Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 20172 ggr
Christelle
2009-08-11 15:35

Bästa hundmaten?

Jag undrar vad ni anser är det bästa hundfodret och varför?Skriv gärna vart man kan köpa fodret och vad det kostar. Detta gäller både blöt och torrfoder.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Annons:
SaraC
2009-08-11 15:53
#1

Det bästa tycker jag är att BARFA antingen själv eller med färskfoder. Barfar man själv så går det att anpassa helt efter sin egen hund.

Själv ger jag Eukanubas Senior Plus till min hund, då han behöver ett seniorfoder som inte får ner honom i vikt. Planerar att börja ge färskfoder också, nu när jag fått större frys, och då blir det förmodligen Klass då det är lättast att få tag på här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Carpedium
2009-08-11 16:02
#2

Finns väl inget som är bäst för alla, utan man får prova sig fram vad den egna hunden tål och mår bra av.

Christelle
2009-08-11 16:13
#3

#2 nej men kan va kul med lite tips :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Zebben
2009-08-11 16:24
#4

Som skrivet, olika hundar mår bäst av olika sorters foder. Men jag är väldigt nöjd med Bravo färskfoder. Det kostar 32:-/1,2 kg. Men jag köper för inköpspris så det blir mkt billigare.

Just nu äter mina schäfrar Orijen som kostar ca 850:-/20 kg. Köper även det för inköpspris så det blir billigare. De får ungefär 2/3 del torrfoder och 1/3 dl färskfoder per måltid.

Mina hundar har bara ätit det under några månader och jag har ännu inte märkt något negativt med fodret. En sak som jag inte gillar med fodret är att hundarnas päls har blivit fetare, men det är ju bara negativt för mig när man klappar och gosar. Hundarna och pälsen mår ju bara bra av det.

Innan jag bytte till Orijen åt de Purina Pro Plan och det har jag varit väldigt nöjd med också. Men sista säckarna som jag köpte tycker jag såg annorlunda ut och jag tyckte hundarna tappade glans i pälsen. Sen blev jag osams med leverantören av fodret. De strular som sjutton och vi valde att sluta köpa in fodret.

Taci
2009-08-11 16:53
#5

Jag använder Carrier, efter att ha provat två foder innan. Detta funkar allra bäst på vår vovve. :) Han älskar det, mår bra av det o det är billigt (ca 210 kr för 10 kg), och i jämförelse med Doggy som ligger i ungefär samma prisklass så kan jag ju säga att det här är mkt mer drygt :P Enligt Doggy-påsen skulle vår hund ha över 10 dl om dagen, med Carrier räcker det med 6 dl, o det stämmer faktiskt. Det går att köpa på Granngården förresten.

destroyed
2009-08-11 17:00
#6

Jag kör på valpfoder men jag är extremt partisk och älskar RC. Jobbade i en Zoo affär där vi sålde det. Tycker om RC därför att den är så anpassad till alla hundar. Vissa speciella rasfoder också:) Sindra ska vänjas in med pudelfoder om några månader så det blir nog bra:)

Annons:
Okay
2009-08-11 18:35
#7

Vi använder Happy Dog till våra. Det är ett tyskt foder med kvalite som inte innehåller några konstgjorda ämnen, allt är naturligt innehåll. Det har visat sig vara väldigt bra till pälsarna på våra hundar. Dom har fått en tjockare och bättre kvalite på pälsen. + att dom älskar maten.

Det är 80% upptagnings"förmåga" på odret så det krävs mindre för att mätta hunden och ändå får den all näring den behöver. Finns även i många olika varjanter och i lite udda smaker (bla hjort) men ändå går det hem hos dem flesta hundarna.

En 15kg säck här där jag bor kostar 550:- men den räcker längre än dom andra foderna.

Xondah
2009-08-11 19:01
#8

Olika Eukanuba foder, bla Eukanuba Senior Plus bara för att de innehållet är så bra för hundar i alla åldrar.

Sen får han färskt viltkött och fisk.

rottizz
2009-08-12 01:20
#9

Färskfoder eller BARF är väl det bästa egentligen. Om jag ska köpa torrfoder så väljer jag helt klart STANDARDT. Det är rent från spannmål, bra pris samt närproducerat. Mkt bra foder!

frontera
2009-08-12 01:23
#10

Jag har orijen senior som bas.

Sen blandar jag med bravofärskfoder eller naturediet"burkmat"

BrightGloria
2009-08-12 11:12
#11

Jag kör med Carrier och klass färskfoder till alla mina tre hundar.
Fungerar toppen för mig.

Det går inte att säga vad som är bäst, men BARF tror jag starkt på, men vet för lite för att använda mig av det själv.

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Royalz
2009-08-12 11:22
#12

Jag ger min Pro Plan puppy lagre robust.

Vet inte varför det blev det, men ville ge det. :)


monsterblom
2009-08-12 15:32
#13

jag ger mina hundar BARF, innehåller inget annat än kött. hundarna älskar det och det är det viktigaste för mig. sen kostar det inte speciellt mkt. 150.- för 12,5 kg. billigt och bra :D

Annons:
Soffe
2009-08-12 16:09
#14

Vet inte vilke foder som är bäst! Det är individuellt från hund till hund! Men det jag kör till min valp är Nordic färskfoder och har nyligen köpt Standardt torrfoder som jag ska blanda med. Ett bra foder innehåller så lite spannmål som möjligt och så mkt kött som möjligt. Det strävar jag efter och självklart att hunden mår bra av det oxå!

anaprincess
2009-08-12 16:18
#15

Har provat dom flesta hundfoder och endast Roobur har funkat på alla hundarna. Mycket bra då som har ett brett sortiment som täcker det mesta. Extra plus för att dom är svensk, har glucusamin i sitt foder och deras nya sort som är bra för hjärta och blodkärl då jag hade en hund med hjärtfel.

pippa__
2009-08-13 01:54
#16

Jag har äntligen hittat det som funkar på min tjej. Bravo färskfoder och James WellBeloved (grönsaker och lamm)

[chouwa]
2009-08-13 14:38
#17

Mina hundar har ätit allt möjligt under åren.
När Salsa kom till mig klarade hon inte av något foder jag gav henne. Tills vi provade Standart. Nu kommer jag antagligen aldrig ge någonting annat till mina hundar. Med så lite spannmål blir hundarnas mage mer stabil och de bajsar dessutom jätte lite. Rekommenderar verkligen Standart!

Ellenfyrkant
2009-08-13 15:25
#18

Magnussons Krav märka foder
Innehåller mycket kött, inte några "fejkprodukter". Svensktillverkat foder, även allt emballage är tillverkat i Sverige. Och det är KRAV- märkt !!

Mvh Ellenfyrkant

Christelle
2009-08-15 18:41
#19

Roligt med så varierande svar :). Finns nog många bra foder. Men har någon provat Olivers hundmat? Sägs att dom ska vara bra?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

frontera
2009-08-15 18:49
#20

Oliver e bra tycker jag.

Men föredrar endå orijen

Annons:
KitoBonito
2009-08-15 18:57
#21

För min hund har Nutro Choice varit underbart hur länge som helst. För en 12kg säck kostar det numera runt 600kr. Vilket börjar svida i plånboken nu när jag betalar hela summan själv.

Än så länge håller jag kvar på Mitt favorithundfoder.

Fnatte
2009-08-20 14:46
#22

Vi kör med Brit Adult Large Breed och Brit Lamb & Rice hundfoder till våra 2 hundar. Det har vi gjort nu i över ett år och det har funkat kalas bra. Vetrinären frågade en gång vad vi hade gjort med hundarnas päls men den var så fin och då berättade vi att vi hade börjat med Brit, så nu har han själv oxå börjat med det till sin hund. Så det kan jag rekomendera starkt och det är billigt oxå, 389kr för 15kg resp 499kr för 15 kg.

malinroth
2009-08-21 00:29
#23

Jag har haft rätt besvärligt med att hitta ett bra torrfoder som var bra för Nelly, har fått prova mig fram då hon antingen direkt eller efter ca en säck blivit dålig i magen av ett flertal olika foder. Nu sen kanske 3-4år äter hon Sportsmans pride och mår jättebra, både i magen, päls hull osv. :) Kostar 449kr/15kg. Tyvärr här de tydligen slutat exportera den här maten till EU sägs det men där jag köper fodret har man ersatt det med ett väldigt likvärdigt foder som heter PRO Formance tror jag det var, detta är tydligen ett väldigt likvärdigt foder bara lite mer köttråvaror eller nånting. Man ska tydligen inte ens behöva blanda när man byter för att det är så likt (kommer dock jag göra för säkerhetsskull, det kan ju inte skada) Detta kostar tyvärr mer, ca 550kr/15 kg tror jag det var. Det var ju lite synd men, då jag haft svårt att hitta foder som hon tål så kommer jag prova med detta och hoppas på att det blir lika bra som med sportsmans!

MiaMaria
2009-08-22 10:18
#24

Jag har en väldigt kräsen dsg o efter mkt letande har vi nu hittat de som duger för honom. Jag ger Trejj (tror de heter så, möjligtvis Trajj) ett frysfoder, samt att han får RC sensible mini. Är nojd med kombinationen o han är jättefin i hull

minja
2009-08-22 11:27
#25

Här kör vi Fodax färsk foder. Det är helt överlägset det bästa fodret jag har testat. Om jag behöver ge torrfoder så är det Standart hjort som gäller.

ElinLilja
2009-08-22 11:37
#26

Jag ger RC energi 4800 (sommar tid) och energi 4300 (vintertid) till min flicka, hon har enormt svårt att hålla hullet men sedan jag började med detta foder för 1 år sedan är hon alltid i perfekt hull!

Kostar 629:- för 4300 och 669:- för 4800

empan-hampus
2009-08-22 13:03
#27

Jag personligen tycker james wellbeloveds foder är bra, och även royal canin, dessa två foder använder jag till mina hundar.. Dom mår jätte bra av det. Glad

Annons:
Tallen13
2009-08-22 13:37
#28

Jag använder Hills på min lilla dvärg.

Varierar mellan kyckling och ris / lam och ris.

Har kört med RC, Eukanuba, Nordic bla på henne med pga magbesvär, tandsten (vanligt hos dvärgschanuzher) så fick det bli Hills vilket har funkat bra hitils.

Hills köper jag på Odal (Granngården) elelr hos veterinären.

Priset på en sådan säck brukar ligga på 500-700 kr säcken.

princip
2016-05-03 12:04
#29

Jag kan tipsa om Allahundfoder.se för att jämföra priser på hundfoder.

Upp till toppen
Annons: