Annons:
Etikettövrigt
Läst 6385 ggr
RobFrazie
2009-01-14 21:55

Uppdrag Granskning!

Fy fan sicka jävla syner man fick se i det programmet idag asså! Det är sjukt!

Sjuka jävel!

så länge hunden äter är den inte sjuk!

Oj denna hunden är nog lit för dålig, denna avlivar vi för den vill nog ingen köpa.

Fler som såg programmet?

och vad tycker ni om det?

Och ursäkta mitt språk i inlägget!

Annons:
ingann
2009-01-14 22:03
#1

Håller helt med!

hoppas även myndigheterna börjar granska veterinären som inte följer reglerna om utfärdande av passen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
2009-01-14 22:11
#2

Har alltid varit emot att ta in gatuhundar till Sverige. Nu fick man ännu mer bevis för att det är helt fel….

Såå tråkigt att se!

RobFrazie
2009-01-14 22:13
#3

Asså uscha vilken inavel det blir på ett sånt ställe!

och sicka blandraser osv osv….

ingann
2009-01-14 22:15
#4

#2 om det bara var "riktiga" gatuhundar vore det väl en sak… men här såg man ju hur alla okastrerade hundar av alla dess raser sprang ihop och parade sig hej vilt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RobFrazie
2009-01-14 22:18
#5

#4 ja jag tror nog oxå att en vanlig gatuhund är mer friskare än dem på det sketna stället!

niffen
2009-01-14 22:21
#6

Jag känner en av medarbetarna som jobbade där förut. Ryser fortfarande när jag tänker på när hon berättade för första gånger om hundarna där… Sjuka historier, man jan inte ens föreställa sig att det är sant.. Stackars hundar som får genomlida det här. Bara att tacka Uppdrag Granskning för att de tar upp det här… Så jävla sjukt… Man vill ju inte ens tänka på hur alla jävla sjukdomar smittas omkring på ett sånt ställe! Nej…Usch… Gråter

Annons:
Zebben
2009-01-14 22:25
#7

#4 Nä, vill inte ens ha hit "riktiga" gatuhundar. Varför ska vi lägga så enormt mkt pengar på att dessa gatuhundar ska komma till Sverige, när vi kan lägga pengarna på att hjälpa dem på plats? Det kostar flera tusen bara att ta hem en hund, om man nu är seriös och går igenom alla kontroller som behövs. För dessa tusenlappar/hund så kan man hjälpa otroligt många av de hundar som är kvar i landet.

Varför riskera att alla dessa sjukdomar kommer till Sverige? Att dessutom transportera ibland både psykiskt och fysiskt sjuka hundar till Sverige för att låta dem genomgå en flygning i bur, ett jourhem som de ska lära känna och hitta trygghet för att så fort de gjort det ska iväg till ytterligare ett "permanent" hem i hopp om att familjen kommer att kunna ta hand om den.

Har hört och sett alldeles för många hundar som absolut inte borde ha kommit till Sverige. Många hundar är mkt dåligt skötta och behandlade i sitt hemland. De har inte mkt trygghet kvar. Att låta dem genomgå flera månader av osäkerthet och mer eller mindre skräck för att de kanske ska kunna anpassa sig till ett liv i sverige tycker jag inte är värt det. Bättre att låta dem somna in. Och som de sa på tv nu ikväll. 15.000 gatuhundar som tagits till sverige, har bara de senaste 5 åren, sökt veterinärvård pga sjukdom!! Hur många är inte mörkertalet?

Nä, jag är helt emot att ta in gatuhundar av alla slag. Men jag hjälper dem mer än gärna genom att bidra med pengar till organisationer som hjälper hundarna på plats i sitt hemland. Pengar som går till kastrering, bättre hägn, träning, veterinärvård, mat och jobbet för att att placera om dem i landet.

chrissan
2009-01-14 22:52
#8

Håller helt med dig Zebben. Vill man hjälpa hundar och katter i dessa länder ska man ge pengar till en erkänd, seriös organisation (inte enskilda personer eller deras skumma stiftelser) som kastrerar, vårdar och tar hand om djuren på plats. Det är den enda hjälpen på sikt för att minska gatudjurens lidande. Absolut mest värde och mest hjälp för pengarna.

Det finns hundar i Sverige för den som vill ha omplaceringar (en har jag)

pippa__
2009-01-14 22:53
#9

#7 Håller me!

För övrigt var det ett vidrigt program! Förstår inte hur reportern kunde hålla sej lugn med alla tantens idiotförklaringar… :/

KerstinP
2009-01-14 23:16
#10

Tack, Uppdrag granskning för att ni visade verkligheten bakom "gatuhundarna/hittehundarna"!

Som de flesta före mig är jag också helt emot import av sk.gatuhundar,smuggelhundar och annan oseriös handel med djur. 

Jag vill kunna släppa ut mina barn och djur utan att de ska riskera att bli sjuka av smittor och parasiter som kommer med "hittehundarna"

I kvällens uppdrag granskning såg man flera fall av djurplågeri, hundarna som var inlåsta i en bil när det var över 30 grader varmt, de kokar ju. Flera hundar som led av en väldigt svår klåda, hundar som var så magra och sjuka. Man blir så ledsen av att se när djuren har det så eländigt. 

Små och stora hundar blandat huller om buller som sprang och parade sig hej vilt. En sådan människa borde inte alls få ha djur.

I Sverige finns det så många hundar att förbarma sig över så det räcker till.

Jag hoppas att våra djurvänner förstår att det är allvarligt och inte tar in fler gatuhundar från utlandet.

KerstinP,sajtvärd

amorosa
2009-01-14 23:18
#11

*7 Håller fullständigt med dig, Dte hjälper ju absolut inte att hämta hundar därifrån, Det föds ju nya konstant, så det blir inte mindre av dem, Det tycker jag alla som jobbar med att frakta hit hundar från andra länder skulle kunna räkna ut själva,,

niffen
2009-01-14 23:22
#12

När de svenska omplaceringshundarna tar slut, då kan vi i sverige börja importera gatuhundar från vilket land som helst, och då kommer jag äta upp min hatt  SkrattandeFlört
Håller också med, om man hittar någon seriös organisation, bidra med hjälp på annat sätt än att adoptera en hund, för hundar utan hem finns det gott om i sverige!

gejsa
2009-01-14 23:26
#13

Har inte sett det ännu. Har spelat in det och tittar i natt eller i morgon antar jag.

Annons:
Marie80
2009-01-14 23:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Har själv 1 adopterad hund från Spanien genom ADA, och är helt nöjd, inga sjukdomar, kastrering, vaccinationer, Men förhållanden  i Julie Rescue var helt förfärliga. Genom ADA så har vi årligen hundträffar där vi alla träffas och hundarna får leka tillsamans, de visar info och bilder om organisationen, vi får se redovisningar per år, vart pengarna går, jag tycker ADA är en väldigt bra förening, om de ser att en hund är sjuk så adopterar de ej ut den, antingen så behandlar den i Spanien och så får hunden bo kvar, och så får man bli fadder till hunden och skänka bidrag.

Jag tycker det är fortfarande väldigt mycket fördomar, vem säger att renrasiga och svenska hundar är bättre än hundar från utlandet? Många svenska hundar som har sociala beteenden och annat fel, det är aldrig hunden det är fel på utan ägaren….och alla hundar som kommer från spanien är inte gatuhundar, våran bodde i en familj men de blev arbetslösa och då lämnade de Trude hos ADA och 2 månader senare så adopterade vi henne, vi har kontakt med ADA varje månad, men alla får ju tycka som de vill, men vi tyckte att det var rimligt pris för alla vaccinationer, sterilisering, och pass för 4200 kr, vilket vi kontrollerade hos vetrinären här i sverige, vi är väldigt nöjda.

Varför kan man ej adoptera hundar från sverige, det var våran första tanke ocskå, men vi försökte göra det via Hundstallet, skrev intresseanmälan och blev intervjuade per telefon, de skulle höra av sig inom 6 månader, ingen som ringde, oseriöst i mitt tycke….Så därmed ADA, och vi är supernöjda med våra älskade hundar, vem säger att det är endast hundar från spanien som kommer med smittor, alla människor som reser utomlands till tropiska länder, de kommer massa olika och okända sjukdomar, så skyll inte allt på hundarna. Men som sagt jag tycker en sak och en annan tycker något annat, men jag kommer alltid att stödja ADA och de spanska hundarna, men när man inte själv är i den situationen så är det svårt att förklara till andra som ej har adopterat hundar….

gejsa
2009-01-15 01:02
#15

#14# Förstår dig! Alla hundar är ju inte sjuka eller så. Var du glad åt att din hund var frisk och att allt gick bra. Har själv inte adopterat någon hund överhuvudtaget varken i Sverige eller utomlands. Men min granne en bit bort har tagit hit hundar i två omgångar utomlands och det har fungerat bra. Vet iofs inte varifrån för bolag men dom var också friska.

ingann
2009-01-15 01:19
#16

#7 jag håller helt med dig! det jag menade var att de som ABSOLUT vill ta en hund från tex spanien, bör försäkra sig om att det verkligen är en hund som har haft ett dåligt liv på gatan och är i behov av att räddas… inte ta från såna ställen som tex julie rescue där de föder upp hundar, maknadsför dem som gatuhundar och tjänar massa pengar på det!

ville jag importera så skulle jag istället välja en riktig uppfödare, betala vad en renrasig import kostar… annars håller jag mig till "svenska" hundar.

men för det anser jag inte att ALLA hundar som tas in är sämre, utan de är lika fina och bra de… men varför inte låta dem vara kvar där? det finns väl familjer som vill ha hund även i spanien? hjälp de stackars hundarna som har behov i sverige till att börja med…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

RobFrazie
2009-01-15 01:56
#17

Jag tror folk vill hjälpa hundarna i spanieen mer bara för att dem har det myclet värre, och att det är de hundarna som syns!

Hundar i sverige syns inte lika mycket, visst bara detta programmet kommer göra att inte en käft lägger pengar på dem hundarna i spanien.

Men folk måste oxå få veta att det finns hur mycket hundar som helst, precis överallt i sverige som behöver hjälp.

[randi]
2009-01-15 07:02
#18

#7 håller helt med dig. Att de dessutom betalar 4800 kr för en hund, kan de ju köpa en blandras här hemma.

#14 Du kunde ju själv kontakta dem igen för att få svar. Sedan finns det ju andra organisationer här hemma som behöver hem för hundar. Det är väl klart att våra svenska hundar är bättre eftersom de inte har alla dessa sjukdomar som finns utomlands.

Maddepadde
2009-01-15 07:25
#19

ÄNTLIGEN visar dom farorna med gatuhundar!

Om man vill leka helgon så ta förtusan en svensk omplacering, dom finns det gott om!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

kerstinjo
2009-01-15 07:38
#20

# 7 och # 10 Jag håller till fullo med er.

Sedan är jag helt övertygad om att handeln med hundarna har blivit en ekonomisk lönsam affär. Lönsam för de personer som utomlands hanterar "affärerna".

För helt uppenbart så är det inte för djurens bästa de gör detta.

Håller även med de som tycker att man ska ta hand om de hundar vi redan har i Sverige. Det finns gott om hundar som av någon anledning söker ett nytt hem.

 Kerstin 

 

Annons:
Dama
2009-01-15 08:13
#21

Jag har min Dama därifrån och har inte mycke gott att säga om denna förening.

Hoppas att det blir en uppföljning av detta program då kanske jag kan få berätta om min cirkus med Dama jag har haft i 2 år. Kontaktade dem igår på uppdrag granskning och berättade om min Dama och han sa att blir det en uppföljning så kanske jag kan få vara med men det vet jag inte än, jag är nog inte ensam om att adoptera hund därifrån som ej mådde bra.

Stoppa detta nu

Marie80
2009-01-15 09:04
#22

 Jag litade fullständigt på ADA när vi adopterade våran hund, vi fickäven träffa personal här i Sverige som jobbade där nere, och de träffar vi 2 gånger per år på hundträffarna de anordnar, och det är det bästa med de hela, man känner samhörighet, för man vet vilka fördomar de finns, många känner inte ens våran hund, men när man säger att man har adopterat henen från Spanien så säger de bara ahaa, för de frågar vilken ras hon är, men samtidigt så är de många som går förbi och tycker att våra hundar ser vädligt orginella och fina ut, och det håller vi med, våran hund var endast 9 månader när hon kom hit och vi tog henne till vetrinären samma vecka hon kom för att se att allt var ok och det var det. Jag behöver inte försvara mig för att jag har adopterat en spansk hund, jag är stolt över det och så får andra tycka vad de vill,  men det finns renrasiga hundar och blandraser här som kostar skjortan och ändå har de dolda fel. Så man ska inte vara så snabb i sina fördomar, men som sagt detta är ett fritt land. så man får tycka vad man vill, men man ska inte behöva bli påhoppad för det. Vore hemskt om alla tyckte likadant, någon sa att vi ska ta hand om hundarna som vi har här, varför gör vi ej det med människor, alla våra hemlösa som behöver hjälp i SVERIGE, men istället har vi galor där vi samlar in pengar till människor som bor i fattiga länder, eller adoptera barn, det finns hur många barn som helst här i sverige som behöver ett kärleksfullt hem, men det verkar inte vara något problem att adoptera barn från utomlands, men när det gäller hundar så blir det direkt diskussion, konstigt….

ingann
2009-01-15 09:13
#23

#22 nu tror jag du är ute och cyklar faktisk… var finns alla svenska barn du pratar om? de som adopterar barn är nästan uteslutande de som inte kan få egna, och att få ett svenskt barn är VÄLDIGT VÄLDIGT svårt eftersom det inte finns sådana! så det är en milsvid skillnad på att adoptera barn och hundar, det måste du väl inse själv? eller hade du en tik som inte kunde få valpar och därför bestämde sej för att ni skulle adoptera åt henne?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-15 10:22
#24

Vad jag menade var att det finns många barn som far illa här i vårat land, jag sa inte att man behöver adoptera dem, det jag menade var att det finns massor med hemlösa människor som behöver hjälp här i sverige och därmed så borde vi hjälpa dem först, etfersom många menar att vi ej behöver adoptera utländska hundar utan vi kan ta hand om de som finns, därför så köpte vi inte en valp, eftersom det finns så många hundar både i sverige och utomlands som behöver ett hem, så vi borde först ta hand om de hundar som finns både i sverige och sedan är det upp till var och en om man vill adoptera en hund från utlandet, det ska man ej behöva bli påhoppad för, men tydligen så blir man det oavsett om man säger sin åsikt, tråkigt.

KerstinP
2009-01-15 10:28
#25

#22 Jag kan bara säga grattis till att du fått en frisk hund.

Det är väl ändå en milsvid skillnad på barn och hund. Svenska barn går nästan inte att adoptera pg. av att ursprungsfamiljen är så viktig här. Jag har själv hand om tre små syskon i vårt familjehem.

Barnen som kommer från andra länder är inte heller ute och kissar och bajsar på gatorna men det gör hundarna. Så sprids mycket sjukdommar. När det gäller lechmania så såg vi på tv att det är möjligt att de kan byta värddjur t ex fästingar.

Jag har inget emot hundarna i sig men de som hanterar dem så illa som såg prov på i går gillar jag inte. De borde straffas hårt.

Det bästa för hundarna är att hjälpa dem på plats.

Marie80
2009-01-15 10:35
#26

Ja, såklart det är, men som sagt jag är också emot det som hände nere i Spanien och i Julie Rescue, att hon skrev i passena själv och att hon ljög om saker och ting och lät sjuka hundar vara tillsammans med friska, det är fel, men man ska ändå inte dra alla ideela föreningar över en kam.

Och ännu en gång så är inte alla hundarna gatuhundar som kommer därifrån, många av dem har bott i hem, där ägarna har dött, eller ej vill ta hand om sin hund längre, mycket fördomar att alla hundarna från utlandet är gatuhundar, så är inte fallet,

Men som sagt vissa vill hjälpa hundarna på plats och andra vill göra en god gärning och ta hand om en hund och adoptera, och det gjorde vi, inget jag går och skryter med när folk frågar vad det är för ras, säger bara att hon är blandras och adopterad från Spanien via ADA, inget mer med det.

Mammsie
2009-01-15 13:14
#27

Bra att detta tas upp! Har länge tyckt att det är vansinnigt att ta in hundar från andra länder när vi redan har så många här hemma i Sverige…

Annons:
gejsa
2009-01-15 13:23
#28

#22# Nu är du helt ute och cyklar. Att adoptera är inte lätt. Det är mycket undersökningar och läkarbesök innan man får ja. Fråga mig så får du veta. Vi har adopterat för snart 20 år sedan.

Och svenska barn adopteras inte bort längre knappt. Dom är hos fosterhem. Och för mig kändes inte det akutellt eftersom barnet inte skulle bli vårat då. Utan man hade det bara hemma till låns.

Sedan kan du ju inte jämföra hundar och människobarn. Det är en betydlig skillnad.

Marie80
2009-01-15 16:17
#29

Ja, det är mycket påhopp bara för att jag tycker att det är okej att adoptera hundar från spanien och andra länder, och ni tycker att vi ska ta hand om de svenska hundarna, då så, men då har vi olika åsikter, jag vet också att det är en skillnad mellan barn och djur, och det handlar inte om adoptera svenska barn, det var ett exempel när någon skrev att vi ska ta hand om de hundar vi har här i sverige, samma sak gäller då de hemlösa om vi ska prata om det, men jag har min åsikt, jag tycker om spanska hundar, självklart som jag har sagt hundra gånger är att jag är emot att de behandlas så som de gjorde i Julie Rescue, men folk har lätt att döma direkt, man kanske ska titta på sig själv också, det är ingen människa som är perfekt, fast vissa verkar ju tro det,

Jag kommer att adoptera från spanien och genom ADA, när mina två älskade hundar ej finns mer, ,,,,jag tycker att jag gör en god gärning genom det, men som sagt det är min åsikt och min syn på det och så får alla andra tycka vad de vill, jag har inte hoppat på någon här, utan enbart sagt min egen åsikt, men direkt får man svar…

rulda
2009-01-15 16:26
#30

Såg bara en liten stund på programmet igår, ska se hela när reprisen går på lördag.
Men av det lilla jag såg… ja det var hemskt.

Ang att adoptera hundar från andra länder.
Personligen tycker jag att vi ska hjälpa hundarna som finns här i sverige först. Lika dant med alla djur.
Tycker även lika dant med människor.
Vi kan inte hjälpa alla, men låt oss hjälpa dom vi har i vår närhet först.
Tycker inte att vi ska ta in vare sig fler djur eller människor till sverige innan vi alla som redan bor här har ett humant hem och mår bra.

Men samtidigt kan jag förstå dig Marie08. Självklart vill vi hjälpa dom som har det svårt. Det är därför jag har valt att bara ta hem omplaserings djur till mig. Varför? Jo, för jag är inte kräsen hur något djur ser ut, jag vill bara kunna dela med mig av det jag har. Ett kärleksfullt hem.

Det är tur att inte alla resonerar lika i alla frågor, det skulle vara så mycket som behövs som går om intet då.
Alla hjälper vi till på vårt sätt.
Huvudsaken är väll att djuren har det bra? Vare sig dom bor i sverige eller i något annat land.

Marie80
2009-01-15 16:53
#31

#30# Tack så mycket, känns skönt att någon är lite på samma nivå eller förstår vad jag menar, själv så köpte jag en guldhamster från djuraffären för någon privatperson hade lämnat in henne, då kände jag att jag var tvungen att köpa henne, så nu har hon fått ett nytt hem, och jag är så tacksam för det, mina föräldar har tagit hand om massor utav katter som folk slänger ut, antingen när de flyttar eller så får de barn och bryr sig inte längre, som mest när jag bodde hemma så hade vi 5 stycken katter, 1 köpte vi och hon blev 14 år, resten har vi tagit hand om och de har fått bo hos oss, vi har kastrerat allihopa och vaccinerat, nu har mamma och pappa 2 stycken katter som de köpte på blocket, ena var från en ensamstående mamma som tyckte att katten fick vara hemma så länge och den andra var en kattunge och båda kommer överens med våra hundar, många utav våra släktingar har hund och ibland så har vissa tröttnat, då har vi sagt att vi kan ta hand om deras hund, men de har sedan ångrat sig, detta var innan vi skaffade egna hundar. Ja, som sagt det viktigaste är att djuren mår bra och då spelar det väl ingen roll vart hon eller han kommer ifrån? eller? Tack för ditt inlägg.

Sara87
2009-01-15 18:45
#32

Jag såg programmet.

Helt galet va oseriös denna människa verkar vara (Julie alltså). Gick runt alla frågor, ville liksom inte svara å stå för verksamheten :/

Zebben
2009-01-15 18:50
#33

#31 Visst är det bra att många är intresserade av omplaceringshundar. Det hade jag också varit om jag inte hade velat träna och tävla.

Men det är inte bara en god gärning att köpa omplaceringsdjur eller djur som ingen vill ha. Att folk är "godhjärtade" och vill rädda djur från höger till vänster gör att efterfrågan på dessa djur ökar, vilket resulterar i att folk ser att det lönar sig att föda upp alla möjliga blandraser. Att rädda blandrasvalpar (oftast) på blocket som ingen vill ha och som man tycker synd om gör att säljaren ser att det är en lönande affär och gör om samma kullkombination igen. Är det svårsålt med dessa valpar så kommer "uppfödaren" tänka till en gång extra innan de kanske parar sin tik.

Så det är blir en ond cirkel av att man försökar rädda djur. Även om det skär i hjärtat så måste man tänka till innan man köper djur som det är synd om. Ett köp resulterar allt som oftast i att det snart kommer nya djur att tycka synd om då säljaren faktiskt inser att det lönar sig.

Maddepadde
2009-01-15 19:01
#34

Om man vill hjälpa så är det bästa sättet att hjälpa på plats - inte genom att ta in dom till Sverige.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Annons:
gejsa
2009-01-15 19:39
#35

#31# Tar du mitt inlägg som påhopp? Läs vad jag skrev i inlägg nr 15. Sedan kan du läsa en gång till när jag svarade dig angående adoption. Så kan man kanske få en ursäkt av dig isf när du läst och förstått mitt inlägg.

Elmis
2009-01-15 20:08
#36

#33 håller med till punkt och pricka, även i inlägg #7.

ingann
2009-01-15 21:12
#37

#24 jag har inte gjort något påhopp på dig. konstigt att det alltid blir kallat påhopp när någon svarar emot…

du skriver: "Vore hemskt om alla tyckte likadant, någon sa att vi ska ta hand om hundarna som vi har här, varför gör vi ej det med människor, alla våra hemlösa som behöver hjälp i SVERIGE, men istället har vi galor där vi samlar in pengar till människor som bor i fattiga länder, eller adoptera barn, det finns hur många barn som helst här i sverige som behöver ett kärleksfullt hem, men det verkar inte vara något problem att adoptera barn från utomlands, men när det gäller hundar så blir det direkt diskussion, konstigt…."

då undrade jag var alla dessa svenska barn finns som behöver adoptivhem? precis som gejsa säjer så är det väldigt stor skillnad på adoptivbarn och fosterhemsbarn… och vore det lika stor koll/undersökningar av både adoptivfamilj och hund som det är gällande människobarn så skulle nog inte många genomgå det…

men eftersom du gör den jämförelsen… skulle jag vara fosterhem till något barn skulle det definitivt vara ett barn från sverige!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-15 21:39
#38

#24#Har jag sagt att just du har gjort påhopp,  #35# jo ,tack jag kan läsa, …..jag behöver inte be någon om ursäkt här, har bara sagt min åsikt, vi pratade om hundar, och visst det var dumt att ta upp barn, det vad inte det de handlade om, men jag ber inte om ursäkt för det, utan jag pratar om hundarna.

Som sagt det känns som om adopterade hundar är mindre värda i vissas ögon, men de är ju också blandraser precis sådana hundar som vi har här i sverige, konstigt? ja, ja, men det verkar vara skillnad på hundar och hundar.  Konstigt att våra bekanta som har renrasiga och "svenska" hundar inte tycker mindre om oss, bara för att vi har 2 stycken hundar från utlandet, de tycker bara att det är roligt och intressant, men det är ju tur att man umgås med människor inte dömer ut en på förhand, bara för att man har adopterat en utländsk hund.

gejsa
2009-01-15 21:51
#39

#38# Du verkar ju fortfarande inte läst mina inlägg eftersom du fortfarande påstår att du inte behöver be om ursäkt bara för du tog upp barn och din åsikt. Det var liksom inte det som jag skrev. Utan att du skrev att jag gjorde påhopp. Jag bad dig då läsa mitt första inlägg. Men att jag blev irriterad när du tog upp adoptioner. Att du skrev att det var så lätt osv. Har du själv adopterat något barn?

Då skrev jag att jag har adopterat. Jag har t o m blandraser (2 st) och så har jag renrasiga också. Så jag är inte sådan som du skriver om. Men ändå verkar du tycka att jag gjorde påhopp på dig.

Marie80
2009-01-15 23:40
#40

#38# jag behöver inte be om ursäkt till dig och jag kan läsa och vet vad jag skriver i mina inlägg så du behöver ej citera, och har jag skrivit om dig, har jag nämnt dig eller gjort påhopp på dig. jag skrev själv i förra inlägget, om du läste  att det var en dålig jämnförelse med hundar och barn, så nu har jag sagt det för andra gången och du känner inte mig och du vet inget om mitt liv så varför ska jag svara om jag har adopterat barn eller inte. Jag erkände att det var dumt av mig att skriva om adopterade barn, men då behöver du inte fortsätta med det hela tiden….

ingann
2009-01-16 00:01
#41

#38 jag tycker inte sämre om en hund för att den är blandras eller utländsk… jag har själv blandras, inom familjen finns en blandis till, 2 renraser + jag är uppväxt i renrasuppfödning… en bekant till familjen har 2 spanska gatuhundar… alla dessa hundar är precis lika goa, fina och bra i mina ögon men jag tycker ändå att det är bättre att inte ta in hundar från andra länder just pga sjukdomsrisken och att det finns överflöd av svenska hundar som behöver nytt hem… var enda annonssida är fylld av dessa hundar.

du har haft tur att hitta en bra förmedling och köpt en frisk hund, men hur många sjuka har inte kommit hit? skulle du vilja att din hund blev smittad av sjukdomarna som andra hundar kommer till sverige med? det tror jag inte, för alla vill vi väl att våra hundar ska förbli friska…

att vi (vi som inte stöder dessa adoptioner) tycker så, betyder inte att vi tycker att din hund eller någon annan adopterad hund är mindre värd utan att vi är av en annan åsikt än din och fler med dig, för du är inte ensam…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Marie80
2009-01-16 00:12
#42

#41# jag förstår vad du menar, därmed ska man vara noga med att kontrollera dessa föreningar innan man bestämmer sig för att adoptera en hund därifrån, vi hade kontakt med folk som hade jobbat inom ADA och jobbat i hundgården där, träffade personerna här och pratade med dem på telefonen och vi var tvugna att gå genom en intervju innan vi fick adoptera en hund från deras organisation och det låter seriöst för mig och att vi får se deras redovisning och bokföring eftersom vi är medlemmar i organisationen, eftersom vi har adopterat en hund därifrån., nej och alla behöver inte tycka som jag och tycka att det är bra att adoptera utländska hundar, men det passade mig och min sambo kanonbra, och det tog 3 månader innan vi fick hem våran Trude, för hon skulle kastreras, rabies vaccineras och sitta i karantän tills proverna var klara, sedan fick hon komma till oss, och som ansvarig hundägare så tog vi henne till en svensk vetrinär som undersökte henne och hon var frisk som en nötkärna.

Vattnadal
2009-01-16 00:41
#43

Tyvärr har nog alla som jobbat för Julie rescue eller tagit hundar därifrån trott att det har varitbra, OK, lagligt och seriöst från början. Annars skulle ju ingen köpa (för jag tycker att man köper, man adopterar inte en hund) en hund därifrån, och garanterat inte jobba för föreningen heller.

Stöter man sig med Julie åker man väck ganska snabbt, om jag förstått rätt. Således finns det bara folk i organisationen som talar gott om henne, och då låter det seriöst. Jag är ledsen, säkert finns det bra organisationer oxå, men jag är skeptisk.

Lite samma sak som med blandisar, jag är mot fenomenet, men de hundar som redan finns här förtjänar ett bra liv. De är inte mindre värda än andra hundar i landet.
Jag är mot blandrasavel utan vettigt syfte oxå, men gillar hundarna. Många av hundarna i andra länder skulle må mycket bättre av att få somna in, istället för att skeppas upp hit.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

gejsa
2009-01-16 01:29
#44

#40# Du har uppenbarligen inte förstått vad jag menat över huvudtaget. Orkar inte förklara mer. Suck!

Nu till alla!

Såg reprisen nyss i kväll. Och jag säger bara en sak…….adoptera inga stackars hundar från utlandet. Den där Julie är ju inte klok. Det är bara pengar framför hennes ögon. Hon skiter fullkomligt i alla hundar. Det såg man ju i programmet. Hon luras hela tiden och dom stackars hundarna sitter i kläm för att hon är pengasugen. Vem är inte det förresten? Men jag skulle aldrig låta några djur få lida pga jag vill ha mer pengar. Så bojkotta allt som har med hundadoption att göra. För hundens bästa.

[randi]
2009-01-16 08:42
#45

Att jag är emot att adoptera hundar från t ex spanien beror på att jag är rädd för smittan som dessa hundar kan bära på latent och som bryter ut vid te x stress. Det är egentligen en tidsfråga innan dessa parasiter hittar ett värddjur.

# du jämförde hundar och människor, inte tar vi och adorptera hemlösa från spanien. Nej , jag säger som andra sagt hjälp dessa hundar på plats istället, för att transportera dem så långt.

Marie80
2009-01-16 08:52
#46

Det är inte alla föreningar och organisationer som är likadana som Julie Rescue, som sagt man ska inte dra alla över en kam, men som sagt om vissa vill bojkotta hundar från utlandet, så gör det, men jag kommer ej att göra det, men jag kommer inte att adoptera någon hund från Julie Rescue,

#45# varför måste du ta upp att jag jämnför hundar med barn, när jag har sagt i tidigare inlägg att det var dumt av mig, men jag tänker inte heller upprepa mig eller försvara varför  jag har adopterat från Spanien, min hund Trude har varit här 4 år nu…. men alla har rätt till sin åsikt, men synd att man ska fastna vid små detaljer när jag redan har sagt att det var dumt att jämnföra barn med hundar,

Människor har rätt att välja själv, vad och hur de vill göra i livet, det kan ingen annan bestämma åt dem.

#40¤ Jag orkar inte heller mer

ingann
2009-01-16 09:32
#47

#46 vilket fint namn.. Trude.. låter tyskt:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-16 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

#47# Tack , Trude är ett norsk namn, såg på ett engelskt program om vetrinärer som jobbar i England och där fanns en norsk kvinna som hette Trude och hade flyttat till England för att jobba som vetrinär och därmed namnet Trude till våran hund.

Annons:
KerstinP
2009-01-16 10:59
#49

#46 Jag förstår att du och många andra ömmar för hundar som har det svårt. Det gör jag också. Det finns säkert organisationer som är lika seriösa som de som från utlandet säljer renrashundar. Hur ska man från början veta vilka hittehundsorganisationer som är seriösa då? Riskerna med att föra in hundar över gränsen är för stora nu när vi vet vad det kan föra med sig. Smittorna kan ju föras över både till människor och djur då är det inte värt att ta in något djur från utlandet. Hjälpen behövs bättre där de är.

Marie80
2009-01-16 16:09
#50

 Men jag kommer fortfarande att hjälpa och stötta den föreningen som jag tycker är seriös, om man tar reda på fakta och är engagerad och intresserad innan man köper sin älskade hund, så bör man få en bra hund, så gjorde vi, men som sagt alla får stötta, och engagera sig i de sakerna som de tycker bäst om , då behöver man inte bråka om att vissa saker ska vara på ett visst sätt bara för andra tycker det.

Marie80
2009-01-16 16:14
#51

Man kan kanske börja undersöka hunddagisar också, det är inte alla dagisar som håller vad de lovar, det har jag själv erfarenhet av och det var inte roligt och har bekanta som har haft sina hundar på hunddagis där personalen ska vara så utbildad och erfarna, hundarna får ej gå ut, och massa annat, usch, man borde granska lite olika saker här i Sverige också, och hundägare, många köper hund och sedan tröttnar de på den för att den antingen har blivit för stor, jobbig, eller att de ej orkar gå ut med dem, eller man har fått barn och då får man mindre tid för hunden och vill ge den ett annat hem,  eller vissa tycker bara att valpar är söta och sedan när de blir vuxna så är de inte så söta, så det finns hur mycket som helst att granska, därmed så har vi många omplaceringshundar i sverige för vissa kanske inte innerst inne var hundmänniskor, kanske borde vara striktare lagar på vem som får vara hundägare, bara min åsikt…

Persifone
2009-01-16 16:26
#52

Det var väldigt många här som verkar se varenda inlägg som påhopp? :P

Sedan #51.

Varför tar du upp hunddagis? Det har ju inte med saken att göra?

Och som du själv säger, många hundar i sverige behöver nya hem, varför ta en hund från t.ex spanien då?

Jag vill bara inte ha någon smitta på någon utav mina hundar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Marie80
2009-01-16 16:35
#53

#52# gjorde jag ett längre inlägg om hunddagis, tog exempel på vad man skulle kunna granska här i sverige, men jag ville inte ha en hund från sverige, vi adopterade från spanien och den andra föddes hos min sambos kusin i Malta, i ett HEM…Ingen gatuhund….våra hundar har alla vaccinationer, våran tik är steriliserad, och hon har blivit undersökt utav en svensk vetrinär, så du tror att alla hundarna som kommer hit är sjuka och bär smitta, men om du vill adoptera en hund från sverige så är det väl upp till dig och om jag vill adoptera en hund från Spanien via ADA så får jag väl göra det. h

gejsa
2009-01-16 17:27
#54

#50# Hade inte du adopterat från Julie? Och skriver här att du tänker adoptera en gång till därifrån. Att du tycker dom är seriösa.

Såg du aldrig programmet? Kallar du det för att vara seriös? Som skickar sjuka djur till Sverige och bryr sig inte ens om hur dom har det hemma hos henne.

Nej, fy tusan den där var absolut inte seriös.

Zebben
2009-01-16 17:55
#55

#51 Men att börja granska hunddagis? Hallå…. Glad Vi pratar om att införa hundar från utlandet. Om de stora riskerna det medför iom att det finns så mkt sjukdomar där som Sverige ännu inte har.

Vad har det med hunddagis att göra?? Hundar som går på hunddagis är hundar från Sverige. Sen huruvida olika hunddagis är seriösa eller inte är en helt annan tråd.

Annons:
Marie80
2009-01-16 18:06
#56

´#54# Om du skulle läsa mina inlägg, så står det ingenstans att jag har adopterat f rån Julie rescue, jag sa att vi kollade på hennes hemsida, innan vi adopterade hund, jag har hela tiden sagt ADA, och skulle aldrig falla mig i att adoptera från Julie, så nu kan man kalla det för påhopp, läs först innan du uttalar dig,

Jag sa hunddagis som ett exempel, du behöver inte hänga upp dig på varje mening, och förresten så är inte hundarna från Julie kasterade, från ADA är alla hundarna kasterade och jo jag såg programmet……

Mischa
2009-01-16 23:14
#57

Nu såg inte jag hela programmet.

Men det som jag verkligen var vansinne var att man inte kastrerade!

Varför inte ta bort orsaken till varför det finns så många oönskade hundar istället för att främja den…..

≧◔◡◔≦

Marie80
2009-01-16 23:17
#58

#57# håller med, om man skulle kastrera och sterilisera hundarna så skulle de ej bli så många hundari överflöd.

Mischa
2009-01-17 01:23
#59

#58 ja, det är ju som att bita sig själv i svansen.

Folk som håller på med den typen av organisation borde verkligen veta vikten av kastrering.

≧◔◡◔≦

Marie80
2009-01-17 01:51
#60

#59# håller med där också, skönt att jag har hittat någon som jag kan hålla med,

gejsa
2009-01-17 02:11
#61

Fast vad spelar det för roll om du adopterar en hund som är kastrerad när den ändå är sjuk och dom inte ens har veterinärundersökt den? Man kan ju faktist sära på tikar och hannar i väntan på adoption och se till att dom är friska i stället. Det värsta är ju alla sjukdomar som dom tar med sig när dom kommer hit till Sverige. Både vi människor och andra djur blir ju smittade. Vad jag förstod så var den ju dödlig om man inte köpte väldigt dyr medecin.

Marie80
2009-01-17 02:32
#62

Det finns friska hundar som kommer från Spanien också, alla är inte sjuka….och alla bär inte med sig smittan. Det är väl bra att hundarna kastreras, men inte i julie rescue, från ADA gör man det, pga av att man ej vill att hundar från Spanien ska para sig med svenska hundar, eftersom man ej vet vilka raser det finns i vissa hundar, och det är helt rätt, och det är bra för hunden också, varför ska tiken löpa om den ändå ej ska ha valpar….

Som man kan läsa både på julie rescues hemsida om sjukdomen och på ADAs hemsida, då kanske folk förstår lite bättre vad det handlar om.

Annons:
ingann
2009-01-17 05:45
#63

Nån som vet när programmet spelades in? Var inne på JR`s hemsida och kollade och det unga paret som hade den lille svart/vita Johny har redan omplacerat honom! Han finns sedan en vecka i ett jourhem och söker nytt hem.

Jag skulle skämmas att sitta och prata som de gjorde om hur underbar han är, att han betyder allt osv när man redan tröttnat innan programmet sänds! Fattar de inte att halva sverige kollar hemsidan efter ett sånt program?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-17 11:27
#64

#63# Det är ju sjukt om de bara tröttnade på honom eller bara för att programmet sändes så ville de ej ha honom, det är verkligen taskigt, då är man ingen riktig djurägare,,,,,håller med dig.

zoolatri
2009-01-17 12:57
#65

Skulle programmet gå i repris? Jag har tyvärr missat det:(

Marie80
2009-01-17 13:14
#66

#65# det gick i repris vid 10.30 idag, men det kanske går i repris igen, annars så kan du gå in på www.svt.se och se klipp eller kanske hela programmet.

Åsa S
2009-01-17 16:27
#67

Jag håller med de flesta här vansinnigt att riskera att sjukdomar kommer in i landet och de flesta av dessa hundar lär inte må bra av de långa transporterna. Vi har massor av hundar i Sverige som behöver nytt hem och många av dessa är mycket bra hundar och har haft en bra uppfostran.

Vi har själva en svensk omplaceringshund som vi tog dagen innan hon skulle avlivas, hon var då runt 1 - 1 1/2 år (ej id märkt och få papper fanns på henne). Orsaken till varför hon skulle avlivas var att husse fått en så svår stroke att han inte förväntades överleva och skulle han överleva skulle han bli svårt invalidiserad. Polisen hittade henne med sin svårt sjuka ägare i en lägenhet och lämnade henne till ett hundpensionat på orten. Ägaren till hundpensionatet hade fått in flera såna här hundar och hon hade svårt att hitta nya ägare trots att det inte var några fel på hundarna och hade adopterat de flesta själv men nu kunde hon inte ta hem fler såna hundar.

Vill man adoptera en svensk hund kan man ju kontakta flera än bara de stora kända uppsamlingsställena som hundstallet, man kan lägga ut en förfrågan om sånt även på hundpensionat. Och är det adption så får man nog vara beredd på att vänta tills lämplig hund finns. Har man mera bråttm och vll ha en hund nu är det nog bättre att köpa en hund hos en uppfödare istället för att frakta hit någon stackare från utlandet som ev. kan ha sjukdomar vi inte har här i sverige.

Aviendha
2009-01-17 17:59
#68

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=14750&a=1388764&lid=puff_1387020&lpos=extra_4

Denna länk borde (om jag inte klantat till det helt) leda till programmet i helhet.

Marie80
2009-01-17 18:26
#69

Som sagt det är upp till var och en, och förresten så hade vi ej bråttom, vi var och tittade på flera "svenska omplaceringshundar" men hittade ingen som passade, vissa var så illa behandlade så att det skulle tagit år att få dem att bli bra igen, vi hittade våran älskade hund från Spanien och har aldrig ångrat oss, och som sagt så har alla hundarna från utlandet inte sjukdomar, men som sagt man får ju tycka vad man vill…

Annons:
kajsa_karin
2009-01-17 18:39
#70

Det var ett hemskt pogram.

Men lite synd att de inte tog upp någon oginasion som sköter sig det vet jag också att det finns.

Men de de vissa på tv var förskräckligt.

Marie80
2009-01-17 18:44
#71

#70# håller med.

rackartyg
2009-01-17 19:29
#72

#7

Och pengarna som du donerar kommer fram till hundarna tror du?

Jag tycker att det är helt Ok att importera en hund.
Men då ska man hämta den på plats - och kontrollera alla papper vaccinationer och givetvis själv ta hunden till en vet.

Marie80
2009-01-17 20:27
#73

Ja, om det är en seriös organisation så redovisar de donationerna, alla fall i den föreningen där jag har adopterat en hund, Vi fick alla papper och pass och tog henne till en svensk vetrinär samma vecka hon kom,

Hur vet vi att pengar som vi skänker till andra länder eller till fattiga barn kommer fram?? det vet vi inte.

SaraC
2009-01-17 20:49
#74

Om ni menar att pengarna inte kommer fram om man donerar till dessa organisationer, då kan ju inte pengarna man köper en hund för heller hamna i rätta händer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingann
2009-01-17 20:55
#75

#74 till själva organisationen kommer pengarna men om de används till hundarna är inte så säkert.

några exempel för det hos JR var ju tex fästinghalsbanden och tandvården som inte fanns…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-17 23:19
#76

#75# ja, om organisationerna har bokföring som de redovisar till oss medlemmar, så man ska inte dra alla organisationerna över en kam bara för att julie inte använder sina pengar till hundarna.

Annons:
SaraC
2009-01-17 23:26
#77

Jag menar inte att organisationer är oärliga. Det jag ville ifrågasätta med mitt inlägg var just att om man adopterar en hund kan man ju lika lite veta att pengarna går till rätt ändamål som när man donerar.

Själv är jag lite halvkluven i frågan. Jag tycker att vi bör ta hand om de hundar vi har här i Sverige först och främst. Man behöver bara ta en titt in på Blocket… Samtidigt kan jag ju förstå att man vill hjälpa utsatta hundar i andra länder och Eros (min hund) har en kompis som är adopterad från Spanien tror jag det var. Men nja, jag håller nog främst på att se till de vi redan har här i landet. Men jag dömmer inte de som adopterar från andra länder, så länge hundarna är garanterat friska.

Har ju själv en importerad hund. Dock en avelshund från en kennel.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Singo-Torpet
2009-01-17 23:48
#78

jag är lite förvirad i frågan vad ja tycker men jag tror nog att ja tycker att vi bör ta oss an de som redan finns här i sverige för de finns så många som behöver ett nytt hem… är också lite därför ja är i mot blandras avel (är inte imot bladraser som redan finns) för ja tycker att de börjar bli lite mycket valp fabrik om man ex kollar in blocket… ja börjar sakta undra om de finns hem till alla desa hundar? därför tycker ja att man bör ta en hund som redan finns här för att vi redan har ett överflöd tyvärr och dels för att motverka att sprida onödiga sjukdomar pga oserösa människor.

Marie80
2009-01-17 23:55
#79

Valet är fritt från individ till individ….

KerstinP
2009-01-18 00:55
#80

# 65 programmet går i repris på måndagkväll också.

Luddesmatte
2009-01-18 01:01
#81

Såg det via internet TVn medan karln satt med börsen på våran TV. Något svenskt ska man ju se men fan vad jag ville som vi säger här "murderlize everyone". Blev så förbannad!

gejsa
2009-01-18 02:56
#82

#79# Ja, tyvärr är valet fritt. Det var ju skillnad när vi inte var med EU då fick man inte ta in hundar från höger och vänster. Då var det karantän i minst 6 månader innan hundarna fick sätta tassen på svensk jord. Då hade vi inte lika mycket sjukdomar heller. Så valet är fritt. Vill man ta in sjukdomar eller inte.

Eller är jag ute och cyklar nu? Visst var det så?

Marie80
2009-01-18 12:06
#83

#82# Du verkar ju tro att alla hundar vi tar in har sjukdomar, när de seriösa organisationerna har hundarna i karantän, tills alla proverna är klara, det finns nog människor också som besöker tropiska länder som kommer tillbaka med sjukdomar, vem vet,

Det är ju intressant att du säger att vi som adopterar från utlandet endast tar in sjukdomar, du är så fokuserad på det, men du får ju tycka vad du vill,

Annons:
Marie80
2009-01-18 12:10
#84

Och förresten så är det inte det första vi tänker , nu ska vi adoptera en hund så vi kan ta hit sjukdomar, det låter så ….

Om man skulle läsa vissa organisationers hemsidor, innan man fördomer så kanske man får en annan syn, men det är ju upp till var och en och ha sin åsikt om det, men man ska nog ta reda på fakta först, och de som tror att deras hundar blir smittade av våra" älskade spanska hundar" då får ni väl låta bli att era hundar träffar och leker med dem, det finns många andra hundägare som inte är fördömande.

gejsa
2009-01-18 12:34
#85

#83# Jag "verkar inte tro" utan det är ju bevisat att dom flesta sjukdomar kommer från djur som tagits in från utlandet. Sverige har ju förskonats från alla otäcka sjukdomar som finns utomlands länge.

Jag skrev inte att "alla" djur som tas in är sjuka. Men varför chansa när det finns friska djur i Sverige? Jag tycker också jättesynd om dessa hundar som inte har hem utomlands. När jag tex är utomlands så matar jag alltid vildhundarna. Eller om dom är vilda vet jag inte, dom springer omkring fritt iaf.

När jag var på Mallorca för över 20 år sedan blev jag och en hund jättegoda vänner. Han följde med mig vart jag gick. Så en gång när en Tysk gubbe började prata med mig och jag inte förstod så ställde sig hunden emellan och morrade mot gubben. Honom hade jag velat tagit hem. Stackaren, var så smal. Men jag såg att dom på hotellet gav honom vatten iaf.

Men jag tycker att man ska försöka hjälpa alla djur i det land där dom är födda i stället. För allas bästa. Och det är vad jag tycker alltså min åsikt. Tungan ute

Marie80
2009-01-18 13:32
#86

Ja, och min åsikt och det som passade oss bäst var att adoptera en hund från Spanien, och enbart för att Uppdrag Granskning har gjort ett program och julie rescue, och att sjukdomar förekommer så tros det nu att det kommer in massor med smittsamma sjukdomar, Från den organisationen som vi adopterade från så står det klart och tydligt på deras hemsida, att om en hund påvisar sjukdom eller att bodproverna visar på något märkligt då adopteras inte den hunden till en familj utan då stannar den i Spanien, och det adopteras inte hundar enbart till Sverige, det är till Tyskland, Norge, Finland och folk adopterar hundar i Spanien också vilket man kan läsa på hemsidorna. Och det är inte så lätt att ta in en hund hit , speciellt inte med flyg….

ingann
2009-01-18 15:04
#87

#86 njaej… de här åsikterna har inte kommit nu efter programmet.. snarare har det stärkt åsikterna istället…

sök bland trådarna så ser du att det finns samma åsikter tidigare. det finns även en artikel om sjukdomarna som kommer utifrån, skriven av KerstinP…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-18 15:18
#88

#87# men det är ju upp till er och ha dessa åsikter, det betyder inte att alla andra håller med, vi älskar våra hundar & jag bryr mig inte om , om inte andra vill hälsa eller tycka om mina hundar, jag tar hand om dem, sedan får alla andra göra vad de vill, och jag har också läst om sjukdomen på organisationens hemsida där jag adopterade min hund, så jag litar på dem och har även googlat på det, så jag vet också, men som sagt ALLA hundar har ej den sjukdomen, men ju mer jag läser här på inlägg så förstår jag att denna sajt eller forum är inget för mig eller för dem som har adopterat hundar från utlandet, tydligen så är denna sajt till för endast de som har "svenska hundar" ….tråkigt…

Marie80
2009-01-18 15:22
#89

Trodde att denna sajt var till för alla med blandraser eller renrasiga hundar, som man kunde dela med sig erfarenheter och få råd och tips, men jag verkade ha fel, för det känns inte som om vi som har adopterat spanska hundar är välkomna här, jag vet också att alla har olika åsikter och självklart får man ha det, men när det blir samma sak hela tiden och man fastnar i ett enda område, som med sjukdomar och inte ser helheten, så då känns det trist, men jag kommer inte att ljuga vart jag har adopterat min hund och om folk har problem med det så får de väl ha det, det är mitt val och mina åsikter, jag frågar aldrig andra hundägare vart hunden kommer eller vart de har köpt dem, det enda jag kan fråga är vilken ras det är för jag är intresserad utav olika raser.

gejsa
2009-01-18 16:18
#90

Gud vad du tar i nu då! Vi pratar om våra åsikter och du om dina. Vi har väl aldrig skrivit att du inte är välkommen här. Men jag tycker nog att du kan ta till dig vad vi skriver här också. Att det är farligt att ta in hundar från utlandet. För dom kan bära på smittan utan att det ens har brytit ut också. Och eftersom vi är förskonade från sådana där otäcka sjukdomar så vill man gärna fortsätta ha det. Är det så konstigt?

Annons:
Marie80
2009-01-18 16:49
#91

#90# Du tror att jag inte har läst på och tagit reda på fakta innan jag har adopterat en hund, och varför ska jag ta till mig av det ni säger här, för ni tar ju inte till er något jag säger eller skriver heller, och det är endast farligt om hundarna kommer hit på illegal väg som med bilar, utan några papper, eller falska intyg, och självklart om det nu skulle vara så att en hund som man adopterar inte har någon sjukdom när den kommer in och man först ser det efter några år, då behandlar man det och då låter man väl inte hunden träffa andra hundar under tiden.

Marie80
2009-01-18 17:02
#92

Den organisation som vi adopterade våran hund skriver på sin hemsida.

VI LÅTER KASTRERA OCH VACCINERA HUNDAR MOT HCC ( SMITTSAM LEVERINFLAMMATION) KENNELHOSTA, VALPSJUKA, PARVO OCH RABIES, VI TESTAR OCKSÅ ALLA HUNDAR VI FÖRMEDLAR. FÖRUTOM LEISHMANIA TESTAR VI FÖR HJÄRTMASK, BABESIA CANI OCH ERLICHIA CANIS. INNAN AVRESAN AVMASKAS OCKSÅ MOT RÄVENS DVÄRGBANDSMASK. VACCINATIONER OCH BLODPROV TAS AV VETRINÄR OCH DET ÄR OCKSÅ VETRINÄREN SOM FYLLER I PASSEN. ALLA BLODPROV SKICKAS TILL LABORATORIER FÖR TESTER. HUNDÄGARNA FÅR OCKSÅ TESTPAPPRENA I ORGINAL.

TROTS DETTA KAN VI INTE GARANTERA ATT HUNDEN ALLTID ÄR TILL 100% FRISK. I UNDANTAGSFALL KAN EN HUND BLI SMITTAD EFTER PROVTAGNINGSTILLFÄLLE MEN FÖRE AVRESAN. VI ANVÄNDER DET BÄSTA TESTMETODER SOM ERBJUDS ( INGA SNABBTEST) MEN TROTS DETTA KAN TESTSVAREN VARA FELAKTIGA, DET ÄR DOCK MYCKET SÄLLSYNT.

OM ETT SJUKDOMSTEST SKULLE VISA ATT EN HUND BÄR PÅ EN SMITTA FÖRMEDLAR VI ABSOLUT INTE FÖR ADOPTION.

HUR FARLIGT ÄR LEISHMANIA?

EN HUND SOM INTE BEHANDLAS BLIR MED TIDEN FÖRSTÅS ORDENTLIGT DÖDLIGT SJUK. EN HUND SOM BEHANDLAS BLIR OFTA HELT SYMTOMFRI OCH KAN LEVA ETT NORMALT LIV. BEHANDLINGEN SKER MED MÄNNISKOMEDICIN MOT GIKT OCH DEN MEDICIN ÄR VARE SIG EXKLUSIV ELLER DYRBAR.

SÅ LÄNGE DET INTE FINNS NÅGRA SMITTSPRIDANDE MYGGOR I SVERIGE KAN SJUKDOMEN INTE SMITTA SIG VARE SIG TILL MÄNNISKOR ELLER ANDRA HUNDAR

gejsa
2009-01-18 17:24
#93

#92# /

SÅ LÄNGE DET INTE FINNS NÅGRA SMITTSPRIDANDE MYGGOR I SVERIGE KAN SJUKDOMEN INTE SMITTA SIG VARE SIG TILL MÄNNISKOR ELLER ANDRA HUNDAR/

Nej, men eftersom vi får varmare klimat så dröjer det inte länge förrens dom är här. Jag tex som har hästar såg för några år sedan en större mygga som inte brukar vara här som t o m var i solen och bet min islandshäst som är allergisk. Så det kommer mer och mer olika djur som inte ska vara i Sveriges fauna. Tyvärr!

Och som dom skriver på hemsidan att dom kan inte svara på att dom är helt friska till 100% heller eftersom dom kan bli smittade efter provtagning och innan dom åker till det nya landet.

Alla är ju inte lika noga med sånt som vi fick konstaterat på tv nyligen. Och varför ska man då chansa? Ingen vet ju från början vem som är mest seriös osv. Så är det ju jämt, en ren chanstagning.

Jag har aldrig menat dom stackars hundarna som kommer insmugglade med bil.

Åsa S
2009-01-18 17:53
#94

+Som den där forskaren sade i programmet ev. kan det ju finns fler vektorer än den där sandmyggan vissa fästingarter skulle ju teoretiskt också kunna bidraga med smittspridning av Leishmania, och fästingar verkar ju trivas här i sverige vi har ju ingen brist på dem.

Marie80
2009-01-18 18:00
#95

#93# ja, men då är det endast ej spanska hundar som kan ha den sjukdomen, det kan vara andra faktorer och andra djur, som myggor eller fästingar, de har massor med olika sjukdomar, fästingarna, och om man noggrant undersöker de olika föreningarna så kommer man nog hitta snabbt vilka som är seriösa och vilka inte, men som sagt det är upp till var och en vad som är bäst för dem,

jag håller med #94#

Marie80
2009-01-18 18:02
#96

Hur kan man någonsin vara 100% säker på om ens hund eller annat djur som man köper eller tar hand om är helt frisk, det går inte att förutse….

Som sagt de ägare som ej vill att deras hundar ska få umgås med våra spanska hundar, så gör inte det då…när det är sådan diskussion och rädsla för sjukdomen…

gejsa
2009-01-18 18:07
#97

#95# Ja det är ju ännu större smittorisk med fästingar. Ytterligare ett djur till som sprider det.

Annons:
Marie80
2009-01-18 18:47
#98

Då kan man enbart inte skylla på det spanska hundarna att det bär smitta när det finns både fästingar och andra smådjur….

gejsa
2009-01-18 19:04
#99

#98# Men det blir ju dubbelt så mycket smittorisk om man även tar in hundarna. Fästingar och mygg kan man inte göra så mycket åt tyvärr.

Jag tycker inte att du ska bli tjurig bara för att man är rädd för att det ska sprida sig här i Sverige. Är inte du rädd att din hund ska bli sjuk?

Klart att man aldrig kan vara säker på om ens hund som man köper är frisk. Men en svensk hund har iaf inte dom där sjukdomarna ÄN.

Marie80
2009-01-18 19:16
#100

#98# som sagt så länge den myggan inte finns kan heller inte sjukdomen spridas, min älskade spanska hund har varit hos oss i 4 år, hon är frisk, och har varit det i 4 år och det är jag väldigt glad för, man kan inte förutse i förväg om ens hund blir sjuk, jag är inte tjurig, jag säger bara min åsikt…och känner fortfarande inte mig välkommen här….och du kan inte veta om de svenska hundarna är friska heller…..det kan finnas dolda fel som visar sig långt fram i tiden och  om jag skulle märka att min hund mådde dåligt såklart jag går till vetrinären, men hon är frisk och fortfarande en konstig grej att säga att tänk om , ja man vet aldrig vad morgon dagen visar….

Vissa köper svenska hundar, blandraser eller renrasig och andra köper omplaceringshundar från sverige eller utlandet.

Det är tur att människor är olika…..

Som sagt jag litar på organisationen jag adopterade hunden ifrån…och jag har aldrig tvivlat på dem och om man undrar över något så är det bara för oss ägare att ringa till dem så svarar de på alla frågor man har….

Som sagt vi människor kan ju också ta med oss smittor när vi åker utomlands och  kommer tillbaka till sverige….det är inte heller säkert…

Marie80
2009-01-18 19:17
#101

och om man är så orolig så låt inte era svenska hundar leka med våra spanska hundar….vi klarar oss alltid….

ingann
2009-01-19 00:34
#102

#88,89 men lugna ner dig lite! jag svarade på ditt inlägg #86 där du skrev "enbart för att Uppdrag Granskning har gjort ett program och julie rescue, och att sjukdomar förekommer så tros det nu att det kommer in massor med smittsamma sjukdomar"!

mitt svar var alltså att vi hade samma syn även innan programmet. men direkt hugger du… jag börjar nästan undra varför du försvarar införseln med näbbar och klor?  du har haft tur, många andra har haft mindre tur…

dessutom har du missuppfattat det där med myggan och fästingen… att fästingen kan vara en vektor betyder att den kan föra smittan mellan sjuka hundar och människan/andra hundar… den kan alltså sitta på en sjuk hund, ramla av, lägga sina ägg och vips har vi massa nya fästingar som sprider lechmania vidare… vi behöver således inte vänta på att myggan kommer hit.

det om att du inte känner dig välkommen här sitter nog bara i din hjärna, ingen jag har sett har sagt att din hund är mindre värd än någon annans… det folk reagerar på (tror jag) är ditt aggressiva försvarande av import av spanska hundar… jag har iaf inget emot dig personligen eller din hund, men reagerar på din starka reaktion på våra åsikter… du har din åsikt, vi har våran.. simple as that Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
2009-01-19 01:22
#103

Ja, jag ger upp med att diskutera med dig. Du vill inte ta till dig vad jag menar. Du bara skriver så fort du inte har något svar att "våra hundar inte ska leka med dom spanska hundarna" och att du inte känner dig välkommen här. Mycket konstig diskussion tycker jag. Detta är ett diskussionsforum om du inte visste det. Där ska man skriva och diskutera för och emot osv.

Marie80
2009-01-19 08:37
#104

#103# jag orkar inte diskutera med mig, du antyder massa saker hela tiden, att jag inte har några svar och sådant, du känner inte ens mig, JO, TACK JAG VET ATT DETTA ÄR EN DISKUSSIONSFORUM, du säger att jag inte vill ta till dig vad du skriver men samma sak gäller då dig, du står fast vid ditt beslut att du ej vill ha hit utländska hundar, och massa sjukdomar och jag är för adoptioner utav utländska hundar, eftersom vi INTE HAR NÅGON SANDMYGGA ELLER ANDA SMITTBÄRANDE MYGGOR HÄR ÄN, OCH FÖR ATT JAG LÄSER OCH UNDERSÖKER FÖRST NOGGRANT VART JAG ADOPTERAR EN HUND, DET ÄR INTE BARA ATT OJ NU SKA JAG ADOPTERA EN HUND, SPELAR INGEN ROLL VARIFRÅN, NEJ, HAR HITTAT EN SERIÖS ORGANISATION OCH DET ÄR BRA FÖR MIG.

Jag förstår också att man argumenterar för och emot, men du tar inte till något jag säger …och säger att jag inte läser dina inlägg, jo det gör jag, läser alla inlägg här och ni läser mina…

Varför jag inte känner mig välkommen, är väl också min åsikt, för att ni är ju emot allt jag är för, hur ska jag då kunna känna mig välkommen…..

Annons:
KerstinP
2009-01-19 10:58
#105

#104

Först vill jag säga att jag absolut inte har något emot dig personligen och det tror jag heller inte att någon annan har. Det finns gott om andra trådar som man kan diskutera i om du tycker att du inte får någon respons i denna. Så länge som du svarar så fortsätter tråden. Du behöver ju inte själv axla ansvaret för alla gatuhundar. Många intressanta och bra tips har våra medlemmar delat med sig av, gå in och titta på dem.

När det gäller smittor så menas inte bara lechmania. Det finns ju t ex dvärgbandmasken som sprids via avföringen den är inte heller att leka med.

Personligen tycker jag inte att det är lämpligt att hundar vilken som helst leker med varandra. Min hund får bara leka med kända hundar.

Aviendha
2009-01-19 11:56
#106

Marie80: Det är ofta man har olika åsikter, i det mesta faktiskt. Saken är den att om man alltid väntar sig fullt medhåll så passar man nästan inte in i något sammanhang alls, därför att fullt medhåll mycket sällan existerar.

När man märker att folk inte håller med en i ens åsikter (speciellt när det gäller våra älskade djur) så känner man sig ibland väldigt utsatt och ensam då det är lätt att ta det personligt. Det råd jag vill ge är att inte ta det personligt, det är åsikter som skiljer sig. Varken mer eller mindre. DU och din/dina hundar är välkomna i vilket fall av vad jag kan se.

Man gör olika bedömningar om saker. As simple as that.

Paulina - Djurägare utan hund

gejsa
2009-01-19 13:40
#107

Man får väl bara hoppas att det blir förbud att ta in hundar och andra djur så lättvindigt som vi gör i dagens läge. För snart är ju smittan här annars.

Marie80
2009-01-19 15:42
#108

#105# de seriösa organisationerna avmaskar även mot rävens dvärgbandsmask, och det finns rävskabb här i sverige,

Mina hundar leker inte heller med vem somhelst, de leker med de som vi har lärt känna.

#107# och du är s¨inne på smitta och sjukdomar hela tiden, verkar inte finnas något annat.

Varför jag försvarara och det är inte enbart gatuhundar, MÅNGA AV DEM HAR BOTT I FAMILJ, är att jag brinner för den här saken och andra brinner för att hjälpa fattiga i andra länder ,som sagt alla har rätt till sin åsikt och att göra det som känns rätt, och jag tar inte åt mig, jag har inte gjort något fel, men det verkar inte vara någon som ens vill lyssna på fördelarna med en adopterad hund från utlandet, det enda många av er ser är sjukdomar, sjukdomar och smittor och det är synd…

gejsa
2009-01-19 16:08
#109

#108# Klart jag är inne på smitta hela tiden efersom det är just smitta man är rädd ska komma med adopterade hundar.

Hade inte smittan funnits hade jag inte alls brytt mig om ifall folk vill adoptera hundar från utlandet. Mig hade det inte gjort ett dugg. Så det kanske inte är så konstigt att jag pratar om smittan. Glad

Persifone
2009-01-19 16:09
#110

#104  "eftersom vi INTE HAR NÅGON SANDMYGGA ELLER ANDA SMITTBÄRANDE MYGGOR"

- Om du verkligen läste vad andra skrev skulle du ha sett att fästingar kan förekomma som vektor.

Sedan i

#108 Har du ens gett några fördelar med att adoptera hund från spanien?

Sedan anser jag att så länge det finns folk som vill köpa hundar från t.ex Spanien så kommer det alltid att finnas folk som vill tjäna pengar på det. Om vi i Sverige inte adopterade från andra länder från början skulle vi slippa oseriösa människor och organisationer som Julies Rescue för då skulle det inte finnas några pengar att tjäna.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Marie80
2009-01-19 16:14
#111

#110# varför jag inte har skrivit fördelar med en adopterad hund är att ingen här verkar intresserad och förresten så har många av er redan en åsikt, och jag vet vad jag själv skriver så du behöver inte citera. Som sagt så är inte alla organisationer oseriösa och de som är seriösa, gör ingen vinst på det själva, vilket vi medlemmar och ägare till adopterade hundar kan läsa i deras resultatrapport, det är ideel förening och jag är också emot oseriösa föreningar, som behandlar djur illa och som vill tjäna pengar på det själva, men vi har hittat en organisation som vi litar på i över 4 år och kommer fortsätta att göra det.

Det finns många här i sverige som också vill tjäna pengar på oskyldiga djur, kennlar och annat,

Annons:
Persifone
2009-01-19 16:31
#112

Hahaha, så du menar att svenska uppfödare, med kennelnamn i skk tjänar pengar på sina valpar? Det är inte mycket där du.

Jag föder själv upp och räknar man med parningsavgift + bensin till hanen som kan vara allt från tex till stockholm från göteborg eller till Danmark, vaccinationer, mat, registrering osv är det inte många öre man "tjänar"

Verkar inte som att du har några fördelar med att adoptera från utlandet? Om du har det vill jag gärna höra.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Marie80
2009-01-19 16:55
#113

#112# hur kan du veta att alla kennlar är seriösa eller andra svenska hundorganisationer? sa jag något om din kennel ? Nej, och de seriösa organisationerna tjänar heller inget för de har vanliga arbeten, och jobbar med hundarna ideelt.

Men tro vad du vill om mig, jag känner inte dig och du känner inte mig men ni skriver att det ej förekommer påhopp, men det där var just en.. och varför ska jag berätta för dig om min hund, det finns väl andra trådar för det,  Jag berättar inte något till någon som redan har en uppfattning om mig och mn hund fast vi aldrig har träffats,

gejsa
2009-01-19 17:02
#114

#113# Vi har inte skrivit att det inte förekommer påhopp för det gör det definitivt. Men just den här frågan du fick är ju bara en fråga inget påhopp i mina ögon.

Det är nog fler som gärna vill veta fördelarna med att adoptera en hund utomlands i stället för att ta en som farit illa i Sverige i stället.

Nackdelarna vet vi ju redan. Det är ju smittorisken till våra svenska hundar.

Den enda fördel som jag känner till är ju att man kanske räddar ett djur från döden eller vanvård. Men som sagt det finns ju svenska hundar som också riskerar det. Bla så avlivar nog en veterinär på en större klinik kanske en frisk hund om dagen tex. Den kan man ju rädda tex.

Persifone
2009-01-19 17:05
#115

Jag har inte sagt något om hundorganisationer, men om kennlar.

Du skrev att kennlar vill tjäna pengar på oskyldiga djur, det ser jag som ett påhopp eftersom att jag har en kennel, och det tar jag som att du tror det är så med alla kennlar.

Jag sa inte att jag ville höra fördelar om din hund, utan om att adoptera från andra länder.

Jag ser inte att jag har gjort något "påhopp"?

Eller skrivit något negativt eller personligt om dig?

Om du inte tål att disskutera kanske du inte ska fortsätta att skriva i denna tråden?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Marie80
2009-01-19 17:14
#116

#115# jag skrev inte att alla kennlar….eller sa jag det, nej det gjorde jag inte.

Det finns väl andra människor här i sverige som tjänar pengar… på djur… och jag tar också det som ett påhopp eftersom ni tror att alla organisationerna som adopterar spanska hundar är oseriösa, när jag vet att det inte är så….

Det är ju fritt att diskutera i det här forumet…jag tar inte åt mig vad ni säger….ändå, jag har mina vänner som jag diskuterar saker med och som tycker likadant som jag, men som någon sa tidigare om man ej har olika åsikter då kan det ju inte bli någon diskussion….

RobFrazie
2009-01-19 17:24
#117

#116

Varför håller du dig inte till dina vänner då?

snart blir jag förbannad över ditt skrivande! Om du inte känner dig påhoppad så varför fortsätta tjata om samma sak för?

Marie80
2009-01-19 17:37
#118

#117# bli förbannad då, vad har jag gjort dig, har jag tjatat om att bli påhoppad, om du inte tycker om mitt skrivande så läs inte. Jag trodde detta var ett hundforum där man fick skriva om sina åsikter….eller….

Annons:
RobFrazie
2009-01-19 18:14
#119

#118

Ja men du skriver ju att du ändå inte känner dig påhoppad vad än folk skriver till dig, vad är det för en sak att tjabba om? det är bra om du inte känner dig påhoppad, men då ska man heller inte fortsätta att tjabba om det.

Ja detta är ett diskutionsforum för hundar där man diskuterar, inte gnäller/tjatar eller tjabbar på varandra, som andra sagt, allt har olika åsikter, det ska man respektera. Men man ska inte tjabba om det!

Du tycker om dina spanska hunda, andra tycke inte. Så länge det håller sig i den riktingen är det bra, men när det börjar skrivas väldigt mkt om samma sak, då blir det tjat/gnäll och då är det inte längre någon diskution.

Pajkastning kan man göra på andra sätt!

gejsa
2009-01-19 18:32
#120

Fast jag skriver inget om seriösa eller oseriösa. För man kan vara hur seriös som helst och ändå missa en sjukdom eftersom den kan komma EFTER en veterinärbesiktning.

Det är sjukdomen som inte finns här ÄN som jag tycker alla ska hjälpa till att försöka att inte få in genom att inte adoptera utländska hundar. Dom hundar som finns här i Sverige kan man inte göra något åt. Men man borde stoppa all adoption NU.

gejsa
2009-01-19 18:35
#121

Fast jag skriver inget om seriösa eller oseriösa. För man kan vara hur seriös som helst och ändå missa en sjukdom eftersom den kan komma EFTER en veterinärbesiktning.

Det är sjukdomen som inte finns här ÄN som jag tycker alla ska hjälpa till att försöka att inte få in genom att inte adoptera utländska hundar. Dom hundar som finns här i Sverige kan man inte göra något åt. Men man borde stoppa all adoption NU.

trocadero
2009-01-19 18:47
#122

#121 Då borde man ju även stoppa all importering av avels-/utställningshundar och "semesterhundar" också.

Marie80
2009-01-19 19:22
#123

#119# du säger att jag gör det, men du tycker inte att vissa andra håller på med pajkastning också och jag tjajar inte…..

#122# håller med….

#121# ja som jag skrev tidigare så finns det botemedel…. och du tycker det att man ej borde adoptera utländska hundar, då är det ditt val och din åsikt, det betyder inte att andra behöver göra likadant.

RobFrazie
2009-01-19 19:32
#124

#123

Ja i just erat samtalsämne så håller alla på med pajkasting! så det var inte riktat mot dig, utan mot alla!

Och det ni håller på med är inte vad jag kallar en sansad diskution, utan ren pajkastning!

Marie80
2009-01-19 21:10
#125

#124# jag kan hålla med där, och ska försöka att diskutera istället,,,,

Annons:
gejsa
2009-01-19 22:19
#126

#122# Avel- och utställningshundar borde väl vara friska redan från början. Dom har ju inte bott på gatan eller fötts ute etc.

Vad menar du med semesterhundar? Hundar som är födda i Sverige som man tar med till utlandet någon månad och sedan hem igen? Isf är ju inte smittan heller lika utbredd som vilda hundar. Dom är väl även vaccinerade innan dom åker?!

Därmed har jag sagt mitt i denna tråd. Känns som man bara sitter och skriver samma sak hela tiden. Dom flesta som bor i Sverige är nog rädda för att detta ska komma in i Sverige det är tyvärr inte OM utan NÄR den kommer.

Taci
2009-01-20 01:28
#127

Finner inte ord för detta.

Jag förstår att man vill hjälpa såna här stackars hundar, men tycker ändå inte man ska stödja handeln med hundar på det här sättet. Jag tycker det är bättre att hjälpa de hundar som finns i Sverige som har det svårt. Det finns alltför stora risker med att ta in en massa hundar.

RobFrazie
2009-01-20 03:33
#128

#125

Tackar för det svaret!Cool

Dama
2009-01-20 08:57
#129

Smitta av dvärgandmasken kan även komma från de som varit utomlands med sina hundar privat

Enligt lagar och regler ska alla vara avmaskade och är de inte det ska dej komma in.

Privata som är på semester utomlands vet de vad som gäller när de ska hem med sin hund??

Inte enbart föreningars fel detta men vill inte stryka under stolen med att JR är en förening som inte bör finnas då jag själv har en HUND HÄR HEMMA SOM SMITTAR ALLA OCH INGEN ALLS OCH jag som har tre andra hundar gud villka sjuka hundar jag har. Fy sjutton.

Skämt åsido allt går för långt.

Avmaska alla hundar nu mot dvärgbandmasken och plocka upp bajset i en vecka så ska de utländska hundarna inte smitta mer. För ni avmaskar väll era hundar Drontal tar alla maskar

Marie80
2009-01-20 14:23
#130

#128# Varsågod, vill ej vara ovän med någon.

#129# jag avmaskar våra hundar 2 gånger per år. det finns ju så många olika avmaskningsmedel, men är Drontal bäst? och den finns receptfritt på apoteket?

ingann
2009-01-20 15:58
#131

#130 avmaskar du även fast de inte har mask? helst ska man bara avmaska när man konstaterar att hunden har mask för att inte förstöra den naturliga tarmfloran hod hunden. jag vet att många avmaskar regelbundet i förebyggande syfte, själv gör jag det inte:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Marie80
2009-01-20 18:02
#132

#131# fast nu de sista åren så har jag endast gjort det en gång, eller om de har haft mask, och det har endast hänt 1 gång att min hanhund hade mask, och det var för 2 år sedan, okej, jag har för mig att jag läste någonstans att man skulle avmaska hundarna minst 2 gånger per år, men det kanske är onödigt om de ej har mask, då har jag lärt mig något nytt. Tack.Skrattande

Annons:
ingann
2009-01-21 08:11
#133

#132 jo, för några år sen skulle man ju det men nu tror jag tom det står i brochyrerna att man ska göra det bara när det konstaterats mask:) däremot i kennlar, bland utställningshundar och sådana utsatta miljöer med många hundar tillsammans rekommenderar de regelbunden avmaskning…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

tessa
2009-02-18 02:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Kan börja med att villigt erkänna att jag inte orkade läsa denna långa, och smått infekterade och "sidospåriga" tråd ;)

Jag vill ändå påpeka att det är bra om ni skiljer på import av hundar i allmänhet och den kritik ni riktar till den specifika förening Julie Rescue som UG granskade i sitt program. Det finns seriösa föreningar, men Julie Rescue är ju bevisligen inte en av dessa!!! Andra föreningar samt privatpersoner har länge kritiserat denna förening, men det är först nu som JR uppmärksammas i media - äntligen! Sedan finns det mycket att önska hos övriga föreningar och vissa är mer villiga till förbättringar/förändringar, än andra… men i huvudsak följer de flesta de svenska regler och lagar som gäller hundimport och testar mer därtill.. Därför hoppas jag att svenska myndigheter på ett sunt sätt kan skärpa införselreglerna - det skulle alla tjäna på, inte minst hundarna.

Själv har jag bl.a varit på plats som volontär nere på ett hundhem i Spanien (SOS), och varit engagerad på andra sätt - och är en stolt matte till två spanska hundar. Herman som flög med mig hem 2001 och lilla Hei-Lie som kom våren 2008.

Dessa hundar är två aktiva val som jag har gjort - utan ekonomi eller annat dravel som orsak. Jag ser det heller inte som att jag "valt bort" någon annan hund. Att säga att man bör "rädda" svenska hundar först, är ju dumheter - är det så vi svenskar ser på oss själva och övriga världen? Tragiskt… Visst att resa och miljöombyte mm kan vara dramatiskt för somliga hundar, i synnerhet de som kanske inte är särskilt lämpade att resa alls - men i många fall går denna omställning mycket bra. - Bättre än vad man kan tro. yadayada, kan skriva och tycka så mycket mer, men detta får räcka. Hänvisar till länken nedan, för mer diskussion samt info. - Nyttigt för er som tycker mycket, men vet lite… ;)

Jag anser mig ha rätt bra kunskap om vad det innebär och kan innebära att ta hand om en fd. gatuhund. Framförallt önskar jag nu mer kunskap om leishmania, hos både "experter" och bland folk i allmänhet. Det är skrämmande att höra folks fördomar om t.ex spanska hittehundar men som själva glatt åker utomlands, söderut, utan en tanke på smittorisken.

Här har ni mycket bra info samt forum kring spanska hittehundar och ev. sjukdomar. man behöver inte vara medlem för att ta del av dessa trådar. Rekommenderas varmt.

// Tessan

RobFrazie
2009-02-18 03:25
#135

Som om inte alla redan gått igenom det?

Tror du ska läsa hela tråden, hela tråden består av att folk vill berätta om att det finns andra bättre föreningar

Sewena
2009-02-18 09:54
#136

Jag har tittat på inslaget (via svt.se) och tycker som ovanstående inlägg… den enda som tjänar något på dessa hundar är JR. I de fall som har gått bra, med friska hundar o inte något annat efter hemkomst till Sverige, så är det bara att säga grattis till den nya familjemedlemmen.

Nu handlade detta om spanska hundar, är det någon som har erfarenhet av de andra hjälporganisationerna, från andra ställen?
Andra spanska hundar, rumänska o irländska?

Är det samma "problem" där?

Marie80
2009-02-18 09:59
#137

#134# är helt enig med dig, det är synd att vissa fastnar i ett och samma spår, kunde ej ha skrivit det bättre, tack…..

[jakke94]
2009-02-18 12:18
#138

julierescue är förjävliga men vi får ej glömma at det finns räddningorginisationer som gör det dem ska! tex www.hundarutanhem.se  dem är från irland och där har dem koll på hundarna som dem skickar till svergie! www.hundrondellen.se är osså seriösa!

tessa
2009-02-18 15:34
#139

#135: Med tanke på vad som har skrivits, så anser jag att det är väl värt att nämna igen - då somliga inte verkar kunna göra det jag uppmanar till….

#137: Eller hur…. trist, men kanske förståeligt när många har så lite kunskap i ämnet. Vet inte om du är medlem på www.tassartillsverige.net , annars rekommenderar jag varmt att bli medlem där. Bra forum med hyggligt folk och många intressanta ämnen och trådar för oss med utländska hundar :)

Annons:
tessa
2009-02-18 15:39
#140

#136: Tipsar även dig om www.tassartillsverige.net - där du kan få svar på dina frågor av folk som är insatta och har kunskap/erfarenhet.

Det finns flera seriösa föreningar som inte har några likheter med JR, men det finns säkerligen ingen förening (som med allt annat) som är helt fläckfri - misstag har säkert hänt men då är det viktigt att veta hur föreningen har hanterat det hela och vad de har gjort för att förhindra att något liknande sker igen.

Är man väldigt orolig för leishmania och övriga sjukdomar, men ändå är intresserad av att ta hand om en utländsk (gatu)hund så finns ju bl.a:

www.neverneverland.se - som förmedlar hundar från Irland.

Det gör även www.hundarutanhem.se och från Rumänien:

www.daisyhope.se (för mig okänd förening)

SaraC
2009-02-18 16:38
#141

Ni som är "för" att adoptera in utländska hundar, hur ställer ni er till de som tar in hundar till Sverige utan att hundarna har några hem och sedan annonserar efter nya ägare? Ser massor av sådana annonser ute på t.ex. Blocket.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

tessa
2009-02-18 17:04
#142

#141: Det är enligt blocket förbjudet att utannonsera sådana hundar - men förekommer säkert ändå. Sedan finns det ju ett antal omplaceringar som annonseras privat, på t.ex blocket eller genom föreningarna, på deras hemsidor.

De hundar som jag känner till, som kommer till Sverige utan familj - hamnar i planerade jourhem. Det har både sina för - och nackdelar, och beror också på hunden som individ.

Min Hei-Lie blev t.ex bokad av en familj och fick ett datum för avresa. Sedan avbokades Hei-Lie av någon anledning som inte berodde på hunden, och föreningen ville att hon ändå skulle komma med sitt planerade flyg, och då istället bo i jourhem, tills placering. Många hade visat intresse, så de räknade med en snabb placering. Nu gick det väldigt snabbt då jag som jourmatte, föll för denna lilla kavata tjej, redan på flygplatsen…..

tessa
2009-02-18 17:14
#143

#92: "SÅ LÄNGE DET INTE FINNS NÅGRA SMITTSPRIDANDE MYGGOR I SVERIGE KAN SJUKDOMEN INTE SMITTA SIG VARE SIG TILL MÄNNISKOR ELLER ANDRA HUNDAR".

Vi har alla olika åsikter och kunskap kring detta och helt klart krävs mer kunskap och forskning inom området!

Själv anser jag att OM sandmyggan eller dyl kommer hit och "nya" sjukdomar är ett faktum, står vi inför betydligt större problem än att det kommer hit utländska hundar. Lite krasst sett, så kommer vi av .t.ex klimatförändringar ev. få hit dem ändå, med eller utan dessa hundars medverkan. Visst kan risken öka, men då det krävs andra förutsättningar för att uppmärksammade sjukdomar ska etablera sig, så är t.ex dessa klimatförändringar som är det stora hotet - inte import av hundar. Jag anser också att vi löper betydligt större risker, med den smuggelverksamhet som finns idag - där hundarna varken är vaccinerade eller testade, och inte sällan ens friska. Ingen bör heller då få ta med sin hund på utlandsresa, då även dessa hundar löper risk att smittas. Och då även människor kan smittas, så är ju även restriktioner där att önska, eller hur?

#107: Jag är helt klart för skärpta införselregler, som jag tidigare har nämnt. Jag tror inte på ett totalt förbud av import - däremot skärpta regler, både i Sverige och övriga länder. Jag är också för att hundar ska vara kastrerade då de kommer till Sverige, och det bör de även vara i hundhemmen, för att inte öka antalet herrelösa hundar.

tessa
2009-02-18 17:31
#144

#126: Man kan ju inte vaccinera mot t.ex leishmania så en "semesterhund" löper ju också risk att smittas. Det räcker ju med en smittad sandmygga vid ett tillfälle, på just denna hund. Även om risken är mindre om hunden är utomlands en kortare tid så kan även denna typ av hundar smittas och återvända hem till Sverige med sjukdomen. Kanske något att tänka på…

tessa
2009-02-18 17:44
#145

#93: "Alla är ju inte lika noga med sånt som vi fick konstaterat på tv nyligen. Och varför ska man då chansa? Ingen vet ju från början vem som är mest seriös osv. Så är det ju jämt, en ren chanstagning."

Vem syftar du till är seriös eller inte - menar du föreningarna?

Man får ju utgå ifrån att seriösa och vettiga (blivande) hundägare gör en grundlig och noggrann "research" när det gäller allt kring sin blivande importhund, likväl som andra gör detta med t.ex uppfödare eller liknande, här i Sverige. Det är ju än viktigt när det gäller dessa importhundar, då situationen ser helt annorlunda ut.

Själv valde jag ju ut min Herman på plats i Spanien, då jag "volontärade". Eller ja, han valde nog ut mig, men jag har alltid sagt att nästa spanjor också skulle träffas på plats. Man har ju möjlighet att själv åka ner och träffa hundarna i hemmen, utan alltför stor kostnad eller tidsåtgång. Men ca 7 år senare kom jourhunden Hei-Lie till Sverige, som i princip slutade vara jourhund på flygplatsen.. =)

tessa
2009-02-18 18:58
#146

#140: Detta är en annan förening som förmedlar rumänska hundar, till Finland och Sverige: http://www.koirienystavat.com/sv/huvud.html

Vissa av "deras" hundar finns även här: www.hundhjalpen.se

Men oavsett förening, var kritisk och frågvis.

Annons:
gejsa
2009-02-18 19:33
#147

#145# I den här tråden pratade vi om Julie Rescue. Så självklart menar jag att dom var oseriösa. Du kanske inte har tittat på programmet? Ja, jag är emot att ta in hundar från utlandet. Även att man ska få ta med sina egna hundar/katter på semester. Bättre att låta dom får vara kvar i Sverige dom månader man är utomlands. Eller också skaffar man sig inte djur om man ska vara tex utomlands på vintern och bo i Sverige sommartid som en del gör. Sedan om det blir så att myggan ändå kommer hit pga vårt klimat så har man iaf gjort allt man kunnat. Men det gör man inte i det här läget när man tar in sjuka hundar från utlandet. Visst att inte alla är sjuka men det konstaterades ju i programmet att det fanns sjuka hundar som kom till Sverige. En del hundar fick ju inte ens vaccination utomlands dom stämplade ändå. Vi ska skydda oss så mycket vi kan eftersom vi är förskonade från detta just nu. Det är min åsikt och den står jag för.

Marie80
2009-02-18 21:58
#148

#139# Jo jag blev medlem där i förra veckan, skönt att ha en egen sida där vi kan umgås och diskutera som har adopterat hundar….det har känts att man har gått  i motvind här hela tiden, men det var kul att du tittade in,Glad

tessa
2009-02-19 00:15
#149

#147: Ja, att ta hand om en hund från JR är ren och skär chanstagning. Jag har sett UGs båda program om JR och jag förfasas över vad jag fick se och höra, precis som många andra. Även om jag redan kände till en del, så var det helt ofattbart vad bl. a Julie själv och hennes Medarbetare (+ veterinär) berättade.

Jag är medveten om att tråden från början handlar om JR men då även en allmän diskussion tycks har startat om importhundars vara eller icke vara tycker jag att det är synd om man drar alla dessa hundar, från alla föreningar över en kam.. JR är bevisligen inte seriösa och deras verksamhet borde inte få fortgå - men innebär det automatiskt att importen borde upphöra totalt, oavsett hur andra föreningar arbetar och gör för att hundarna ska vara friska och krya?

Så när ni pratar om falska pass eller uteblivna vaccinationer som ni motiverar ert "förbud" av, så är det viktigt att poängtera att denna kritik gäller just EN förening av flera, JR.

gejsa
2009-02-19 00:47
#150

149# Hur tycker du man ska kunna lita på andra när JR som har funnits så länge och har sålt så många hundar till oss, inte gick att lita på? HUR ska man vara säker att nästa sköter sig och nästa som startar?

Jag förstår att du känner dig ledsen eftersom dina två hundar kommer utomlands. Men jag tycker faktist att man ska värna om våra svenska hundar i stället och inte chansa och ta in flera hundar. Jag gillar inte att man får ta med sig djur utomlands heller eftersom dom också kan föra med sig smittan. Fast dom är med säkerhet iaf vaccinerade som tydligen inte en del hundar som kom utomlands var ens. Och då har man iaf en bättre chans att dom inte för med sig smitta om dom är vaccinerade.

Jag har också tittat på hundar och funderat för några år sedan att köpa mig en hund för att "rädda den". Men JR föder ju to m upp och köper valpar för att sedan luras och säga att dom är hittehundar. DET gillar jag inte.

tessa
2009-02-19 01:06
#151

#150: Som sagt, kritik mot JR är absolut inget nytt inom de "kretsar" som har med utländska hundar att göra - det räcker att sepå forum hur JR har diskuterats och kritiserats om och om igen - utan gensvar från Medarbetare eller andra ansvariga. Därför tycker jag att det är tråkigt att "allmänheten" drar alla föreningar över en kam, när JR är i en helt egen (botten)klass för sig.

Den som är vetigirig och vill veta så mycket som möjligt om föreningen och annat som rör sin blivande hund, kan lätt hitta mycket info och diskussioner från kunniga och erfarna på t.ex nätet. Hade fler gjort detta innan de adopterade från JR, hade säkerligen somliga besparat sig mycket elände. Självklart har det även kommit friska och trevliga hundar från JR till Sverige, men det är inte vad detta handlar om - och dessa "adoptioner" har varit, precis som du skriver rena chansningar.

Jag är inte alls ledsen över att mina hundar är utländska - däremot blir jag som många andra, arg över JR´s verksamhet och stundtals frusterad över folks ovilja att ta reda på fakta, när de har så starka åsikter - vilket i sig är fullt förståeligt. Men ledsen är jag inte, och detta är inte sista utländska hunden jag tar hand om =)

Samma sak med passen och vaccinationerna - bara för att JR så fruktansvärt oseriöst och oansvarigt, medvetet har struntat i att ha korrekta handlingar till sina hundar, innebär det INTE att övriga föreningar har gjort eller gör samma sak. Däremot välkomnar jag hårdare regler även kring detta, att det t.ex bara är vissa utvalda veterinärer i Sverige och utlandet, som får utfärda och hantera denna typ av djurhandlingar. Mina hundar har kompletta vaccinationsintyg och pass, och jag ser ingen anledning att ifrågasätta om dessa är korrekta. Men min Herman var jag själv på plats hos veterinär, som gav ett gott och seriöst intryck.

Angående Leishmania pågår diskussion med experter, vad denna sjukdom egentligen innebär och kan innebära för hundarna själva och dess omgivning.

Vill någon veta mer finns här en intervju med Johan Beck Friis som är informationschef för Sveriges Veterinärförbund och chefredaktör för Svensk Veterinärtidning. Finns också ett allmänt forum, skapat just för folk som har frågor eller åsikter, efter att ha sett Uppdrag granskning.

Har nämnt detta forum tidigare, men jag välkomnar verkligen att folk som just har funderingar eller frågor - eller vill ventilera sina åsikter - kan göra det här, då det finns många med goda kunskaper i ämnet och erfarenhet av leishmania, på olika sätt.

För det är väl vad alla vill, veta mer om dessa sjukdomar.

tessa
2009-02-19 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#152

Kan ju tillägga att jag inte anser att det är en lösning att ta hand om alla de hundar som far illa, i utlandet. De hundar som får förmånen att få egna hem och familjer, är bara ett spott i havet bland ländernas alla gatuhundar - men för just dessa individer, betyder det allt! Flera föreningar jobbar ju också, i olika utsträckning med att påverka "på plats", för att bättra hundarnas situation i sina hemländer. Detta hoppas jag kan öka framöver, då det finns såå mycket att önska och så lite resurser…. =(

"Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Så väldigt sant.

gejsa
2009-02-19 01:21
#153

För mig räcker det att EN har lurats i flera år. Om en kan, så kan säkert fler göra det också.

Annons:
tessa
2009-02-19 01:31
#154

#153: SÅ kan man ju resonera kring allt, i sådana fall - och det känns inte hållbart… På så vis sker ju ingen utveckling.

Nu känner jag mig inte helt bekväm med att diskutera just en specifik person på nätet, men jag gissar att ni som såg programmet, kan ana att människan bakom det hela, inte är frisk… Överhuvudtaget är det förvånansvärt hur EN människa har kunnat styra och bestämma inom en hel förening, på det sätt som pågått inom JR. Man pratar om att hon är manipulativ mm, så bara detta faktum att det inte står rätt till, gör att denna förening skiljer sig från övriga. Därför får man med kritiska ögon bilda sig en uppfattning om övriga föreningar, och se vad och hur de agerar i olika frågor. Gör man det, så är det inte så enkelt att avfärda alla i ett andetag - lätt är det däremot.. för lätt ;)

tessa
2009-02-19 01:34
#155

#139: Trevligt, hoppas att du känner dig välkommen.

För den som undrar så är det ju inte så att man på denna typ av forum, sitter och kuttrar över hur bra föreningar eller alla dessa utländska hundar är eller fungerar - tvärtom kan det ibland gå kanske hett till, då många åsikter gör sig hörda - men över lag är det ett bra sätt att få mer information om mycket som rör denna typen av hundar och verksamhet - och dessutom möjlighet att höra andras erfarenheter i olika ämnen. Nog så viktigt.

gejsa
2009-02-19 01:37
#156

Men jag vill inte ha någon utveckling med att folk ska kunna köpa hem utländska hundar. Jag vill få stopp på det. Jag tycker att vi har hundar så det räcker i Sverige. Vi måste ta tillvara dom hundar som redan finns här. Sedan är det ju mest blandraser som kommer hit.

Och så smittan som dom kan föra med sig.

Se på Island tex, där kommer inga mer hästar tillbaka om dom åker ifrån Island pga smittan osv.

Jag är ledsen men du får argumentera hur du vill men jag kommer ändå inte att ändra mig. Det är så jag tycker.

tessa
2009-02-19 01:58
#157

#156: Jag argumenterar inte för att du ska ändra dig, jag förespråkar att du och andra som är bekymrade, försöker att ta reda på mer fakta… =) Tyvärr råder det ju skilda meningar även hos "experter" vars kunskap tyvärr är begränsad, då detta är "nyheter" (fel ordval) - men aldrig fel att vara vetgirig, i synnerhet inte kring saker som man inte gillar eller är fundersam över.

Sedan kan ju utveckling innebära många olika saker, och utveckling kan peka åt olika riktningar - eller hur =)

Spelar det roll om det är blandraser eller renrasiga hundar som kommer till Sverige? Ingen av dem är ju ändå ämnad att gå till avel, tvärtom! Därför uppmuntrar jag kastration, både för deras vistelse i hemlandet och i Sverige.

tessa
2009-02-19 02:01
#158

#156: "Se på Island tex, där kommer inga mer hästar tillbaka om dom åker ifrån Island pga smittan osv."

Detta är ju unikt för Island, och medför ju många praktiska bekymmer - även om just smittorisken hålls undan, på detta vis. Men genom EU fungerar inte regler och lagar så, och då tycker jag att man ska verka för att förbättra dessa istället för att skapa förbud.

Tänk bara på hur hundsmugglingen skulle kunna tänkas öka, om man införde ett förbud. Och vilka sjukdommar och smittor skulle inte riska att florera då..?! Islandshästar är svåra att smuggla, men inte hundar.. Och var skulle man dra gränsen, nolltolerans för importhundar eller enbart rasrena hundar från t.ex uppfödare? Ett totalförbud skulle ju t.ex påverka rashundars avelsmaterial, för att inte prata om alla internationella hundutställningar som skulle utebli för våra svenska rashundar. Om dessa hundar blev godkända för utlandsresor, var drar man då gränsen? En kompis har nyligen fått hem en renrasig terrier med stamtavla, genom en "adoptionsförening". Hunden har tidigare bott i hem, men blev hemlös. - En hund i "gråzonen" med andra ord…

Dama
2009-02-19 10:20
#159

Inför karantän bara

gejsa
2009-02-19 13:30
#160

#157# Jag är inte bekymrad jag är rent ut sagt livrädd att allt ska gå åt pepparn med våra raser som finns i Sverige.

Sedan är jag inte intresserad att läsa vad experter eller andra noviser skriver om. Jag har redan min åsikt och den står jag för. Jag tycker att det rent ut sagt är för jäkligt att vi gick med EU och att det blev fritt att resa med våra djur. Det är ju därför som det blivit så här. Det är mycket som blev sämre när vi gick med tyvärr. Även för oss hästägare men det är ju ett annat diskusionsämne. :)

Visst är islandshästar svåra att smuggla men jag tog ett exempel att dom är hårdnackade ang detta. Och så skulle vi med vara.

Om du tänker på avelshundar så får dom väl sitta i karantän som förr om dom måste envisas med att köpa från utlandet. hihi säger jag som har en valp vars mamma kommer från Tyskland. Men det är inte jag som köpt mamman för ett antal år sedan.

Annons:
gejsa
2009-02-19 13:31
#161

dubbelt

Marie80
2009-02-19 16:04
#162

Skrattande#158# tycker att du skriver verkligen bra, mycket bra info, det är ju inte så att vi som har adopterat ska omvandla andra som har "svenska hundar", renrasiga och blandraser från sverige, att tycka att det är bra att adoptera från utlandet, men tycker nog att andra ska ta reda på mer fakta innan de säger en massa, men som sagt det är ett fritt land och man får ha sina åsikter, tycker att det är kanon att vi kan ta våra hundar till Norge när vi åker på semester, vem vill lämna bort sina hundar i 4 veckor när man åker i väg, det är ju därför man har hundar, en del utav familjen, jag är stolt över att ha en adopterad hund, hon är orginell, unik och väldigt kär för mig, skulle ej byta ut henne mot någon annan hund…..hur gamla är dina hundar? är båda adopterade? Mvh.Marie

tessa
2009-02-19 18:03
#163

#160: på vilket sätt är du rädd "att allt ska gå åt pepparn med våra raser" som finns i Sverige?

Självklart får du ha din egen åsikt, och jag kan inte mer än att uppmana dig att ta reda på mer fakta - jag kan bara tänka hur jag själv skulle resonera eller göra, om jag var livrädd för något som berör mina eller andras hundar, och som är omdiskuterat. Medlet heter kunskap =) Det handlar inte om jag tror att du eller någon annan ändrar er i era åsikter, utan att ni får "mer kött på benen" om något som ni uppenbarligen är väldigt rädda och oroliga över. Så vill inte jag leva i alla fall, utan gör vad jag kan för att få veta mer om mina ev. farhågor.. Oavsett om de förstärks eller inte.

Jag har också mina åsikter om EU men då vi nu är med i denna union, så anser jag ändå att vi får göra vad vi kan, för att förbättra vregler, lagar och villkor. Det hjälper inte att avsky EU, jag tycker själv att mycket med EU är urbota dumt - men det är ju en del av vår vardag - vilket vi vill eller inte. Jag ser hellre skärpta regler kring införsel av hund, än karantän. Det är min personliga åsikt.

tessa
2009-02-19 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#164

#162: Tack, jag förstår vad du menar och nej - det handlar inte om att "omvända" folk till att tycka som man själv gör, eller att vilja adoptera utländska hittehundar. Däremot önskar man ju att många "tyckare" hade mer att basera sina åsikter på - men så är det ju i många ämnen, man tycker mycket om det man vet lite om =) Liknande hysterin kring fågelinfluensan, som många reagerade och blev rädda för. Hur många valde att använda detta som motivation till att ta reda på fakta om influensan..?! Det var knappast de som skrek högst, i alla fall ;)

Däremot tycker jag att man bör respektera mitt och andras beslut, precis som jag respekterar att andra kanske väljer en renrasig hund från kennel - fastän jag anser att det finns nog med hemlösa hundar, både i Sverige och utomlands som främst behöver nya hem, såväl blandraser som renrasiga.

Man kan diskutera och ha åsikter, men ändå visa respekt - "vi importhundsägare" följer trots allt lagen, som godkänner våra hundars inresa till Sverige - och anser man att något är fel, uppmanar jag folk till att försöka påverka att saker och ting ändras =)

Herman kommer från SOS, och flög med mig hem sommaren 2001. Mollie skrynkelhund är en svensk blandras på snart 5 år och lilla Hei-Lie kom genom Hundrondellen, i våras - tänkt som jourhund men här blev hon kvar - såklart =)

Vad har du själv för hund, och var kommer hon ifrån? *nyfiken*

gejsa
2009-02-19 19:28
#165

164# Nu börjar mitt tålamod sina med dig faktist. Vem har hoppat på er som adopterat utomlands? Har vi skrivit att vi inte respekterar er helt plötsligt? Vi skriver om Julie Rescue och uppdrag gransknings program här. Att vi tycker hon har skött sig för jävligt. Och att man då är rädd att fler gör likadant. Vem säger att dom du adopterat hund från är så bra? Har du granskat deras papper som uppdrag granskning har gjort så grundligt? Vad gör att du litar på dom så mycket? Bara för att du fått en frisk hund så behöver kanske inte nästa vara lika frisk. Såg du inte programmet? Att fler som adopterat ifrån henne också trodde att hon var ärlig och t o m hade skänkt henne en massa pengar och mat osv. Nej, gå du till ditt forum dit du länkade förut, och diskutera där för du håller på med ärekränkning nu när du skriver att vi "tyckare" inte vet något osv. Vi vet nog vad vi tycker och tänker utan att du ska tala om det för oss. Och min åsikt har jag redan skrivit flera ggr så någon upprepning gör jag inte här. Tycker att jag har skrivit min ståndpunkt så det räcker.

Detta var mitt sista inlägg i denna tråd.

Marie80
2009-02-19 22:25
#166

#164# håller med dig , Trude adopterade vi -05 från ADA från spanien, då var hon 9 månader, vi hade kollat både på blocket, hundstallet, och åkt även och tittat på några hundar som var i jourhem här i sverige, men den ena hunden kom från julie rescue och var väldigt rädd och reserverad så hon blev kvar hos sin jourhem, ADAs personal kom hem till oss och intervjuade oss och efter och sedan så hittade vi en hund på deras hemsida, en terrierblandning, en en större variant utav jack russel och vi blev förtjusta, tog reda på mer fakta om henne, hon hade bott hos två män som blev arbetslösa och de kunde ej ta hand om henne så de lämnade in henn hos ADA, så vi reserverade henne och 5 månader senare så fick vi hem henne, helt underbart, hon fyller 5 år i maj, kastrerarad var hon också när hon kom och det är skönt, slipper man med löptiden och allt. Sommaren -07 så fick vi en ny familjemedlem, Findus en springel spaniel/schäfer, min sambos kusin bodde på Malta och hennes svärfar hade tagit hand om hemlösa hundar, han hade 17 st, varav 2 stycken ej var kasterade då blev det 5 stycken valpar 4 kom till sverige och en bor kvar där, så vi fick Findus, då var han 10 veckor, det sötaste jag sett. Och hans bror Baloo bor hos min sambos morbror på Muskö så de träffas och får leka, det är jättekul. Findus fyller 2 år i april, han älskar allt och alla, har aldrig ångrat mig över våra hundar……

[jakke94]
2009-02-19 23:04
#167

#166
har läst vissa av dina inlägg.. men om du såg pogrammet så har du väll sätt så illa dessa hundar blivit behandlade ? och hur vissa blivit transporterade? och dem tog fram rätt många fall där hundar blivit sjuka, som kommit därifrån!
Och det värkar inte att du sett pogrammet för att det är ingen vetrinär som har stämplat deras pass och stämplat så dem är fullt friska! nej, för det har julie själv gjort!

Ta inte åt dig personligt.. och din hund är säkert jättetrevlig och sånt.. men ja.. det är ju fel om en orginisation säljer sjuka hunder till svergie!

Annons:
tessa
2009-02-19 23:57
#168

#165: Nu får du ändå lugna ner dig. och sluta läsa in saker i mina texter som inte står - inlägget var inte ens riktat eller skrivet till dig. - om du tar åt dig, får det stå för dig.. Kanske säger det en del, vad vet jag. Det lägger jag inte mitt intresse i, - skulle inte ägna tid och energi åt att skriva de inlägg som jag har skrivit, riktat till en enda person - om jag syftade till dig, och enbart dig så skulle jag skriva det.

Jag har inte någonstans skrivit att jag känner mig påhoppad, att mina hundar kommer från "så bra" föreningar eller att folk inte visar mig respekt - i sådana fall hade jag skrivit detta i klartext. Däremot är det för mig viktigt att påtala att det är vi bör bete oss mot varandra, och hittills har jag inte stött på något annat. Detta handlar heller inte enbart om denna tråd eller forum, utan i största allmänhet, inte minst "irl".

Däremot har du gejsa, uppenbarligen en förmåga att vrida och vända vad jag skriver, till något helt annat - som du sedan går igång på och kritiserar - och det är inte fair! Man kan missförstå andra, men då är det bättre att fråga - som jag har frågat dig - istället för att brusa upp, för något som uppenbarligen inte har menats. Som t.ex att "ni tyckare inte vet något". Jag påstår inte att du varken är tyckare eller inte vet något - men jag uppmanar att folk som har åsikter eller är oroliga, ska söka fakta för att inte enbart behöva oroas pga ett debattprogram på tv. - som i sig skapade både debatt och många frågor hos oss tittare. JA, jag såg programmen. Om "ni tyckare" (inte mitt ordval) sedan gör det, är helt upp till er själva - men jag vet att min vetgirighet gör att jag inte är livrädd för att t.ex nästa hund ska vara sjuk, jag har kunskap att göra vad jag kan för att kolla upp hunden och om den skulle vara eller bli sjuk, försöker jag ha så mycket kunskap som möjligt, för min hunds bästa! - och andras..

Det är väldigt synd om de människor som blivit lurade på att skänka bl.a pengar till JR eller/och adoptera en hund därifrån - men än en gång, är man kritisk och söker info, så kan man lätt läsa vilken kritik som JR länge fått. Kanske hade denna "upplysning" hindrat ett par blivande adoptörer från att välja en hund från just JR - vad vet jag, vetgirighet skadar i alla fall inte! Själv skulle jag inte adoptera en hund från JR? För att jag anser mig vara bättre än andra? Nej, men för att jag sedan länge tillgodosett mig information och diskussioner om bl.a just denna förening. - Därför har jag länge tagit avstånd till JR. Men precis som här, leder inte interna diskussioner till att verksamheten stoppas. Kanske skulle man gjort gemensamma krafttag - för hundarnas skull? Fast få visste nog att det var såå illa ställt med hundhemmet i Spanien, innan UG. men ändå… Däremot har jag som sagt själv varit på plats på ett (annat) hundhem i Spanien, två gånger och även besökt andra hundhem - så nog har jag sett med egna ögon att INTE alla hundhem är som JR. Dock med många brister och massor att önska…

Och än en gång, är man (vem som helst) rädd för att fler föreningar är som JR, att sjukdomar ska etablera sig i Sverige, att svenska hundar ska påverkas, att blablabla - så ja, vad ska man göra åt sin oro och rädsla? Att bli arg på ett forum, på en medlem som tipsar om att det är av godo att lära sig mer om det man fruktar eller oroar sig över, är förkastligt. Ärekränkning är ett starkt ord som jag definitivt inte tycker hör till vad jag hittills har skrivit - men trist om du tar det så. Om fler känner sig kränkta, får ni gärna nämna det - så att jag får möjlighet att förklara vad jag menade, då mitt syfte definitivt inte har med detta att göra! Likväl som jag nämner att det är viktigt att vi visar varandra respekt, så syftar jag självklart att det även är något som jag ska göra - och förhoppningsvis gör. Rätt "basic" egentligen, som hör hemma i vilken tråd eller forum som helst.

Däremot är jag inte svart-vit och detta är ett ämne som jag är mycket intresserad och engagerad i. Därför söker jag vettiga och intressanta diskussioner där aktuella ämnen tas upp - inte att prata om "oss" och "dem" som inte tycker som jag. För vad tycker egentligen jag? Ja, inte att det är en dans på rosor med importhundar eller hundarnas situation i t.ex Spanien.

tessa
2009-02-19 23:59
#169

Ang karantän, så undrar jag vilken nytta den skulle ha för ev. leishmania-positiva hundar? En hund kan ju visa negativt provresultat för att månader eller år efteråt, visa positivt? - Vilken nytta skulle karantän ha, i detta fall? Då det är Leishmania som främst har diskuterats i tråden..

Marie80
2009-02-20 00:12
#170

#167" jag har sett programmet både på nätet och på tv, både den första och andra delen, självklart så tycker jag att det är hemskt det Julie Rescue håller på med och tar all avstånd från det, men som sagt alla organisationer är inte oseriösa och man ska ej dra alla över en kam, och jag har inte sagt att min hund kommer från Julie Rescue, hon kommer från ADA och det har jag skrivit flertal gånger, och skulle ej adoptera en hund från Julie heller. Min hunds pass var både stämplad och allt stämde, vi tog henne till en svensk vetrinär direkt när hon kom och de gjorde en vetrinärsbesiktning…….så jag vet vad jag pratar om….men det julie rescue gör är endast att tjäna pengar, för hon har bråttom att få iväg hundarna, och stämplar dem själva, vi fick vänta nästan ett halvår på våran hund, för hon satt i karantän, blev kastrerad och togs prover på….ja, och min hund är VÄLDIGT TREVLIG!

Marie80
2009-02-20 00:16
#171

#169# du skriver så himla vettiga saker, det har jag ej fått läsa på länge, och du formulerar dig på ett väldigt tydligt sätt, håller med dig….om allt du skriver……man ska respektera varandras åsikter, och som sagt alla får ju tycka vad de vill, men man behöver ju ej bli påhoppad för det….eller hur…..blir glad när jag läser dina inlägg….Skrattande

tessa
2009-02-20 00:22
#172

Kan ju tillägga att jag lever med vetskapen om att någon av mina spanjorer, främst den lilla en dag kan visa sig lida av Leishmania. Jag vet också att man genom ett enkelt blodprov, regelbundet kan testa sin hund. Leishmania är en lurig och hemsk sjukdom, men det finns medicin som kan ge hunden livsglädje många år framåt. Ju tidigare man upptäcker sjukdomen, desto bättre prognos.

Jag vet också att det omvända kan ske, att hunden insjuknar och måste sluta sina dagar, "för tidigt". Men just den livsglädje mina hundar visar mig varje dag, gör att jagtrots allt kan leva med denna vetskap. Jag är glad för varje dag jag kan berika deras tillvaro, och de kan berika min - det är kärlek. Inget kan ta tillbaka eller förlåta vad hundarna har fått vara med om i sitt hemland, men kan jag dagligen ge dem kärlek och omtanke, så känns mitt beslut kring dem, helt rätt.

Jag känner till hundägare som haft välmående L-positiva hundar som levt ett långt och gott liv, men också hundägare som genomlidit hemska kval, just över deras sjuka hund… Inget jag önskar någon, och inte heller mig själv - men mina hundars välbefinnande och möjlighet till ett kärleksfullt hem med dräglig tillvaro går före detta. -> Då jag har en tro, kalla det övertygelse, baserad på fakta att leishmania inte smittar andra hundar eller människor, i dagens Sverige.

#170: Ja man blir både förbannad och ledsen över verksamheten. Puppymill är vad det är, med stora pengar i potten - som går ut över hundarna, som får lida… Hoppas innerligt att Spanien nu agerar mot detta, och att uppmärksamheten kanske ger övriga hundars situation, en knuff i rätt riktning.. Genom att bl.a svenskar visar intresse för spanjorernas gatuhundar, kanske de själva inser att hundarna faktiskt har ett värde. Eller så tycker somliga att det är smidigt att andra hjälper till att lösa deras bekymmer med gatuhundar. Hur som helst är de hundar som får hem, de lyckligt lottade!

tessa
2009-02-20 00:40
#173

#171: Vad roligt att höra, tack! Ibland kan det vara svårt att uttrycka sig tillräckligt tydligt, så att alla förstår vad man menar, och jag försöker hålla mina hundar "utanför", så att jag kan se objektivt på saken.

Det gläder mig också att höra att du är nöjd och verkligen trivs med dina hundar, oavsett ursprung eller raser =) Jag tycker inte att man ska skämmas eller känna att man vill dra sig för att berätta om sina utländska hundar, då/om någon frågar. Tyvärr har den heta debatten, bidragit till att många känner så… Det blir ju inte bättre av att landets kunniga, "experter" är tvetydiga i sina svar och teorier kring sjukdomar. - men äntligen kanske det blir ändring på det! Och jag hoppas verkligen att UG gagnar JR´s hundar som fortfarande lever på plats, nere i Spanien. Skräckhistoria från början till slut!

Själv brukar jag numera snabbt lägga till, när folk undrar vilken ras min hund är - h*n är spansk och nej, kommer inte från JR! Bättre att förekomma… ;) Men jag tror att den värsta hetsen kommer att lägga sig, (nej naturligtvis inte riktat till någon - världen är större än ifokus) och kvar blir frågorna - som jag hoppas framöver kommer att kunna besvaras och lugna det svenska folket. Om inte, så hoppas jag att man kan ta fram vettiga åtgärder, och att man lär sig mer om "exotiska" sjukdomar. Ur allt ont, kommer något gott.. =)

jahadu
2009-05-22 03:19
#174

tråkigt att program som uppdrag granskning bara visar upp allt dåligt. det finns bra spanska organisationer. ada har ni nämnt här, sos-animals är en annan. leishmania snacket är så överdrivet, det är inte jättelätt att bli sjuk även om sandmyggan hade funnits här, krävs bland annat att man har väldigt dåligt immunförsvar eller är kraftigt undernärd för att bli sjuk, smittad kan man bli men sjukdomen bryter inte ut så lätt vad jag har förstått. synd att folk inte tar reda på mycket info innan de uttalar sig. de programmen är bara ute efter att skrämmas. och nu verkar hela sverige ha blivit hund-rasistiskt. folk drar liksom allt och alla över en kam. väldigt tråkigt. att enbart hjälpa på plats är inte realistiskt, kom igen det förstår ni väl själva? flera hundra hundar som ska rastas, matas, badas, vårdas, kelas med, städas till…..ja listan kan göras lång, ofta är det bara några få personer som jobbar med detta dagligen och organisationerna är beroende av volontärer, hade fler ställt upp och flyttat dit så - men så kommer det ju inte bli. arbetet med hundarna tar tid och kräver mycket av en människokropp. skulle adoptionerna sluta så skulle det ju inte fungera, då skulle man behöva avliva måååånga friska hundar vilket är synd tycker jag. varför bara tänka på sitt eget land, vi ska väl hjälpa alla? varför skulle någon gå före bara för att den är svensk om jag får fråga? rasistiskt ser jag det som. 

jag tycker inte om julie rescue, självklart inte. det är jättesynd att det har gått såhär långt. 

men denna dokumentären har dragit igång en massa skit och folk drar som sagt alla över en kam. om vi ska sluta ta in hundar från utlandet kan vi ju sluta ta in invandrare också. jag ser inte skillnaden(?) människor bär också på sjukdomar, för att inte tala om alla turister!!! borde ju isf bli förbjudet att åka till medelhavsländerna för smittorisk.

nej, jag förstår då inte hur vissa människor tänker.

är hundarna friska, stabila i psyket och har livsglädje så ta gärna hit de! =)


Annons:
Upp till toppen
Annons: