Annons:
Etikettbeteende
Läst 17894 ggr
kerstinjo
11/5/09, 7:34 PM

"Snuttefilt" för hund.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jodå, det finns! Vi upptäckte när Marodören var valp att han gärna tog en filt mellan framtassarna och snuttade på den. Tuggade lätt och sög eller "snuttade". Han somnade gärna med filten i munnen.

Nu när han snart blir två år, så har jag tröttnat på att tvätta kladdiga filtar och plocka upp filtar som han har släpat runt. Så nu lever vi i ett filtfritt hem.

Men har någon varit med om något liknande?

 Kerstin 

 

Annons:
NinniH
11/6/09, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Oja, vår förra hund (rottis) gjorde också så. Tungan ute
Han hade en filt han låg och "snuttade" på titt som tätt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

kerstinjo
11/6/09, 10:30 AM
#2

Hihi, precis så gör Marodören. Fast han tar ALLA filtar, nu har vi bara en filt framme. Men aldrig att jag har hört talas om hundar med snuttefiltar.Glad

 Kerstin 

 

Trollhassel
11/6/09, 10:46 AM
#3

Prillan har ingen filt hon snuttar på men hon måste ALLTID ha mattes tröja i sin korg innan hon vill gå och lägga sig på kvällen. Annars står hon bara och gnyr.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Vargnatt]
11/6/09, 11:03 AM
#4

Aramis har ingen filt han snuttar på, men han brukar ta tag i kläder och göra det, alltså kläder vi har på oss, så brukar han sitta och liksom små snutta på kläderna ett tag. Det gör svärmors ena hund också.

Leorag
11/6/09, 11:56 AM
#5

Ingen filt dock men däremot en Nalle Phu (gosedjur alltså). Han ligger ofta och snuttar på den när han är på myshumör Glad

bobbs
11/6/09, 11:56 AM
#6

Vår Qila snuttar, men bara på tassarna och svansarna på IKEA gosedjur. Hon har en råtta vars tassar nästan är söndersnuttade, men det är tydligen bara IKEA gosedjuren som fungerar som snuttis för henne :)

Annons:
Ascot
11/6/09, 12:24 PM
#7

Ascot, 2,5 år, har en fleecepläd som snuttefilt. Om jag ibland lånar den så får jag inte ha den på mig. Han kommer då och drar den av mig. Den är ju hans egen. Den samlar han ihop till en hög och ligger sedan o snuttar med den ett tag.

scth
11/6/09, 2:30 PM
#8

När Ayasha var liten lade vi i en otvättad handduk i hennes korg så att hon skulle sova tryggare, det gjorde hon och snutt och småbitande blev det en del av. När hon sedan blev större började hon istället bita sönder den, men bara just DEN Tungan ute

reverse
11/6/09, 4:31 PM
#9

Loke hade en "snutteråtta" som han gärna låg och småtuggade eller tuttade på, men vi fick slänga den till slut. =P

 //Lina

Vattnadal
11/6/09, 4:40 PM
#10

Har aldrig haft en hund som snuttat på saker, bara tuggat, bitit och slitit. Snuuttar de, dvs suger, är det så enkjelt att de avvandes från mamman för tidigt. Då har de sugbehov kvar, och kan fortsätta snutta på saker hela livet. Det går inte att göra något åt när det redan är försent. Låt hundarna snutta på, det ger trygghet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

wasp
11/6/09, 5:54 PM
#11

Någon som har ettt tips på hur man får en hund att sluta tugga sönder saker? Vår hund tuggar på allt. Filtar, soffkuddar, skor, underkläder, syrrans gps-klocka (mindre roligt o ersätta) mm. Och det är inte bara saker som ligger på golvet utan hon går och tar saker som ligger på bordet, sängen o.dy.

Fick tipset att ge henne en låda/korg och lägga några saker där som hon fick ta, men den bryr hon sig inte om.

Någon som har ett tips?

kerstinjo
11/6/09, 5:55 PM
#12

Vi har haft massor av vovvar, men jag har aldrig varit med om en snutte-vovve.

#10 Jag var inne på dina tankebanor också, att han avvandes från mamman för tidigt.

 Kerstin 

 

NinniH
11/6/09, 6:00 PM
#13

#10: Vi misstänker samma om "våran".
Men han gjorde aldrig så som valp alls, utan det kom när han var över året.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
[Evelinan]
11/11/09, 4:21 PM
#14

#10
Det kan vara så enkelt ja. Stämmer dock inte i alla fall.
Det är lite samma grej som att vissa hundar tycker om att ligga och slicka på sina framtassar.
"Arbetet" med munnen utsöndrar välmående-hormoner (endorfiner?) och har dom väl kommit på det, kan hända i vuxen ålder, så fortsätter dom gärna med det. Just för att dom känner välbehag av det.

Taxelina
11/11/09, 10:55 PM
#15

#10 Jag har ett par hundar som snuttar. En egen och en vi sålt som valp. Uppfödda här hos mej och jag vet alltså med säkerhet att så inte är fallet med för tidig avvänjning från tiken. Annars skulle jag också trott det.

#0 Ena hanen skulle alltid snutta på den andres öra. Och det gick han med på, token. Och en tik som har en liten mjukiskatt som ska snuttas på.

bluemary
11/12/09, 12:31 AM
#16

Samma här. Har en golden som har en kudde. Han tar ett
stadigt grepp med munnen och så ligger han där med ögonen
i kors. Försökte att byta till en ren kudde, men det var inte att
tänka på.

Vattnadal
11/12/09, 12:45 AM
#17

Snuttande, flanksugning, slickande av tassar od är stereotypa beteenden, som kan bero på massor av saker. Egentligen är det bra att hunden utför det. Det ger ju oss en möjlighet att se att något felas hunden, samtidigt som den får utlopp för sina problem via handlingen.

Krav och stressande situationer utlöser stereotypier. Är det stressrelaterat kanske det går att lösa problemet så gott som helt, om man kan undvika den typen av stress. OM man klarar av att hitta vad som utlöser stressen, och det är något man kan undvika, vill säga. Man kan prova psykofarmaka, dvs lugnande, under ex 2 v, för att se om beteendet bryts, annars har det troligen en annan orsak.

Vanliga orsaker till några olika stereotypier:

Vankande- hunden har större rörelsebehov, enkelt åtgärdat om hunden är frisk.

Slickande av tassar- Det kan vara för tidigt avbrutet diande, men kanske behov av vårdande på sig själv eller andra. Klura över hur man kan berika det, eller låt hunden fortsätta. Kanske kan man smeta på något kladdigt, ex honung, som hunden kan tvätta bort?

Grävande (de kan stå på bakbenen och gräva i luften, gräva på golv od)- Hunden behöver gräva mer, berika genom grävande födosök, möjlighet att gräva ner ben/leksaker i filtar ed.

Kliande- Stress ökar klåda, allergier blir värre av stress, svårt att skilja dem åt. Ett väldigt förenklat sätt att prova: Testa att hjälpa hunden att klia, slutar den är det för att det kliar, fortsätter den, är det stereotypt. Kliar den alltid på samma ställe kan det vara pga värk.

Sugande- hunden fick inte dia färdigt. Vissa valpar kan avvänjas helt före 8 v, andra kan behöva stanna hos mamman till 12 v eller mer. Det gäller att hålla noga koll på alla valpar i en kull, så att de känner att de är redo. Tiken kan ibland avvänja tidigare än vad valparna behöver. Antingen för att hon inte mår riktigt bra eller för att miljön är fel. För att öka tikens vårdnivå kan man ex sänka ljusnivån i valprummet och ge en så lya-lik valplåda som möjligt från början. (en tik som investerar för mycket i valparna kan man istället dämpa genom att öka ljuset i valprummet)
Är det många valpar får man försöka hjälpa till med stödmatning, och se till att även de minsta valparna hinner med att tutta på mamman.

En tanke kan även vara att bara avla på tikar som investerar väl i sina valpar och låter dem dia länge.

Vi har en omplacering på 10 år som biter av päls på sina bakben när hon blir stressad. Tyvärr kan man sällan bota stereotypier mer än till ca 90%. Hon är bättre långa perioder, men sen sker något hon upplever som stressande, och hon tuggar igen. Det är en stressloppa utan like, men hon är extremt mycket bättre, måste jag erkänna. Bra blir hon aldrig, men efter 6 år hos oss är hon nog så bra hon kan bli.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Taxelina
11/12/09, 4:26 PM
#18

Kul med alla hundar som snuttar. Helmysigt. Dom ser verkligen ut som om dom trivs.

Jag pratade med några andra uppfödare som också upplevt detta fenomen.

Vattnadal
11/12/09, 5:00 PM
#19

#18 Och jag hade glömt att allt jag skriver är fel, dumt och jobbigt i dina ögon. Är det så illa att försöka delge information och kunskaper så får jag väl sluta med det. I alla fall om du tar allt jag skriver som personlig kritik, vilket det abslout inte är menat som.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Yehet121
9/26/16, 9:29 PM
#20

Min Tarzan började snutta när han var runt 2 och fick sin första Ikea råtta. Sedan dess så funkar alla mjuka leksaker som snutte, dock så snuttar han aldrig på kläder eller filtar. Han har en favorit snutte som är en rosa kanin från Hööks, den snutar han på nästan varje kväll när det är tv dags för familjen.

Annons:
belliiboii
9/26/16, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vår lilla kille fick med sig en blå val (den kanske syns dåligt) från veterinären häromdagen och han är HELT KÄR I DEN! Haha han tar den alltid och lägger sig i sängen med den och ibland har han även somnat med den i munnen😂

Fisherling
9/26/16, 9:37 PM
#22

Tinja vann en liten bollformad tygfågel med stor plyschnäbb på kennellägret, och den tycker hon är jättegod att ligga och tugga på tills den är alldeles slemmig. Jag hör liksom "schkwish schkwish" när hon ligger och tuggar/snuttar/what have you.

Tror det är lite som när jag tuggade/sög på skumgummiservetter jag doppat i vatten när jag var liten (Eller allting som var typ,tuggbart. Jag var ett konstigt barn) . Jag gillade helt enkelt hur det smakade och kändes i munnen. Tror det är samma för Tinja.

JoannaLi
9/26/16, 10:43 PM
#23

Arrak har en röd Royal Canin-filt som han fick med sig från uppfödaren först och främst, och sedan från förra ägaren till mig. 

Det är hans "snuttfilt". Han bär den gärna med sig, erbjuder den till folk, ska helst ligga nära matskålen osv. Det är det enda som han visar tydligt "ägande" över. När han är stressad eller övertrött så tuggar han gärna på den också.

fridarebecka
9/27/16, 7:06 AM
#24

Min hund snuttar ibland på lappar, svansar, öron osv på sina gosedjur, ikeadjuren är favoriter eftersom de har så långa lappar. Han gör det ofta efter lek så jag undrar om det är nått sätt för honom att lugna ner sig efter leken, eller om det är som #17 skriver att det handlar om att han är uppjagad och gör det av stress. Hur som helst så ser jag det inte som något problem då han gör det i några minuter bara och sen slutar självmant.

tulinia
9/27/16, 8:17 AM
#25

Min förra hund snuttade så fort han skulle sova. Det gällde att ha hans filtar framme annars så hittade han annat att snutta på.
Han ville ha mjuka tyger som han stoppade mellan tassarna och tryckte ner huvudet i och snuttade. Precis som på bilden för #1 
Innan han la sig för att sova på kvällen gick han och letade efter något att snutta på, om vi inte var hemma och han hade sina filtar så rotade han i lådor och väskor efter kläder eller någonting annat snuttvänligt ><

Han var en hund med tuff bakgrund och jag tror att snuttandet hade blivit hans trygghet. Även om han blev trygg hemma hos oss så slutade aldrig snuttandet.

Upp till toppen
Annons: