Annons:
Etikettraser
Läst 11158 ggr
[Helle-Mari]
2009-06-06 21:08

Släthårig Foxterrier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur många därute som har denna underbara ras?

Själv har jag två stycken som jag köpt från Bodils kennel.

Skulle vara kul om ni kunde lägga in bild på era släthårsfoxar och skriva vart de kommer ifrån.

Även berätta deras egenskaper och vad ni använder dem till.

Mina är gårdshundar samt att jag övar lydnad. När de var yngre även agility. De hjälper mig i mitt dagliga arbete på gården genom att mota djuren, jaga skadedjur samt skrämma bort kajor och kråkor från tomten.

Min hane som heter Leo är 12 år gammal och tiken Fideli är 13 år.

Annons:
[jakke94]
2009-06-06 21:28
#1

har ingen.. men min kompis har uppfödning av strävhår :P

Emma-lundqv
2009-06-06 22:31
#2

Jag har en underbar liten fox, en tik på 6år som heter Nikki. Det var Bodil som importerade henne från Norge (kennel Hunterfield), hon hade tänkt att spara henne till avel, men så fick vi köpa henne när hon var 4 månader.

Vi har tränat lydnad, agility och lite spår men inte på någon högre nivå - hon är en familjehund som är med på allt helt enkelt.

Till sättet är hon positiv, glad och aktiv. Hon älskar alla människor och hundar, och kommer alltid överens med alla. Dock har hon stark jaktinstinkt så man får hålla ordentlig koll när hon går lös. I övrigt är hon orädd, sund och frisk - har aldrig varit så mycket som förkyld :)

Untitled-3-1.jpg picture by Memmish


Leorag
2009-06-07 03:01
#3

Mina föräldrar har 2 slh. foxar, även dom från Bodils =)

[Helle-Mari]
2009-06-07 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Åh Nikki är jättesöt. Påminner lite om min Fideli innan hon blev grå i ansiktet.

[Helle-Mari]
2009-06-07 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Båda mina hundar har Wolfheart Blue suede shoes till pappa.

Och tiken är efter Bodils En glad gräshoppa och hanen efter en underbar tik som hette Bodils Harmoni.

Vad har era för stam?

Emma-lundqv
2009-06-07 18:41
#6

Nikki börjar också bli mer och mer grå, det växer från nosen och uppåt ;)

Hennes pappa är Music's Ice Man at Quissex (kanadensisk import) och mamman är Bodils Sarah Sahara.


Annons:
Leorag
2009-06-07 21:55
#7

Bella är efter Bodils Så Ståtlig och undan Bodils Yttra.
Bailey är efter Indianfox's Little Pony och undan Indianfox's Tina. =)

[mia-38]
2009-06-07 22:05
#8

Är det Bodil i Mörrum du menar?
I sånna fall så är det kanonfina hundar hon har.

Ett gammalt ex till mej parade sin tik hos henne.
Skrattande

Leorag
2009-06-07 22:14
#9

#8

Bodil i Skärplinge (antar jag i alla fall), numera avliden.

[mia-38]
2009-06-07 22:18
#10

Ahaa…då var det inte samma person.

[Helle-Mari]
2009-08-26 11:15
#11

Hallå där ute!

Några fler som har Släthårsfoxar?

Leorag
2009-08-26 13:55
#12

Inte än men det kommer bli en liten knatte här inom en snar framtid, päronens tik ska paras så småningom och om det blir en lovande hanvalp så kommer jag förmodligen spara honom. Glad De är ju så underbara när de är små så det kommer bli svårt att inte spara alla Oskyldig

Tillägg: Mina föräldrar har numera bara tiken kvar. Appropå tiken så har hon Wolfheart Blue Suedeshoes i sin stamtavla, han är hennes farfars far.

http://bodilsasikt.cybersite.nu/

[Helle-Mari]
2009-08-26 22:13
#13

Åh vad spännande med valpar. Jag var in på hemsidan och Bella såg jättefin ut.

Annons:
Leorag
2009-08-26 22:56
#14

#13
Ja det ska bli riktigt kul men först ska vi ansöka om kennelnamn och så ska det godkännas osv. så det är ett tag kvar men då hinner man planera allt in i minsta detalj =)

pepparrot
2012-09-05 18:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Åh det är så kul att se när andra har släthåriga foxterrier! Strävhåriga ser man lite här och var, tycker jag, men sällan en slät!

Jag har en flicka på 6 år, hade en till flicka innan men hon fick cancer i skelettet som "åt upp" henne innifrån.. Vi fick avliva henne härom året..

Men min flicka, Minnie (men vi säger endast Mini, lättare att ropa för inkallning, osv, plus hon var minst i kullen.. :) ) är från Ebonetta, och vår förra, Lee, var från Itkins.
Vi tränar inte något speciellt inom något område, lydnad, roliga tricks, lite agility, sök på låg nivå.. Försöker dock ta tag lite mer i detta, nu när jag blivit 18 och känner att jag klarar av mer ansvar!

Vi ska snart flytta, jag och min mamma, och då ska vi skaffa en liten valp, av den underbara rasen, släthårig foxterrier!

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva..!

Bild: Myspys i örngott - som "tyvärr" redan hade kudde i sej.. ;) Julafton, man blir trött då!

pepparrot
2012-09-05 19:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Bättre bild så man ser lite mer av hennes fina ansikte!

Tyvärr så har hon ståöron.. Något hände vid första löpet och TJONG så åkte det ena helt upp, och det andra åkte halvt upp. Det ligger NÄSTAN fint när man är trött.. ;)

Men hon är söt ändå!

"Sluta ta bilder nu matte, vill sooovaaa…"
Ser lite olycklig ut! Var trött efter en dag på fältet, men då skulle jag ju tvunget fram och ta bilder på min sötknopp! <3

Emma-lundqv
2012-09-06 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kul att den här tråden kom upp igen! Min fina Nikki är numera 9 år gammal och har blivit lite vitare i ansiktet, annars är hon precis lika pigg och glad som innan!


zoolatri
2012-09-07 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här har vi min tant som valp för ca 9,5 år sedan:) Hon är uppfödd av Svante Frisk och heter Toutchstone Cheddar.

Då vi flyttat runt en hel del så har vi inte engagerat oss i så många kurser och grenar, utan hon har mer varit mitt ständiga sällspak och agerat gårdshund:) Hon har varit med mig på jobbet under de år jag jobbat på lantbruk. Nu är hon en glad pensionär som gillar att gå spår och ta långa skogspromenader. Fjällvandringen förra sommaren var en succé, hon har på helspänn hela tiden då det fanns hur mycket lämlar som helst i fjället!

zoolatri
2012-09-07 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

När den här bilden togs var hon 6 år och i sitt livs högform, inga ålderstecken då inte:)

zoolatri
2012-09-07 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Den här bilden togs förra sommaren, jag tror hon klarat sig från att bli grå tackk vare att hon är så vit i ansiktet. Nu ett år senare är hennes röda färg något mindre röd och mer brun, hon har blivit vit i öronen:)

Annons:
pepparrot
2012-09-14 15:46
#21

Åh vad underbart att se flera fina foxterrier! Vad glad jag blev att folk märkte att jag grävt upp denna fyndtråd (vilket den är enligt mej ;) ). Måste ta fler bilder på min sötnos med min systemkamera och lägga in fler! Hoppas att fler gör det också!

lottaberlin
2014-08-30 02:18
#22

Tailtop's Cinderella, kallas Bella.  Är efter Bodils Jag Heter han Solo och Bodils Puzzla.

Hon är klok som en bok, lär sig saker på nolltid, gillar att göra "high-five", rulla runt osv, men fixar blodspår å sån't med. Ska gå anlagsprov snart!

Världens underbaraste…. ❤️

lottaberlin
2014-08-30 02:21
#23

Får inte med bilden! Har prövat tre gånger nu. Vad gör jag för fel?

lottaberlin
2014-10-29 21:12
#24
Miner00
2014-10-29 21:18
#25

Är bodils kennel nedlagd? hittar inte den hemsidan på google… heter den bodils kennel?

[Forest]
2014-10-30 08:53
#27

20 Hon är verkligen superfin trots att hon klassas som äldre hund, underbart att se godingar 💋

Annons:
Miner00
2014-10-30 11:17
#28

#26 tack för fakta :)

Upp till toppen
Annons: