#17

#15 Jag har hört talas om honom! Och jag blev verkligen imponerad :D

Jo det blev nästan samma sak för mig! Jag hade aldrig hört talas om Amichien Bonding innan jag fick "kontakt" med tjejen som nu ska hjälpa mig med min hund :)

Bleenda
2008-08-23 21:22
#18

Putt

hemul
2016-08-24 16:54
#19

Lyssnade just på ett avsnitt av Vår bästa vän. Bodfält, Hallgren et al tycker inte om metoden. Kallade den t.o.m. psykiskt vål eller något liknande.

Har själv inte läst om metoden (än). Tyckte bara det var färt att nämna att kritik finns.

hemul
2016-08-24 20:05
#20

Psykiskt våld skulle det så klart vara. Mina fingrar är snabbare än mina ögon ibland.

Annons:
russin
2016-08-24 20:59
#21

Tycker hennes metoder är förlegade. Man ska käka nåt synligt före hunden får mat, aldrig hälsa när man kommer hem osv.

Snuffles
2016-08-24 21:00
#22

Gud vad taskigt det låter att ignorera hunden när man kommer hem :(

Lona
2016-08-24 23:18
#23

Jag är inget fan av henne alls. Ok, helt klart bättre än CM men en del av hennes tänk påminner om Bengt Rödseths Shadow-metod som sannerligen inte är på hundarnas villkor! (Rödseths metoder är dock väldigt bra om man vill ha en lobotomerad robot till hund.) Dessutom - hallå - låtsas som att du äter hundens mat innan den får för att visa att du är högst i rang? Kan väl i och för sig säga att jag tappade förtroendet redan i förordet till en av hennes böcker; det stod om hur hon redan som barn hade lyckats lära en spaniel att apportera, "en ras som det är väldigt svårt att lära in det momentet på". Undrar hur mycket kunskap man har om olika hundtyper om man missat att spaniels är just apporterande hundar? Att jämföra sig med Monty Roberts (vilket även CM gör) visar bara att hon antingen inte begripit ett dyft av Montys metoder - eller att hon inte kan läsa hundar för fem öre. Montys "hästspråk" har ingen som helst motsvarighet i Fennells "hundspråk".


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2016-08-25 00:24
#24

Jag anar att du inte gillar Jan Fennel. 😃

Lona
2016-08-25 01:02
#25

#24, Hmm, förstår inte hur du fick det intrycket :-P :-D !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
2016-08-25 01:11
#26

Jag har bara läst lite om metoden och är inte ens säker på att jag har fattat den rätt. Men jag tänker så här. Grundtänket är väl okej, inga konstigheter där om man bortser från allt snack om vargar och alfa. Det verkar handla mycket om att vi som hundägare ska ta på oss ansvaret för saker som händer, inte hunden. Min hund ska kunna känna sig trygg med att jag tar hand om hotfulla eller läskiga situationer. Tex en människorädd hund ska inte behöva bära ansvaret att skrämma bort läskiga människor. Det känns som att tänket inte ger hunden speciellt mycket utrymme för egna beslut. Har man exempelvis en rädd, stressad eller reaktiv hund så kan den säkert må bra av att veta vad som gäller och att den inte behöver fundera särskilt mycket, eftersom ägaren hela tiden tar på sig ansvaret och tar besluten åt hunden. Det jag däremot inte förstår är metoden. Jag tycker att den, liksom typ alla andra metoder, går mot det extrema. Vad hjälper det om jag äter ett kex innan jag utfodrar hunden? Och varför ska jag ignorera min glada hund som kommer springandes med sin nalle när jag kommer hem? Jag som har en reaktiv hund som kan ta till tänderna skulle aldrig ens fundera över att ha henne bakom mig under promenaden, hur ska jag då kunna se vad som händer? Ögon i nacken har jag inte och jag vill gärna ha henne vid sidan eller framför mig så att jag enkelt kan se hennes reaktion i olika situationer. Jag kanske har missuppfattat helt men det lilla jag har sett imponerar inte. Det är för mycket tjafs och krångel. Jag vill ha en rolig och lättsam relation till min hund. Visserligen med regler och jag vill absolut att mina hundar ska lita på mig och känna trygghet och Tillit. Men jag har svårt att förstå vad det är med den här metoden som skulle leda till det? Kanske måste läsa boken för att verkligen förstå.

hemul
2016-08-25 02:01
#27

#24 Har googlat lite mer nu och jag tror jag delar din åsikt.Hittade väldigt mycket Cesar-liknande tankegångar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: