Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 9347 ggr
angelica75
2008-10-23 08:06

Navelbråck??

Är det någon här som vet hur det blir om man har valpar med ev navelbråck? Får man ha dom i avel då? Har en som inte har ev navelbråck.

Jag fick ju valpar den 22/9 tjuvparning mellan mina jack russlar.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Annons:
JoannaHaake
2008-10-23 15:18
#1

Navelbrock kan vara både ärfligt och en difekt som uppkommer om tex navelsträngen klipps/bits av för kort efter valpning.Det är svårt att säga vilket det beror på.

Sen om man får det beror nog på vem man frågar.jag rekomenderar inte att anv en tik med navelbrock i avel då det kan bli komplikationer och inte heller hane då man inte vet om det är ärfligt.

Men alla gör som dom vill

SaraC
2008-10-23 17:47
#2

#1 Håller med.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MrsBond
2010-06-06 00:21
#3

Om en hund har navelbråck och blir dräktig, hur kan det då påverka, på vilket sätt kan det bli komplikationer? Jag menar, navelbråck är ju bara en liten fettansamling (knöl) på magen?

Gluskap
2010-06-06 00:38
#4

#3
Bara?
Om hålet är stort kan en tarmslinga komma ner i bråcket och det kan medföra att tarmen snörs av och hunden blir akut sjuk.

Jag tycker inte att man använder en hund med bråck i avel, inte ens om den blivit opererad.

Tangotime
2010-06-06 12:13
#5

#3 Fett ansamling? Knölen på magen är ju tarmar som ligger precis innanför huden!

Skk har nog som rekomendation att inte använda hundar med navelbråck i avel. Men det är bara en rekomendation. Sen vet jag inte om någon rasklubb har strängare regler för det där. Det kan ju vara lite olika mellan olika rasklubbar. Men jag ser ingen anledning att använda en hund med navelbråck i avel om det inte handlar om en ras med mycket snäv avelsbas och hunden är ett kanon exemplar. Annars…NEJ!

MrsBond
2010-06-06 14:52
#6

Okej… jag har nu läst på lite om navelbråck. Ja det kan vara tarmen som trycker ner mot bråcket, det beror ju på hur stort bråcket är men själva knölen är fett, i alla fall är det så på min hund. Jag frågade bara för att jag ville veta vad detta kunde innebära vid en dräktighet, om ev. komplikationer eftersom jag inte hade en aning. Har inte tänkt att avla på min hund men tyckte ändå att det var intressant att veta. Så ingen anledning att bli så aggiterad… frågade ju bara eller hur? Nu vet jag.

Annons:
Karizma
2010-06-06 15:35
#7

det är avelsförbjud på avla på navelbrock tycker dessutom man ska hålla det o informera om att men ska INTE avla på såna hundar, litet som stort men ska inte avla på dom.

 De kan leva gott med navelbrock. :)

6 har du tik som har det anser jag man ska rådfråga vetrinären det är mitt tips.

Tangotime
2010-06-06 15:54
#8

#7 Fast det ÄR ju inte avelsförbud på hundar med navelbråck… Bara en rekomendation att inte göra det.

[nataschaj]
2010-06-06 16:01
#9

Du kunde gett p-spruta om du vart osäker hur de blev??? e ju de bästa tycker jag, och just när de vart tjyvparning. Inget illat menat asså. Men man får hålla koll på navelbrock å de.

Scully
2010-06-06 16:03
#10

Ursäkta Karizma men var har du fått det ifrån att det är Avelsförbud??

Det är inte avelsförbud utan starka rekomendationer att inte använda hundar med kända navelbråck i avel. Det finns dom hundar med små bråck som veterinären missar.

Navelbråck är i viss del ärftligt precis som vissa sagt här ovan. I värsta fall kan valpar födas med "öppen buk", men detta är väldigt extremt och ovanligt. Kolla mer här

Till TS. För hundarnas skull så använd inte en med navelbråck i avel då detta kan förvärras i senare led. Men är det redan gjort så ta kontakt med vet och rådfråga Glad

Karizma
2010-06-06 18:56
#11

10, Då min syster köpte sin hane renrasig som sällskap av sin uppfödare anser att man inte avlar på den så vart dom rek att inte avla vidare. Och tycker inte man ska det det är ganska stor defekt i mina öron med.  Jag fick för mig att det var avelsförbjud på honom man det kanske inte stämmer. Och syrran lär inte avla på han heller då hon sett till kastrera han.

Scully
2010-06-06 21:35
#12

#11 Som uppfödare kan du själv belägga en valp med avelsförbud. Då går det inte att registrera en valp efter den hunden och det tycker jag är en bra sak att göra ifall valpen har en deffekt som kan gå vidare i avel. Men helt enligt reglerna via SKK så blir det inget automatiskt avelsförbud på valpen/hunden Glad.

Kastrering är ju det bästa sättet att göra så man verkligen vet att hunden inte ska gå i avel Skrattande

Karizma
2010-06-06 22:08
#13

12, aha då är det avelsförbjud på han pga det säkert. Han kastrerades pga han led av löptikar men hon hade valt att kastrera han iaf

Annons:
Taxelina
2010-06-07 19:11
#14

#6 Det finns inga dumma frågor. Frågar man inte så lär man sej heller ingenting.

Upp till toppen
Annons: