Annons:
Etikettbeteende
Läst 3457 ggr
My K
11/18/16, 8:54 PM

Överexalterad hund!

Hej alla glada! 

Jag äger en Border collie/Australian shepherd blandning på 3 år, och så länge som jag kan minnas har hon alltid varit väldigt exalterad på att gå ut. Vårt problem ligger alltså i att när jag går mot dörren och tar i hennes sele eller tar på mig min  jacka blir hon verkligen galen. Hon springer runt mig och gnäller oavbrutet. 

Jag har självklart försökt träna bort detta! Men min kunskap tar slut, i början brydde jag mig inte så mycket om problemet eftersom att hon "bara" var en valp och det var nästan lite gulligt. Nu är det raka motsatsen mot gulligt och jag har försökt att både fysiskt korrigera henne genom att helt enkelt sätta ner henne och sagt till henne att vara tyst. Det har inte gett något resultat alls och istället började jag med att bli passiv när problemet uppstår, så när hon började gå runt och gnälla så släppte jag helt enkelt selen igen. När hon blev tyst och satt ner så tog jag upp selen igen. Detta tar fruktansvärt mycket tid och jag hinner inte att stå med henne såhär i 1 timme varje gång hon ska ut. 

Därför har det nu blivit att jag ignorerar problemet ibland och tränar ibland, vilket verkligen inte kommer ge oss något. Men mina idéer är slut! Jag upplever att hon nästan inte förstår att hon gnäller för när jag säger till henne blir hon tyst i 1 sekund så är det igång igen! Det känns som att utgång har blivit någon form utav stress. Det spelar heller ingen roll hur mycket aktivering hon fått eftersom att hon går från 0-100 när vi ska ut. 

Har någon haft liknande problem och har tips? Eller är det helt kört? 🤔

Annons:
Viccan92
11/18/16, 9:09 PM
#1

Har haft samma problem men använder nu en blomspruta. Sprutar varje gång dem stressar upp sig. Okej hanen tycker det är en rolig lek men det funkar på de andra två. Blev mycket lugnare direkt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

CayKantos
11/18/16, 9:13 PM
#2

Har du försökt ta selen och bara gå ut utan henne ofta? Då vet hon aldrig om hon faktisk ska med eller inte.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

My K
11/18/16, 9:19 PM
#3

#2 Jag har faktiskt provat det också, men problemet blir när jag böjer mig ner och ska gå ut med henne. Så då provade jag att ta på henne selen och sedan hålla henne i selen så hon inte kunde springa runt iallafall. Men det känns inte alls som lösningen, tyvärr!

CayKantos
11/18/16, 9:34 PM
#4

Vad med att sätta på henne selen och bara vara. Så hon några gånger har selen på inne. Sätt på selen och gå då innan i vardagsrummet igen några timmar eller iaf så hon blir sådär "Jaha ingen promenad än" gå då över och ta kopplet och gå ut utan henne. Som jag skrev i #2 :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
11/18/16, 9:35 PM
#5

Kanske även sätta fast kopplet i selen som hon då går runt i hemma några gånger. Så kan man göra dettaa ett par gånger under dagen. Vissa gånger får du ju gå ut med henne såklart c:

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

jenmjao
11/18/16, 9:36 PM
#6

Min hane är likadan. Jag tar fram godis, lägger det på golvet och säger vänta (då kan han vänta på godis sen innan), sen klär jag på mig och avbryter han för att gå fram säger jag "AHHPAHHPAHHP" och väntar tills han sätter sig igen, säger bra (kan blockera med kroppen om det behövs), sen står jag och väntar tills han lyssnar på kommandot igen. Klär på mig helt, sen säger jag varsegod, tar upp selet och har godis, säger vänta  med godis framför och tar på selet, sedan varsegod. Krävs mycket tid och tålamod dock.

Annons:
Hiro
11/18/16, 10:13 PM
#7

Jag hade låtit selen sitta på hela tiden och lärt henne att hon ska sitta/ligga och vänta vid en speciell plats för att få bli kopplad och då få gå ut. På så vis ger du henne en uppgift medans du klär på dig samt du kan snabbt koppla på kopplet utan att behöva trassla med en sele när hon uppför sig bra = snabbare belöning att få gå ut

Lojs
11/18/16, 10:29 PM
#8

Jag har varit lat och gjort det enkelt för mig, jag stänger undan hundarna med ett kompostnät medan jag gör mig i ordning, så slipper jag ha dem "under fötterna". Tar på dem selarna när de är på andra sidan gallret, sedan knäpper jag fast dem tar undan gallret och går rätt ut.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Changrila
11/18/16, 11:43 PM
#9

Hade det varit min hund så hade jag delat upp det hela i smådelar. Det är helt enkelt ett för stort steg att gå från "springa i cirklar och gnälla" till "sitt tyst, lugnt och avslappnat". Fundera på vad ni kan ha för små delmål. Först kanske det kan vara att sitta ner tills du ska sätta på selen, sedan när det fungerar så kanske du kan träna in att sitta ner även efter du satt på selen tills ni ska gå ut osv. Strunta då i om hunden gnäller, om den efter att ni gjort ett litet framsteg är vild osv. Det viktiga är att ta ett litet steg i taget och när det fungerar, då göra det lite svårare. Försök också att fokusera på vad du vill att hunden ska göra istället för vad den inte ska göra. Träna in allt som hunden behöver kunna vid annat tillfälle än skarpt läge. Kan hunden sitta och vänta på kommando utan problem så är det jättebra, men annars får du ta och träna den saken för sig, inte i promenadsituation. Sedan när du har en plan för vilka små delmål ni kan ha, då kommer du också veta vilka saker hunden behöver kunna och kan då träna in dem var och en för sig för att sedan få ihop allt när ni ska gå ut.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

My K
11/19/16, 11:08 AM
#10

Tusen tack för så mycket svar!! 

Det känns som att många är inne på att hon ska ligga eller sitta ner innan vi går ut, och det kan hon med mycket tjat och godis så sitter hon faktiskt stilla. Men det som är det värsta är det fruktansvärda gnällandet. Tyvärr är hon inte tyst även fast jag lägger godis eller säger till henne att sitta, utan då sitter hon och laddar och gnäller nästan mer. 

Så jag är nog mest inne på #9 tanke, med att hon måste förstå själv vad hon faktiskt ska göra. Jag uppfattar att hon kan alla dessa kommandon med att sitta stilla med massor med störning och jag har ett tyst kommando när hon inte får skälla. Men i denna situationen blir det helt enkelt för svårt, så jag får helt enkelt börja om från början. 🙂

Upp till toppen
Annons: