Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 4003 ggr
jennyliljedahl
2010-04-13 15:28

Köpa hund?

Har ni någon bra sida med hundannonser? :)

Förutom blocket :)

Mvh

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Annons:
[Hilo]
2010-04-13 15:30
#1

Googla på hund säljes så får man upp en massa..

Karizma
2010-04-13 15:31
#2

Är man ute efter just en ras så kan man hitta klubsida :) därigenom uppfödare sen är googel väldigt bra.

jennyliljedahl
2010-04-13 16:14
#3

Vet inte alls vad för hund vi söker. Vi intresseletar mest för tillfället :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Maja2
2010-04-13 16:19
#4

Om ni inte vet vad ni vill ha för slags hund, rekommenderar jag er att ta reda på vilken ras som skulle passa er, innan ni börjar leta annonser. Läs om olika hundraser, finns massor på nätet.  Lycka till :)

jennyliljedahl
2010-04-13 16:33
#5

Det är bara det att vi troligtvis köper en blandras då det är billigare :)

Man kan ju få trevligt & fina blandraser också :)

Och om man vill ha en blandras så kan man ju inte köpa via kennel "/

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Karizma
2010-04-13 16:40
#6

5, Vi har en trevlig blandis :)

Annons:
[Empisen]
2010-04-13 17:31
#7

#5 Billigare? Jag tycker inte ni ska leta hund efter pris… Om ni vill ha den perfekta hunden ska priset inte spela någon roll.

[Hilo]
2010-04-13 17:34
#8

#7 Alla kanske inte har möjlighet att lägga fram 10-12.000 bara sådär..

SaraC
2010-04-13 17:38
#9

#8 Jag kan knappast slänga upp 10 000 + bara sådär. Jag spar pengar när jag vill ha något. Skulle tippa på att det är ungefär samma för många andra.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
2010-04-13 17:47
#10

#9 Sant, men är tiden rätt nu att köpa hunden..

Man kan ju få den perfekta hunden i en blandras också..

SaraC
2010-04-13 17:52
#11

#10 Jag säger inte att det är fel att köpa blandras, alla gör precis som de vill. Tycker bara som #7 att rätt hund är så mycket viktigare än rätt pris.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
2010-04-13 17:56
#12

#0

Du har ju Hundstallet och liknande omplaceringsorganisationer om det kan vara något av intresse? Eller ta en kik in på Djurannonser eller Djurhem här på iFokus.

Vad jag kommer på i stil med Blocket är Vovve

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
2010-04-13 18:01
#13

#11 Sant,  min senaste tik är dock mitt livs bästa, och billigaste hundköp.. Där var det både pris och hund som styrde..

Men håller med dig, man ska inte stirra sig blind på prislappen.

Annons:
tsset
2010-04-13 18:03
#14

TS - det är mycket värt att ändå ta reda på vilken typ av hund man är ute efter och vilken typ av hund man inte kan ha eller klarar av, ta reda på vilka raser man vill och främst inte vill ha i sin blandras. På så sätt kan man delvis få reda på hur hunden kan vara, innehåller den bara jaktraser är sannorlikheten stor att den kommer ha mycket jakt i sig t.ex.

Det finns hur många fina blandrashundar som helst, så länge man finner en som matchar en själv och sin livsstil!

Sen är det lite riskabelt att gå enbart på pris, vilket jag tror att #7 menade. Lägg hellre undan pengar för "rätt" hund än ta en som har ett lagom pris just i dagsläget.

För, i inköpspris kan det skilja mycket på renras och blandras, men när det kommer till andra kostnader så är de jämt. Det kan t.o.m. bli dyrare med blandras om man inte vet vad hunden har för bakgrund, sjukdomar, höfter, allergier, eksem osv. osv. Finns inget register över sånt för blandraser, och inte heller något som garanterar att säljarens ord stämmer.

Därmed inte sagt att alla renraser är friska och alla uppfödare ärliga, men risken är lite större hos blandraser. Jämför att plocka en boll ur en säck med hundra bollar du inte vet något om, sjukdomar, anlag för jakt, vall osv., om de är reserverade eller rädd eller glada… och att plocka en boll ur en säck med hundra bollar där du vet att 5 kan ha höftfel (som du också kan spåra), 1 har drabbats av eksem(som du också kan spåra), 75 används i jakt(som du också kan spåra)…

Kika runt på säljsajter kan man däremot gott göra bara för sitt eget nöjes skull, jag gör det jämt! Ser ni något ni gillar - sök på rasnamnet/rasnamnen och läs på om vad det är för raser! Så ni snart vet vad som kan passa er. Det ger troligen ett mer lyckat köp, oavsett om ni väljer renras eller blandras eller valp eller vuxen.

jennyliljedahl
2010-04-13 19:02
#15

Ta nu inte det som att jag vill ha vilken hund som helst, bara den är billigt, för så är det inte..

Men jag kan inte slänga upp flera tusen.

Det är inte precis så att hunden mår dåligt för att jag köper den "billigt".

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

jennyliljedahl
2010-04-13 19:02
#16

Tack till er som tipsade om sidor :)

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

Catnap
2010-04-13 19:35
#17

Jag tycker att Blocket har de flesta djurannonserna av de annonsidor jag vet. Jag fann min äldsta hund där och köpte honom som vuxen. Om ni inte bara är intresserade av valpar så har många rasklubbar annonser om omplaceringar, kan vara värt att kika där också.

Min valp kostade 9000 kr och många blandraser kostar runt 6000 kr då de har samma raser i sig. Det är ingen stor skillnad. Det kan man lätt tjäna igenom hunden visar sig få höftledsproblem, för om inte föräldrarna är friröntgade så kommer din försäkring inte att gälla för det. Dessutom täcker sällan försäkringar allt. Den operationen jag gjorde på valpen nyligen kostade upp mot 30 000 kr, och Agria ersätter ca 10 000 av den operationen. Så även om man har försäkring så kan man behöva ha en liten buffert. Det kan bli mycket dyrarae med blandraser än hälsoundersökta renraser, vilket är något att fundera kring när man väljer mellan blandras och renras även om inköpspriset kan vara lite dyrare på renraser Glad

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Upp till toppen
Annons: