Annons:
Etikettbeteende
Läst 19554 ggr
klique
2010-12-09 11:20

Aggressiv hund (tips, ideér, hjälp, peppning).

För nästan ett år sedan fick jag ett okej av mina föräldrar att skaffa en hund (min frsta). Valet föll på en ras jag kollat in mycket länge, och vi hittade en uppfödare relativt nära oss, som just då fått en valpkull. Vi köpte en av valparna i kullen, och jag tror att få var så glada som jag var.
Men ganska snart visade det sig att han blev extremt vaktig med sin mat och saker som han inte fick ha, till exempel strumpor och annat som är "vårat". Leksaker har jag alltid fått kampat ganska hårt med honom om, och jag har omedvetet lärt in honom komandot "släpp" genom att alltid låta honom jaga leksaken när jag har fått den, ibland under värsta kampen (det relevanta här är att det är saker han aldrig försvarat).
 Jag fick inte ta av honom det, utan han började morra och gick sedan till attack med bett. Jag har fortfarande ärr efter det, både på armen och låret, det på låret fick jag då han från liggande gick till attack på mig (notera även att detta inte är en stor hund).

Jag började bli osäker på hunden och konstaterade att jag inte kunde hantera honom, och ville därför lämna tillbaka honom till hans uppfödare. Men detta ville inte mamma, då hon fäst sig vid honom.
Efter många långa diskussioner kom vi fram till att mamma får ha kvar honom om hon tar över det ansvar som jag har haft för honom.

Trots att hon ibland har stått handfallen och inte vetat vad hon ska göra har hon gjort ett jättebra jobb med hunden, som lugnat ner sig betydligt senaste halvåret.
Men här kommer ett men till. Senaste veckan har han (till synes utan anledning) börjat denna aggressivitet igen, men på ett helt annat sätt. Det började med att jag låg i min säng, och han började morra åt mig.
Och nu har han tre nätter (han är med mamma på dagarna) i rad gjort samma sak. Jag sitter vid datorn och han är i ett annat rum börjar skälla och morra där för att komma in mot mig.

I natt gjorde han ett riktigt utfall mot mig, med tre meters ren attack som jag av ren "överlevnadsinstinkt" backade undan ifrån. Enligt mamma var detta för att det var mörkt i rummet där vi var. Under dessa utfall får han "stål" i blicken och går inte att kontakta.
Men det är något i min mage som säger att detta har inte med dom tidigare utfallen att göra, utan att han har ont någonstans, och på något sätt förknippar det onda med mig.

Men då kommer nästa problem, mamma vill inte ringa veterinären med motiveringen att hon inte vill ringa till dom och säga "Hej, min hund morrar, kan jag få en tid?". Jag skulle jättegärna ringa själv, men jag har en enorm telefonfobi, och när jag mår så här psykiskt dåligt som jag gör nu har jag svårigheter att ens svara i telefonen, att ringa någon är inte ens att tänka på.
Jag kan dessutom inte boka en tid, då jag varken har bil eller körkort, så jag kan inte på egen hand ta mig till veterinären.

Jag behöver helt enkelt hjälp, tankar, ideér och massor av peppning! Enligt uppfödaren andades han inte när han föddes, och det dröjde några minuter innan hon fick igång hans andning, och hon har varit lite inne på att detta kanske påverkat honom? Skulle det vara någon idé att röntga skallen på honom vid ett veterinär besök (självklart ska vi bekräfta/utesluta annan kroppslig smärta)?
98% av tiden är han en underbar hund som jag och min familj älskar, men dom andra 2% gör våran situation ohållbar. Men jag vill ju samtidigt inte bli av med dom första 98%, det är ju min älskling.

Annons:
[Hilo]
2010-12-09 11:55
#1

Han kanske har ont.
Säg till din mamma att hans reaktioner kan ha med smärta att göra, då kanske hon vill ringa till veterinär.

Av ren nyfikenhet. Vad är det för ras vi pratar om?

klique
2010-12-09 12:05
#2

#1 Jag har verkligen försökt säga det till henne, men hon vill/kan inte helt lyssna på det, men jag tror (läs: hoppas) att det har börjat gå fram. Han är en lapphund.

[Hilo]
2010-12-09 12:07
#3

#2 Haft en aggressiv hund själv. Dock var hon inte elak emot folk i familjen. Jag hade tagit din hund till vet. är hunden frisk hade jag nog övervägt att ta bort hunden.. Man kan inte ha en sådan hund som attackerar familjen.

Alt. att man uppsöker hjälp och verkligen jobbar jobbar och åter jobbar.
Men inte alltid det funkar.
Vår hund fick vi tyvärr ta bort p.g.a. situationen.

QLBA
2010-12-09 12:09
#4

Är han aktiverad ?

klique
2010-12-09 12:24
#5

#3 Tack så mycket för ditt svar. "Självklart" är detta saker jag tänker på, men det känns som att det är något som ligger bakom, för att det kommit så plötsligt, och han annars är en helt annan hund.

#4 Han aktiveras dagligen med långa promenader (oftast lös i skogen) och ibland även med tankenötter av olika slag.

[Hilo]
2010-12-09 12:27
#6

#5 Kan vara en tumör.. Kan vara mycket. Men finns inte mycket att göra om din mamma inte vill ta sitt ansvar som hundägare och ta honom till en veterinär.

Annons:
Zebben
2010-12-09 12:38
#7

Du kan tyvärr inte få någon direkt hjälp härifrån mer än det Du redan fått. Det är till veterinären som gäller och gärna ett besök hos en duktig! problemhundsutredare för att tillsammans hitta en orsak till hans beteende.

Förklara gärna för Din mamma hur pass allvarligt detta är. Är hon beredd att utsätta sin dotter för bitskador i tex ansiktet? Var kommer betten nästa gång? Ska både hennes dotter och hund behöva må så här dåligt?

Stå på Dig och kräv av Din mammma att Ni tillsammans löser detta. För hunden mår uppenbarligen inte bra! Kan det vara så att Din mamma inte vill ringa veterinären för att hon är rädd att de ska rekommendera avlivning?

klique
2010-12-09 12:46
#8

#7 "Kan det vara så att Din mamma inte vill ringa veterinären för att hon är rädd att de ska rekommendera avlivning?" Där tror jag att du satte huvudet på spiken. Jag är också rädd för det, men jag har en känsla av att mamma tror tvärt om, att jag ledsnat på min hund och bara vill ha bort honom. Det hade jag en känsla av redan förra gången jag såg hans aggressivitet som ett problem. (Jag började bli osäker på hunden och konstaterade att jag inte kunde hantera honom, och ville därför lämna tillbaka honom till hans uppfödare.)

Ett par andra viktiga aspekter på detta kan vara att jag är myndig (men bor hemma) och har en pappa som stöttar mig (men som kan påverka mamma lika lite som jag kan) och en bror som ingen riktigt vet vad han tänker (men som är min stora klippa i livet).
Trots allt är det jag som är hundägaren, och känner att jag har ansvaret för att min hund ska må bra, men jag kan ändå inte gå emot min mamma då hon (utöver den självklara känslomässiga delen) som sagt gjort ett hästjobb med hunden, jag vill ha henne med mig i detta.

[Hilo]
2010-12-09 12:48
#9

#8 Men är du myndig.. Vem står på hunden?? Är det du ska du skita i vad din mamma säger och ta Din hund till veterinären. NU!

Står du som ägare är det också Du som har ansvaret för din hund.
Hon kan inget säga, hur mycket hon än jobbat med hunden är det fortfarande Din hund..

klique
2010-12-09 12:59
#10

#9 Det stora problemet då är hur jag ska ta mig dit. Det är största anledningen att jag vill ha mamma med mig i detta, jag måste ha en bil (och ett körkort) för att kunna ta mig till veterinären. Det är jag som står på hunden.

[Hilo]
2010-12-09 13:02
#11

#10 Be någon annan om skjuts.. Åk buss, eller tåg eller vad det nu går till din vet. Din mamma kan inte neka Din hund vård, och du måste ta ditt ansvar som hundägare att få din hund till veterinären oavsett.. Jag har varken bil eller körkort, men tar både buss och tåg för att komma dit om det behövs.. Gjort förr.. Allt går, bara man vill.

QLBA
2010-12-09 13:44
#12

Lyssna på alla svaren du fått, din hund behöver vård, det är ditt ansvar att ta dig dit. Din bror eller far kan väl köra, någon ställer väl upp hur brukar du ta dig in till stan/skolan/vänner annars?

skyvips
2010-12-09 14:05
Annons:
klique
2010-12-09 16:46
#14

Hunden har en veterinärtid imorgon morgon. Mamma pratade med uppfödaren, och något hon sa tog skruv.

#12 Om vi måste gå in på det så går jag inte i skolan, åker inte in till stan och mina vänner får komma till mig, för att jag mår för dåligt psykiskt för att orka någon av dessa saker. (Jag mådde inte såhär dåligt när jag skaffade hunden!)

#13 Din länk fungerar inte.

skyvips
2010-12-09 21:02
#15

www.hundtips.webbs.se

Glömde s:et i webbs

[Forest]
2010-12-09 23:12
#16

Jag tycker du gott kan kontakta en vetrinär. Det behöver inte vara nogot utan att han helt enkelt lärt sig att bitar han lr morrar så får han sin vilja fram. ?

Zebben
2010-12-10 02:16
#17

#14 Härligt!  Lycka till och jag hoppas Ni hittar en lösning på vad som kan ha orsakat hans problem. Gå nu på veterinären ordentligt och ge Er inte bara för att de klämmer och känner lite. Det ska vara en rejäl undersökning och där inkluderar blodprov, röntgen, hals, öron osv osv.

[Forest]
2010-12-10 11:53
#18

14 Skönt hoppas ni får svar :)

QLBA
2010-12-10 17:39
#19

14# va bra, håller tummarna för att det gått bra för er. . .

[Inana]
2010-12-10 20:40
#20

Jag är väldigt nyfiken på hur det har gått. Och kan tillägga att jag blev väldigt lättad över att din mamma tillslut tog förnuftet till fånga. Lycka till nu!

Annons:
detblir
2010-12-12 16:30
#21

Hej hundälskare. Du får gärna ringa mig om du vill ha tips och hjälp, Angelo heter jag förresten. Risken att det hela har med en hjärnskada eller något annat fysiskt att göra är minimal. Jag jobbar med hundrehab och är övertygad om att ditt problem försvinner enkelt med rätt tekniker och rätt inställning till relationen mellan hund/människa. Människan MÅSTE vara flockledaren till 100%. När detta har åstakommits och hunden ser upp till dig och familjen som,(flockledare), och hunden axepterat sin roll som efterföljare,(vilket hunden önskar), då kommer hunden att slappna av mer och mer. En hund vill inget annat än att se upp till en flockledare som hunden litar på, promenera bredvid sin flockledare och göra ALLT som flockledaren vill. Så fungerar det i modernatur, och man ska aldrig gå emot naturen. Ni måste använda hundpsykologi och inte människopsykologi när ni "talar" med hunden, annars blir det missförstånd, och hunden blir obalanserad. Hör gärna av dig så lämnar jag mitt tel.nr för att ge dig tips…,tappa ej hoppet. Jag fixar problem med hundar som är "omöjliga", enligt hundägaren, på ett par tre besök och ofta bara på minuter, så det verkar alltid vara värre än vad det är:)    Mvh     angelo

Zebben
2010-12-13 10:30
#22

#21 Hur anser Du att man ska göra för att hunden ska se upp till sin ägare?

detblir
2010-12-13 20:01
#23

Enkelt. Börja dagen genom att vakna upp med lugn och självsäkerhet. Gå ut med hunden på en bra runda minst 30 min. 80% av att komma på samma väglängd som din hund görs under promenaden, ( om det görs på rätt sätt ). Hunden ska vara lugn o sansad innan du kopplar hunden och samma sak innan ni går ut eller kommer tillbaks in. Du ska alltid gå in eller ut först och under promenaden så ska hunden gå bredvid eller snett bakom, aldrig före..på så sätt förstår hunden sin plats som efterföljare och du blir då flockledare. Under promenaden ska man tömma hunden på energi och stimulera sinnet med lekar och annat, sen kommer belöningen, mat. Viktigt med matritualen..hunden ska vänta lugn en bit ifrån matpreparerandet. Vänta tills hunden är lugn innan du ger komandot "varsegod o ät mat", eller vad man vill säga.  I grund och botten; Tillfreställer du vad din hund behöver…, fysisk utmaning, mental utmaning, disciplin,regler,begränsningar och sist kärlek/positiv förstärkning, så ger din hund dig tillbaka ett balanserat och trevligt beteende.

[Star-Di]
2010-12-13 21:25
#24

Hur har det gått? Hoppas det löser dig!

[Forest]
2010-12-13 21:35
#25

0, Låna lite böcker en jag gillar heter Anders Hallgren han har bra synsätt på hundar och den biten

Denna tror jag kan vara något för dig

Problemhund och Hundproblem 
 http://www.andershallgren.se/books.php

23, Du kan ta o lästa denna

Alfasyndromet - om ledarskap och rangordning hos hundar även skriven av Anders Hallgren.
Zebben
2010-12-13 21:51
#26

#25 Håller med Glad

Zebben
2010-12-13 22:00
#27

#23 Tyvärr handlar ju inte ledarskap om vem som går först in och genom dörrar eller vem som går först på promenaderna. I så fall har nog de allra flesta polis och väktarförare stora problem med sina hundar. Dessa skickar ju tex in sina hundar för att avsöka en lokal på brottslingar. Också polishundarna som ska spåra upp brottslingar….undrar hur det skulle se ut om spårhundarna skulle gå bakom sina förare. Obestämd  Inte mycket skulle bli gjort då. 

Men visst har Du rätt i att en hund mår bäst av fysisk och psykisk utmaning, regler och kärlek. Det gör alla hundar, men vi har nog väldigt olika syn på hur man kommer dit. Jag har alltid haft mina hundar lösa. Till 90% av gångerna går de före mig både in och ut genom dörren och så även på promenaderna. De har aldrig behövt vänta på ett varsågod när det serveras mat. Och ändå har de full koll på vem av oss som är "ledare" eller lärare som jag hellre skulla kalla det.

Annons:
detblir
2010-12-14 05:04
#28

Hej Zebben. Om du tittar på hundarter i det vilda, typ som vargen t.e.x. Där är ursprunget i moder natur. En Alfa hane eller hona. Könet spelar ingen roll.., den Dominanta energin bestämmer! Alfa hunden bestämmer allt vad flocken ska göra. När dom ska gå, när dom ska äta, vem dom ska jaga, vilket håll alla ska springa, ALLT! Om din hund är 100% balanserad så lever hunden för att behaga flocken OCH framförallt den Dominanta Flockledaren. När denna balans i förhållandet mellan man och kvinna eller människa/djur, som häst eller HUND uppkommer, DÅ vet man som flockledare att hunden aldrig skulle göra något innan du som Alfa Hane gett ett ok. När jag ställer ner min hunds matskål efter att han har gått och lagts sig av sig själv, eller sitter fint och lugnt 2 meter från maten…så väntar han på ett ok från mig. Och han gör det med glädje syns det långa vägar. Ett stort vaket smalj över hela ansiktet. Det händer att jag är otydlig första gången och går därifrån, kommer tillbaks efter flera minuter, så sitter han och väntar på mitt ok fortfarande. Han är så fin, 75% rottis 25% schäfer. Det kallar jag kärlek med respekt.

klique
2010-12-14 08:27
#29

Vi var till veterinären, och hon trodde inte att dom skulle hitta något. Men hon klämde på honom, kunde eventuellt få fram en liten reaktion i vänster bakben. Men hon sa att vi kan göra så mycket eller lite undersökningar vi vill. Inget dömande, utan bara att vi kan leta men hon tror inte vi kommer hitta något.
Halsen tänkte jag inte på, men jag ska be dom att kolla den nästa gång. Än så länge har han inte gjort några nya utfall mot mig. Vi fick med oss medicin mot epilepsi att testa. Vi har även fått en tid för magnetröntgen av huvudet på honom.

#25 Tack för boktipset!

#28 Å andra sidan är våra hundar inga vargar. Sedan 10 000 år har människan avlat hundar selektivt, men hunden har varit domesticerad längre än så. Alltså känns en eftersträvan att behandla hunden som en varg inte som något som är önskvärt.
All mordern hundpsykologi säger att dom metoder som du använder inte spelar någon roll för hurvida hunden ser dig som sin ledare eller inte. Det finns många sätt att uppnå det som du har uppnått, ditt sätt att uppnå det tilltalar inte mig.

[Forest]
2010-12-14 09:54
#30

28 Ta du och läs boken, jag hade aldrig tagit till din hjälp eftersom jag anser du har fel.

29 Vi får hålla tummarna för att allt ska gå bra :) skönt iaf att du var hos vetrinären o kolla av honom :)

Zebben
2010-12-14 13:05
#31

#28 Nu fungerar det ju inte så som Du skriver i "moder natur". Om vi nu ska ta och se till en vargflock så har alla familjemedlemmar olika uppgifter. Den som är bäst på att söka upp byten, leder sökbiten. Den som är bäst på att fälla ett byte gör det. Sen är det valparna som äter först, inte flockledaren. De som är bäst på att försvara reviret gör det. Så där har Du fått lite fel information.

Sen är det ju som så att hundar och vargar är inte samma sak. De är 99% lika om man ska se till gener. Men det är milsvid skillnad i många av deras beteenden. Och det är ju ändå beteenden vi lever med sida vid sida varje dag. Då kan man inte alla gånger jämföra varg med hund. De beter sig inte likadant och man kan inte behandla dem likadant. Hade vi gjort det hade vi varit döda förlänge sedan. Gå gärna ut i skogen och krama om en varg Du så får Du se om Du får en slick på kinden tillbaka. Glad  Nä…tyvärr är det ju så att dessa arter bör delas och diskussion om det är redan igång.

Men med varm rekommendation så läs gärna Alfasyndromet av Hallgren. Den är bra! Och den stämmer väl överrens med verkligheten.

Rafflan
2010-12-14 18:03
#32

Inte läst allt, men TS, hur är kull syskonen? föräldrarna? kan ju vara ärftligt, i vissa fall kan man få det under kontroll, i andra fall inte. En hundpsykolog vore ju inte heller helt fel :)

detblir
2010-12-14 21:04
#33

Ni kan alla så mycket…märk väl att ändå så är det ni experter som sitter här inne hela dagarna och vill ha om tips hur ni ska göra med era hundars beteenden som ni inte kan lösa..hhmmm, jag har inga problem med min hund. Men ta ni era råd av varandra, det blir säkert braObestämd

Zebben
2010-12-14 22:03
#34

#33 ???

Är det inte trevligare att fortsätta diskutera istället för att börja prata om experter och sandlådor? Nej, jag är absolut inte expert och jag sitter inte här hela dagarna, däremot jobbar jag om dagarna och har hundar som yrke, därför svarar jag på TS.

Jag har heller inga problem med min hund, men är så pass mogen att jag absolut skulle fråga om råd ifall jag inte kunde lösa det själv.

Annons:
JossanH
2010-12-15 00:24
#35

#33 Hur många medlemmar finns här inne? Hur många har problem med sin hunds beteende? Gör du matematiken så inser du att det du säger är en aning.. befängt..
Om jag skulle ha en hund som jag inte har några som helst problem med skulle knappast det göra mig till "expert"…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Hilo]
2010-12-15 11:59
#36

Har heller inga problem med mina hundar, är ingen expert för det.. Obestämd

lukasfelix
2010-12-15 16:58
#37

Är det en finsk lapphund? Fick onda aningar när du säger att det är en lappis, vet nämligen ett föräldrapar där sex valpar från två kullar avlivats, en av kullarna skulle kunna stämma in med din valps kull

detblir
2010-12-15 18:43
#38

Har man en "problemfri" hund så har man lyckats med att ge hunden trygghet och hunden ser dig som flockledare vilket gör hunden trygg och balanserad. Man är inte expert då, man är en balanserad flockledare! Däremot för att rehabilitera andras hundar och träna människan bakom, det kräver expertis, och det är det jag sysslar med.

KLIQUE! För att återgå till din tråd. Jag förmodar att det ligger till så här. En Lapphund är lite som en Husky. Det är hundar som kan vandra i dagar utan att stanna. Högenergi hundar med stort behov av MYCKET motion för att kunna ge dom den förbränning av energi som behövs för att stilla deras naturliga behov av att jobba. Prova att använda en hund ryggsäck med lite vikt i och ge hunden minst 1 timmes rastning minst en gg om dagen,( sen kan ni gå ut ett par gg i mindre intensiva rastningar),  gärna med cykel eller annat så att hunden känner att den "jobbar", då känner den sig stolt, samtidigt som den får fysisk/mental utmaning, vilket lugnar ner sinnet. Sen kommer kärlek som mat, kel och lek.., men allting under regler, struktur och begränsningar som du som flockledare måste styra och kontrollera. Lycka till:)

Zebben
2010-12-15 22:03
#39

Så nu är det Du som är expert på ämnet hundar alltså. Glad

Emaljoh4
2010-12-15 22:29
#40

#18 Finns det verkligen problemfria hundar? Det skulle jag vilja se!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zebben
2010-12-15 22:42
#41

#40 Det finns ju olika sätt att se på det. Det finns hundar som upplever att de har "problem" och det finns ägare som har problem med sina hundar.

Sen kan detta ju skilja sig enormt. En del ägare anser sig ha en problemhund om deras hund blir glad och slickas när det kommer gäster. Andra anser sig ha en problemhund när den gör utfall och biter andra hundar/människor.

Så problem har man ju när ägaren anser det vara ett problem. Tyvärr finns det ju de ägare som inte kan acceptera en hunds fullt normala beteenden och det är då man har både en hund med problem och en ägare med hundproblem.  Hängde Du med… Tungan ute

Annons:
rebz
2010-12-15 22:58
#42

#41 Zebben: Håller med dig på den punkten. Alla ser olika på ämnet "problem" så man kan nästan säga att det är en individuell sak.

Våran Golden hane (8år) tycker jag är nästintill problemfri. Men han har ju inte alltid varit det såklart, som liten kom han inte direkt på inkallning osv. Men det är ju därför man tränar hunden och lär den hur den ska bete sig och främst att man ställer krav. Idag så kommer han alltid på inkallning, kan vara lös på tomten (vi bor precis vid en väg och många hundar går förbi), gå fot och allt det där. Men det har ju krävts mycket träning. Men trots det så är han lite tjurskallig när han känner att det luktar gott och vägrar att flytta på sig tills han luktat klart. Men i mina ögon är han problemfri :).

Det är annat med blandisen jag har. Han är tvärtemot vår Golden och sköter sig inte alls. Men ja, det är delvis mitt fel då jag inte alltid talat om för honom hur jag vill att han ska vara så han har gjort på sitt sätt.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
2010-12-15 23:04
#43

ALLA HUNDAR ÄR BALANSERADE NÄR DOM FÖDS OCH ÄR MED MAMMAN OCH KULLEN!!! DET ÄR NÄR VI MÄNNISKOR KOMMER IN I BILDEN SOM HUNDAR FÅR PROBLEM! HADE VI MÄNNISKOR ALDRIG KOMMIT I KONTAKT MED HUNDARNA SÅ HADE DOM VARIT BALANSERADE LIVET UT, FÖR MAMMAN ÄR EN LUGN OCH SJÄLVSÄKER FLOCKLEDARE SOM SER TILL ATT VALPARNA FÖRBLIR BALANSERADE!! Att det är så svårt att fatta!!??

rebz
2010-12-15 23:10
#44

#43 Dude, lugna ner dig. Vi har alla förstått var du står i detta och i alla andra trådar där du predikar för exakt samma saker helatiden. Du behöver inte bli så förbannad när någon diskuterar med dig, det är bara en diskussion i en tråd på internet!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

tsset
2010-12-15 23:16
#45

#43 Och hur balanserad tycker du att en inte fullt utvecklad valp är? Låt säga att den föds med grova hjärnskador - hur klarar den sig tror du? Där behöver inte en människa i världen komma i kontakt med hunden/valpen, men det kommer fortfarande inte vara i "balans" (vad du nu lägger för värden i det ordet).

Hjärnskador är inte helt otroligt i denna story. Syrebrist är liksom inget positivt för en nyfödd…

Zebben
2010-12-15 23:19
#46

#43 Tyvärr fungerar det inte så. I en perfekt värld så är valparna balanserade som Du kallar det, när de föds. Om Du jobbar med hund har Du säkert hört om Neontalperioden. Alltså ca 20 dagar innan valparna föds. Om tiken drabbas av stor stress under dessa dagar så föds valparna med en förhöjd stressnivå. Detta i kombination med en dålig tik kan i sin tur ge stora problem vidare i livet. Alltså något som kommande ägare kommer få jobba med.

Vad Du menar med att mamman är en lugn och självsäker flockledare förstår jag inte? Vilken mamma talar vi om, menar Du rent generellt? Det finns tyvärr många tikar därute som överhuvudtaget inte borde ha blivit avlade på. Alla tikar har inte rätt mentalitet för att ta hand om valpar och dessa ger inte sina valpar rätt balans och start i livet!

Och visst….om vi människor inte kommit in i bilden så hade säkerligen inte många problem uppstått eftersom arten hund inte hade funnits.

JossanH
2010-12-15 23:29
#47

#43 Som vi alla vet så finns det tikar som biter ihjäl sina valpar av en eller annan anledning. Detta kallar inte jag för en välbalanserad mamma som är en självsäker flockledare…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Vattnadal
2010-12-16 00:05
#48

#47 Vidars mamma försökte bita ihjäl en av valparna när de var 6 veckor gamla. Människor hann rädda valpen (tack vare att de hade valparna inne, ovanligt med huskyn) och hon klarade sig, dock inte utan psykiska men. Vidar har pga chocken samt troligen tikens stress under slutet av dräktigheten nu mycket lätt att gå upp i stress. Han slår lätt över och blir blockerad, om inte jag hanterar situationen rätt. Jag gör det genom att bryta innan, med klicker, godis och göra trick.

Vidar litar fullständigt på mig i alla situationer, om han hinner minnas att jag finns där. Passerar vi ett gäng malamuter på stakeout, gömmer han sig bakom mig. Han litar på att jag håller jobbiga hundar borta, men klarar av det själv om det behövs. Han är en hund jag fått jobba massor med, och lärt mig massor av.

detblir, eftersom du inte vill ta diskussion via pm eller på annan plats med mindre hets, så tar vi det här då.

Uttrycket alfa används inte längre av vargforskare, de talar istället om det reproducerande paret. Detta då en vargflock inte är uppbyggd som man tidigare trott. Du och CM baserar rt tänk på att en vargflock består av en alfatik och en alfahane, sen är gruppen uppbyggd av vargar i olika åldrar, där de har en strikt hackordning. Alla strävar efter att ta över och bestämma. Ni har rätt i att så ser vargflockar ut i djurparker och hägn, där människor kastar ihop vargar lite som det passar. Vargarna i djurparker har stora brister på resurser. Dels har de för liten yta, den kan inte styra över maten själv, det finns flera könsmogna vargar som är obesläktade i samma grupp, osv. Dock är det onaturligt. Rangordning förekommer alltså inte i en frisk och sund grupp av hunddjur.

I det vilda vet man nu att en vargflock egentligen är en vargfamilj. Den består av mamma, pappa och barn. Ungarna stannar till de är 1-4 år, i vårt land flyttar de tidigare än i tex USA och Canada. Ofta testar de att flytta hemifrån en period runt 1 år, och kommer hem ett tag igen. De halvvuxna ungarna hjälper till med jakten och uppfostran och lek med sina småsyskon. Detta ger dem erfarenhet till den dag de flyttar hemifrån och ska bilda egen familj och sköta jakten själv.
Eftersom den sk ledarhanen är pappa till de andra vargarna i gruppen, och ledartiken är mamma, finns det ingen som helst anledning för sönerna att vilja döda sin pappa och ta över. Gör de detta skulle de isåfall para sig med sin mamma. Vargfamiljens uppbyggnad är alltså ett skydd mot inavel.
Alla tikarna löper ungefär samtidigt, sen blir döttrarna skendräktiga när mamman har sina ungar. Detta gör att döttrarna kan hjälpa till att ta hand om sina syskon, och förolyckas mamman kan de ta över helt, då de producerar mjölk. Skulle de para sig med far/bror löser mamman det smidigt. Får dottern sina ungar först, hjälper mamman till att ta bort fosterhinnor od, och äter samtidigt helt enkelt upp ungarna. Får mamman sina först, lägger hon in dotterns mindre ungar till sina. De mindre har inte en chans att konkurrera om tuttar, och svälter ihjäl.

Det är så illa, att i de fall där du ser en tydlig rangordning på hund, är de sjuka eller lever i brist på resurser. OM du nu har en rangordning, vilket främst sker i fångenskap, men även klan ske i naturen under särskilda förhållanden, så är en rangordning ALLTID artbunden och ALLTID könsbunden. Således kan en människa inte vara ranghög över en hund, för vi är olika arter.

Detta är inget jag sett på TV, eller "bara vet", utan forskning jag fått ta del av via min hundutbildning (huvudlärare David Selin), genom forskningsrapporter av bla Davis Mech och hund&vargseminarium med Tobias Gustavsson från Grimsö.

Innan du får spjunk, detblir, SNÄLLA titta på dessa 2 länkar. Den ena är en kort film av en av världens ledande varforskare. Jag är övertygad omk att han besitter mer kunskap om hur vilda hundddjur lever än både dig och CM. Den andra länken är en artikel, inte alltför lång, skriver av en professor i etologi i Sverige. Jag skulle bli himlaglad om du kunde tänka dig att titta på dessa länkar och säga något om dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
chapp
2010-12-16 00:08
#49

Är det en finsk lappis? Dessa får ju tok-nafs-ryck och blir som pirayor ibland, får något galet i blicken liksom och bara går igång! Gör min valp iallafall.

Zebben
2010-12-16 00:14
#50

#48 Mycket bra skrivet. Glad Tänk om fler ville ta till sig om dagens forskning om hund.

tsset
2010-12-16 00:26
#51

#48 Den länken till filmen har jag länkat i en annan tråd också, hoppas verkligen budskapet går fram! Jag menar, om den (eller en av dem) som "kom på" just det här med flockledare och alfa hit och dit, de som gör att folk använder orden idag, TAR TILLBAKA det dem sagt och ändrar sin åsikt och visar på det nya som kommit fram genom fortsatt forskning - varför inte då själv ända åsikt om man tror på det första?

Utan deras forskning då hade ingen av oss haft någon flockledare eller alfahund att bygga våra tankar på. Och tar man till sig det ena -varför inte intressera sig för det andra också?

Vet inte hur många föreläsningar jag suttit på denna höst där det verkligen bankats in i folks huvuden hur verkligheten ser ut. Förhoppningsvis hjälper det folk att snurra runt åt rätt håll..

…eller så tar detta fart här då "allas favorit" kommer till sverige snart…

Vattnadal
2010-12-16 00:33
#52

#51 Fast tyvärr är det enklare att se det på deras vis. Om ALLT hänger på att du bara ska vara en bra ledare, och vara det genom att vara fysisk, så är det så lätt. Tukta hunden om det behövs, så länge du är en stark ledare. Det ger en kick för utövaren oxå, tyvärr. Många hundar tål det, men inte alla. De som blir knäckta anser de bara att blir lugna, när de stänger av och blir passiva.

Tyvärr har jag hittills aldrig fått någon av alla dessa CM anhängare eller övriga rangtroende att ens titta på någon av dessa länkar. De är nog rädda att rubba sina cirklar, misstänker jag. Jag hoppas att detblir vågar kika på länkarna och kan kommentera dem i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

detblir
2010-12-16 05:56
#53

Jag lovar att jag ska kolla länkarna och lära mig nya och intressanta saker om vargar. David Selin är en man som du och många lyssnar på och respekterar. Cesar Millan har förmodligen 100 000 000 fler, men skit samma, ( och ursäkta piken, kunde ej låta bli:). Vill bara säga, att jag hoppas att alla har testat och prövat tekniker som dom "vet" funkar bättre än dom jag har studerat. Jag har i alla fall testat och prövat olika varianter av det C.M lär ut och blandat lite med egen improvisation för att veta om det är något som jag kan satsa på och inte bara tycka är "coolt". Jag gillar inget som inte funkar,spelar ingen roll om det är mat, vin eller kvinnor. Samma sak gäller med affärer. Så jag har gjort min kontroll för min egen säkerhets skuld, både ekonomiskt och alla andra viktiga variablar. Vad jag har lärt mig av detta är att de ca 20 betalande klienter som jag har haft..,  så är det bara en huvudbry eller två som jag har! Det första frågetecknet är; Hur ska jag hinna lära upp duktiga hundkännare som ska jobba för mig, för detta kommer att bli stort tror jag. Det andra som jag inte slutar förundra mig över är hur snabbt och hur lätt det går att rehabilitera hundar med dessa tekniker och hundpsykologin bakom, som Cesar Millan predikar. Så jag ber så mycket om ursäkt, men från mitt perspektiv, så har jag slutat leta efter något annat att utgå ifrån när det gäller hundpsykologi och hundrehabilitering. Jag har hittat något som kemiskt och energimessigt är precis min smak. Dessutom får jag göra något som jag älskar och kan livnära mig på det också.., kan inte bli bättre:)  Så hoppas alla kan ha överseende för varför jag brinner för detta och C.M, han har gett mig energi, ny livsvilja och ett leverbröd som jag trivs med bättre än allt annat.  Mvh   angelo

Vattnadal
2010-12-16 08:08
#54

Jag lovar att jag ska kolla länkarna och lära mig nya och intressanta saker om vargar.

Bra, jag hoppas att inom kort få se vad du anser om båda länkarna.

David Selin är en man som du och många lyssnar på och respekterar. Cesar Millan har förmodligen 100 000 000 fler, men skit samma, ( och ursäkta piken, kunde ej låta bli:).

Jo, nu är det så, att jag sruntar fullständigt i hur många som lyssnar på någon, ska jag slänga in en egen pik, så var det VÄLDIGT många som lyssnade på Hitler oxå.

Jag struntar i hur karismatisk en person är. Jag tittar på vad som ligger bakpom deras filosofier och metoder. Om de säger att de baserar det efter naturen, och sedan baserar allt efter onaturliga konstellationer av varg i hägn, och sedan totalt struntar i att modern forskning säger att de har fel, då lyssnar inte jag, även om alla andrab gör det.

Jag väljer att lyssna på etologer, på personer som forskar på vilda och tama hunddjur och baserar sitt tänk på hur det går till i naturen.

För mig är det oerhört viktigt att läsa hundens signaler och att kunna dens språk. Då kan jag se hur den reagerar på det jag sänder ut. När jag tittar på flera av de sk uppfostringsprogrammen på TV ser jag hundar som visar underkastelse, lugnande signaler, och desperat försöker få föraren att dämpa sig, utan resultat.

Filmen om korean jindo dogen som skymtade förbi i ett klipp i en tråd, titta på hela det inslaget och läs hunden. Om du då anser att den är lugn, när det så tydligt syns att den stänger av, så måste jag säga att dån är du INTE bra på att lösa hund.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lukasfelix
2010-12-16 09:02
#55

#49
Eh…nej.. så är de överlag inte!

Annons:
xcess
2010-12-16 09:17
#56

Tass avtryck!

TS hur går det för dig?

Jag tycker den lite OT diskutionen är väldigt intressant. Tack för länkarna!

Anledningen till att så många tror på CM är för att han är mycket på TV. Det borde visas någon bättre Hund-profil på tv i stället. Folk tror på det man ser på tv.

En sak som jag faktiskt gillar med CM är att han ofta pekar på att hunden ska motioneras, men jag skulle vilja ha mera huvudaktivering också. I övrigt tycker jag inte om hans metoder överlag.

men alla är vi olika och alla får ha sin åsikt, jag hoppas bara att alla "hund experter" kan ta till sig ny forskning och förbli öppensinnade för semninarium osv. Man slutar aldrig utväcklas och lära sig.

Jag hade en annan syn på hunduppfostran innan jag blev medlem på det här forumet.  

Experter eller inte så har jag fått massor av bokförslag, forskningsstudiersom jag läst osv som fått mig att öppna mina ögon. Nu hoppas jag att få tid och råd att gå på en bra hundutbldning innan jag skaffar mig en egen hund (uppväxt med hund och familjen har hundar)

Här pikar jag ingen i mitt inlägg.

JossanH
2010-12-16 10:53
#57

#53 Inte konstigt att CM har 100 000 000 fler anhängare (om nu det skulle vara en korekt siffra ;)) då han är med på TV.. Vi kan lätt ta CSI som ett exempel. Folk ser det på TV och tror att verkligheten ser ut så. De har nog minst lika många som älskar det programmet, och som tror att det är fakta, som CM har. Det behöver inte betyda att dom på CSI (tvprogrammet) gör ett bättre jobb än den riktiga polisen..
Hade CM varit och agerat i Sverige hade omfattningen inte varit ens hälften så stor. Nu talar vi om USA här ;)
Sen tycker jag att det är lite skrämmande hur mycket du verkligen ser upp till CM. Så mycket att han inte har varken fel eller brister. För dig verkar användandet av elhalsband som något positivt bara för att Cesar har använts detta medan det- av en anledning- är förbjudet att använda detta i Sverige.
Sedan kan man undra hur ofta en "flockledare i naturen" (om man ska gå efter ditt sätt att se på en hund/vargflock) drar de andra medlemmarna i flocken i halsen med ett strypkoppel för att få deras underkastelse. Det är så stor fokus på slit och släng för att få hundarna till lydnad när det helt bevisligen (ta en titt runt på forumet) går med mycket trevligare metoder. Något som kallas ge och ta och som inte bara är grundat på ta, ta och ta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

SaraC
2010-12-16 10:55
#58

Fortsätt gärna den diskussionen om CM i en ny tråd. I den här tråden fokuserar vi på TS problem tycker jag.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

chapp
2010-12-16 17:37
#59

Hur går det Klique?

Du är väl med i Lapphundsklubben? Där kan man fråga om just din ras, det finns ett forum där med erfarna lapphundshundägare. Om det är en finne så finns finsklapphund.eu med ett forum att fråga på.

Kan bara säga att jag många gånger blivit attackerad av min lill-tik men jag har inte tolkat det som aggressivitet, utan "tokryck-med-nafs/bit". Inte kul och rätt vanligt. Min hund var ju understimulerad och det håller på att lösa sig nu efterhand.

detblir
2010-12-16 20:58
#60

Hej Elin. Min komentar till filmen först. Det han säger är ungefär samma sak som jag har lärt mig. Man har bar bytt namn från Alfa till Vargmamman och Vargpappan.., men han säger i slutet att om det är vargar från olika föräldrar utan föräldrarna närvarande så kommer det att appstå en hirarki med en Alfavarg, och det kan som jag redan sagt vara en hane eller en hona, har inget med könet att göra, utan med den varg som den mest dominanta. I en vargfamilj med föräldrarna närvarande är det dessa som bestämmer, alltså är dom flockledare. Alltid finns det flockledare i en varg eller hund flock alltså! Så när en hund kommer in i en människofamilj i ett människosamhälle som vi lever, så måste ju männskorna i familjen alla vara flockledare för hunden..en hund kan ju inte ta besluten för vad som gäller i en värld där människan står högst på rangordningen, vi måste vara flockledare!

Och detta är från artikeln;

Det bör emellertid stå helt klart att dominansstrukturen bara är en del av de mängder av dynamiska system som reglerar djurs flockliv. Det är dessutom ett system som möjligen bara träder i funktion när flockens harmoni på ett eller annat sätt är hotat. -Alltså är dominans en del av de mångder av dynamiska system som reglerar…., alltså ska man använda dominans,( rätt typ av lugn och självsäker dominans), för att återställa lugn och balans i en hunds liv.

Här tolkas att vara flockledare och dominant=aggressiv,elak och hård! Absolut inte hur jag jobbar. Bestämd ja, men lugn och självsäker med tålamod!  Tack för intressanta länkar.     angelo

Vattnadal
2010-12-16 23:35
#61

Hej Elin. Min komentar till filmen först. Det han säger är ungefär samma sak som jag har lärt mig. Man har bar bytt namn från Alfa till Vargmamman och Vargpappan.., men han säger i slutet att om det är vargar från olika föräldrar utan föräldrarna närvarande så kommer det att appstå en hirarki med en Alfavarg, och det kan som jag redan sagt vara en hane eller en hona, har inget med könet att göra, utan med den varg som den mest dominanta.

Han säger att när vi sätter ihop obesläktade vargar i an artificiell flock, dvs djurpark ed, så uppstår en rangordning som inte finns annars. Det är detta jag har sagt hela tiden, att du har det i onaturliga miljöer, men inte i det vilda. Jag eftersträvar att hundarna ska få leva som naturliga hundar.

I en vargfamilj med föräldrarna närvarande är det dessa som bestämmer, alltså är dom flockledare. Alltid finns det flockledare i en varg eller hund flock alltså! Så när en hund kommer in i en människofamilj i ett människosamhälle som vi lever, så måste ju männskorna i familjen alla vara flockledare för hunden..en hund kan ju inte ta besluten för vad som gäller i en värld där människan står högst på rangordningen, vi måste vara flockledare!

De är inte flockledare mer än människoföräldrar är flockledare över sina barn. Vargar och andra hunddjur tenderar att ha oika roller, dvs mamma, pappa, larmare, vallare, dödare, lekfarbror od. Det är alltså inte alltid föräldrrana som tar initiativ till allt.
Föräldrar kan uppföra sig på bra eller dåliga sätt, men om vi eftersträvar att uppfostra alla, både barn och hundar, på ett trevligt sätt, så mår nog alla bäst. Där tror jag vi är överrens. Vi får se till att de fungerar

För mig innebär ett trevligt sätt att både barn och hundar ska få leva, de ska få ta egna initiativ. Kommer en hund och vill hoppa upp i soffan och mysa i mitt knä (jodå, hundar över 20 kg får plats i famnen, om de vill, i alla fall delar av dem) så låter jag dem. Fast om jag just då inte har möjlighet, så säger jag ifrån. Bjuder en av hundarna in till lek, kan vi leka, inte alltid och inte länge, men allt som oftast. Jag har även låtit Vidar bestämma att han inte behöver vara i hundgården. Han slipper, för han vill inte. Vi detaljstyr inte hundarna, och jag lovar dig att våra hundar är lyckliga och nöjda. De får massor av motion, massor av kärlek, och disciplin, njae, men vi har regler, inte många dock. De uppför sig på ett sätt vi är nöjda med, och som fungerar hos oss.

Man kan inte uppfostra alla lika. Det skiljer mellan raser, individer och även mellan relationer. Min man kan inte göra exakt lika som jag gör med en av mina hundar, det fungerar inte alls. Hunduppfostran ska alltså vara individanpassad OCH relationsanpassad.

Om artikeln, lästa vi samma?Flört

Om dominans: Där står att dominans betyder företräde, dvs att i en grupp av djur med resursbrister, tex lite mat, bildas en rangordning, och den dominante äter före. Dominansen har alltså bara en funktion då resurserna är begränsade.

Om ledarskap: I etologiska sammanhang betyder en flockledare helt enkelt "den som leder flockens förflyttningar". Olika djur kan vara flockledare i olika sammanhang och ledarskapet behöver inte ha något att göra med dominans.
Ledaren behöver inte heller vara samma djur som avgör vad flocken ska ägna sig åt. Andra djur kan inta en "kontrollör-roll". Ledaren kan tex ha för avsikt att föra flocken till vattenhålet, men om kontrollören undervägs och istället vill att flocken ska vila, så blir det kontrollören som bestämmer.

Gillar även avslutningen massor: Jag hoppas att vi i hundarbetet kan överge de missuppfattade dominansbegreppen. Om vi istället börjar koncentrera oss på att få förtroendefulla relationer till hundarna, finns alla möjligheter att den framtid hundhållning i högre grad kommer att präglas av kärlek, omtanke och respekt för en djurart, vars väl och ve människan har påtagit sig ansvaret för.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

detblir
2010-12-17 07:01
#62

Håller med det mesta du säger även om vi tolkar vissa småsaker lite annorlunda.. Som ett förtydligande, så tycker jag precis som du att är hunden redan balanserad så är det klart att den ska få mera frihet i att ta initiativ till lek osv.. Det jag pratar om som kan låta strikt, även om alla tekniker och övningar görs i harmoni och med lugnt och självförtroende och positiv energi, gäller hundar som är i behov av rehabilitering. I början måste man ha mer struktur, regler och begränsningar. Ju mer hunden slappnar av och visar lugn desto mer frihet får den…fungerar lite som positiv belöning också samtidigt.

Annons:
Vattnadal
2010-12-17 09:20
#63

#62 En stor skillnad mellan oss, (förutom att jag inte kommer att hjälpa problemhundar förrän jag har utbildning där. Med utbildning menar jag då hundutbildningens HUNDproblemutredareutbildning, där man får en gedigen utbildning med flera lärare) är att du botar symtom, alla på samma sätt. Jag tycker att man ska se till bakomliggande orsaker. Först utreda smärta och sjukdom, åtgärda det om det finns problem, sen börja titta på varför hunden gör som den gör. Träningen sen anpassas efter hund och relationer, bygger upp förtroende och tar tid.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

detblir
2010-12-17 16:39
#64

Absolut. Det är säkert ett sätt som kommer att fungera bra för dig. Gedigen utbildning för mig och många runt om i världen är den utbildning som C.M lär ut, både i person och via korrespondens som jag och 2 personer till i Skandinavien har gjort.  Sjukdomar och smärta hos en hund blir man snabbt informerad av genom hundägaren och eventuella veterinär uppgifter som finns tillgängliga.  Men som jag har sagt innan, så säger min utbildning att alla hundar sjuka, skadade eller vad det nu kan finnas för "speciella" "historier" om en hund som behöver rehabiliteras, så jobbar "vi" på samma sätt, med mindre justeringar beroende av den information vi får av hunden och hundägaren. Men grundprincipen är alltid den samma.

mvh  angelo

Zebben
2010-12-17 18:20
#65

#64 Fast hundägaren vet ju sällan om att deras hund har någon smärta. Om hundägarna sökte hjälp för att deras hund beter sig illa och de vet med sig om att hunden har ont eller är skadad…då söker de knappst sig till en instruktör utan till veterinären.

Det är ju alla dessa hundar som går runt med oönskade beteenden som vi instruktörer måste hjälpa ägaren att många gånger inse att det ligger smärta bakom ett beteende. Och att de först måste gå via veterinären och att sedan komma till oss så vi kan jobba bort problemet om det blivit befäst.

detblir
2010-12-17 18:32
#66

Ja vissa hundägare har tyvärr noll koll. Jag har inte träffat någon än som inte vet om hunden har ont än, men hoppas verkligen att jag märker sådant när jag undersöker hunden personligen. Jag håller med dig angående vad du skriver annars.

Zebben
2010-12-17 23:23
#67

#66 Men varför söker de hjälp hos Dig då..när det är en veterinär de bör träffa först? Det är ju sällan någon idé att träna hund innan den fått en smärtutredning/behandling.

detblir
2010-12-18 03:29
#68

Folk som vet att hunden har ont eller har en fysisk åkomma söker inte hjälp hos mig. De ha problem med; hund som drar i koppel under promenad, är aggressiv mot andra hundar under promenad, skäller när det ringer på dörren eller morrar åt ljud i trappan, oroliga eller har konstiga beteenden som t.e.x jaga sin svans långa stunder varje dag,hundar som hoppar och stuttsar mot folk som hunden träffar..-även ägarna, är rädda för vissa saker, som cyklar, soptunnor, bilar o.s.v, hundar som har "separationsångest" enligt ägarna, mat-aggressivitet, fixering av alla slag…typiska beteenden för obalanserade hundar, bland mycket annat.

Vattnadal
2010-12-21 00:38
#69

#68 Men hur vet du att de problemen inte beror på smärta eller en sjukdom? Det är jättevanligt att hundar kan uppföra sig illa pga öroninflammationer, tonsillit ed. Smärta i rygg pga koppelkorrigeringar kan leda till massor av problembeteenden.

Det är bara en veterinär som kan söva en hund och kolla tillräckligt djupt i halsen för att hitta tonsillit, eller röntga för att hitta pålagringar i armbågar eller ryggkotor.

Menar du med "separationsångest" enligt ägarna att separationsångest inte existerar för hundar, utan bara är trams från hundägare?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
detblir
2010-12-21 02:34
#70

Om jag inte märker vid första besöket att någonting förändras…en hel del med hundens balans, så hade jag nog reagerat och oroat mig lite, men än så länge har det ej hänt. Man får bara hoppas och be att de människor som en hund lever med verkligen har kontroll på hundens fysik åtmindstonde, med hundens psyke är det ofta illa tyvärr!!            Angående "separationsångest", menar jag att.. En människa har separationsångest. Pågrund av att vi tänker på den framtid, som vi vet kommer att få oss att må dåligt av att vara ensamma med våra ångestfyllda funderinga o.s.v!  En hund tänker inte, "hur mådde jag förra veckan när matte lämnade mig..hmm?"  "Ja just det.., men den känslan vill jag inte ha när jag blir lämnad ensam igen nu när matte snart ska gå..bäst jag skäller lite så kanske hon stannar"… Alla djur inklusive hunden lever i nuet, alltså instingtivt. Ingentidsuppfattning, eller någon aning om vad tid eller en klocka är. Det spelar ingen större roll om man är borta 15 min eller 5 timmar.., så blir hunden lika glad när man kommer…eller hur?  "Separationsångesten" är bara en hund som inte är balanserad och som protesterar för att den har mer enerigi inom sig som behöver "luftas" bland annat. Den vill följa med ut för att den är uttråkad, eventuellt, osäker, och rädd…, men i grund och botten obalanserad, som protesterar…,  för att det inte finns en flockledare som gör hunden balanserad och lugn och som har gett hunden kunskapen att hantera situationen, "att vara hemma och vänta tills ni kommer tillbaks"!

rebz
2010-12-21 03:06
#71

#70 Ingen tidsuppfattning säger du…. Då kan jag berätta en sak. Vi har en golden på snart 9år hos min pappa. Min pappa jobbar 3skift och skiften varierar från vecka till vecka. När han jobbar dag och när han jobbar natt så är hunden inne hos min farmor och farfar. Varenda gång min pappa jobbar dag så lämnar han hunden ungefär vid sex på morgonen, åker till jobbet, och kommer hem runt tjugo i 4 på eftermiddagen. Och när han kommer hem går han in och hämtar hunden hos farmor och farfar. Grejen är den, att varje gång han jobbar dag så går hunden och lägger sig vid dörren ungefär exakt vid halv 4, för han vet att pappa kommer klockan tjugo i 4….

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

detblir
2010-12-21 03:19
#72

Det handlar om att hunden har "tränats" in i en struktur..hundar har mycket starkare instinkter än oss, och vänjer sig "i sinnets egen klocka" så att säga, det blir som att att kroppen känner sig som den gör vid vissa stunder på dygnet, då saker brukar hända,( om jag gör mig förstådd)!?. Hunden kollar ju inte på klockan för att veta att det är dags visst.

detblir
2010-12-21 03:34
#73

Här är en kort..3 min lång rehabilitering där C.M blir med barn med en höna. Faktiskt ganska rolig filmsnutt:)

rebz
2010-12-21 10:05
#74

#72 Nej, nu är det ju så att de inte har någon struktur då pappa jobbar olika från vecka till vecka. Han gör BARA så när han jobbar dagskift.

Ja jag vet att de har som en inre klocka, men de anpassar ju på något sett den till vår tidsrytm.

Men du säger att de absolut inte har någon tidsuppfattning. Men om det är så att någon inte har en tidsuppfattning så innefattar det inte bara klockan. Det betyder ju att man inte vet om det är morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt. Vilket skulle kunna betyda att hunden faktiskt inte vet när det är eftermiddag och klockan är halv4, utan skulle kunna gå och lägga sig vid dörren klockan halv 12. Men det gör han ju inte.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Vattnadal
2010-12-21 13:00
#75

Kruxet är ju att då du tränar bort symptomen, men problemen kvarstår.
Hunden kanske morrar och nafsar efter folk som vill lyfta den, för att den har ont i ryggen.  Om du visar att det är fel, korrigerar när den gör det, så slutar den nafsa. Dock har den fortfarande ont i ryggen och mår skitdåligt, men törs inte längre visa det.
Om en "hundpsykolog" med riktig problemhundsutredarutbildning hade tagit hand om den hunden, skulle de har börjat med en veterinärutredning. De hade då upptäckt smärtan, botat den, och hunden hade slutat nafsa, men mått bra.

Jag vet inte hur mycket du är insatt i olika hundtyper. En ras som min, siberian husky, har rejäla problem med separationsångest. Du kan motionera hur mycket du vill, om du lämnar huskyn ensam i lägenheten när du åker till jobbet tuggar den ändå sönder den. De har en extremt stark flockkänsla, och är inte skapt för att vara ensam. Visst, du kan träna bort det via korrigeringar så att den inte vågar visa sin ångest.Men mår hunden bra av det? Tja, det beror på vem du frågar. CM anser ju att en hund man lägger ner så att den ger upp och stänger av helt, är "calm submissiv", medan jag och många med mig som läser hund anser att den visar alla tecken på att stänga av helt, redo att dö.

Jag anser att man löser problemet genom att INTE lämna dem ensamma. Man har 2 huskyn, man har dem i hundgård när man inte är hemma, hundgården har den berikning de behöver, och vips så har man lyckliga hundar, utan korrigeringar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
2010-12-21 15:07
#76

#75 Mycket bra skrivet.

Och detta med tidsuppfattnig anser jag självklart att de har. De vet inte om kl är 14 på dagen men absolut vet de om de blir lämnade i 5 min eller i 5 h.

Annons:
chapp
2010-12-21 16:10
#77

Hundar kan inte klockan nej, men deras kroppar blir rastlösa av att ligga stilla och DET känner de av.

Lyan
2010-12-21 17:58
#78

Nu har jag inte läst hela tråden utan bara till #50

#43 Hur sjutton ska en tik kunna vara en lugn och självsäkerflockledare om det är männsikan som ska vara flockledare? I så fall kan man inte avla på familjehundar utan då får man ju skaffa ett eget hägn så tiken lever utan människor

Och får man definitivt inte stabila jyckar i de valparna

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

detblir
2010-12-21 18:07
#79

Det räcker inte bara med att tömma Huskyn på fysisk energi.., mentalstimulering och disciplin behövs också. Och lika viktigt är det att människa bakom hunden utstrålar rätt energi…, lugn, bestämd och självsäker "flockledare", annars respekterar inte hunden, eller lyssnar på människan. En balanserad hund tuggar inte sönder möbler när den blir lämnad ensam hemma, spelar ingen roll vilken ras det gäller! Angående resten av komentarerna så…, tro ni er veta bäst, så tror jag mig veta bäst, inte lönt att tävla om det.

Emaljoh4
2010-12-21 18:25
#80

#79 ska jg vara ärlig så tvivlar jag på att Vattnadal (#75) tror att det BARA räcker med fysisk aktivitet!

Du säger det själv, en balanserad hund tuggar inte på möbler när den blir lämnad ensam. Det är kanske det som är grejen! Dessa hundraser kanske är balanserade när de har hundkompisar, och då lär de ju inte riva ner lägenheten om jag förstod Vattnadal rätt. Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

detblir
2010-12-21 18:33
#81

ALLA HUNDRASER ELLER BLANDRASER KAN VARA BALANSERADE.  SLUTA SKYLLA PÅ HUNDEN OCH TA ERT ANSVAR I STÄLLET!!  Tror inte mina öron snart..shit!

Emaljoh4
2010-12-21 18:36
#82

#81 TYCKER DU DET SER TREVLIGT UT NÄR MAN SKRIVER SÅHÄR ELLER!? Det tycker inte jag!

Har inte skyllt på någon hund! Obestämd

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Emaljoh4
2010-12-21 18:36
#83

*Blev visst dubbelt*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
detblir
2010-12-21 21:01
#84

Ursäkata.., men jag blir sååå frustrerad ibland när inte det jag försöker säga kommer fram på ett tydligt sätt. Och inget personligt, men det är skrämmande hur många som inte har en aning om vad som gäller i ett förhållande människa/hund, för att det ska bli ett balanserat och harmoniskt samspel!  Ta en man och en kvinna.  Om jag som man i ett förhållande med en kvinna inte tillgodoser hennes behov så har jag problem på halsen!  Jag måste säga att jag älskar henne minst 3gg/veckan, ge henne komplimanger nr hon kommer från frissan, hjälpa till med städning, laga romantiska middagar som överraskning ibland osv..annars så blir det obalans i det förhållandet visst? Det samma gäller förhållandet människa/hund. skillnaden är bara vad en hund behöver i ett förhållande gentemot en kvinna eller man!

Mycket enklare att tillfreställa en hunds behov!!

En hund vill ha och behöver för att känna harmoni och vara balanserad följande;  RÄTT DOS AV FYSISK/MENTAL STIMULERING, STRUKTUR/DISCIPLIN/BEGRÄNSNINGAR,KÄRLEK/POSITIVBELÖNING7UPPMÄRKSAMHET!

OCH i den ordningen, om det ska fungera!

Vattnadal
2010-12-22 00:55
#85

#79 Jag tävlar inte med dig. Jag försöker få dig att förstå att det jag säger finns det forskning som stödjer. Det du säger har en mexikan sagt på TV. Ser du skillnaden?

Jag har lärt mig läsa hundens språk och signaler på utbildning med människor som lärare, samt av mina egna hundar, främst då av huskyna, som är extremt signalsäkra och signalkänsliga. Du har tittat på CM, som jag har sett i många filmer, och han KAN inte hundspråk. Han missar alla lugnande signaler, och kallar dem något annat. Du verkar inte ens veta vad lugnande signaler är heller.

Det spelar ingen roll om du kör 4 mil med din husky, sen lägger ett blodspår, låter den äta upp klöven så att den har fått samarbetsberikning, rörelseberikning, jaktberikning, foderberikning, kanske rent av revirberikning om den fått kolla av gården, markerat lite kiss här och där, för om du lämnar den ensam efter det, så får den ångest. Möjligen då att den är för trött för at tugga sönder, men den kommer att yla och härja. Detta beror inte på att den är obalanserad, utan för att den är förvägrad att vara med flocken, vilket den tar som en extremt hård bestraffning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

detblir
2010-12-22 02:32
#86

Jag vet flera Huskys som är balanserade.., vilket innebär att dom väntar lugnt och fint hemma om de blir tillsagda att göra det av sin matte/husse!  Något gör du fel annars är en balanserad hund inte frustrerad när husse/matte går. Tror du verkligen att alla Huskys beter sig obalanserad när dom är ensamma? Det är en högernergi ras ja, och och en krävande ras.., och det finns säkert en majoritet som har problem med denna ras, precis som många har problem med en annan högenergiras.., pitbullen, men det handlar bara om dåligt ledarskap, där hunden är flockledaren, ibland osäker och nervös flockledare, (som frambringar vissa obalanserade beteenden), och ibland dominat typ av flockledare och då ser det obalanserade beteendet annorlunda ut, men är fortfarande ett problem!

Astrafg
2010-12-22 03:01
#87

#86 de gjorde en studie runt 2005 med runt 150.000hundar varav runt 70% har separations ångest, betyder det att 70% av ett lands hundar är obalancerade? Om en hund inte har separations ångest brukar den nästan aldrig tycka om matte/husse eftersom separations ångesten kommer ifrån att de är ett flockdjur och de mår dåligt av att vara ensama även under kortta perioder. Så problemet är inte så lätt att lösa som du får det att låta som även om det nu går att lösa och det du påstår att det är problemet kanske inte alls har med problemet och göra det kanske är problemet att hon/han saknar sin flockledare och blir obalancerad utan flockledaren eftersom den kanske har svagt psyke själv, vilket inte är allt för ovanligt bland omega hundar.

Belgiska vallhunder och huskys m.m. är väldigt kända för att ha detta problem också. Om jag har fel får någon gärna säga till men vill inte ha ett "min hjärna är min fakta källa" tack.

detblir
2010-12-22 03:15
#88

Snälla Astrafg. Du verkar vara en vettig person. Vill du veta var "min hjärna fakta källa", och hela mitt sätt att jobba med hundar kommer ifrån…och var C.M´s hundpsykologi härstammar ifrån så se denna föreläsning.., snälla, jag är övertygad om att du kommer tycka att allt låter logiskt och trovärdigt när du sett den. Hoppas du kan förstår hyffsad engelska!  Och för att svara på din fråga om 70% av Sveriges hundar är obalanserade..så tror jag det rör sig om mer…80, 85% kanske.  Bara under de 3 år som jag har varit i kontakt med Cesar Milan, och jag lärde mig vad som kännetecknas av att en hund är obalanserad, så har jag säkert träffat minst 500 hundar och hundägare. Jag ska ärligt säga att jag kan räkna på en hand, de hundar som jag kan komma ihåg, som var helt balanserade. Alla andra har något man kan ta på, och förbättra. Jag lovar dig, min marknad är så stor att jag redan håller på att träna upp medhjälpare…!

Kolla in denna när du har tid, för din egen skuld.

detblir
2010-12-22 03:16
#89

Den finns här inne på forumet under "olika metoder"

Astrafg
2010-12-22 04:11
#90

Jag har sett det dära föredraget för ett tagsen, och jag tror inte på det han säger. Och stuiden var inte i sverige den var i england tror jag. Du kanske skulle bli en jätte duktig hundexpert jag har ingen aning för jag känner inte dig och vet inte hur du gör i verkligheten. Men du glömmer bortt att 5% av alla hundar är födda med en alvarlig psykisk störning som man kan undvika med många träningsmetoder men Cesars metoder fungerar inte på dessa hundar och därför anväder han sig ibland av andra metoder vilket du också borde göra. Och nej dessa 5% har en pyskisk ströning i födseln INTE pga kenneln, uppfödaren, mamman eller hundägaren. Precis som människor kan ha cp skador eller funktions hinder.

Andra hundar har svagt pyske och då kan man inte trycka ner dem och ge sätta på dem en strypkedja för då blir de garanterat aggresvia. Och andra aggresiva hundar ska inte ha strypkedja och näsplugg och munkorg, Oftast räcker det med ett sele och munkorg.

Annons:
detblir
2010-12-22 04:20
#91

Vad jag har lärt mig så är alla hundar balanserade när dom föds..och det är endast när vi människor kommer i kontakt med hundar som deras beteenden visar sig!  5%..humm, måste vara en svensk undersökning. Ska kolla upp den siffran.  Ok om en hund har en hjärnskada så funkar förmodligen ingenting..men jag pratar om normala hundar. Tror ofta att vi människor som inte lyckas med en hund skyller på mentala medfödda bla bla bla.., men jag ska som sagt kolla upp det. Och du tyckte verkligen inte att det föredraget lät lågiskt och rätt.., besynnerligt!  Ja då förmodar jag att du inte har testat något alls av vad C.M´s skola lär ut heller då?

Chippers
2010-12-22 04:37
#92

#91 Kan du länka till något ställe där det står mer om Cesar Millans skola och hur man kommer i kontakt med dessa? Vill gärna ha mer information.

Astrafg
2010-12-22 05:02
#93

#91 åter igen inte en svensk undersökning det är en unversiel undersökning om istorttsätt alla hundar på jorden. Bara runt en 0.1% av dessa 5% har en så alvarlig psykisk störning att den nästan måste avlivas oavsätt vad den har för ägare (kan skiljas lite från ras till ras också)

Och det är inte alltid en hjärnskada, eller personlighets ströning (som den får i uppväxten), det kan vara tex ett funktions hinder eller handikapp av någotslag som att den kanske hare lite för låg "iq" eller kanske till och med saknar ett ben även kan vara blind eller döv.

Min pappa har en vallhund (för sällskap) som han tränar genom Cesar skola och den är runt 4månader nu och är precis som alla andra valpar, den biter massvis, tuggar sunder saker, pissar ibland inomhus (väldigt sällan sedan månad 3) hon är inte fullt så lydig som hon borde vara hon brukar oftast koma när jag ropar men inte när han ropar eftersom han ropar som "cesar" och jag ropar som man gör till en liten bäbis. Och då har jag bara träffat henne 5gånger, och missförstå mig inte hon lyssnar på honom och kommer efter ett tag.

Så jag är mycket bekant av hans metoder och även om han gillar dom och fungerar relativt bra tycker jag inte om dom och kommer aldrig använda dem på min hund.

Astrafg
2010-12-22 05:54
#94

Och i dessa 5% har vi  tex pica, som är en sjukdom som finns i ganska många djur oftast bland barn som senare växter bortt men ibland finns även i vuxen ålder. Den här sjukdomen gör så man äter allt även om de inte har någon form av näring som tex papper, klockor, mynt, plast, lera och då menar jag inte tugg eller smaka då menar jag verkligen äta det. En hund med denna sjukdom kan misstas för en problemhund som tuggar på allt den ser fast den igentligen i verkligheten har en sjukdom som den eller ägaren inte kan råför.

Finns även ras och storleks specifika sjukdomar som med toyhundar är det vanligt att de föds med ett hål i karniumet och bland hundar som tex schäfrar och labradorer är det vanligt med höft problem och dessa är inte inräknade i det hära.

5% är ingen exact sifra heller men ganska ungefärlig och som sagt varjerar från hundras till hundras.

Astrafg
2010-12-22 06:41
#95

Och djup separtions ångest är inget du kan bota direkt det Cesar gör är att han skrämmer hunden så den inte vågar göra saker den annars skulle gjort vilket jag tycker är fel för hundens skull. Den dära wikisidan är inge vidare bra eller djup men den förklarar ifal grunden,  Och även "bevisar" att problemet existerar och inte alltid är matte/hösses fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Separation_anxiety_in_dogs

Och om ni undrar vad gör uppe så sent så har jag grova sömn problem och har även lätt dyslexi så jag brukar skriva lite fel då och då som ni kanske märkt.

LinaK
2010-12-22 08:58
#96

Nu låser jag tråden, då den inte alls handlar om det trådskaparen efterlyste från början.

Trist att behöva låsa trådar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nagithas
2010-12-22 09:16
#97

.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: