Annons:
Etikettövrigt
Läst 128247 ggr
pippa__
3/7/09, 2:17 PM

Löptid

Nu är det risk för att man blir totalt idiotförklarad, men måste få veta.

Hur länge löper en tik? I min lokala djuraffär fick jag svaret att dom löper 6 veckor. Idag läste jag en bok där det stod 3 veckor.

Har undrat ett tag då min tik inte har blött på 4 dagar och inte visat något större intresse för hanhundar när vi har träffat på dom nu. Hon var som mest "galen" i mitten av blödtiden, så undrar nu om löpet är över eller?

Annons:
gejsa
3/7/09, 2:25 PM
#1

3 veckor brukar dom löpa.

pippa__
3/7/09, 2:27 PM
#2

Är det då ihopräknat både blödtiden och höglöpet?

[randi]
3/7/09, 2:41 PM
#3

" Ja, höglöpet brukar infalla ungefär 11 dygnet. Tikar brukar inte blöda så mycket i slutet av löpet. Det finns tikar som löper i 4 veckor, men det är som tur är sällsynt.

pippa__
3/7/09, 8:18 PM
#4

Så om min hund har löpt (blött) i 3-4 veckor så borde hon vara färdig nu? Hon brydde seh mer om hanar m.m. när hon blödde än nu nämligen..

Bleenda
3/7/09, 8:53 PM
#5

Tikar löper i 21 dygn.

Hagalund
3/7/09, 11:25 PM
#6

Ja, tre veckor,  men var försiktig med att släppa ihop henne med hanhundar ännu, i alla fall.  Det kan hända olyckor och så luktar hon nog lite gott än, det har hänt parningar alldeles i slutet.

Annons:
pippa__
3/8/09, 12:09 AM
#7

ok tack alla!

Skumt bara att en kvinna som har haft kennel, en framgångsrik sådan, inte har koll på hur länge en tik löper :/

gejsa
3/8/09, 12:09 AM
#8

Glöm inte att bada henne efter löpet. Synd om alla hanhundar annars för då luktar hon ju löp fast hon inte löper.

Manda29
3/8/09, 12:25 AM
#9

#7 Håller med om att det är dåligt att inte veta om man har uppfödning.

Som alla skriver så är det 3 veckor. När jag bara hade en hund gardera jag med 4 veckor för att vara säker på att hon löpt klart.

gejsa
3/8/09, 12:31 AM
#10

Men du pippa, dom kansker menar per år. För dom löper ju 2 ggr per år och det blir ju 6 veckor.

pippa__
3/8/09, 12:55 AM
#11

Gejsa: Nä, jag frågade hur länge det är per gång.. hon sa att tiken blöder halva tiden, d.v.s. 3 veckor och höglöper halva tiden, resterande 3 veckor.. :/ skumt värre..

gejsa
3/8/09, 1:00 AM
#12

Ja, det var ju lite lustigt svar.

ingann
3/8/09, 1:17 AM
#13

En uppfödare borde ju ha koll på sånt…  Hon kanske inte såg skillnad på sina hundar utan räknade ihop 2 st Oskyldig

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
gejsa
3/8/09, 1:23 AM
#14

#13# *fniss* eller också var hon dålig i matte, den lilla matten.

ingann
3/8/09, 1:35 AM
#15

#14 haha ja, så kan det ju vara *s*

fast det kanske är bra när man är uppfödare… *funderar*

om man får en kull på 5 kan man ju sälja 10 Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
3/8/09, 1:43 AM
#16

#15# Precis! Det vore ju inte så illa. :)

Bleenda
3/8/09, 11:37 AM
#17

Det kan väl också vara så att man missförstår personen i fråga.

Själva löpningen om man kollar dygn så är det en komplicerad grej. Jag pratade med en fertilitets veterinär en gång och blev helt snurrig av svaret. Och hur man igentligen räknar ut när valparna ska komma. Jag har alltid räknat efter dag 1 efter sista parningen. Men det skulle man inte. Man ska räkna efter den dag då tiken sluter höglöpet bla bla bla. Jag har haft tikar som valpat på 67 och 68 dygnet. Och man har alltid gått efter 63 plus minus två dygn.

Snurigt snurrigt.

Så uppfödaren kan ha helt rätt. Beroende på hur man uttrycker sejFlört

rockygubben
3/8/09, 12:53 PM
#18

Min tik löpte nyligen,det var 3 veckor.Glad

ingann
3/8/09, 5:06 PM
#19

#17 nån dag är väl okej att säja/räkna fel men dubbla tiden? låter inte som nåt missförstånd för mig iaf…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pippa__
3/8/09, 7:39 PM
#20

kan meddela att damen inte har slutat löpa. Idag träffade vi pojke med bollarna kvar, och han var mer än het på gröten och ville göra både det ena och det andra med Locca. Hon blev förbannad och sa till, men nån rolig lukt måste hon ha haft iaf.

Annons:
gejsa
3/9/09, 12:25 AM
#21

Hon har nog slutat eftersom hon blev arg. Däremot har hon lukten kvar som jag skrev förut. Har du badat henne?

pippa__
3/9/09, 12:45 AM
#22

Nope inte badat henne. Men han ville hoppa upp, hon la svansen åt sidan och så, men sen blev hon jättearg!

gejsa
3/9/09, 1:04 AM
#23

Ja, men om du inte badat henne är det inte så konstigt om hannen ville hoppa upp på henne. För hon luktar ju fortfarande löp. Och så är det precis på gränsen att hon inte vill längre eftersom hon lurade hannen genom att lägga svansen på sidan men ändå sa hon nej.

emma071
3/9/09, 12:08 PM
#24

20 dygn brukar det vara

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

pippa__
3/9/09, 1:04 PM
#25

#23 Aha då är jag me. Men man ska väl inte behöva bada tiken varje gång löpet är slut? :/

Vattnadal
3/9/09, 2:14 PM
#26

Jag brukar bada våra efter löp. Dels för att få bort lukten åt hanarna, men även för att det känns fint att de blir rena. Goldentiken kan bli liote kladdig i brallorna, och det är inte så mysigt.

2 gånger om året är väl inte så allvarligt ofta att bada sin hund?Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pippa__
3/9/09, 2:36 PM
#27

Nä det är inte ofta, men har precis badat henne med specialschampo för klådan. Tycker det känns tätt inpå att göra det igen. =)

Annons:
sirme
7/2/09, 8:42 PM
#28

Jag har en tik som nu har löpt i 5 veckor. Jag pratade med veterinären och han sa bara att det var konstigt, mer sa han inte och ville inte titta på henne. Det är väldigt besvärligt eftersom jag har en hanhund också så vi måste ha halva huset avstängt så de inte kommer åt varandra. Det verkar dessutom som om "höglöpet" kommer tillbaka med jämna mellanrum för då blir hanhunden helt omöjligt och bara gnäller och tjuter. Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

pippa__
7/3/09, 12:12 AM
#29

Min är på väg in i sitt andra löp nu snart, tjurig som attan mot allt och alla..

#28 har tyvärr ingen aning =(

Jonna75
7/3/09, 2:44 AM
#30

Mina tikar har löpt nyligen, i vanliga fall brukar dom löpa i 3 veckor, men denna gång blev det något konstigt.. Jag hade tänkt para min äldsta, men det tog en väldigt tid innan jag ens börja se att hon börja svullna. Jag for in till vet och tog ett utstryk, det var lokt gjort. Det visade sig att hon hade för höga "vita blodkroppar" alltså en början till en infektion. Det blev en antibiotika kur och nu hade jag otur men ändå tur, tiken svarade på medicineringen, men svaret fick vi på det två dagar efter höglöpet. Det är så att min tik inte står så länge i höglöp.. Men men så kan det gå. Huvudsaken att hon är frisk iaf Glad

Bokskogens
7/3/09, 11:28 AM
#31

Själv går jag och väntar och väntar…
Min tik har enbart löpt en gång ännu och det var i december så trode ju att hon skulle löpa här igen men inget kommer…
Hur vanligt är det att tikarna väljer att löpa en gång om året?

Izmas
7/3/09, 6:28 PM
#32

#31 Vad är det för ras?

Det är inte alls ovanligt att dom löper med mer än 6 månaders mellanrum. sen är det vissa raser som bara löper 1 gång om året..

ingann
7/3/09, 6:36 PM
#33

#31 är det varmt kan de skjuta på löpet ett tag…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bokskogens
7/3/09, 8:29 PM
#34

#32 o 33 Det är en whippet flicka.
Aha… så värmen kan ha inverkan också.
Alltid lär man sej nåt nytt!

Annons:
Hagalund
7/3/09, 11:12 PM
#35

Vinthundarna löper ofta bara en gång om året.  I alla fall har mina gjort det,  både saluki och afghaner. Har haft många sådana under många år.

Upp till toppen
Annons: