Annons:
Etiketthälsa
Läst 18176 ggr
pippa__
2008-11-03 00:04

Analsäckar

Hur är det med dessa nu igen? Ska dessa tömmas eller det är bara i vissa fall det behövs?

Ska det göras av vetrinär eller kan man göra det själv?

Annons:
ingann
2008-11-03 00:09
#1

Det behövs inte på alla hundar men om du ser att de ser lite svullna ut kan du tömma dem. Man kan lätt göra det själv genom att klämma på dem med tryck utåt (svårt att förklara men nån kanske är duktigare än mej på det). Men tänk på att se till att du står i duschen eller badet med hundrumpan vänd ifrån dig så du inte får det som kommer ut över dig;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pippa__
2008-11-03 00:17
#2

haha jo det är kanske inte så treevligt att få det på sej. Vrf gör man det då?

Vet inte riktigt var de sitter, bara sett på tv..

V-lang
2008-11-03 00:43
#3

Om inte hunden tömmer dom själv så kan dom få problem med analsäcksinflammation, vanligtvis så droppar dom ut lite sekret från säckarna när dom bajsar för att märka ut för andra hundar att just dom varit där men ibland så kan det bli problem för vissa hundar och då kan dom börja hasa runt på backen eller gnaga sig i rumpan och då kan man tömma dom själv genom att sätta ena fingret i samma läge som nio på klockan och det andra fingret på 3 och trycka, men som sagt håll undan ansiktet.

Jag har precis varit iväg med min papillon Skorpan och opererat bort hennes för hon hade så stora, före det fick vi åka till vetten och tömma för jag tycker själv att det luktar så illa så jag kräks (jag är fruktansvärt kräkmagad) DET LUKTAR ALLT UTOM SMULTRONTÅRTA Flört

ingann
2008-11-03 00:47
#4

det är obehagligt för hunden och kan ge infektioner i baken om de blir fyllda.  om du tittar i baken på hunden så ser du att det är som en bulig ring runt bajshålet (haha fin beskrivning), det är analsäckarna… de brukar vara lätt rosa;) oftast märker man det på att hunden hasar sig fram över golvet på baken hela tiden.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
2008-11-03 00:50
#5

#3 haha man får väl sätta en klädnypa på näsan;p

mamma brukade tömma själv på sin cavalier:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

V-lang
2008-11-03 01:24
#6

#5 jag tror aldrig jag kännt något som luktat så hemskt, inte ens surströmming :O

Jag tömde jämt på min första schäfer men då var jag ung och hade dåligt luktsinne *skojar*

Första gången jag var iväg med Skorpan så vart det lite klet i hennes päls i baken vilket jag inte märkte förens jag satte mig på bussen, den bussfärden var inte rolig….gissa om folk glodde för det stank ju nå fruktansvärt på bussen Skäms

Annons:
pippa__
2008-11-03 12:23
#7

Haha jaja men då är jag med vad det är och var dom sitter. :D

Tack för svar, jag ska hålla utkik efter svullnad, dock inte för nära med ansiktet ;) hihi

V-lang
2008-11-03 19:36
#8

Japp och framför allt så vet du att du behöver inte tömma dom om inte hunden får problem med dom =) Och var glad för det du Flört

Du kanske har en hund som aldrig får problem med sina Skrattande

babo
2009-06-28 16:47
#9

Har precis pratat med vetirinär. Han tycker det verkar som hon har analsäcksinflammation. Min lilla chihuahua har "gnällt" för det mesta sedan imorse. Vi var ute men det var inte lyckat, hon ville hem. Stundtals ligger hon isängen med gosedjuret, kommer ned och gnäller. Jag visste inte innan vad det kunde vara. Förstoppning? så har masserat, burit och lugnat.

Veterinär bad mig trycka på magen och den var mjuk, så enligt han är det inget med tarmarna. Han sa att hon behöver nog någon värktablett, men jag har inget. Har just talat med veterinär här i närheten. Han kommer hem kl 2000 ikväll, så jag hoppas hon kan få någon relief.

Ska försöka trycka så som beskrivs här, när hon kommer ner igen. Befarar att det måste göra ont.

Förresten imorse, då hon började gnälla så var håren vid analöppningen "igenklistrade" så jag badade henne och det löstes upp. Kan det ha varit "sekret" som runnit ut då?

Hon har för övrigt hasat mycket på baken, men de tömde analsäcken (en) för några veckor sedan, men veterinär sa att de kan fyllas på ganska snabbt. Oj OJ, vi får se. Min andra chihuahua har inte haft de problemen med att hasa och analsäckar…

Tacksam för övriga råd….

collection
2009-06-28 17:21
#10

Hej ! Jag har haft 9 hundar och 7 st har haft samma elände
(retrieverraser). Jag håller på att det enda att göra  är att
operera bort så är man av med bekymret, det bli ju bara värre
och värre………..Det är en oerhörd lättnad efteråt för er alla !

Med vänliga hälsningar !

babo
2009-06-28 18:22
#11

Tack Collection, har en lugn stund igen- Hon kom ner och jag fick bära henne, hon vill vara nära. Försökte trycka, svårt, det är så litet. Hon har iallafall ätit och det är bra. febern var 38.8. Nu har hon sprungit upp tilll sängen igen, - hon kommer väl senare och gnäller - så håller det på,,,

gnällde dina vovvar också? om det är inflammation så måste det ju göra ont i vissa fall. Det får bli operation antagligen.

Jonna75
2009-06-29 22:22
#12

Hundar som har väldigt mjuk avföring eller ofta har diareer har ofta ingen möjlighet att tömma analsäckarna då det blir för litet tryck.

Se placering av: Analsäckar

Som #3 sa så ska man hålla tumme och pekfinger (brukar vara lämpligast) kl 9 & 3 snett nedanför anus, sedan drar man fingrarna snett upp mot anus för att föra ut sekretet.

OBS!! använg gära plasthanskar och blåser det ute så stå så att lukten far bort. Får man sekretet på fingarna är det ganska svårt att få bort!!!

Quiila
2009-06-29 23:29
#13

Quila har problem med sina analsäckar och vi får tömma titt som tätt.
Jag brukar göra så att jag ställer mig över henne och då riskerar jag inte att få något sprut på mig..
Men visst luktar det äckligt!? Skrikandes Kan säga att jag spytt både en o två gånger efteråt…
Värst var det nog när hon tömde sig i bilen förra sommaren, det stank bra länge Rynkar på näsan

~Quila Roze~

Annons:
babo
2009-06-30 00:51
#14

Har varit hos veterinär idag. Han tömde en säck. Det gick bra. Hon var väldigt duktig. Han rådde mig att köpa XYLOPROCT, En salva för homorojder och en liten bedövningseffekt. Eftersom hon är så liten så frågade jag på apoteket om de hade någon pipett. Det hade varit med tidigare sa hon, men inte nu, men så föreslog hon en pytteliten dosspruta. Det var bara att fylla toppen på "sprutan" och så kunde man liksom köra ned salvan. Pipetten gjorde att jag kunde tränga längre in i analöppningen. Vet menade att hon är nog irriterad i analen nu och man kan tänka sig att det "svider". Iallfall så har hon bajsat nu och jag ska ge henne mer salva innan läggdags.

Tyvärr så ligger hon kvar i sängen med gosedjuret. När hon kommer ned så gnäller hon och vill bara vara i famnen. Nu undrar jag om hon löper också (hon har ju juckat med gosedjuret). Det kanske kan vara en kombination + om hon är uttråkad? värmen? men när man går på promenader så sätter hon sig bara, neej, det är inte sig likt… det var inte länge sedan hon var världens piggaste och roligaste och gärna ville leka. Nu är hon iallafall undersökt, ingen feber… får hoppas det går över.

babo
2009-06-30 08:48
#15

Nu imorse när jag vaknade, kom på, hon måste vara SKENDRÄKTIG? Har kollat på nätet och det stämmer - med gosedjur och annat, + ändrat temperament… har aldrig varit med om det förut. Två honor har jag, 8 och 5 år, aldrig hänt som jag vet, men det måste vara en STARK skendräktighet?

Märkvärdigt att inte vet. kunde…

allt från analsäckar - löpning - skendräktighet? det vår väl bli en annan tråd.

Känner mig lättad om det ät skendräktighet - hon är iallafall inte sjuk - sedan en annan sak hur man gör för att lindra… men som sagt, det får väl bli en annan tråd.

Upp till toppen
Annons: