Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 13183 ggr
Rwawr
12/20/09, 4:37 PM

Grand Danois

Skulle vilja att alla med Grand daois hundar lägger in massa bilder på sina skönheter Skrattande

Annons:
texasmamma
12/20/09, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Självklart ska du få en bild på två snyggingar.

Fler bilder finns på Texas hemsida och i mina Pixbox-album

Ska bli intressant att följa inläggen här

Nikkis
12/20/09, 5:20 PM
#2

#1

Fin hund, kul att han är friröntgad också!Skrattande

Men är hans färg godkänd? Tycker den är superläcker men har för mig att jag hört att den inte är godkänd, stämmer det?

[Hilo]
12/20/09, 5:43 PM
#3

#2 Harlekin är väl godkänd..?

texasmamma
12/20/09, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2 Höft-/ledbesvär bland GD har varit ett stort problem tidigare och friröntgen har varit ett krav. Sen är det väl bra att veta statusen på höfter och leder på en så pass stor hund så man vet vad man ev. har att ta hänsyn till.

Han är harlekin och den färgen är godkänd. Helst ska då de vita partierna vara helt rena och min kille har en hel del inslag av svarta strån i det vita och det är nåt som domarna ibland anmärkt på. Synen på orenheten varierar mycket från land till land.

IdaT
12/20/09, 6:40 PM
#5

#4 Jag tycker generellt sett inte att GD är något fina, men vilken snygg kille! Han skulle kunna ändra min uppfattning om hela rasen… Kyss

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

MillaJ
12/20/09, 6:49 PM
#6

Jag är helt förälskad i GD.. Ska skaffa en så fort jag har möjlighet att ha hund. Underbara

Annons:
Nikkis
12/20/09, 7:11 PM
[Hilo]
12/20/09, 7:13 PM
#8

#7 Är min skärm dålig kanske? Men han är väl inte grå? Skäms

Nikkis
12/20/09, 7:26 PM
#9

#4

Vänta nu, så att jag har fattat det hela rätt ang. röntgen. ^^

Det Har varit ett krav, men är inte det längre?
Gud så dåligt om det har blivit så.

När jag var på HUND2009 så kikade jag som vanligt på rasmontrarna. Klappade på två kalvar till Grandisar och pratade lite med kvinnan i montern.

Jag måste säga att jag blev lite(!) förbaskad på henne!
Nyfiken som jag är så frågade jag om sjukdomarna i rasen, eller ja ffa lederna.
Hon förnekade att rasen har problem med HD, bara Enstaka individer var belastade och några andra sjukdomar "fanns inte".

Nu är jag knappast så insatt i rasen, men såpass mkt vet jag att problem visst Finns.

Kvinnan sa att det inte är många som röntgar sina GD och då tryckte jag på lite fint och ifrågasatte hur hon då kunde veta hur HD/AD:n såg ut inom rasen om ingen röntgar - då finns det ingen statistik, sa jag.
Efter ytterligare påmaningar kom det sedan fram vilka rasens "kända" åkommor är, bla mag/tarmomvridning.
Det satt Väldigt djupt inne!!! *Morr*

Jag fattar inte grejen. Såna där typer ska inte ens stå i rasmontrar!
Nog ska man vara medveten om sin ras problem och även informera folk som är intresserade men som ännu inte vet så mkt själva.
Än att skyffla det under mattan och se glad ut.

Rafflan
12/20/09, 7:26 PM
#10

En tanke då detta är en grand danois tråd, är dom väldigt vaktiga, skälliga och jagar gärna saker som bilar cyklar, hästar osv? :P

Jag gillar rasen skarpt dom är skit snygga, dock har tyvärr alla jag bekantat mig med haft uppfostrings problem.

texasmamma
12/20/09, 7:28 PM
#11

Hihi, Grå Harlekin, den benämningen har jag aldrig hört men gissar att det är merle/blue merle du menar och den färgen är inte tillåten.

Texas har lite blå (grå) inslag men det är tillåtet. Harlekinfärgen är en helt egen vetenskap. Sen finns det även "gulekin", har inte sett nån här i Sverige men i USA finns det en hel del, de är gula/vita med mörka fläckar eller vita med gula fläckar och då är det rejält färgblandat, givetvis inte tillåtet

Nikkis
12/20/09, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#8

Jag vet inte, kollade på Texa's hemsida och såg en bild där han står på en brygga. Ser väldigt grå ut på den bilden. Tycker såklart att det är en fin färg men blev lite nyfis om det var en godkänd Harlekin färg, då jag som sagt hört att det Inte är det.

Tog mig friheten och sparade bilden och bifodar den. Hoppas det är ok? ^^

Nikkis
12/20/09, 7:36 PM
#13

#11

Hahah hoppsan. Jag bara kallade den utefter hur den såg ut.Oskyldig

Men då är det Merle/Blue Harlekin jag menade, thihi.

Jaha så den färgen är alltså inte godkänd, okey då hade jag hört rätt. ^^
Hur kommer det sig att den inte är Godkänd då?

Hahah många frågor från en som inte alls är så insatt, men tycker det är kul att lära sig lite mer, så jag frågar på. Tungan ute

Annons:
IdaT
12/20/09, 7:44 PM
#14

#12 Tycker att det ser ut att vara en kombination av blöt(?) hund och ljus som gör att han ser grå ut…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

texasmamma
12/20/09, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#9 GD har ingått i SKK:s hälsoprogram ang. röntgen och avel i 20 år men fr o m 2006 gäller inte det längre. SGDK (Svenska Grand Danois Klubben) rekommenderar dock alla uppfödare att friröntga och de flesta gör det nog. 2011 ska en utredning göras för att se utfallet av utträdet ur programmet.

Magsäcksomvridning är ingen rasspecifik åkomma för GD, det är väl nåt som kan drabba alla hundar men det är vanligare hos de större raserna. Det förekommer väl även bland schäfrar?

Tyvärr är det så, även inom denna ras, att alla inte är seriösa. Vet inte hur många annonser jag sett där valparna är renrasiga men inte registrerade i SKK då de bara säljs som sällskap.

Det är bara att beklaga att den du träffade i rasmontern i var ett "stolpskott"

Ett problem som rasen har är hjärtat, men igen är det också nåt som alla stora raser dras med, mer eller mindre. Forskningen runt hjärtproblemen hos GD är rätt omfattande och de allra flesta har lämnat blodprov som samlas i en bank för detta syfte.

texasmamma
12/20/09, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Alltså, nu blev det mycket på en gång och jag vet inte om det här är vad trådskaparen tänkt sig men om jag bifogar en bild i varje inlägg så kanske det är ok.

#5 Det är en underbar ras men sen handlar det lite om vad man vill med sitt hunderi. GD:n kan du göra mycket med samtidigt som de även fixar en heldag i soffan utan att gå lös på inredningen.

Nikkis
12/20/09, 8:37 PM
#17

#15

Men gud så dåligt att dom slutade upp med det. Borde helt klart införas igen. Det är knappast till ngn skada att röntga tycker jag.

Som sagt, jag är inte alls insatt i GD, inte min ras men jag tycker sånt här är super intressant.Skrattande

Jag har faktiskt inte hört talas om en enda Schäfer som fått magsäcksomvridning, men det kan mkt väl förekomma precis som du skriver.
Tror dock inte att det är Så vanligt förekommande inom min ras?Obestämd

Men men, ja väldigt synd att kvinnan i rasmontern inte var den bästa tales'mannen' för rasen.

Ja oreggade renraser är däremot väldigt vanligt! Inom de flesta raser givetvis men jag har sett det vara mer "vanligt" inom vissa raser än andra. Jätte tråkigt verkligen.

texasmamma
12/20/09, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#10 Visst, de kan vakta, jaga, skälla, det är väl i korta drag vad som är kännetecknen för en hund. Jag har haft den stora lyckan att några individer passerat i mitt liv.

Ingen av de har varit skällig, förutom den jag har nu som bl a fostrats av en skällig yorki. = Fostran

Ingen av de har jagat, självklart har de försökt som valpar. = Fostran

Ingen har vaktat mer än vad en normal sällskapshund gör. = Fostran

De kan vara lite avvaktande mot främlingar men det är ingen nackdel tycker jag.

Sen måste man komma ihåg att en stor hund mognar senare än en liten och att det blir betydligt mera påtagligt med en ouppfostrad stor hund.

texasmamma
12/20/09, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#13 Jag är inte så påläst som jag kanske borde men har för mig att det i merlegenen finns ett anlag för dövhet.

#17 De flesta seriösa uppfödare röntgar sina avelsdjur. T ex fanns det med i mitt köpekontrakt att jag skulle röntga Texas, det var ju tänkt att han skulle gå i avel. Om det visar sig att HD-problemen ökar kommer kravet att införas igen men egentligen är det inte det som är det stora problemet. Vi valpköpare måste bli bättre på att ställa krav och kolla upp den vi köper av.

Rwawr
12/20/09, 10:46 PM
#20

Oj vilka disskutioner det blev här, mest var jag intresserad av bilder men info gjorde det bättre.
jag är väldigt intresserad av att skaffa en GD.. Blev förälskad i dom när jag var på hund2009.
Haar planer på att skaffa någon i framtiden, men är inte aktuellt för tillfället.

Annons:
Rwawr
12/29/09, 10:01 PM
#21

Mer bilder :)

SaraC
12/29/09, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Xindy. En go brutta som bodde hos mig förut.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bumsibum
2/8/10, 5:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Nyduschad och glad Diego! :)
leker i teädgården hittat en "pinne" att leka med! :)

på bild är han 7 år och 4 månader.

(nu är han snart 8 år om 1 månad blir han det *suck* )

Bumsibum
2/8/10, 6:08 PM
#24

Harlekin är godkänd, det är en liknande färg som inte är det… vet inte vad den heter (om den har ett namn ens) men den är blå/grå med svarta (ibland blåaktiga) fläckar…. som man inte får ställa ut…

SaraC
2/8/10, 6:35 PM
#25

#24 Blue merle.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bumsibum
2/8/10, 6:36 PM
#26

aha okej tack =))

SaraC
2/8/10, 6:37 PM
#27

#26 Ska finnas en till "ny" färg som inte heller är godkänd, men kommer inte ihåg vilken det var Obestämd

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Bumsibum
2/8/10, 6:40 PM
#28

aha, de vise jag ej, vad är det för färg då?, om du kan beskriva den villsäga. (inte alltid så lätt kanske)

SaraC
2/8/10, 6:57 PM
#29

#28 Haha jadu, problemet är att jag inte kommer ihåg hur färgen såg ut eller vad den hette Tungan ute Minns bara detta från en diskussion förut på ett annat forum.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Bumsibum
2/8/10, 7:09 PM
#30

jasså , okej då förstår jag! :) hehe.

texasmamma
2/8/10, 8:03 PM
#31

Klippt ur SKKs rasstandard för GD ang felfärgat

Fel:

Gul: Gulgrå, gulblå, isabellafärgad eller smutsgul färg.
Tigrerad: Silverblå eller isabellafärgad grundfärg, urtvättad
tigrering.
Harlekin: Blågrå stickelhårig bottenfärg, större andel gulgrå eller
blågrå fläckar.
Svart: Gul-, brun- eller blåsvart färg.
Blå: Gul- eller svartblå färg.

Diskvalificerande fel:

Pälsfärg: Gula och tigrerade hundar med vit bläs, vit krage, vita
tassar eller "strumpor" och vit svansspets.
Blå hundar med vit bläs, vit krage, vita "strumpor" eller vit svansspets.
Harlekin: Vita hundar utan några svarta tecken (albinos) samt
döva hundar.
"Porslinstigrar", dvs hundar med övervägande blå, grå, gula
eller även tigrerade fläckar.
"Gråtigrar", dvs hundar med grå bottenfärg och svarta fläckar.

Bumsibum
2/8/10, 8:11 PM
#32

vad bra lista! :), tack!

Sannich
2/9/10, 11:43 AM
#33

Hur är det med mantelfärgad? Är den tillåten?
För er som undrar så är det svart med stora fält av vitt..

Är uppväxt med grandis, och då var den inte det.. Men var ett tag sen jag var insatt i rasen.

Bumsibum
2/9/10, 11:49 AM
#34

dom är fina, och ovanliga.. har bara sätt fåtal av såna menst på bild… dock.

men kan tyvärr ej svara på frågan! :P

Annons:
texasmamma
2/9/10, 12:20 PM
#35

Mantel är en godkänd teckning men färgen är svart

Klippt ur SKKs rasstandard för GD ang färg

Tillåtna Färger

Färgvarianterna grupperas enligt följande: gul och tigrerad; harlekin
och svart; blå.
Gul: Färg från ljust till djupt guldgul, svart mask är önskvärd. Inte
önskvärt är små, vita tecken på bröst och tår.
Tigrerad: Grundfärg från ljust till djupt guldgul med svarta, helst
jämna och klara strimmor i revbenens riktning. Svart mask är
önskvärd. Inte önskvärt är små, vita tecken på bröst och tår.
Harlekin: Grundfärgen skall vara rent vit, om möjligt utan några
stickelhår, med över hela kroppen jämnt fördelade, oregelbundna,
"sönderslitna", lacksvarta fläckar. Inte önskvärt är grå eller bruna
fläckar.
Svart: Lacksvart, vita tecken är tillåtna.
Hit räknas också "mantelteckning" där det svarta skall ligga som
en mantel över hela kroppen. Vitt kan förekomma på nosparti,
hals, bröstkorg, buk, ben och svansspets.
Hundar med vit grundfärg och stora svarta fläckar
("Plattenhunde") räknas också hit.
Blå: Färgen skall vara rent stålblå, vita tecken på bringa och tassar
är tillåtna.

Sannich
2/9/10, 1:28 PM
#36

Okej. Då vet jag! Tack. :) Tycker å andra sidan de är snyggast helsvarta.. Inga vita tecken.. Vare sig på bröskorg/tassar.

Bumsibum
2/9/10, 1:30 PM
#37

ja det är fint.. :), ovnligt dock… Men något jag tycker är fint men bland den vanligaste enligt mig är dom sandfärgade, så fint när de har lite mörkare huvud än resten av kroppen! :)

Sannich
2/9/10, 2:08 PM
#38

Gula? :) Ja, såna har vi haft. Och Tigererade. :) Och en blå. ;) Blir så sugen av allt detta prat..

Bumsibum
2/9/10, 2:48 PM
#39

jappz.. :), ja.. alla färgär är väll mer eller mindre fina! :) hehe.

ja.. de är en underbar ras ju, så förstår att du blir det! :D

texasmamma
2/9/10, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Lite färgblandat

texasmamma
2/9/10, 3:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

å lite till…  foto: Helena Djurheden

Annons:
Bumsibum
2/9/10, 3:11 PM
#42

fina bilder.. :), den översta var ju bara så klockren! :)

texasmamma
2/9/10, 3:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

prickigt värre

Bumsibum
2/9/10, 3:17 PM
#44

haha, jappz.. :) men så fina! :)

[Hilo]
2/9/10, 3:19 PM
#45

#43 Ja du, jag har säkert sagt det innan men - Jag har aldrig gillat färgen Harlekin - Tills det att jag såg Texas Kyss

Men de svarta och blåa är fortfarande favorit, även om Harlekin ligger precis snäppet under, hehe.

texasmamma
2/9/10, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

OK då, du kan väl få lite inslag av svart

Det här är en av mina verkliga favoriter, Daniel min son har tagit bilden

Bumsibum
2/9/10, 3:47 PM
#47

så extremt go bild! :)

är alla era GD på bilden eller?

Ricko
2/9/10, 6:11 PM
#48

#1 Snyggingar! Grandisar är bara för vackra Kyss Själv är favoritfärgen Harlekin, blå och svart Glad

Även bild #46 var en riktigt härlig och skön bild, fast självklart är alla bilder (och givetvis hundarna på fotot) utfina!

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Annons:
[Hilo]
2/9/10, 6:15 PM
#49

#46 Underbar bild!!

Längtar tills nästa vecka, då jag får träffa pappas nya kärlek Flört

Sannich
2/9/10, 6:31 PM
#50

Förstår det! Själv träffar jag minst en gång i veckan grandisar som bekanta äger. Tur att deras dotter föder upp så man senare även kan få gosa med valpar. ;)

Bumsibum
2/9/10, 6:33 PM
#51

ojoj… låter mysigt.. :)

valpar! :D dom är såå söta när det är valpar så "skrynkliga" hehe goa! :)

MillaJ
2/9/10, 6:35 PM
#52

Åh dessa snyggingar SkrattandeKyss Det är inte hälsosamt att sitta och se…. ;)

Såg en himla fin svart GD-hane inne i stan i lördags -riktigt stor var han, ganska lätt i kroppen och lååånga ben. Jag dog lite :p Funderade på att kidnappa honom (typ gömma innanför jackan och springa iväg XD)…

Sannich
2/9/10, 6:38 PM
#53

Haha, du måste ha världens största jacka! :D Kan man låna för eventuell kidnappning själv? :P

Bumsibum
2/9/10, 6:48 PM
#54

haha, eller sån klänning en del zigenare har! :P

MillaJ
2/9/10, 6:49 PM
#55

#53 får sy en speciell jacka avsedd för att kidnappa stora vovvar :p

Annons:
Sannich
2/9/10, 6:50 PM
#56

Ja, vore inte det bra? Gör den extra stor om man har chansen att sno två på en gång! ;)

texasmamma
2/9/10, 7:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

#47 Den store prickige är min och den svarte hade jag boende hos mig ett år drygt. Harlekintikarna kommer från samma uppfödare som Texas och de träffar vi ibland, bor också i Stockholm. Chaia, hon som pussas med Texas är tre veckor äldre än han så de var hos uppfödaren samtidigt.

Sen har vi ju grannen Fridolf som var daghund hos oss en period och som vi hundvaktar ibland

Sista söndagen varje månad är det GD-promenad och då brukar det vara rätt många som promenerar, tränar och fikar tillsammans. Har varit med någon gång när det varit fler än 20 hundar och det är skojsigt.

Angående era kidnappningsplaner så är det inte bara stora kläder som gäller, ni lär även behöva rätt stora oxfiléer för att få in de under jackorna. De flesta är lite misstänksamma av sig och håller sig helst till flocken sin

Bumsibum
2/9/10, 8:02 PM
#58

jasså, vad skoj där med promenaderna, måste se imponerande ut och se så många GD en och samma gång, hade jag gått där med Diego plus massa andra GD hade jag haft mitt stoltaste leende på läpparna! :)
när alla omkring en kollar.. :)

haha, jo så är det ju… dom vill ju hälst lära känna personen först innan dom går fram och vill bli klappad, osv osv.

MillaJ
2/9/10, 8:19 PM
#59

#57 jo, vovven jag såg var mycket misstänksam mot ett par män som spelade dragspel på gatan. och en mops var mycket intressant (han liksom smög/skuttade runt)…
på valborg förra året träffade jag på 2st GDs i Slottskogen som var mycket sociala (för att träffa på nån så första gången) en ung hanhund som bara la huvudet rätt i händerna på mig och strök sig som en katt :p Jag var rätt imponerad över deras lugn. Ett gäng fulla personer kom springande rakt mot oss när jag stod och pratade med ägarna och den unga hunden sa bara ett VOFF! sen totalignorerade han dom ^^

Bumsibum
2/9/10, 9:36 PM
#60

japp, alla har respekt över så stora hundar, men kalart det hade ju varigt korkat annars, men sen de en del inte vet att GD igentligen är lika snälla som stora.

för nått årsedan var min mamma och hennes man ute me våran GD och så var de 6 st killar 15-18 års åldern… som kastade snöbollar på Diego men min mammas man behövde bara ta sin hand vid Diegos halsband typ om han skulle släppa Diego lös (men de hade han inte gjort de va bara typ för och skräma) men iaf.. ungdumarna pyste sin väg illakvickt!
så, så tuffa var dom…!

[Hilo]
2/9/10, 10:03 PM
#61

#60 Haha gjort samma sak med vår rottweiler en gång. Funkar kanon..
Ungar ska veta hut när de kastar saker på hundarna eller retar dem.

Bumsibum
2/9/10, 10:06 PM
#62

ja… det är så sjukt!!! Gråter
man blir ledsen när folk gör så mot djur…

ja, de ska dom! :P

Annons:
Crania
2/15/10, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Här kommer en bild på min Ossi som är i färgen merle.
I Sverige är färgen godkänd för avel, men inte för utställning.

[Hilo]
2/15/10, 8:34 PM
#64

#63 WOW! KyssSkrattande

Bumsibum
2/15/10, 8:35 PM
#65

fin var han! Glad, men har man inte utseälning som intrese så gör de ingenting ju.

Yessica
2/15/10, 9:04 PM
#66

#63 Nu blev jag nyfiken… Hur kommer det sig att färgen är godkänd för avel med inte utställning? :S Det känns liksom lite fel på något sätt. Avla fram hundar som ändå inte är godkända på utställning. Men en mycket fin färg! Konstigt att det är så tycker jag, menar inte att det är fel med att avla bara för att man inte fåt ställa ut, men som sagt. Nyfiken. Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

texasmamma
2/15/10, 9:45 PM
#67

Det finns väl ingen seriös hundägare/uppfödare som avlar på merlen?! Varför skulle man vilja göra det? Det finns fem godkända färger och det är väl fullt tillräckligt, merlarna föds ju ändå och det antalet räcker säkert till för att täcka efterfrågan.

Själv har jag svårt att tänka mig att avel är tillåten men vet inte hur SKK m fl ställer sig till det. Tror inte heller att man är välkommen som medlem i SGDK (Svenska Grand Danois Klubben) om man använder sig av merle-hundar i aveln.

[Hilo]
2/15/10, 9:47 PM
#68

#67 Undrar hur det hänger ihop.

Att man får avla, men inte ställa - Då avel och utställning går hand i hand.
Snygg färg, men som sagt - Förvirrade "krav"

texasmamma
2/15/10, 10:09 PM
#69

Merleallelens effekter på hunden

Merleallelen ger inte bara upphov till hundens pälsfärg utan orsakar också flera olika defekter. Defekter som man idag vet mest om är olika defekter på ögon och öron. Det finns även indicier på att simstörningar är kopplade till merleallelen (Wegner & Reetz, 1977). Merleallelen leder till en hämning av tillväxten och förhållandet mellan hjärnans och
kroppens vikt ändras. Hjärnan blir mindre i förhållande till kroppens storlek. Nervsystemet blir underutvecklat vilket leder till många olika problem, främst ögon och öronproblem. Ett tydligt samband finns där hundar som har defekta ögon också har avvikelser i nervsystemet
(Akcan & Wegner, 1983).

Läs mer

Tydligen så är det ok att använda merlen, kollade på SKK.se

3a. Avelsrekommendationer, merle
I raser där merlegenen är modern favoriseras blå hundar på bekostnad av genetiskt sundare, normalfärgade djur. Merlefärgen uppnås så gott som alltid genom att man parar en merlefärgad hund med en normalfärgad. Ögon- och hörseldefekter är mer vanliga bland merlefärgade hundar än i andra färgvarianter. Av merlefärgade ("tiger-") taxar som ingick i en undersökning var 37% döva. Vid parning av två merlefärgade individer får 25% av valparna färgen vit merle ("vittiger" hos tax). De flesta sådana valpar drabbas av merle-syndromet (om de alls överlever). Merle bör inte korsas med sobel eftersom sobelfärgen inte påverkas av anlaget. Sobelfärgade hundar kan därför vara genetiskt merle utan att uppvisa den typiska färgen.

och så det som ändå måste vara det helt avgörande

1d. Merle
Dövhet drabbar påtagligt ofta hundar med merlefärg. Merlefärgen framkallas av ett dominant anlag (M) som "bleker" det normala pigmentet. Svart och chokladfärgad päls blir blå. Gult och sobel påverkas mindre eller inte alls.
Merlegenen förekommer i raserna: australian shepherd, australisk cattledog, collie, dunkerstövare (dropplad eller - oegentligt -"harlekin"), grand danois, shetland sheepdog, tax (tigerfärg) och welsh corgi cardigan.
Bland merlefärgade hundar, som är heterozygota (Mm) är hörseldefekter (och ögondefekter) mer vanliga än hos andra färgvarianter. Detta har undersökts närmare hos collie och tax. Av merlefärgade ("tiger"-) taxar som ingick i en undersökning var 37% döva.
Homozygoter (MM) för merleanlaget är vita med blå ögon och färgen kallas vit merle. Homozygoterna är vanligen sterila, behäftade med ögonanomalier och helt eller delvis döva. Dessa anomalier hos vit merle ingår i merle-syndromet. Merle-syndromet förekommer bland annat hos collie, dunkerstövare, shetland sheepdog och tax.

Annons:
[Hilo]
2/15/10, 10:12 PM
#70

#69 Men varför vill man då avla på hundar som har risk att bli defekta..?

texasmamma
2/15/10, 10:40 PM
#71

#70. Ja du, jag förstår det inte men en gissning är att man inte är medveten om riskerna, alltså de medfödda defekterna eller så kan skälet kanske vara pengar

En bidragande orsak till att jag kastrerade min snygging var att han hade problem med magen och det tyckte jag var tillräckligt för att inte föra hans gener vidare och därmed också avstå från många goa tusenlappar. Enligt uppfödaren vår var en lämplig språngavgift för honom 15 000 kr.

[Hilo]
2/15/10, 10:44 PM
#72

#71 I know the feeling. Fast på katt. Kastrerade min goa misse p.g.a. stressmage under fertlitet. Inget han mådde bra av och säkert inget jag vill föra vidare. Visst har de stressmage ändå, men det finns ju duktigare hanar och Norsk skogkatt råder ingen brist på precis.

Det är synd på sköna cash, men jag bryr mig inte om det, på samma sätt som du avstod. Det var ju inte i närheten samma summa, men ja…

Iblnad måste man tänka på hälsan, och inget de snygga generna.

Crania
2/16/10, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

#69
Först och främst måste jag säga att jag inte träffat på någon merle som varit sjukare än någon annan färg. Det betyder ju inte att det inte förekommer. Angående dövhet och blindhet så är det främst de valpar som föds helt vita som har dessa problem och därför i regel tas bort. Jag har själv inte träffat någon merle med dessa problem.
Jag har haft kontakt med rasen sedan 1986 då jag jobbade på en kennel som föder upp svarta och harlekin och 1995 skaffade jag min första egna.
Om man tar bort merlegenen från Grand Danois aveln så förlorar vi även Harlekinen. Merlegenen behövs för att det ska bli Harlekiner.
I Ossi's kull var det sju(!) merle och två harlekiner. Mamman var harlekin och pappan svart. Ingen av föräldrarna har någon merle bakom sig vad jag kan se i stamtavlan, men båda måste bära på genen eftersom avkomman blev som den blev.

Jag har hört att det snart kan bli en ändring i bestämmelserna så att även merle blir en godkänd färg.

[Empisen]
2/16/10, 8:21 PM
#74

Är lite nyfiken, har hört att vita grand danois har större risk för att bli sjuka.. ju mer vitt, ju sjukare.
Är detta sant?

Vet att vita hundar överhuvudtaget har större chans för allergi, dövhet m.m, men just grand danois är jag nyfiken på..

Crania
3/6/10, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

#74 Vita som har dubbla merlegenen kan vara döva och ha ögonproblem. Det en av anledningarna till att man inte bör avla på merle-merle.
Sedan finns det ju hundar som är väldigt vita, men faktiskt är harlekiner med bara några få fläckar.

Om någon av er är intresserad av merle/harlekin genetiken så kan ni läsa om det senaste inom forskningen här (engelsk text): Great Dane Club of America
Ett litet smakprov från sidan där det står att Dr. Leigh Anne Clark och hennes kollegor på Clemson University upptäckt harlekingenen: "The discovery is a most interesting one, as it turns out the harlequin gene isn't a "color" (pigment producing) gene at all. The harlequin gene simply alters the affect of the merle gene, so that the diluted regions (of merle coloration) otherwise seen are largely removed from the coat pattern, leaving behind the bi-color dog we know as a Harlequin.
So there is now proof positive that all Harlequins are genetic merles."

Detta visa att merlen inte kan vara sjukare än en harlekin då harlekinen genetiskt är en merle… rörigt värre!

Kortet är på min första GD; Ronya som är 5år på bilden.

Crania
3/6/10, 5:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

..och min andra GD; Meja som är 4år på kortet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: